Beantwoord

Elke 24 uur 'Onjuist wachtwoord' Experia Wifi + V10

  • 14 March 2019
  • 17 reacties
  • 4770 keer bekeken

Badge
Het probleem is dat ik elke 24 uur mijn Experia Wifi de melding geeft voor 'Onjuist wachtwoord'. Dit probleem ervaar ik al een aantal maanden.

Als deze melding zich voordoet wordt het ingestelde wifi wachtwoord niet geaccepteerd. Om weer wifi te krijgen kan ik de Experia Wifi herstarten. Daarna werkt het weer voor exact 24 uur.
Het is mogelijk om de Experia Wifi via een computer die aangesloten is via ethernet te benaderen op het ip-adres. Als ik daarna op de knop 'Bewaar Instellingen' druk werkt het weer voor 24 uur. Ik hoef dan niet eens echt een wijziging te maken.

Het Experia Wifi is al eens vervangen. Hierbij keert het probleem na verloop van tijd terug.
Herstellen van fabrieksinstellingen van de V10 lost het probleem voor een aantal dagen/weken op. Het probleem keert na verloop van tijd weer terug.

De enige error die de gehele dag meerdere keren tegen kom in de log van de Experia Wifi is:
'[err]:[mDNSResponder ERROR: getOptRdata - unknown opt 4]'
Mogelijk heeft dit niks/iets met het probleem te maken.

Modem: V10 met software V1.01.00T03.4
Experia Wifi met firmware 1.00.19v2

Helaas heeft de V10 geen logs om in te zien. Wellicht dat de DHCP niet goed functioneert? De leasetijd vergroten heeft helaas geen effect.
icon

Beste antwoord door Erik van KPN 29 March 2019, 15:49

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Welkom op het forum, nvvn! Dit probleem heb ik zelf nog niet eerder gezien. De foutmelding geeft aan dat er is iets in je netwerk dat DNS data resource queries doet, en de Experia Wifi vind dat niet leuk. Ik zie op internet wat meldingen dat dit wel eens voorkomt bij Apple producten. Gebruik je die ook? Kun je aangeven wat je allemaal in je thuisnetwerk hebt zitten, en hoe het op elkaar is aangesloten?
Badge
De error [err]:[mDNSResponder ERROR: getOptRdata - unknown opt 4]' wordt veroorzaakt door Airdrop (ipad/iphone); nu ik dat uitgeschakeld heb, blijft die error weg.
Echter blijft het probleem bestaan. Die error heeft dus niks met het probleem te maken.

Ik heb diverse apparatuur; Uiteraard de Experia Wifi via een ethernetverbinding, MacPro (ethernet), Philips Hue (ethernet), TV kastje (ethernet via Experia Wifi), Alarmsysteem (ethernet). Ook heb ik apparatuur uit het wifi netwerk gehaald, maar dat had geen effect (bv Nest camera). Verder mobiele telefoons iPhone 7 en iPhone 5SE en een iPad Air. Ik denk niet dat het probleem zit in de aangesloten apparatuur.

Verder heb ik nog geprobeerd om de apparatuur een vast ip te geven buiten de DHCP range. Ook zonder succes.

Wellicht dat het probleem is ontstaan in de V10 na een stroomstoring. Want vanaf dat moment heb ik de Experia Wifi een keer vervangen om het probleem proberen op te lossen. Wellicht dat er in de V10 iets niet goed is of gewoon een software probleem in de Experia Wifi of V10? Het elke dag herstarten is in ieder geval erg storend, daar het voorheen gewoon goed gewerkt heeft.
Reputatie 7
Badge +30
Goed dat de error is opgelost en er niets mee te maken bleek te hebben. Dat scheelt weer.

Dan gaan we verder met de rest. Normaliter zou ik zeggen dat het resetten van de V10, en dan het herinstalleren (na ook een reset) van de Experia Wifi's de oplossing zou moeten zijn. Maar jij geeft aan dat dit maar korte tijd helpt.

Ik zie hier dat de wifi op de V10 netjes uit staat, maar dat er wel een zelfgekozen SSID is. Als je in de Experia Wifi kijkt, heeft die dan ook dat SSID (en hetzelfde wachtwoord)? En, op het moment dat de foutmelding voorkomt, komen deze gegevens nog steeds overeen?

Het SSID en wachtwoord van je wifi wordt in ons systeem opgeslagen.Dit is in beginsel het standaard SSID/wachtwoord zoals die op de sticker onderop de Experia Box vermeld staan. Als je op een bepaald moment via de servicetool je SSID/wachtwoord wijzigt, dan wordt dit bij ons opgeslagen.De Experia WIfi hoort, bij het installeren, het SSID/wachtwoord over te nemen van de Experia Box. Wat ik nu vermoed is dat er ergens iets misgaat waarbij er een discrepantie ontstaat tussen het SSID/wachtwoord in de Experia WIfi, en bij ons in het systeem.
Badge
Wachtwoord in de Experia Wifi en V10 zijn hetzelfde.
Op moment dat de wifi verbinding wegvalt is het wachtwoord hetzelfde.

Als ik de servicetool op een wifi of met ethernet aangesloten apparaat draai krijg ik de melding "We kunnen je in deze servicetool helaas niet verder helpen door een technische beperking".
Reputatie 7
Badge +30
Bijzonder, dan vermoed ik dat er toch inderdaad ergens iets in de knoop zit. Het systeem ziet hier niets raars (omdat tot in de Experia Box alles lijkt te kloppen). Ik ga navraag doen wat dit zou kunnen zijn, en kom er zo snel mogelijk bij je op terug.
Badge
Ik ben benieuwd of er al een oplossing is.
Reputatie 7
Badge +30
Goed dat je er op terugkomt, nvvn. Helaas is er nog geen echte oplossing. Het probleem wordt hier niet herkend als een bekend iets. Wat betekent dat we ook niet direct suggesties of een oplossing hebben. Normaliter zou loskoppelen van de Experia Wifi's, dan Experia Box resetten, dan Experia Wifi's resetten en vervolgens weer aansluiten, discrepanties tussen beide apparaten moeten oplossen. Wil je nog eens het volgende doen:
  • Log in op de Experia Box via 192.168.2.254
  • Ga in de bovenbalk naar Wifi
  • Scroll helemaal naar beneden en klik op de knop 'Wifi standaard instellingen'. Dit herstelt de instellingen terug naar zoals ze op de sticker staan én slaat die gegevens ook weer op in ons netwerk
  • Doe daarna de sequentie zoals ik eerder beschreef van loskoppelen, resetten en heraansluiten.
Badge
Ik heb alles opnieuw ingesteld en gereset volgens jouw instructies.
Nu is het even afwachten of het goed blijft gaan.

Er zijn mij een aantal dingen opgevallen, wellicht is dat nog nuttig:
  • De servicetool werkte na het resetten van V10 (Experia Wifi nog niet aangesloten), kreeg na het versturen wel een leeg scherm (header website nog wel in beeld). Daarna kon ik de tool niet meer draaien.
  • De Experia Wifi is weer op het vast ip van .150 te bereiken in plaats van steeds een ander ip na een herstart.
  • Als ik de tool nu draai dan blijft hij hangen op 'we halen uw gegevens op'.
  • De iPhone7 en een aantal andere apparaten worden niet onder 'LAN instellingen' vermeld in het beginscherm van de V10
  • Mijn iPhone7 is wel zichtbaar op de Experia Wifi met ingesteld IP. Maar de V10 (onder status>geavanceerd>DHCP) toont daar een ander ip dan dat ingesteld is.
Reputatie 7
Badge +30
Dank voor je opmerkingen, nvvn! Wat betreft de servicetool, die werkt niet als je hem benaderd via Experia Wifi. Hier wordt intern naar gekeken, maar wanneer dat dan opgelost is, is op dit moment nog niet te zeggen.

Dat de iPhone niet weergegeven wordt onder LAN instellingen kan ik me voorstellen. Die zit immers niet rechtstreeks verbonden met de Experia Box, maar met de Experia Wifi. Waarom het IP dan op de V10 in het DHCP overzicht anders is, durf ik niet direct te zeggen. Voor de zekerheid: het is niet het IP-adres van de Experia Wifi die je daar ziet?

En dan wachten we verder nog even af of het nu inderdaad goed blijft gaan met de wachtwoordmelding.
Badge
De servicetool heb ik gebruikt via een ethernetverbinding.

De Experia Wifi heeft een ander IP dan in het DHCP overzicht.
Vreemde is dat sommige draadloze apparaten die met de Experia Wifi verbonden zijn wel onder LAN instellingen staan.
Reputatie 7
Badge +30
Ik zie dat je ook al had gezegd dat de service tool zonder Experia Wifi was, daar had ik even overheen gelezen. En met een kabel verbonden zou hij het sowieso moeten doen. Kan zijn dat er even een glitch in de connectie zat tussen jou en onze server wat dat betreft. Ik heb verder ook niet echt een verklaring voor wat er wel en niet weergegeven staat in de Experia Box versus de Experia Wifi, en andersom. Ik kijk of ik daar meer informatie over kan vinden.

Blijft het verder wel goed werken, geen foutmeldingen meer?
Badge
Het werkt nu goed, dat was bij de vorige herinstallatie ook al het geval.
Pas als het 1-2 weken goed blijft draaien lijkt het opgelost.
Ik zal half april een update geven.
Badge
Alles blijft naar behoren werken. Lijkt erop dat de complete loskoppeling/herinstallatie/reset in combinatie met de servicetool voor wifi wachtwoord geholpen heeft. Bedankt voor de hulp.
Reputatie 7
Badge +30
Super, heel fijn om dat te horen. Dan ga ik dat in ieder geval als antwoord markeren mocht iemand anders hetzelfde ervaren 🙂
Badge
Helaas heb ik een update. Gisteren alle stroom van de apparatuur gehaald vanwege de installatie van een nieuwe elektriciteitsmeter. De servicetool voor wifi heeft dus geen effect gehad. Nu exact 24 uur later valt de wifi weer weg. Dit haal ik nog uit de log, voordat de verbinding wegvalt:

[16:05:2019:10:56:01]:[info]:[dhclient bound to 192.168.2.150 -- renewal in 43197 seconds.]
[16:05:2019:10:55:58]:[info]:[dhclient DHCPACK from 192.168.2.254]
[16:05:2019:10:55:58]:[info]:[dhclient adapter index 5]
[16:05:2019:10:55:58]:[info]:[dhclient adapter index 5]
[16:05:2019:10:55:58]:[info]:[dhclient DHCPREQUEST on br0 to 192.168.2.254 port 67]
[16:05:2019:10:55:58]:[info]:[syslog-ng Log statistics; processed='destination(d_local_file)=4413', processed='global(payload_reallocs)=8872', processed='global(msg_clones)=0', processed='src.internal(s_internal#0)=144', stamp='src.internal(s_internal#0)=1557996357', processed='center(queued)=0', processed='global(sdata_updates)=0', processed='center(received)=0', processed='source(s_internal)=9020']

Ik kan weer elk apparaat loskoppelen/herinstalleren/resetten, al heeft dat niet mijn voorkeur.. omdat het waarschijnlijk bij een volgende stroomuitval weer moet.
Reputatie 7
Badge +30
Ai, dat is jammer om te horen 😞 Ik ga even nadenken wat we nog kunnen doen, en bij wie ik hiervoor terecht kan om verder navraag te doen. Ik kom er na het weekend bij je op terug!
Reputatie 7
Badge +30
Ik heb dit intern doorgegeven aan de ontwikkelaars. Een oorzaak hiervoor hebben we op dit moment niet. Wel wordt het meegenomen in verder onderzoek en ontwikkeling. Dat wil zeggen dat we hier op dit moment helaas geen definitieve oplossing voor. hebben. Ik kan je op dit moment dan ook alleen maar aanraden om het eerder beschreven proces van instellingen herstellen, loskoppelen, resetten en herstellen opnieuw uit te voeren. Als ik hier verdere informatie of updates over krijg kom ik er natuurlijk bij je op terug.