Beantwoord

Email fraude/virus?

• 21 september 2015
  • 9 reacties
  • 9945 keer bekeken

Beste,

Ik kreeg vandaag onderstaande email toegezonden.

Kan ik deze naar jullie klantendienst doorsturen?

Ik heb op geen linken doorgeklikt of de Zip geopend (ben geen klant bij jullie) en heb altijd de nodige argwaan ivm dit soort mails.

Kan jullie tech/fraudebestrijding er iets mee?

Groetjes

Ronny

-------- Doorgestuurd bericht --------
Onderwerp: Uw factuur Internetdiensten
Datum: Thu, 17 Sep 2015 08:13:58 +0200 (CEST)
Van: Internetdiensten-noreply@kpn.com <Internetdiensten-noreply@kpn.com>
Aan: pfwin@yahoo.com <pfwin@yahoo.com>

KPN
Geachte heer,

In de bijlage ontvangt u de factuur van uw KPN Internetdiensten.

Bedrag en specificaties
Deze maand is uw factuur in totaal € 518,41. De specificaties van de factuur vindt u in de bijlage.

Overzicht van al uw facturen in MijnKPN
Wilt u een overzicht van al uw facturen of uw persoonlijke instellingen bekijken? Klik dan hier om naar MijnKPN te gaan. Dit is uw persoonlijke en beveiligde KPN omgeving.

Uitleg van uw factuur
Klik hier voor uitleg over uw factuur.

Veelgestelde vragen
Hebt u nog vragen over uw factuur en de betaling ervan, kijk dan op kpn.com/factuur. Hier vindt u informatie over veelgestelde vragen zoals: de opbouw van de factuur, de betalingsmogelijkheden, de factuur online bekijken en hoe u wijzigingen doorgeeft.

Met vriendelijke groet,

Bob Mols
Directeur Klantenservice
N.B. dit is een automatisch verzonden e-mail, het is niet mogelijk deze e-mail te beantwoorden.

Kent u KPN Compleet al? Hoe meer u combineert, hoe meer voordelen u krijgt. Kijk voor meer informatie op kpn.com/krijgmeer

KPN Compleet voordelen

KvK Den Haag nr. 2358701, NL009292056B01

Avast logo
Dit e-mailbericht is gecontroleerd op virussen met Avast antivirussoftware.
www.avast.com

icon

Beste antwoord door Joran 24 september 2015, 18:49

Dag Ronny,

Welkom op het forum en bedankt voor je melding! Dit is inderdaad een phishing-mail. Helaas wel een hele realistische mail die als twee druppels water op een echte factuur lijkt. Er is inmiddels actie ondernomen door onze abuse-afdeling om het verspreiden van deze e-mail tegen te gaan. Heel goed dat je hier melding van maakt!

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Hier kan je uitleg vinden: http://kpn-customer.custhelp.com/app/answers/detail_page/a_id/16833

Als je geen zin daar in hebt, kan je ook gewoon die email verwijderen wanneer je denkt dat het fraude is.

Robin
Reputatie 7
Badge +28
Dag Ronny,

Welkom op het forum en bedankt voor je melding! Dit is inderdaad een phishing-mail. Helaas wel een hele realistische mail die als twee druppels water op een echte factuur lijkt. Er is inmiddels actie ondernomen door onze abuse-afdeling om het verspreiden van deze e-mail tegen te gaan. Heel goed dat je hier melding van maakt!

RonnyKesters schreef op 21 sep '15 om 08:54u

Beste,

Ik kreeg vandaag onderstaande email toegezonden.

Kan ik deze naar jullie klantendienst doorsturen?

Ik heb op geen linken doorgeklikt of de Zip geopend (ben geen klant bij jullie) en heb altijd de nodige argwaan ivm dit soort mails.

Kan jullie tech/fraudebestrijding er iets mee?

Groetjes

Ronny

-------- Doorgestuurd bericht --------
Onderwerp: Uw factuur Internetdiensten
Datum: Thu, 17 Sep 2015 08:13:58 +0200 (CEST)
Van: Internetdiensten-noreply@kpn.com <Internetdiensten-noreply@kpn.com>
Aan: pfwin@yahoo.com <pfwin@yahoo.com>

KPN
Geachte heer,

In de bijlage ontvangt u de factuur van uw KPN Internetdiensten.

Bedrag en specificaties
Deze maand is uw factuur in totaal € 518,41. De specificaties van de factuur vindt u in de bijlage.

Overzicht van al uw facturen in MijnKPN
Wilt u een overzicht van al uw facturen of uw persoonlijke instellingen bekijken? Klik dan hier om naar MijnKPN te gaan. Dit is uw persoonlijke en beveiligde KPN omgeving.

Uitleg van uw factuur
Klik hier voor uitleg over uw factuur.

Veelgestelde vragen
Hebt u nog vragen over uw factuur en de betaling ervan, kijk dan op kpn.com/factuur. Hier vindt u informatie over veelgestelde vragen zoals: de opbouw van de factuur, de betalingsmogelijkheden, de factuur online bekijken en hoe u wijzigingen doorgeeft.

Met vriendelijke groet,

Bob Mols
Directeur Klantenservice
N.B. dit is een automatisch verzonden e-mail, het is niet mogelijk deze e-mail te beantwoorden.

Kent u KPN Compleet al? Hoe meer u combineert, hoe meer voordelen u krijgt. Kijk voor meer informatie op kpn.com/krijgmeer

KPN Compleet voordelen

KvK Den Haag nr. 2358701, NL009292056B01

Avast logo
Dit e-mailbericht is gecontroleerd op virussen met Avast antivirussoftware.
www.avast.com

[/quote]
[/quote]
29 Sept 2015.

Ik krijk precies hetzelfde email. Enige verschil is de rekening is maar 342 euro. Bedankt voor de forum!!

Dag Ronny,

We zijn nu 10 maanden later en er is helemaal geen actie door jullie ondernomen om deze phishing emails tegen te gaan die ook nog eens afkomstig zijn van jullie eigen servers. Wat is er in vredesnaam aan de hand, dat dit soort mails ook nog eens van jullie zelf afkomstig zijn? Leg mij dat eens uit.
Reputatie 7
Badge +22
Hoi Mark Meier, welkom op het forum! Heb je een phishing e-mail ontvangen?

We doen erg ons best phishing tegen te gaan. Meer informatie hierover kun je vinden op kpn.com/valseemail. Dit soort e-mails zijn overigens niet van onze servers afkomstig. Helaas is het niet erg lastig om te doen lijken alsof deze e-mails wel afkomstig zijn van KPN. Zie bijvoorbeeld dit topic.
Kreeg er vandaag ook weer één binnen.
Heb ze al meer gehad.
Gelijk verwijderd....
Reputatie 7
We zijn nu 10 maanden later en er is helemaal geen actie door jullie ondernomen om deze phishing emails tegen te gaan die ook nog eens afkomstig zijn van jullie eigen servers. Wat is er in vredesnaam aan de hand, dat dit soort mails ook nog eens van jullie zelf afkomstig zijn? Leg mij dat eens uit.Het is natuurlijk niet zo dat die mail van een KPN server afkomstig is, of verzonden is doir iemand met een KPN emailadres zoals bijvoorbeeld abc@kpn.com.
De verzender van die mail is helemaal niet geïnteresseerd in replies op die mail maar wil natuurlijk wel dat het er echt uitziet en dus spooft hij/zij gewoon zo'n KPN emailadres. Spoofing is niets anders dan het enailadres van een ander gebruiken als replyadres bij het verzenden van mails. Spoofing is kinderlijk eenvoudig, zelfs ik kan het.

Ook ik kreeg de fishing-mail, bijna niet van echt te onderscheiden, behalve als je de hele mail doorleest, dan zie je dat er gesproken wordt over bitcoins. Heb de mail direct verwijderd, maar hoe zal onze nieuwe regering deze criminele mailzenders aanpakken?

Nonpareil
Reputatie 7
maar hoe zal onze nieuwe regering deze criminele mailzenders aanpakken?Niet, vrees ik.

Reageer