ENQUETE: eigen modem en SIP

• 17 mei 2015
  • 16 reacties
  • 1342 keer bekeken

Reputatie 1
Badge
Zoals de titel al zegt: ik zou graag willen dat KPN gewone modems zou leveren en het SIP wachtwoord vrij geeft, al was het alleen maar aan klanten die daarom vragen. Nu snap ik hun politiek door een plug en play modem te leveren en dat is voor heel veel mensen ook ideaal maar er zijn een groep mensen, zoals ondergetekende en met mij veel andere forum gebruikers, die graag de mogelijkheid zouden hebben om een modem te gebruiken die 100 % functioneel is of een andere modem, zoals de Fritzbox. Bij de Fritzbox heb je het SIP password nodig om de telefoon in te stellen. Tegenwoordig zijn er steeds meer apparaten die een internet verbinding nodig hebben en dan loop je tegen een muur aan omdat je niets in het modem kunt instellen.

Ik weet dat er klanten zijn die wel een eigen modem gebruiken maar dat ze bellen via een andere SIP provider omdat ze de gegevens van KPN niet hebben. Dat scheelt KPN ook aan inkomsten lijkt mij.

Mijn vraag: ik zou graag in dit topic willen zien hoevel gebruikers het met mij eens zijn zodat KPN daar wat mee kan doen. Want eerlijk is eerlijk, bij Telfort en XS4all (ook KPN) heb je bovengenoemde  mogelijkheid WEL. Op de site van XS4ALL staat zelfs een tutorial over hoe je een Fritzbox moet instellen.

KPN zou dat kunnen doen als klanten daar speciaal om vragen want dat zijn meestal mensen die ervaring hebben in netwerken en weten wat ze doen. Het SIP wachtwoord is klantspecifiek dus dat lijkt mij ook geen probleem.

Wie is het mij mij eens?

16 reacties

Reputatie 2
Badge
http://forum.kpn.com/t5/Internet/Optimaal-eigen-modem-voip-bellen/m-p/313102/highlight/true#M33658

Je hebt wel de experiabox nodig voor voip en authenticatie, maar je kunt wel je eigen modem en/of router runnen.

Reputatie 7
Ten aanzien van het vrijgeven van de SIP gegevens:

Ik ben het volledig met je eens.

Ten aanzien van het gebruik van een eigen router i.p.v. de Experia Box:

Ik denk dat dit een illusie zal blijven en dat KPN er verstandig aan doet het randapparaat bij de klant (de Experia Box) te blijven "beheren".

Wel ben ik van mening dat de SIP server functionaliteit, die aanwezig was op de Experia Box, weer in alle glorie hersteld moet worden.

Ook zou ik het wenselijk vinden dat KPN nadenkt over het verrijken van de functionaliteit van de Experia Box met functionaliteit als:

• L2TP/IPSec VPN server
  • Parental control
  • URL filtering
  • IP adres filter op port-forwarding
Overigens heeft het verwijderen van de SIP server door KPN mij wel getriggerd alternatieven te gaan zoeken voor de trunk op mijn Asterisk SIP/AIX server en ik moet zeggen dat ik daardoor mijn telefoonrekening weer een stuk lager heb zien worden.

Op mijn Asterisk SIP/AIX server is nu een CheapConnect VoiP-Out als trunk gedefinieerd.

Voordeel:

• Geen abonnementskosten.
  • Geen starttarief voor uitgaande gesprekken (scheelt 10 Eurocent per telefoontje).
  • Veel lager gesprekstarief (scheelt ruim 8 Eurocent per minuut in Nederland).
  • Veeeel lagere internationale gesprekstarieven.
  • Mijn eigen mobiele nummer zichtbaar bij de ontvanger i.p.v. het huistelefoonnummer.
Wat dat betreft is mijn dank groot aan KPN en moet ik eigenlijk blij zijn dat KPN die SIP gegevens niet vrijgeeft en de SIP server op de Experia Box de nek omgedraaid heeft.

Reputatie 1
Badge
@ jmv: interessante link ! Als ik het goed bekijk dan heb je de experiabox ACHTER de Sitecom modem hangen voor alleen de VOIP?

Reputatie 7
Die opstelling heeft hele vervelende consequenties voor televisie.

Zolang de TV ontvangers op stroom blijven is er niets aan de hand, maar zet je ze een keer uit, dan moet de Experia Box weer als hoofdrouter geplaatst worden om zo'n TV ontvanger weer aan de praat te krijgen.

De introductie van routed-ITV (op de V9 al aanwezig en binnenkort ook op de andere Experia Boxen) zou ook nog roet in het eten kunnen gaan gooien. De Experia Box krijgt hierbij namelijk een actieve rol in de distributie van het TV signaal (IGMP proxy server).

Reputatie 2
Badge
Ik heb geen tv. De experiabox denkt dat hij op glasvezel zit, maar kan vlan 6 pppoe (internet) niet opzetten. Je zou de tv ook achter de experiabox v8 moeten kunnen hangen. Voor experiabox v9 en routed iptv en/of fon moet je mogelijk wel een vlan 6 aanbieden vanaf een modem of router.

Reputatie 7
Zodra je vlan 6 ook aan de Experia Box gaat aanbieden, betekent dat ook dat de Experia Box zijn pppoe verbinding wil gaan opzetten en dan wringt de schoen daar weer.

Ik denk niet dat een dergelijk opstelling een "oplossing" is voor alles-in-1 klanten.

De "oplossing" is, mijns inziens, dat KPN zich gaat afvragen wat de klant anno 2015 verwacht van een router en dan zien ze (als het goed is) dat de functionaliteit van de Experia Box ver achter blijft bij de wens van de klant, daar waar andere merken wel meegaan in de veranderende tijden.

Reputatie 2
Badge
Je moet dan inderdaad een pppoe server opzetten om te voorkomen dat de experiabox het traffic wat je zelf wil gaat routen.

Reputatie 7
En toch zal de ook de Experia Box traffic op vlan 6 moeten kunnen ontvangen en routeren.

Dat gaat dus allemaal niet (optimaal) werken voor alles-in-1 abonnees en je maakt het ook nodeloos ingewikkeld.

Kies voor de vierde optie in dit topic en het werkt allemaal wel.

Ja, de Experia Box blijft "het randapparaat", maar fungeert voor Internet als doorgeefluik.

Als de tweede (eigen) router in router-mode staat heb je alle functionaliteit van die tweede (eigen) router tot je beschikking en ben je dus weer "in control".

Als de tweede (eigen) router in bridge-mode staat, dan is meestal de functionaliteit wat beperkter, maar dan kan je met routed-ITV TV ontvangers ook op de tweede (eigen) router aansluiten.

Back on-topic, dit is nog steeds geen oplossing voor SIP en wat mij betreft wordt de SIP server in Experia Boxen zo snel mogelijk weer opengesteld voor het aansluiten van eigen apparaten. (IP telefoons/centrales en SIP cliënts op mobiele telefoons) Tevens zou het aanschaffen van een tweede eigen router niet nodig hoeven zijn als KPN de Experia Box zou "moderniseren".

Reputatie 2
Badge
Hoe meer opties, hoe beter, niet?

Dubbele nat is niet mijn pakkie an.

Reputatie 7
Inderdaad, hoe meer opties, hoe beter. ;)

Over double natting wordt altijd zo moeilijk gedaan.

Geef mij maar double natting als ik daarmee een 100% stabiel netwerk heb waar ik geen omkijken naar heb, ik mijn 500Mbps gewoon haal en dat al bijna 50 miljoen seconden (uitgezonderd planned maintenance) zonder enig probleem online is. Ieder het zijne zou ik zeggen. ;)

Reputatie 1
Badge
Ik vind het jammer dat er maar weinig reacties komen terwijl op het forum veel mensen klagen over de beperkte bruikbaarheid van het modem. Dus geef hier je reactie en wie weet wordt dit een hot item zodat KPN deze niet kan negeren :-)

Reputatie 7
Badge +27
: Ik hou het topic in ieder geval in de gaten en ga deze meldingen gebundeld doorgeven aan het firmwarebeheer. Ik hoop dat dit helpt! :D

Reputatie 1
Badge
Thanks Joran, ik hoop ook dat het helpt 🙂 Misschien zou KPN een pilot kunnen starten met alleen geselecteerde gebruikers en ik denk dat daar vast wel animo voor is onder de forumgebruikers :-)

Ik heb prive bijzonder goede ervaringen met XS4all en hun openheid samen met de flexibiliteit van de FritzBox. Zakelijk loopt nu een aanvraag voor de KPN, en eerlijk gezegd verbaasd het me dat dit bij de KPN niet wordt geboden. Automatische configuratie is natuurlijk leuk voor het gros van de mensen, maar als je iets meer wilt, moet dat kunnen. 

Kortom, ik ben voor.  

Reputatie 4
Badge +4

Ook ik zou de SIP mogelijkheid graag zien.
Reputatie 2
Badge
Ik zou ook graag SIP gegevens zien! Thanks!

Reageer