Erxperiabox v8 koppelen

• 25 oktober 2013
  • 5 reacties
  • 4058 keer bekeken

Hi,

Mijn ouders hebben sindskort ook glasvezel, net als wij.

Nu wil ik op beide locaties een nas zetten welke elkaar in sync houden.

Helaas kan 1 vd 2 nassen geen ssh waardoor het niet secure is. (als ik port forwading aan zou zetten)

is het mogelijk om op experiabox niveau een vpn over internet op te zetten naar de andere box?

gr

Sander

5 reacties

Reputatie 2
Badge +1
Hallo Sander,

Het helaas niet mogelijk om deze aanpassing te doen in de firmware van de KPN Experiabox. Is er geen alternatieve firmware beschikbaar voor je NAS?

Met vriendelijke groet,

Remco

Nee helaas, een qnap is zo oud dat er geen ssh op kan

de andere qnap zou het wel kunnen

Reputatie 7
Hoi Sander, welkom op dit forum,

De Experia Boxen hebben zelf geen mogelijkheid om VPN verbindingen te onderhouden.

KPN doet dit met een reden. Als het wel mogelijk zou zijn, dan zou er ineens een hele wereld voor je open gaan.

Voorbeelden:

- Een SIP client (ZoiPer) op jouw Android, iOS of Windows telefoon op een andere lokatie via VPN aansluiten en dus niet meer bellen met jouw (dure) mobiele (KPN) telefoon aansluiting, maar bij de MacDonalds of op kantoor via WiFi een VPNetje opzetten met jouw router thuis en gewoon met jouw (goedkopere) huisnummer bellen. (Heel interessant als je in het buitenland bent.)

- Jouw iTV via de VPN doorrouteren naar een andere lokatie en gewoon via jouw eigen TV abonnement televisie kijken. (Werkt bijvoorbeeld op een Android tablet).

Nu is de consument ook niet gek ;) en er zijn altijd wegen die naar Rome leiden.

Je kunt bijvoorbeeld wel een VPN router (zoals de Cisco RV180(W)) als DMZ Host achter jouw router plaatsen en de VPN verbinding opbouwen met die router.

Als je nu die NASsen achter die routers plaatst, dan heb je een keurig beveiligde verbinding tussen de NASsen.

Kosten zijn er dus ook, je zult twee routers moeten aanschaffen die VPN connecties ondersteunen.

de oudste is een qnap ts 201

ben nu aan t kijken op internet en zie wel dat er mogelijk ssh software voor te vinden is

iemand ervaring mee toevallig?

Reputatie 4
Badge +1
Je koopt twee enigzins snelle routers die DD-WRT ondersteunen en je installeert de OpenVPN versie van DD-WRT (de wrt320n kan dat). Of je accepteert de minder goede beveiligde pptp wat bijne elke dd-wrt versie kan.

Mogelijk kan openwrt dit ook.

Ik kan sinds ik kpn heb al altijd itvonline kijken waar ik ook ben, omdat je alleen het login proces via je vpn hoeft te doen, de stream zelf niet.

Maar als je dit graag wil, Synology biedt hier ondersteuning voor. Ze hebben een ingebouwde VPN server en ook ingebouwde synchronisatie opties tussen twee Synology NAS apparaten.

Reageer