Beantwoord

Even over een testcasus!

• 24 maart 2018
  • 54 reacties
  • 930 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +15
Hoi!

Een tijdje geleden terug was ik een testcasus met fourstack en is deze administratief omlaag gezet door netwerkbeheer (van 94 mbit naar 62) om vervolgens te kijken om deze vanzelf weer "terug zal klimmen" naar de haalbare snelheid. Gezien ik wat internet problemen had waardoor de snelheid met enige regelmaat gehalveerd was (Hier weet meer van) @Paul.

Om deze reden was het experiment tijdelijk stop gezet want tja... Met storingen krijg je geen goede resultaten. Gezien mijn internetverbinding de laatste tijd stabiel is geweest en fourstack nog niet omhoog gegaan is trek ik weer eventjes aan de bel. :)

...Ik maak even een nieuw topic aan gezien ik het oude topic niet zo snel kan vinden 😛
icon

Beste antwoord door SjorsK 3 april 2019, 09:19

Goed nieuws!

De snelheid verbetering is doorgevoerd, op de bon staat ook iets van WiFi service maar dat niet helemaal kloppen 😛 Maar ik ben nu hartstikke tevreden 😃

Ben blijkbaar de eerste op de kast die om is 🤓
Bekijk origineel

54 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Sjors! Hele goede vraag. Ik zal proberen wat meer informatie te krijgen over hoe dat in z'n werk gaat. Op mijn adres heb ik namelijk wel zo af en toe een wijziging gezien het afgelopen jaar. Maar geen idee waarom bij mij wel, en bij jou niet. Als ik meer weet laat ik het weten. 🙂
Reputatie 7
Badge +15
Ach ja, ik ben een beetje een perfectionist en ik heb het idee dat als het bij mij fout gaat, het ook bij andere fout gaat 🙂

En tja... Fourstack wordt toch gebruikt als standaard voor sales dus een goed advies lijkt mij van belang :)

Ik gebruik het zelf ook om KPN af/aan te raden
Reputatie 7
Badge +24
Perfect is pittig denk ik maar verder heb je gelijk natuurlijk. 😉 Ik ben benieuwd.
Reputatie 7
Badge +15
Ach, binnen redelijke marges perfectionistisch. Met dit soort zaken zal er altijd wel een verschil bestaan tussen de theorie en de praktijk 🤓
Reputatie 7
Badge +24
Sjors! Ik heb antwoord. We hebben de vorige keer jouw snelheid laten aanpassen in Fourstack zoals je weet. Zodra dat handmatig wordt aangepast blijft ie daarop staan ongeacht wijzigingen in de stabiliteit of iets dergelijks. Het wordt dus 'overruled'. Deze correctieregel heb ik nu weglaten halen en daarom zou het in de komende weken wel zichzelf moeten wijzigen. Daarvoor gebeuren een aantal metingen dus dat is even afwachten. 🙂
Reputatie 7
Badge +15
Nice! Dan kunnen we kijken of ie het dan wel goed gaat doen 🙂
Reputatie 7
Badge +15
Hoihoi!

Ik had dit al even in een privébericht richting Paul gestuurd maar het systeem is niet automatisch bijgewerkt (Denk een bugje 😉 ). Maar na 4 maanden heeft hij vast en zeker genoeg tijd gehad om te draaien 🙂

Mijn internet is in de tussentijd wel trager geworden (Van effectief 70 naar effectief 60 mbit). Ik zou natuurlijk mijzelf niet zijn als ik niet geprobeerd zou hebben om de volledige situatie bovenwater te halen dus heb ik maar eventjes de Servicetool traag internet gebruikt. Die er trouwens elke keer voor zorgt dat het internet BOEM gaat zeggen (Oftewel: Sjors sloopt de boel weer 😜 ). 🤓

Dit gebeurd trouwens elke keer als ik de tool draai en natuurlijk kan ik het zelf wel oplossen (Factory reset is niet genoeg, daarna is soms ook nog een reboot en een login naar de Radius Server forceren noodzakelijk) maar dit lijkt mij niet de bedoeling. Om dit laatste probleem heb ik maar eventjes gebeld en er komt dinsdag een monteur langs. 🤓

Ik vindt 't trouwens super cool dat ik elke keer de complexe dingetjes heb 🤓

't Stukje dat mijn internet 10mbit trager is zet ik even op de backburner tot dat het wat belangrijkere probleempje (ook voor andere klanten) in kaart is gebracht 😀
Reputatie 7
Badge +15
Errr,

Meer slecht nieuws.... Plaatje zegt genoeg.

....Oftewel: Weer 1 lijntje.... 😛

Ik zal even mijn meuk er af halen en weer rebooten.

.....Edit: Ik heb iets laten exploderen, zie de mail. Ticket is inmiddels met de info bijgewerkt 🙂
Reputatie 7
Badge +24
Je moet dingen ook niet kapot maken Sjors! ;)

Oké, ik ga zoeken naar de mensen van de servicetools, en jouw ticket voor internet laat ik dan even over aan de technische dienst.

Als ik het dus goed begrijp werkt jouw internet niet meer zodra je de servicetool draait voor traag internet? Om het weer te fixen moet je een reset en soms een extra herstart uitvoeren. Dit gebeurt echt structureel?
Reputatie 7
Badge +15
Hoi Paul,

Je moet toegeven - Ik heb een zeldzaam talent voor het kapot maken van dingen 😉 Ik heb het idee dat ik een soort van probleem magneet ben, de problemen zoeken mij graag op 🤓

Wanneer ik de servicetool achter mijn eigen apparatuur draai (Dus achter een eigen switch en router, zie de map) dan gebeurd dit inderdaad structureel.

Om het op te lossen moet ik het volgende doen - In deze specifieke volgorde:
Stap 1: Factory reset
Stap 2: Reboot
Stap 3: Als dat niet werkt... Handmatig de experiabox aanmelden bij de Radius server.

Stap 3 is in het merendeel van de gevallen niet nodig. In het leeuwendeel van de gevallen is het vanaf stap #2 verholpen.

Elke stap heeft trouwens de kans dat het apparaat weer in de lucht is. De oplossing is iets minder consequent maar de bovenstaande oplossingsboom kan ik wel met 100% succes gebruiken (De laatste keer kwam trouwens maar 1 lijn online, maar details 😉 ).
Reputatie 7
Badge +24
Maar dit gebeurt doorgaans dus niet als je de Experia Box er 'gewoon' aan hebt hangen (tenminste, voor zover je weet)? Welke switch en router gebruik je precies?
Reputatie 7
Badge +15
De laatste screenshot die ik heb gemaild was zonder mijn switch/router er tussen. Wanneer ik thuis ben zal ik de apparatuur doorgeven (Uiterlijk morgen 🙂 ).
Reputatie 7
Badge +15
Monteur heeft het probleem gezien en bevestigd, 2de lijn is ook weer online.
Reputatie 7
Badge +15
Mijn router:
Ubiquiti Edgerouter x
Ubiquiti Edgeswitch 24 lite

Eventueel kan ik de config van de router mailen. 🙂
Reputatie 7
Badge +24
Graag! Hoe meer info hoe beter. En fijn dat de 2e lijn ook weer werkt.
Reputatie 7
Badge +15
Send! 🙂 Ik wil je wel vragen om zorgvuldig met de gegevens om te gaan, er zitten certificaatjes en wachtwoorden in die ik liever niet wil delen 😉

...Iets met een site to site VPN met een uit de hand gegroeide thuisnetwerk van een goede vriend van mij (Jaap 🙂 )
Reputatie 7
Badge +24
Ik ben misschien niet de allersterkste als het om eigen netwerken gaat maar ik ben wel zorgvuldig. 😉 Geen zorgen.

Maar nog even voor de zekerheid: internet werkt niet meer zodra je de servicetool draait als je je eigen apparatuur gebruikt. Maar dit gebeurt niet als je puur de KPN apparatuur gebruikt. Klopt dat?
Reputatie 7
Badge +15
Correct. En om het duidelijker te maken: De WAN verbinding in de experia box gaat offline, de rest draait nog op en top
Reputatie 7
Badge +15
Het lijkt er op dat fourstack heel binnenkort gelijk gaat getrokken gaat worden met wat 't hoort te zijn (En gelijk over de hele buurt 🙂 ).

Niet hoe ik het verwacht had maar dit is toch zeker een mooie oplossing 😀

Fourstack heeft zichzelf nooit gestabiliseerd (ook niet voor buren). Het probleem zit hem in de afstand van de wijkcentrale. Maar als straks de straatkast geupdate is ben ik helemaal happy 😄Alleen zijn alle testcases vanaf dat punt niet meer representatief voor mijn situatie.
Reputatie 7
Badge +15
Blijkbaar heb ik nu een afmelding van KPN voor de upgrades.... En het is opgeschroven naar soon (TM) (AKA: Between now and the end of eternity). Iets gaat ni goud :P

Fourstack is trouwens handmatig weer naar beneden gezet (Vindt ik verder prima 🙂 ).
Reputatie 7
Badge +24
Ik zie 'm ook niet bij Fourstack staan inderdaad, maar NetwerkNL zegt wel nog bezig te zijn. We houden 'm even in de gaten, en anders ga ik navraag doen natuurlijk.

Ik weet niet of Fourstack handmatig is aangepast maar er heeft recentelijk (november) wel een herijking plaatsgevonden (door een update in Fourstack) waardoor de snelheden zijn aangepast (en accurater zijn).
Reputatie 7
Badge +15
Dat het handmatig was weet ik vrij zeker 😁 Ach ja, we zullen zien hoe het gaat. Sowieso heb ik hier een mooi verbeterpuntje voor kpn te pakken 😉 Dus deze onduidelijkheid heeft al iets opgeleverd 😁
Reputatie 7
Badge +15
Blijkbaar staat er weer wat in fourstack:
https://vvdsl.robinflikkema.nl/straatkast.php?id=24594

Eerlijk gezegd heb ik geen idee meer hoe erg ik het kan vertrouwen, zoals je in de geschiedenis van Robin kan zien 😅

De planning is een tikje wispelturig.
Reputatie 7
Tja, je wordt hier wel spreekwoordelijk écht aan het lijntje gehouden,...

Niet leuk, maar oooit zal het eens moeten gebeuren,...
Reputatie 7
Badge +15
Ik heb wel het idee dat het niet iets bewusts is, de telefonische klantenservice had mij volledig afgescheept toen ik de vraag stelde waarom het opeens van de planning verdwenen was. Maar de oorspronkelijke planning was media Q3 2016 wat mij in een sales gesprek verkocht was door Maaike.

Bron: Salesgesprek met KPN Feb 1, 2016 5:44:07 PM CET
Sjors: Top! :)
Sjors: Nog een laatste ding
Sjors: Word TV afgetrokken van mijn internet(Dit word niet gedaan bij mijn huidige provider gezien er een constant signaal word rondgestuurd, maar dit is bij jullie niet het geval)
Sjors: Zo nee: Hoe veel slurpt een full HD zender
Maaike: Bij ons gaat het tv signaal (4 Mb voor SD en 8 Mb voor HD) van de normale internetsnelheid af. Maar met de max 85 die je kan ontvangen, lijkt me dit niet direct een probleem 🙂 Media Q3 van 2016 stroeven we de snelheid op naar 100 Mb.

Dat gezegd te hebben, ik wil niet al te veel meer pushen over wat er toen gezegd is, maar het feit dat het uitstellen blijft ben ik absoluut niet blij mee. Als je aan publieke communicatie doet (Via klantenservice of een website). Dan moet je jezelf er ook aan houden. Natuurlijk kan het altijd zo zijn dat er door omstandigheden 1 a 2 maanden uitwijk is en daar heb ik ook geen enkel probleem mee. Maar dit is een beetje een soap 😉

Ik geef Paul absoluut niet de schuld - Hij doet wat hij kan met de middelen die hij heeft. Ik hoop alleen dat er echt iets mee gebeurd want dit is toch een kritiekpuntje dat een tijdje loopt. Ik heb er verder ook alle vertrouwen dat Paul (en de webcare) de situatie intern probeert uit te zoeken, dat vertrouwen heb ik echter niet in de telefonische klantenservice waar ze afschuif praktijken toepassen en het gesprek proberen af te kappen (Tenminste, met mijn laatste 2 calls met KPN), mede daardoor zit het voor mij op dit moment ook vrij hoog.

Last but not least: Ik hoop dat er met de feedback echt iets gebeurd, want gezien dit bij mij gebeurd denk ik ook dat het op genoeg andere plekken plaatsvindt.

Reageer