Vraag

Experia BOX 10a port forwarding functioneert niet naar behoren

  • 29 September 2019
  • 4 reacties
  • 322 keer bekeken

Beste Forumleden,

Vanuit de servicedesk van KPN ben ik verwezen naar het forum van KPN om nogmaals mijn vraag te stellen. Blijkbaar kan het serviceteam (telefonisch) niets betekenen en wordt je naar het forum gestuurd.

Hierbij mij probleem.

Ik wil graag een poort open zetten, alleen als ik dat doe, wordt deze poort automatisch binnen 1 minuut weer aangepast naar een ander IP adres.

Ik wil bijvoorbeeld poort 1234 open zetten op IP adres 192.168.2.3, na 1 minuut wordt dit aangepast naar IP adres 192.168.2.29.

Ik weet zeker dat er in mijn netwerk geen apparaat bestaat met dat IP adres.

Wat ik vervolgens ook zie, is dat er random poorten zijn toegevoegd aan mijn port forwarding. Dit zijn IP adressen die mij niets zeggen en poorten die mij niets zeggen: 9001, 9002, 9003, 9004.
De internet poorten zijn andere poorten, momenteel heb ik nog een poort erin staan:
192.168.2.29 TCP 7547 9002
IP Protocol interne poort externe poort.

Wat kan ik doen om dit probleem te verhelpen?

Ik zelf denk dat mijn router defect is, maar de mevrouw aan de telefoon gaf alleen maar aan, ga naar het forum.

Model Name:VRV9517 Firmware Version: v5.00.20 build190
Boot Code Version: 1.0.38-161.188
Hardware Version: R01

Hopelijk kunnen jullie mij hiermee helpen. Ik betaal niet voor niets €70,- per maand om afgescheept te worden naar het forum, in plaats van iemand aan de lijn te krijgen met technische kennis en mij telefonisch te woord kan staan.

Met vriendelijke groet,

Jordy de Kleijn

4 reacties

Reputatie 7
Badge +24
Bekend probleem. En er is eigenlijk geen fatsoenlijke oplossing. Je bent de zoveelste die zich hier meld.
Reputatie 7
Badge +28
Welkom @Jordy de Kleijn!

Het eerste probleem (veranderende portforwards) is een bug. We gaan ervan uit dat die wordt opgelost in een aankomende firmwareupdate die we eind dit jaar verwachten. Een workaround is om een paar nep portforwards in te stellen. Vul 2 of 3 portforwards in naar apparaten die niet bestaan en de portforwards daarna hebben dit probleem niet. Het is geen hele fraaie oplossing maar het werkt.

De tweede kwestie is geen bug. Diverse KPN apparaten worden op afstand beheerd, daarvoor worden deze portforwards gebruikt. Denk aan TV-ontvangers, de Draadloze Verbindingsset (650 en 1200) en Experia WiFi. Die kun je verder negeren.
Hallo Joran,

Helaas heeft dat geen oplossing geboden, ik heb tot 15 fictieve portforwarders gemaakt. Elke keer wordt deze veranderd. Ook heb ik nogmaals gesproken met KPN. Zij geven aan dat het een bekend probleem is en wordt nu opgelost met een Experia V10 router te sturen naar mij.

Groet,

Jordy
Reputatie 7
Badge +28
Dat is slecht nieuws. De workaround was al een lelijke oplossing maar leek in de meeste gevallen wel te helpen. Dan lijkt een andere Experia Box mij ook de enige optie. Goed dat dit al wordt geregeld. Ik koppel dit terug naar de firmware ontwikkelaars. Dank voor je terugkoppeling!

Reageer