Beantwoord

Experia Box 10a port openzetten - alleen de eerste twee regels werken

  • 19 June 2019
  • 8 reacties
  • 786 keer bekeken

Sinds vorige week heb ik mijn Experia box vervangen voor een 10a. Hierbij probeerde ik de porten open te zetten die nodig zijn om mijn NAS correct te laten functioneren.

Het rare is nu dat alleen de eerste 2 regels van de Port mapping list werken. Alle overige porten die ik heb ingesteld werken niet.

Als ik regel 14 verplaats naar regel 2 werkt de port forwarding weer wel.




Zojuist vertelde KPN klantenservice dat uit veiligheidsoverweging door KPN aan de fabrikant is verzocht om port forwarding te beperken. Maar dat is voor mij een niet acceptabel antwoord. 1)port forwarding lijkt mij een basis functionaliteit. 2) Het werkte wel op de oude modem, die ik op verzoek van KPN ingeruild heb.

Daarnaast werd er als argument gebruikt dat port forwarding voor een gemiddeld klant niet gebruikt wordt. en dat ik als "gevorderde" klant dan maar pech heb. (moet ik dan overstappen naar een provider die een modem biedt die dit wel ondersteund?) Of extra kosten maken voor een aparte router?

Of is dit probleem op te lossen met een firmware update?

Model Name: VRV9517
Firmware Version: v5.00.14 build171
Hardware Version: R01
icon

Beste antwoord door Bart_ 30 August 2019, 11:43

Bekijk origineel

8 reacties

Reputatie 7
Badge +20
Dag @hkcheung en excuus voor de wat late reactie allereerst. Het probleem dat je omschrijft is vaker voorbij gekomen. De oplossing is verwerkt in een firmware-upgrade. Ik zie dat jij nog een oudere versie hebt, dus inderdaad: het zou helpen om de firmware te upgraden. Zou je daarom je Experia Box een volledige fabrieksreset willen geven? Hier lees je wat je moet doen.
Hoi Bart, ik heb de fabrieksreset gedaan via de "Servicetool Herstellen Fabrieksinstellingen Experia Box Modem" maar het probleem is nog niet verholpen. dit zijn de gegevens van de modem:

Model Name:VRV9517
Firmware Version:v5.00.20 build190

Is dit de laatste firmware versie?
Reputatie 7
Badge +20
Dag @hkcheung Wat gek dat dit niet heeft geholpen. Ik doe navraag en kom er op terug.
Reputatie 7
Badge +20
Hallo @hkcheung Ik ben in overleg met een achterliggende afdeling. Ik heb je gegevens nodig. Zou je jouw KPN Forum profiel willen voorzien van de naam van de contractant, je postcode / huisnummer en je klantnummer? (Uiteraard zijn je gegevens alleen zichtbaar voor jou en de Moderators.) Laat je het weten als je dit gedaan hebt?
Reputatie 7
Badge +20
Na enige uitzoekwerk hebben we besloten op de Experia Box van @hkcheung om te ruilen. We gaan er vanuit dat het daarmee zal zijn opgelost!
Hallo,
Ik heb onlangs een nieuw modem gekregen en ondervindt ook heb beschreven probleem.
VRV9517
v5.00.20 build190

Ik heb slechts 1 regel in de NAT Port Mapping staan.
Ik voeg toe device met IP 192.168.2.38 map naar 1880, deze wordt doorgevoerd en werkt ook.
Vervolgens na ongeveer 1 minuut is het IP adres aangepast naar 192.168.2.39 en werkt uiteraard de port forwarding naar het betreffende device niet meer.
Het is lastig probleem, ik hoop dat hier onderzoek naar wordt gedaan en in een volgende firmware versie wordt opgelost.

Met vriendelijke groet,
Tony
Hallo,
nog een aanvulling,
Ik las dat er in oudere versies van de firmware een bug zat en dat dit te omzeilen was door een paar dummy regels aan te maken.
Ik probeer voor IP .38 poort 1880 te voorwaarden, maar telkens wordt het IP na ongeveer een minuut aangepast, ik maak er dan een dummy van(port 1,2,3 etc). en voeg de regel opnieuw toe, echter wordt deze telkens aangepast. Zie plaatjes.



Graag hulp,
alvast bedankt.
Hallo,
een update, het werkt inmiddels weer.

Ik heb een factory reset gedaan(default admin wachtwoord achterop het modem).
Er worden dan 4 NAT entries automatisch aangemaakt(geen idee waarom), de 5e is degene die ik zelf heb aangemaakt en nu niet meer vanzelf wordt veranderd.
Mijn vermoeden is dat als de default entries niet meer aanwezig zijn de zelf aangemaakte entries door een bug worden aangepast.


Reageer