Beantwoord

Experia box en switch, wat moet waar?

• 30 oktober 2013
  • 14 reacties
  • 41736 keer bekeken

Geachte ...,

Binnenkort maken wij de overstap van koper naar glasvezel (beide van KPN), met een andere Experia box. Alle spullen zijn in principe in huis, maar ons thuisnetwerk krijgt ook wat extra apparatuur erbij, waardoor het aantal aansluitingen op de Box te weinig is. Ik zoek de juiste aansluitmethode, maar internet heeft mij nog geen sluitend antwoord gegeven.

Wat moet er aangesloten worden (niet Wifi):
- 2 x Interactieve TV
- Sharp TV-toestel
- Apple Airport Express (voor extra draadloos netwerk)
- NAS
- Netwerk aansluiting werkkamer/slaapkamer

Kortom 6 aansluitingen welke allemaal met een eigen kabel bij de meterkast eindigen. Doe ik het goed als ik de iTV's rechtstreeks op de Box aansluit en al het overige via de switch op de Box? Zijn er nog specifieke kenmerken voor de switch die hierbij een vereiste zijn?

Alvast bedankt!
icon

Beste antwoord door wjb 30 oktober 2013, 13:48

Hoi meerkerk86, welkom op het forum.

Koop een eenvoudig Gigbit switch (bijvoorbeeld deze: http://www.routershop.nl/netgear-prosafe-gs105ge-5-poorts-10-100-1000-mbps-gigabit-switch-metalen-behuizing/pid=2164)

Sluit de 2 interactieve TV's aan op poort 3 en 4 van de Experia Box.

Sluit de Sharp TV aan op poort 2 van de Experia Box,

Sluit de switch aan op poort 1 van de Experia Box.

Sluit alle andere apparatuur aan op de 1 van de vier overgebleven poorten van de switch.

Klaar.

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Hoi meerkerk86, welkom op het forum.

Koop een eenvoudig Gigbit switch (bijvoorbeeld deze: http://www.routershop.nl/netgear-prosafe-gs105ge-5-poorts-10-100-1000-mbps-gigabit-switch-metalen-behuizing/pid=2164)

Sluit de 2 interactieve TV's aan op poort 3 en 4 van de Experia Box.

Sluit de Sharp TV aan op poort 2 van de Experia Box,

Sluit de switch aan op poort 1 van de Experia Box.

Sluit alle andere apparatuur aan op de 1 van de vier overgebleven poorten van de switch.

Klaar.

Reputatie 5
Badge +7
Beste meerkerk86,

Aangezien onze nieuwste Experiaboxen met flexpoorten werken, zouden al deze apparaten probleemloos moeten gaan werken. Door de hoeveelheid wel met een switch ertussen inderdaad. Mocht je deze switch niet in huis hebben, of wanneer deze niet wordt meegeleverd, kun je mij een privébericht sturen met je postcode, huisnummer en telefoonnummer.

Met vriendelijke groet,

Jeroen

Reputatie 1
Wanneer je maximaal 2 ontvangers koppelt gebruik je niet poort 3+4 maar poort 2+3.

Poort 3 voor je 1ste televisie, poort 2 voor je 2de tv.

Poort 4 kan je gebruiken om de switch te koppelen.

De bijgeleverde switch heeft 5 poorten waarvan uiteindelijk 4 voor je apparaten te gebruiken zijn.

Op je V8 modem blijft dan nog een vrije poort en dat is poort 1.

Reputatie 7
Het maakt helemaal niet uit welke poorten van je router je gebruikt voor het aansluiten van een TV of computer.

Ik had in mijn vorige bericht ook kunnen schrijven:

Sluit de switch aan op één van de LAN poorten van de Experia Box en plug de andere kabels in een willekeurige LAN poort van de Experia Box V8 of de switch.

Klaar.

Zelfs het aansluiten van de ene TV op een poort van de Experia Box en de andere TV samen met de NAS en een computer op de switch werkt perfect.

Reputatie 1
Als het allemaal niet uitmaakt hoeft KPN natuurlijk ook geen handleidingen te maken waar dit allemaal wordt beschreven.

Reputatie 7
Dat klopt, maar eigenlijk is het zo dat KPN de handleiding had moeten aanpassen toen die "restrictie" van welke poort waarvoor te gebruiken niet meer van toepassing werd.

Vroeger was het zo dat LAN poort 3 voor TV was, toen werd het zoals jij beschreven hebt en kon een poort of voor TV of voor Internet (computer) gebruikt worden en tegenwoordig is het zo dat alle poorten voor zowel TV als Internet (en zelfs tegelijkertijd) gebruikt kunnen worden.

Zie ook het bericht van Jeroen_ (KPN) van 09:54.

Die handleiding is dus verouderd en niet meer van toepassing op de huidige routers.

Reputatie 1
Ik vindt het prima maar hebben we het dan nog steeds over een V8 die toch ook al enkele jaren gebruikt wordt?

Reputatie 7
Yep, dit geldt ook voor de V8.

Ik weet niet of dit vanaf het begin op de V8 zo gewerkt heeft of vanaf een bepaalde firmware update, maar feit is dat vandaag de dag niets meer uitmaakt voor wat je welke poort gebruikt.

Als je zelf een V8 hebt, dan moet je maar eens proberen om je televisie op een willekeurige LAN poort aan te sluiten of op een switch waar bijvoorbeeld ook een computer op aangesloten is.

Reputatie 1
Oke, maar ik laat het lekker bij mij zo omdat hier alles super goed werkt. Ben uitermate tevreden. Succes verder! :-) 

Bedankt voor alle adviezen, komend weekend nog 'eventjes' wat extra kabels trekken en spullen vast klaarzetten, 11 november is het zover, dan ga ik over en kan ik test welke wijze voor mij werkt.

Reputatie 7
Hé, als je nog UTP kabels moet leggen, overweeg dan ook of je het aantal kabels in de meterkast kan beperken tot maximaal 4 stuks en zo'n switch juist "aan de andere kant" van één van die UTP kabel te plaatsen.

Een goede CAT 5e kabel (en dat zou ik je met een Gigabit LAN toch wel adviseren) kost bij een beetje lengte al snel meer dan een extra switch en het bespaart je ook nog eens de ellende van het "trekken" van die tweede en wellicht zelfs derde kabel.

Als bijvoorbeeld jouw NAS, Apple Airport Express en 1 van de televisies (inclusief the Sharp) zich in één ruimte kunnen bevinden (dus daar waar je je Apple Airport Express wilt plaatsen), dan hoef je voor al die apparaten maar één kabel naar de meterkast te "trekken" en plaats je de switch ook in die ruimte (aangesloten op de UTP kabel die vanaf de meterkast komt). Je sluit de apparaten daar vervolgens (met veel kortere kabels) aan op de switch.

Wat heb je dan bespaart:

- De kosten van twee langere UTP kabels

- De ellende van het trekken van die kabels

Wat zijn dan de extra kosten:

- Geen, want de ene switch is nog steeds voldoende, je hebt dan immers nog maar vier kabels die in je meterkast uitkomen en die passen dus allemaal rechtstreeks in jouw Experia Box.

Bedankt wjb voor het advies.

Achter het tv-meubel in de woonkamer zit een utp-wandcontactdoos, met twee poorten, iedere aansluiting gaat met een eigen kabel naar de meterkast. Dit is nu in gebruik voor de eerste interactieve tv en de Sharp TV.

Op de slaapkamer ga ik iets vergelijkbaars doen, weer met een utp-wandcontactdoos met twee poorten en twee kabels naar de meterkast. Daar komt de tweede interactieve tv en de twee aansluiting op die kamer hou ik als reserve voor diverse functies.

Dat zijn dus al vier kabels die sowieso in de meterkast uitkomen en aangezien de meterkast erg ruim is en voldoende stopcontacten heeft komt de NAS daar ook, dus dat is al vijf. Zodoende wordt de meterkast ook echt het centrale punt van het netwerk, inclusief de switch.

Reputatie 1
Ik heb ook sinds 2 maanden een 100 Mb FTTH alles in een met 2 HD ontvangers en heb ook een uitgebreid thuis netwerk met NAS, wifi acces points, netwerk printer, bedraade multimedia spelers, pc's etc. Mijn thuis netwerk en internet werkt goed/snel. Op zich werken de 2 ontvangers ook goed, uitgezonderd dat seriematig opnemen vaak niet te programmeren is, maar..... ik kan al vanaf het begin maar op 1 ontvanger tegelijk de HD optie aanzetten! Als ik het op de 2e aanzet dan springt op de eerste de ontvanger van een HD zender op radio en kan ik daar ook geen HD zenders meer bekijken, alleen nog SD. Na verschillende keren kontakt met de helpdesk en webcare is eea nog steeds niet opgelost. Zijn er hier misschien nog expers die me kunnen helpen??
@Arthur71: niet vervelend bedoelt, maar had jij niet een eigen topic kunnen openen voor je vraag/probleem. Ik ken forums waar het 'kapen' van een topic not-done is, ik weet niet hoe het hier is, maar echt handig lijkt mij niet.

Terug op m'n eigen verhaal. Sinds gisteren is de glasvezel functioneel en aangesloten. De nieuwe Experia box hangt en nog geen problemen gesignaleerd. De internet snelheid is een stuk sneller (niet de beloofde 50 mbit per seconde), interactieve TV-setjes werken, alle apparaten hebben weer de benodigde wifi-verbindingen, enz.

Op de Experia box heb ik de volgende apparaten aangesloten:

1) Interactieve TV woonkamer

2) Interactieve TV slaapkamer

3) Switch

4) ... (hou ik vrij voor de NAS)

Op de Switch zit het volgende:

1) Invoer vanaf Experia Box

2) TV-toestel woonkamer

3) UTP-aansluiting slaapkamer

4) Apple Airport

5) ...

Het enige waar ik sterk aan denk is om een patchpaneel te monteren in de meterkast om zo de kabels wat netter te kunnen afmonteren, heeft nu nog veel weg van spaghetti, aangezien ik wat overlengte heb gehouden op de utp-kabels in de meterkast.

Daarnaast moet ik m'n vier wandcontactdozen (elektra) in de meterkast gaan uitbreiden, want ze zijn alle vier nu al in gebruik, de NAS moet daar nog bij.

Reageer