Vraag

Experia Box v 10 versus KPN modem box 12

  • 19 June 2021
  • 7 reacties
  • 2109 keer bekeken

Hi, de vorige discussie laat ik even los. KPN is coulant geweest en heeft ons in between afgesloten en nieuwe aansluiting een Digitenne aangeboden en 100gb internet per week. Wij krijgen 24 juni as signaal en beginnen dus als nieuwe klant. We zijn nu al bezig met de voorbereiding. In het weekend hebbeb we tijd genoeg met slechts 3 zenders tv. De welkomstbox hebben we ontvangen voor aansluiting internet en 2 tv's. Het ziet er mooi uit, alle apparatuur in het zwart, een stuk kleiner en stijlvolle afstandbedieningen  met batterij. De oude Arris bij de Hoofd TV kunnen we eenvoudig omwisselen. Aansluiting past. Echter bij de 2e tv zit een mini Arris VP5202 met een andere aansluiting. Deze past dus niet. Dan betekent dat wij de kabelgoten moeten loshalen en er een verlengstuk moet komen om de nieuwe ontvanger aan te sluiten. Dat is een minpunt en gedoe. De Experiabox v10 had een vaste plek in de meterkast. Deze moet vervangen worden door de Box12. Ook dit geeft problemen, nieuwe aansluiting en kabels. Deze box is moeilijk aan de achterzijde te bekijken en aan te sluiten. Dit kan aangepast worden als we een planchet bevestigen aan de muur in de meterkast. Wederom plug en play is niet van  toepassing. Dit is extra en onvoorzien werk  ik ben benieuwd wat de monteur hiervoor had bedacht die installaties doet. Dan het punt afstandsbedieningen. Mooi strak design, heel anders dan de vorige 2 en nu ook verschillend in model voor de hoofd tv en 2e tv. Batterijen in doen moet met vergrootglas en in fel licht. Nu ben ik vitaal en goed van zicht, hoe gaat dit met de doelgroep die het niet meer kan? De tekst met witte bedrukking op wit materiaal is onleesbaar. Zo klein en onduidelijk.  Businessmodel aangepast naar 75 euro voor installatie terwijl de app zegt dat je alles zelf kunt als nieuwe klant???? Klopt wellicht als je KPN niet kent en van Ziggo komt. Voor ons tot nu toe nadelen en veel extra werk. Wij hebben daarnaast ook de DVS 1200 voor draadloze verbinding en een tp-link als versterker van WiFi. Hier wordt niet over geschreven in de app / handleiding. Wie kan mij zorgeloos overzetten naar Box 12 zodat onze nieuwe (her) installatie foutloos gaat? Ik heb nog geen gerust gevoel. @Erwin heb je nog tips?  Ik heb nu al 2 slechte weekenden met veel stress. Donderdag moet alles draaien zoals het altijd deed, dan kunnen  we zorgeloos door.  Enige hulp en betere uitleg zou fijn zijn. Fijne avond. Inmiddels voetbalwedstrijd gemist door de stress.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +24

De KPN Box heeft een muurbeugel. Deze zit in de kartonnen doos verwerkt. Dus maak deze helemaal open. Bij mij paste de muurbeugel op dezelfde schroefjes als de muurbeugel van het vorige modem.

 Echter bij de 2e tv zit een mini Arris VP5202 met een andere aansluiting. Deze past dus niet.

Die 5202 heeft ook gewoon de UTP aansluiting en HDMI naar TV. En de aansluiting voor de 230 volt adapter. Dus anders…. :thinking:. Overigens is de 5202 eigenlijk de “hoofddecoder” want dat is de 4k versie. Dus als je in de woonkamer een 4k televisie hebt is de 5202 dáár aan te bevelen. De andere is HD.

De Experiabox v10 had een vaste plek in de meterkast. Deze moet vervangen worden door de Box12. Ook dit geeft problemen, nieuwe aansluiting en kabels. Deze box is moeilijk aan de achterzijde te bekijken en aan te sluiten. Dit kan aangepast worden als we een planchet bevestigen aan de muur in de meterkast. Wederom plug en play is niet van  toepassing.

Onder Plug & Play wordt verstaan: je hoeft niks in te stellen. Dus stekkers erin en gaan. Dat de aansluitingen op een andere plek zitten in het apparaat staat daar los van. Of had je indertijd de kabels precies op lengte (wat natuurlijk nooit handig is, ik maak er altijd een lus in).

Dat kabels wat verlegt moeten worden is je eigen verantwoordelijk. Feitelijk sluit het net zo aan als eerder met je V10 en eerdere ontvangers. Als mijn moeder van inmiddels 83 haar omgeving er mee kan helpen…. (al pakt ze niet de boor en kabelgoten ter hand.)

Is die V10 ook van KPN? Dan kun je ervoor kiezen die gewoon te laten zitten. Je levert dan Wifi6 in (en naar ik heb begrepen Mesh interactie met SuperWiFi's als je die hebt).

Ik begrijp dat je een nieuw klantnummer hebt, dan is het laten zitten van de ontvangers wat ingewikkelder (zijn aan je abonummer gekoppeld), maar ook niet onmogelijk. 

@Mirjam van Golen-Verdegaal De community geeft een heleboel nuttige adviezen. Kun jij hier mee uit de voeten?

Hi Erwin, ik kom niet helemaal uit de voeten. Wij hebben ook 3x dvs 1200 en een tp-link als WiFi versterker. Het is toch complexer als ik dacht. Ik ga morgenochtend nog 1 poging doen en daarna klantenservice bellen. Ik blijf foutmeldingen krijgen helaas. De lampjes op de box 12 zijn allen groen, signaal is actief. De ontvangers zijn ook goed aangesloten. Ik kan het nieuwe abonnee nummer invoeren maar daarna gaat het mis.

Beste KPN en forum leden, ik wil iedereen laten weten dat de nieuwe installatie als herintredende klant succesvol is geslaagd. De Experia Box v10 met bijbehorende ontvangers zijn vervangen door KPN box 12 samen met Arris 4k en vip. Helemaal blij, heerlijk om na ruim 2 weken weer alle zenders op tv te kunnen kijken en te genieten van razendsnel internet. KPN bedankt voor het begrip en de ondersteuning. Ook bedankt voor het beschikbaar stellen van de Digitenne. Bij deze raad ik iedereen aan om niet in de valkuil te trappen met mooie praatjes van de concurrent. Het systeem kan niet worden vergelijken met de moderne techniek van KPN. Ook complimenten voor de klantenservice van KPN, ook dit kan niet vergelijken worden met de onpersoonlijke en ook niet vakkundige call center medewerkers van de concurrent. Nogmaals, fijn om weer terug te zijn als klant. Nu gaan we echt nooit meer weg. Bedankt ook Erwin voor je advies en het adequate reageren. Nu op naar de finale!

Ha, dat is mooi nieuws! En euh, concurrent Ziggo ?