Experia Box V10 Configuratie backup

• 5 januari 2016
  • 17 reacties
  • 5354 keer bekeken

Ik heb sinds enkele weken een Experia V10 Modem voor aan mijn glasvezel verbinding. Aangezien ik een aantal instellingen met de hand heb gewijzigd wilde ik de configuratie veilig stellen voor het geval deze door Support medewerkers op een goed moment moet worden overschreven met de default. Nu kan ik helaas de functie om de configuratie op de slaan helaas nergens vinden. Is er iemand die weet hoe dat moet en of het eigenlijk wel kan ?

17 reacties

Reputatie 7
Helaas heeft geen enkele Experia Box backup functionaliteit, maar ik heb backup/restore functionaliteit wel aangegeven als één van mijn wensen. (Zie dit topic.)

Gelukkig gaat een configuratie ook niet zomaar verloren. Alleen bij een factory reset zal dat het geval zijn.

Reputatie 5
Badge +7
wjb schreef op 5 jan '16 om 23:16u
Helaas heeft geen enkele Experia Box backup functionaliteit, maar ik heb backup/restore functionaliteit wel aangegeven als één van mijn wensen. (Zie dit topic.)

Gelukkig gaat een configuratie ook niet zomaar verloren. Alleen bij een factory reset zal dat het geval zijn.

Ook ik heb hierom gevraagd echter heb ik geen bericht ontvangen.

Ik hoop dat er goed over nagedacht is.

Reputatie 7
Badge +30
Eigenlijk zou je dit amper nodig moeten hebben. Een fabrieksreset hoort namelijk nooit nodig te zijn.
Het enige voordeel dat een backup functie dan biedt, is wanneer je de instellingen zelf aanpast en het niet meer goed werkt.

Robin
wjb schreef op 5 jan '16 om 23:16u

De Experiabox V8 die ik hiervoor had kon wel degelijk een offline backup van de configuratie maken (bv op je PC) Nadeel was wel dat deze alleen terug te zetten wat op hetzelfde device dus niet op eenzelfde type als je bv je modem moest vervangen. Maar goed het beschermde wel tegen een factory default actie.

RobinFlikkema schreef op 6 jan '16 om 11:19u
Eigenlijk zou je dit amper nodig moeten hebben. Een fabrieksreset hoort namelijk nooit nodig te zijn.
Het enige voordeel dat een backup functie dan biedt, is wanneer je de instellingen zelf aanpast en het niet meer goed werkt.

Robin 
Helaas heb ik al 5 modems versleten en voordat de helpdesk je modem laat vervangen is de procedure dat hij minimaal in dat proces een keer naar factory default is gezet. Dus ik heb helaas de ervaring dat het regelmatig gebeurd en als je dan veel aanpassingen hebt gemaakt voor manual DHCP adressen en portforwarding voor 10 apparaten ben je echt wel even bezig.

Reputatie 7
SpeedFreak schreef op 6 jan '16 om 22:16u
RobinFlikkema schreef op 6 jan '16 om 11:19uEigenlijk zou je dit amper nodig moeten hebben. Een fabrieksreset hoort namelijk nooit nodig te zijn.

Robin Helaas heb ik al 5 modems versleten en voordat de helpdesk je modem laat vervangen is de procedure dat hij minimaal in dat proces een keer naar factory default is gezet. Dus ik heb helaas de ervaring dat het regelmatig gebeurd en als je dan veel aanpassingen hebt gemaakt voor manual DHCP adressen en portforwarding voor 10 apparaten ben je echt wel even bezig.

En waarom heb je dan al zoveel Experia Boxen versleten. Waarschijnlijk waren lang niet al die vervangingen noodzakelijk.

Ook ik ben al zo'n kwart eeuw bij KPN en ik "verslijt" momenteel mijn zesde Experia Box, waarbij één van de zes (de V8) niet langer dan twee weken door mij gebruikt is. De andere vijf gemiddeld dus veeeel langer.

Reputatie 5
Badge +7
wjb schreef op 6 jan '16 om 22:49u
SpeedFreak schreef op 6 jan '16 om 22:16uRobinFlikkema schreef op 6 jan '16 om 11:19uEigenlijk zou je dit amper nodig moeten hebben. Een fabrieksreset hoort namelijk nooit nodig te zijn.

Robin Helaas heb ik al 5 modems versleten en voordat de helpdesk je modem laat vervangen is de procedure dat hij minimaal in dat proces een keer naar factory default is gezet. Dus ik heb helaas de ervaring dat het regelmatig gebeurd en als je dan veel aanpassingen hebt gemaakt voor manual DHCP adressen en portforwarding voor 10 apparaten ben je echt wel even bezig.

En waarom heb je dan al zoveel Experia Boxen versleten. Waarschijnlijk waren lang niet al die vervangingen noodzakelijk.

Ook ik ben al zo'n kwart eeuw bij KPN en ik "verslijt" momenteel mijn zesde Experia Box, waarbij één van de zes (de V8) niet langer dan twee weken door mij gebruikt is. De andere vijf gemiddeld dus veeeel langer.

Onder normale omstandigheden zou een factory reset niet nodig moeten zijn.

Echter lijkt een factory reset bij bijv. de migratie van bridged naar routed af en toe nodig te zijn.

Een factory reset mag overigens niet te vaak uitgevoerd worden.

ErikFocus schreef op 7 jan '16 om 06:52u
wjb schreef op 6 jan '16 om 22:49uSpeedFreak schreef op 6 jan '16 om 22:16uRobinFlikkema schreef op 6 jan '16 om 11:19uEigenlijk zou je dit amper nodig moeten hebben. Een fabrieksreset hoort namelijk nooit nodig te zijn.

Onder normale omstandigheden zou een factory reset niet nodig moeten zijn.

Echter lijkt een factory reset bij bijv. de migratie van bridged naar routed af en toe nodig te zijn.

Een factory reset mag overigens niet te vaak uitgevoerd worden.

Eens dat het normaal niet nodig is of zou moeten zijn. Maar bij twijfel is het de default actie van de helpdesk medewerkers en daarmee niet minder lastig. Maar goed, gebaseerd op de reacties zit de functie er niet in en lijkt er niet veel animo voor het leveren van deze functionaliteit. Ik blijf van mening dat ik mag verwacht de ik de configuratie van een apparaat (welk dan ook) en dus zeker van een model/router kan veiligstellen. Jammer dat het tijdens het testen van de V10 niet geleid heeft tot het bouwen van deze functie. Hopelijk komt het er snel toch nog van.

Reputatie 7
En als klant moet je niet toegeven aan de "default actie" van de helpdesk.

In 98% van de gevallen was die factory reset waarschijnlijk onzinnig.

Ik heb mijn Experia Boxen in al die 25 jaren nog nooit een factory reset hoeven geven.

wjb schreef op 7 jan '16 om 21:38u
En als klant moet je niet toegeven aan de "default actie" van de helpdesk.

In 98% van de gevallen was die factory reset waarschijnlijk onzinnig.

Ik heb mijn Experia Boxen in al die 25 jaren nog nooit een factory reset hoeven geven.

Vandaag weer onderhoud geweest aan KPN, prima natuurlijk, maar helaas geen internet meer. Uiteraard zat ik op mijn werk en dus vertellen ze het thuis volk weer "factory-reset". Weer al mijn instelling naar de haaien, dus alle poortforwarden weer met de hand configureren. Is er nog iemand van KPN die meeleest en die backup functie nu eens gaat maken zoals dat in elk fatsoenlijk apparaat zit ? 

Reputatie 7
Badge +30
Ja, maar als we nu de oorzaak van dit probleem opzoeken lijkt het er op dat de helpdesk te vaak "reset reset reset" roept. Nu kan je dit probleem omzeilen met een backup mogelijkheid of gewoon de helpdesk eens een keer aanpakken, want dat is zeker nodig (!)

Robin
RobinFlikkema schreef op 24 feb '16 om 21:28u
Ja, maar als we nu de oorzaak van dit probleem opzoeken lijkt het er op dat de helpdesk te vaak "reset reset reset" roept. Nu kan je dit probleem omzeilen met een backup mogelijkheid of gewoon de helpdesk eens een keer aanpakken, want dat is zeker nodig (!)

Robin 
Robin,

Mee eens dat dat ook zou moeten, maar er zitten op de helpdesk x duizend verschillende mensen, ik ben niet altijd thuis om te bellen dus om het eind resultaat wat minder afhankelijk te maken van al deze factoren is een backup een prima mechanisme. Ik blijf er verder bij dat alle professioneel apparatuur voor netwerken mogelijkheden heeft voor het opslaan van je configuratie buiten het apparaat. Dus dat is gewoon de meest native methode om dit op te lossen. Maar ik moet denk ik maar eens op zoek naar een eigen router en de experia box gebruiken als "domme" box en er niets in configureren. 

Grt. Marc 

Reputatie 5
Badge +7
Een factory reset is onder normale omstandigheden niet nodig.

In de meeste gevallen is een "harde" (lees uit/aan) reboot voldoende.

Echter komt de back-up functionaliteit vooralsnog niet terug in de v10, dit tot mijn grote spijt.

ErikFocus schreef op 25 feb '16 om 06:56u
Een factory reset is onder normale omstandigheden niet nodig.

In de meeste gevallen is een "harde" (lees uit/aan) reboot voldoende.

Echter komt de back-up functionaliteit vooralsnog niet terug in de v10, dit tot mijn grote spijt.

Eric, zeer teleurstellend, maar begrijp dat dat wederzijds is. Snap niet echt wie daarover beslist 🙂 maar zou hem/graag op andere gedachten brengen. Maar weet jij misschien waarom je maar een heel beperkt aantal manual DHCP entries kan aanmaken (ik dacht maar 6 of 😎 Is dat iets dat wel gaat veranderen ?

mvgr, Marc

Reputatie 7
Badge +30
Je kan 12(?) en volgensmij wordt dit aangepakt. Tijdens de pilot is dit ook naar voren gekomen
Reputatie 7
Op de V10 kan je momenteel helaas nog maar 10 (tien) DHCP bindings maken. Er is aangegeven dat dit aantal in de komende firmware verhoogd zal worden, waarschijnlijk naar 25. Laten we het hopen want met de huidige 10 kom ik er 5 te kort.

SpeedFreak schreef op 6 jan '16 om 22:16u
RobinFlikkema schreef op 6 jan '16 om 11:19uEigenlijk zou je dit amper nodig moeten hebben. Een fabrieksreset hoort namelijk nooit nodig te zijn.

Ik heb het zelfde probleem met de PortForwarding en ook moest ik mijn Wifi inlog opnieuw aanpassen , maar ik kon 1 dag niet meer inloggen ww werd geweigerd gelukkig kon ik na 1 dag wel weer inloggen op m'n Labtop en heb toen ww voor alles gereset.

Reageer