Vraag

Experia Box V10 i.c.m. E-Thermostaat van Essent

  • 23 november 2016
  • 48 reacties
  • 1935 keer bekeken

Graag roep ik jullie hulp in in verband met de nieuwe Experia Box V10. Deze Experia Box hangt in een vakantiehuisje op de Veluwe. In deze woning hebben wij ook een E-Thermostaat van Essent / I.C.Y uit Lemmer die door middel van een hub is aangesloten op de Experia Box. Dit is een thermostaat die je door middel van een app op je telefoon op afstand kan bedienen. Echter met het monteren van de nieuwe Experiabox is de thermostaat niet meer op afstand te bedienen. Hiervoor hadden wij een V9 maar die was defect. Als ik met mijn telefoon, waar de app op staat, in het huisje ben waar de thermostaat hangt is deze met de app op mijn telefoon te bedienen. Als mijn vrouw thuis is (ca. 160 km verder) en ik ben met mijn telefoon in de woning kan zij op afstand wel de thermostaat bedienen. Als wij beide weg zijn uit het huisje en alle twee thuis zijn is de thermostaat niet te bedienen en krijg ik een foutmelding dat de thermostaat niet bereikbaar is. Het lijkt erop dat de Experia Box in een sleep modus gaat zodra er geen smartphones, ipads of dergelijke om een actieve internetverbinding vragen. Dat betekent dus dat er geen internet meer in de woning is, zodra wij weg bent. Ik heb de ECO modes niet geactiveerd dus zou de internet verbinding in stand moeten blijven. Weet iemand een oplossing voor dit probleem, zit er ergens een verborgen instelling die de Experia Box bij langdurig niet gebruik in een slaapstand zet? Met de vorige Experia Box hadden wij geen problemen.
Ik hoop op een positieve reactie. Hane.

48 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Aller eerst: Super duidelijke topicstart. Fijn dat je meldt wat je zelf hebt geprobeerd en dat je aangeeft waar je denkt waar het probleem zit. Ook stel ik het op prijs dat je noemt dat je voorheen een V9 had anders was dat mijn eerste vraag.

Hoe is die Hub aangesloten op de Experiabox? Bekabeld? Als dit WiFi is, op welk WiFi-kanaal staat de Experiabox, en welke modus (802.11n, 802.11g, 802.11b) en welke beveiliging (WPA2 of WPA/WPA2)?

Kan je op die Hub of de thermostaat zelf iets zien over de verbinding?

Op de Experiabox kan je een showtime zien (Status > Geavanceerd), begint die weer op 0 nadat de thermostaat de verbinding kwijt is of blijft deze doorlopen? (Deze reset logischerwijs ook als je de Experiabox herstart)

Sinds wanneer heb je deze Experiabox al?

Robin
Beste Robin,
Allereerst bedankt voor je snelle reactie, onderstaand de antwoorden op je vragen:
De hub van de E-thermostaat is aangesloten door middel van een netwerkkabel op poort 1 (geel) van de Experia Box.
Op de E-thermostaat kan je niet zien of er verbinding is,.
Op de hub brand aan de bovenzijde een groen lampje ten teken dat hij verbinding heeft met de server van Essent. Dat lampje brand alleen als je met je mob telefoon in de woning aanwezig bent.
Ik heb getest, door voor ik aankom in de woning, mijn mob telefoon in de vliegtuigmodus te zetten zodat hij geen verbinding maakt met de Experia Box en dan knippert bij aankomst het groene lampje aan de bovenzijde van de hub ten teken dat de hub verbinding probeert te maken met de server van Essent.
Jou zin over showtime op de Experia Box heb ik niet gezien, waar zou ik dat kunnen zien en of vinden, moet ik dan inloggen op de Experia Box?
De Experia Box V10 heb ik sinds 1 oktober 2016, hiervoor had ik een V9 en daar werkte dezelfde E-thermostaat met hub prima.
De Experia Box v9 moest vervangen worden omdat hij hevig onweer niet meer werkte.
Ik ben in het bezit van informatie van hub en thermostaat maar weet niet hoe ik die als bijlage kan bijvoegen?
Reputatie 7
Documentatie E-Thermostaat (pdf).

Brandt het oranje ledje dan wel continue?
Als ik de documentatie mag geloven dan is het groene ledje voor de verbinding met de thermostaat en de oranje voor de verbinding met de server van Essent (Internet).

Beste WJB,
Onderstaand een stukje uit de gebruiksinstructie van de thermostaat en hub. Er zijn twee uitvoeringen van de hub in omloop. Ik ben in het bezit van een hub die je op de wand moet schroeven, het andere type moet in de wand contact doos.
Het vreemde is dat als ik met mijn telefoon in de woning aanwezig ben en dus ook verbinding met internet heb via wifi van de Experia Box de thermostaat wel via de app op mijn telefoon te bedienen is en als ik niet in de woning ben maar thuis ben de thermostaat niet via de app op mijn telefoon te bedienen is.
Hoop dat dit duidelijk is voor je.

Betekenis van de lichtjes op de Hub
Lichtjes bovenop
Groen - communicatie met de server van Essent
Continu aan: er is verbinding met de server van Essent.
Knippert onregelmatig: er wordt data uitgewisseld met de server van Essent.
Knippert regelmatig: er wordt verbinding gemaakt met de server of de verbinding is zojuist verbroken en wordt opnieuw opgebouwd.
Continu uit: Er is geen verbinding mogelijk met de server van Essent.
Rood - ICY-Net communicatie met de E-thermostaat
Continu aan: Er is geen verbinding mogelijk tussen de E-thermostaat en de
Hub (de Hub probeert dit wel te herstellen).
Knippert onregelmatig: de Hub wisselt data uit met de E-thermostaat.
Knippert regelmatig: er is een communicatie probleem tussen de E-thermostaat en de Hub en de Hub probeert dit te herstellen.
Continu uit: Er is geen data te versturen tussen de E-thermostaat en de Hub..

Lichtjes onderop
Groen - Link status/activiteit
Continu aan: Er is verbinding met de router
Kortdurend knipperend: er wordt data uitgewisseld met internet. Continu uit: Er is geen verbinding met de router.
Oranje - Link status/snelheid Continu aan: 100 Mbit verbinding. Continu uit: 10 Mbit verbinding.
Indien één van de lichtjes bovenop de Hub na ongeveer 10 minuten nog altijd met een regelmatig patroon knippert, is er iets mis met de verbinding. Kijk in dat geval in de lijst met veelgestelde vragen op www.e-thermostaat.nl/help/faq voor een oplossing.
Beste forum leden,
Als bijlage bijgevoegd twee afbeeldingen van de technische informatie van de E-thermostaat en hub die zijn aangesloten op een Experia Box V10 en niet functioneren.
Hopelijk draagt dit bij aan een snelle oplossing.
Henk
Reputatie 7
Badge +30
Dus dat groene lampje boven op brandt alleen als je in de woning bent?
En het lampje onderop altijd?
Beste Robin,
Volgens mij branden De lampjes onder op de hub permanent en het lampje boven op de hub brand alleen als ik met mijn i-phone in de woning ben.
Morgen ben ik weer in de woning en zal ik nog even kijken en je dat laten weten.
Feit is wel als ik niet met mijn mob telefoon in de woning ben de e-thermostaat niet te bedienen is en als ik met mijn mob telefoon in de woning ben en deze verbinding maakt met wifi van de Experia Box V10 de e-thermostaat wel via de app op de mob telefoon te bedienen is.
Groetjes Henk
Beste Robin,
Onderstaand de situatie van de hub zoals ik die aantrof bij aankomst in de woning met de telefoons en i pad in de vliegtuigmodus:
Voor verklaring lampjes zie gebruiksaanwijzing blz. 17 en 18. (Zie bijlage)
Het groene lampje bovenop knippert regelmatig.
Het groene lampje onderop knippert.
Het oranje lampje onderop is continu aan.
Groene lampje op experiabox van netwerkaansluiting hub brand continu groen.

Nadat dit gezien te hebben heb ik de wifi op mijn telefoon aangezet en toen was de situatie als volgt:
Het groene lampje bovenop is continu aan.
Het groene lampje onderop is continu aan.
Het oranje lampje onderop is continu aan.
Groene lampje op experiabox van netwerkaansluiting hub brand continu groen.
Nu kan je de tehrmostaat bedienen door middel van de app op de mob telefoon.

Wil jij hier je gedachte even over laten gaan.
Als je iets weet hoor ik dat graag.

Groetjes en fijn weekend.
Henk
Ps de foto's van de hub zijn gemaakt nadat ik wifi op de telefoon aangezet had.
Reputatie 7
Badge +30
Zou je eens in willen loggen op de Experiabox, en dan naar Status > Geavanceerd gaan? Die "showtime" is die ook gereset?

Want als ik het zo bekijk dan lijkt het er op dat de verbinding verbroken wordt maar de verbinding tussen de Experiabox en de Hub niet (terwijl ik dit wel zou verwachten als het een soort energiebesparingsmodus was)
Hoi Robin,
Ik heb zojuist ingelogd op de Experia Box en bij showtime staat onder DSL link informatie: 114h 51min 46 sec.
Groet, Henk
Reputatie 7
Badge +30
Ah oke, dus de DSL verbinding blijft dus gewoon actief.

Kan je in de V10 onder Instellingen, de lease tijd eens naar 604800 veranderen en dan op toepassen drukken. Als de verbinding daarna langer actief blijft lijkt het aan de DHCP Server te liggen. (Op welke waarde staat de leasetijd nu?)
Hoi Robin,
De lease tijd staat nu op 86400, moet ik deze wijzigen in 604800 en dan toepassen? Als ik deze instelling heb gewijzigd moet ik dan iets controleren?
Groet, Henk
Reputatie 7
Badge +30
Hoi, als je die instelling gewijzigd heb, en het inderdaad aan de DHCP server ligt, dan zal het probleem zich minder vaak voor doen en dan weten we in iedergeval wat de oorzaak van het probleem is (of niet)
Beste Robin,
Ik ga de instelling van de lease tijd wijzigen van 86400 naar 604800 en hou je op de hoogte van het resultaat.
Alvast bedankt voor je hulp tot zover, als het nodig is kom ik nog graag een keer terug bij je.
Groet. Henk
Beste Robin,
Nadat ik de lease tijd heb gewijzigd krijg op mijn telefoon, als ik de app van de e-thermostaat open, nog regelmatig de navolgende melding:


Ik weet het ook niet meer, ik zal maar weer een service melding bij Essent maken.
Groet Henk
Vandaag reactie ontvangen op de service aanvraag van Essent, deze geeft aan dat het probleem veroorzaakt wordt door de Experia Box.
Vanmiddag KPN weer gebeld, deze hebben geen oplossing en sturen weer een mail hoe je wifi kan verbeteren, zie onderstaande tekst
Geachte heer,
Zojuist had u contact met onze klantenservice over het oplossen van een probleem met uw Wi-Fi verbinding. Wij sturen u graag wat meer informatie, zodat u weet wat u kunt doen om overal in huis een goede Wi-Fi verbinding te hebben en zodat u eventuele problemen volgende keer snel en eenvoudig zelf op kunt lossen
4 tips om uw WiFi te verbeteren
Werkt uw Wi-Fi verbinding niet goed? Dan zijn er een aantal dingen die u kunt doen.
> Bekijk de 4 tips
Problemen & storingen met internet en Wi-Fi
Los andere problemen en storingen met internet en/of Wi-Fi snel, eenvoudig en automatisch zelf op met behulp van onze servicetools of bekijk onze andere oplossingen.
> Naar kpn.com/storing
Hebt u nog vragen?
Antwoorden op de meeste vragen en handige instructievideo's vindt u op onze servicepagina. Daarnaast vindt u ook veel gebruikerservaringen op ons Forum.
Tips!
In MijnKPN bekijkt u uw facturen, producten en persoonlijke gegevens.
Voor uw instellingen van uw mobiele telefoon kunt u hier terecht.

Met vriendelijke groet,
Bob Mols
Directeur Klantenservice

Heel mooi bericht maar lost het probleem niet op.
Als KPN zelf het probleem ook niet op kan lossen ga ik maar op zoek naar een andere privider.
Groet Henk
Reputatie 7
Badge +30
Wat is Essent haar onderbouwing precies? Anders kan ik ook zeggen "dit wordt veroorzaakt door Essent" en dan opleggen.

Tot nu toe zie ik alleen nog maar redenen om de Experiabox niet aan te wijzen als schuldige. Zo blijft de DSL verbinding gewoon intact en blijft de ethernet link tussen de hub en de Experiabox ook intact. Verder lijkt het niet aan de DHCP server te liggen van de Experiabox want dan was de hub nu langer verbonden met Essent geweest.

Robin
Reputatie 7
Vandaag reactie ontvangen op de service aanvraag van Essent, deze geeft aan dat het probleem veroorzaakt wordt door de Experia Box...Hebben ze dan ook verteld wat die oorzaak is. Het is natuurlijk wel heel makkelijk om het probleem bij een ander neer te leggen en helemaal als je dat zonder enige onderbouwing kunt doen.

Ik ben daar echter nog niet geheel van overtuigd.

Ik zou graag ook nog eens willen zien wat er met die ledjes gebeurt als je de wifi van de iPhone voor binnenkomst uit zet en via 4G de thermostaat probeert te benaderen.
Hoi Robin,
Ze hebben niets gezegd over de oorzaak, zij zeggen dat KPN geen garantie geeft op de werking van de apparatuur die aangesloten is op de Experia Box.
Ik denk zelf dat het in de instellingen zit maar zou niet weten waar ik de oplossing moet zoeken.

Onderstaand het bericht van 5 dagen geleden waar in staat wat ik aantrof toen ik aankwam, de 9 foto's heeft hij niet gekopieerd maar kan je zien onder het oude bericht van 5 dagen geleden.

Onderstaand de situatie van de hub zoals ik die aantrof bij aankomst in de woning met de telefoons en i pad in de vliegtuigmodus:
Voor verklaring lampjes zie gebruiksaanwijzing blz. 17 en 18. (Zie bijlage)
Het groene lampje bovenop knippert regelmatig.
Het groene lampje onderop knippert.
Het oranje lampje onderop is continu aan.
Groene lampje op experiabox van netwerkaansluiting hub brand continu groen.

Nadat dit gezien te hebben heb ik de wifi op mijn telefoon aangezet en toen was de situatie als volgt:
Het groene lampje bovenop is continu aan.
Het groene lampje onderop is continu aan.
Het oranje lampje onderop is continu aan.
Groene lampje op experiabox van netwerkaansluiting hub brand continu groen.
Nu kan je de tehrmostaat bedienen door middel van de app op de mob telefoon.

Wil jij hier je gedachte even over laten gaan.
Als je iets weet hoor ik dat graag.

Groetjes en fijn weekend.
Henk
Ps de foto's van de hub zijn gemaakt nadat ik wifi op de telefoon aangezet had.
9 Bijlagen

Het bericht wat ik op mijn tyelefoon krijg zie je onder het bericht van 1 dag geleden.
Is dit wat je bedoel anders kan ik de volgende keer nog een tekstje doen?
Hoor graag van je.
Groet Henk
Reputatie 7
Uit jouw verhaal en de ledjes maak ik op dat er niets mis lijkt te zijn met de verbinding tussen thermostaat en Experia Box. De ledjes aan de onderzijde branden/knipperen zoals ze dat behoren te doen.
Dat het ledje bovenop regelmatig groen knippert betekent dus dat er geen verbinding is tussen de thermostaat en de server van Essent. Interessant is dat deze verbinding tot stand lijkt te komen als jouw iPhone contact maakt met dezelfde server. Dat is namelijk wat die app doet, een verbinding maken met de server van Essent die op zijn beurt dan weer gaat communiceren met de thermostaat.
Ook dat lijkt dus te werken via de wifi van jouw Experia Box.
Ik ben benieuwd naar de volgende situaties:
1) De wifi van de iPhone staat aan maar de app van Essent is niet actief. Wat gebeurt er met de ledjes? Ik verwacht dat er niets gebeurt.
2) De wifi van de iPhone staat uit en de app van Essent wordt gebruikt om de thermostaat te gebruiken. Wat gebeurt er met de ledjes. Ik zou verwachten dat ook dan het groene ledje bovenop continue gaat branden.
Reputatie 7
Badge +30
"KPN geen garantie geeft op de werking van apparatuur die aangesloten is op de Experiabox"

Nouja ze kunnen niet de werking van andermans producten garanderen nee, maar je mag er wel van uit gaan dat de Experiabox gewoon werkt zoals hij hoor te werken en apparaten aangesloten op de Experiabox gewoon kunnen werken.
Hoi wjb,
Ik heb de situatie 1 en 2 getest en zal hieronder aangeven wat er gebeurde, ik heb de ipad en andere telefoon in het huisje uitegzet!
Situatie 1) wifi iPhone aan en app op telefoon niet actief:
Groene lampje boven op hub brand continu.
Groene lampje onder op hub brand continu.
Oranje lampje onder op hub brand continu.
Situatie 2) wifi iPhone uit en app op telefoon aan:
Groene lampje boven op hub knippert regelmatig.
Groene lampje onder op hub knippert regelmatig maar knippert niet permanent is soms ook even aan.
Oranje lampje onder op hub brand continu.
Als je de thermostaat via de app op je telefoon bedien neemt de thermostaat op de wand de wijziging niet over.

Als ik vervolgens de ipad met wifi weer aanzet, en de wifi op mijn telefoon is nog uit, gaan alle lampjes op de hub weer continu branden.
Kan je hier iets mee.
Hoor graag.
Groet Henk
Reputatie 7
En als je de wifi van de iPad dan weer uitzet, gaat dan het groene ledje bovenop weer regelmatig knipperen?
Worden wijzigingen na een minuut nog steeds niet doorgevoerd op de thermostaat?

Wat als je niet de app gebruikt maar het webportaal op https://www.e-thermostaat.nl
Onderstaand de antwoorden op je vragen:
Wifi op ipad uit groene lampje op hub brand continu.
Vervol;gens wifi op iPhone uit groene lampje op hub brand continu.
Vervolgens wifi op ipad aan groene lampje op hub brand continu.
Als ik vervolgens met wifi op ipad aan en wifi en app op telefoon uit inlog op webportaal kan ik de stand van de thermostaat wijzigen en komt na ca 1 minuut door op scherm van thermostaat.
Hoop dat dit duidelijk is.
Hoor graag nader van je.
Groet Henk
Robin, het is inderdaad zo dat de Experiabox hoort te werken zoals hij moet werken maar ik denk dat zij ook geen oplossing weten.
Groet Henk

Reageer