Vraag

Experia Box V10 i.c.m. E-Thermostaat van Essent

• 23 november 2016
  • 48 reacties
  • 1976 keer bekeken

Toon eerste bericht

48 reacties

Reputatie 7
Een laatste test:
De wifi van zowel iPad als iPhone uit en wachten totdat het groene ledje bovenop regelmatig knippert.
Met de iPhone inloggen op het webportaal en de temperatuur aanpassen.
Wordt dit na een minuut doorgevoerd op de thermostaat?
Onderstaand het resultaat van de laatste test:
Wifi ipad uit,
Wifi iphone uit,
Gewacht tot groene lampje boven op hub regelmatig knippert ca. 5 a 10 min.
Vervolgens op de iphone ingelogd op e-thermostaat.nl
Ingelogd met gebruikersnaam en wachtwoord,
Instelling thermostaat gewijzigd,
Ca. 10 min gewacht maar de wijziging is en wordt niet doorgegeven aan thermostaat op de wand.
Vervolgens wifi op ipad weer aangezet en kort daarna gaat groene lampje boven op hub weer continu branden.
De wijziging die ik op de telefoon heb ingevoerd wordt na het aanzetten van de wifi op de ipad zichtbaar op thermostaat op de wand.
Groet Henk
PS inloggen via internet duurde lang ivm slechte ontvangst in recreatie woning op de veluwe waar wij nu verblijven en waar ook de thermostaat en Experia Box hangt,
Reputatie 7
Intrigerend issue.

Blijkbaar verliest de thermostaat na 5 tot 10 minuten de verbinding met de server van Essent als er geen ander apparaat op de Experia Box is aangesloten.
Dit terwijl de netwerk verbinding tussen thermostaat en Experia Box wel blijft bestaan.
Als dan weer een ander apparaat op de Experia Box aangesloten wordt, dan komt de verbinding tussen thermostaat en de server van Essent ook weer tot stand.

Ik kan hier geen logische verklaring voor vinden en dat overkomt me niet vaak. :8

Als je toevallig ook een PC bij je hebt die je met een netwerkkabel kunt aansluiten op de Experia Box, dan houd ik mij aanbevolen en ben zeer benieuwd of alleen het aanzetten van die PC ook leidt tot het weer tot stand komen van de verbinding tussen thermostaat en de server van Essent.
Hallo wjb,
Ik heb dit problem vandaag besproken met Hane, we kennen elkaar...

1. Mag ik er vanuit gaan dat ook jij voor een raadsel staat naar aanleiding van het hele verhaal op dit Topic.? Als je alles op een rijtje zet dan heeft het er alle schijn van de er 'iets' in de Experiabox gebeurd wanneer er geen data wordt verbruikt via Wifi of Lan, dit kan dan ook alleen maar als de Hub van de Thermostaat periodiek data verzend naar de Server van Essent. Het lijkt mij dat in een van de eerste tussenposen, bij geen overig dataverbruik de Experiabox in rust komt (heel vreemd) en pas weer activeert als er Wifi gebruik is. Wat ik hieraan vreemd vind is dat dus om een of andere reden de Hub van de Thermostaat geen connectie meer kan maken. Dit feit is vastgesteld met de test op 1 december jl.

2. Is het zo dat met de PC wil testen dat als de PC is aangesloten er altijd dataverkeer is vanuit de Experiabox naar de PC. Ik wil deze test op een andere manier uitvoeren door een Switch te gebruiken waar de HUb van de thermostat op aangesloten wordt incl. een Webcam met Netwerk aansluiting. Deze laatste wil ik dan ook zo configureren dat deze van buitenaf benaderbaar is zodat we dit kunnen checken als men van het vakantiehuisje weggaat.

3. Een andere optie die we ook overwegen is de hele installatie meenemen naar het huisadres om aan te sluiten en vast te stellen of er hier enige uitval is zoals ook ervaren wordt in het vakantiehuisje. Dit is de laatste optie.

Zijn er met betrekking tot in rust komen van de Experiabox nog voorbeelden waar je iets van kunt maken...? Anders graag je feedback op bovenstaande...

Gr. Sjoerd
Reputatie 7
De reden om met een PC of eigenlijk zelfs alleen met een switch te testen is om te voorkomen dat er een apparaat aangesloten wordt die op basis van "bonjour" aan het netwerk vraagt welke services er beschikbaar zijn.
Dit zijn zogenaamde multicast oproepen die naar alle aangesloten apparaten gaan en het zou dus zelfs maar zo kunnen zijn dat dat multicast bericht juist de hub uit slaapstand laat ontwaken waardoor deze weer gaat communiceren met de server van Essent.

Ik sluit dus nog geen enkel apparaat uit, al acht ik het in slaapstand gaan van de Experia Box niet echt reëel want dan zouden we vast en zeker meer van deze meldingen hier op het forum gezien hebben.
Goede morgen wjb,
Onderstaand de resultaten van de door u gevraagde mogelijkheden:
Test 1 aansluiten laptop op Experia Box:
Wifi op telefoons en ipad uitgeschakeld;
App van e-thermostaat op mob telefoon actief;
Na ca. 10 a 15 min gaat groene lampje op de hub knipperen;
Wijziging stand thermostaat doorgevoerd in app op mob telefoon op 3/4g;
Resultaat wijziging komt niet door op wand thermostaat;
Wifi van laptop uitgeschakeld;
Laptop dmv netwerk kabel aangesloten op Experia Box;
Na aansluiten laptop brand lampje op hub direct groen;
Wijziging doorgevoerd op telefoon wordt nu zichtbaar op wand thermostaat;
Na loskoppelen laptop van Experia box gaat na ca. 10 min groene lampje op hub knipperen;
Met mob telefoon via 3/4 g ingelogd op e thermostaat webportaal, succesvol ingelogd en wijziging tehrmostaat ingevoerd;
Na ca 15 min is deze wijziging nog niet zichtbaar op wand thermostaat.

Test 2 switch aangesloten:
Wifi mob telefoon en i pad uitgeschakeld;
Switch dmv netwerkkabel aangeloten tussen Experia Box en hub;
Thermostaat via 3/4 g op mob telefoon bereikbaar;
Na ca 15 min wijzigingen nog niet zichtbaar op wand thermostaat;
Zichtbare lampjes aansluitingen:
Netwerkaansluiting Experia Box 1x oranje + 1x groen;
Hub bovenzijde groen lampje knippert;
Hub onderzijde oranje lampje brand
Hub onderzijde groene lampje knippert;
Switch, netwerkaansluiting van Experia Box 2x groen lampje;
Switch, netwerkaansluiting naar hub 1x groen lampje 1x lampje uit;

Wifi op mob telefoon aangezet:
Groene lampje boven op hub brand groen;
Overige lampjes als hierboven;
Wijzigingen doorgevoerd op mob telefoon worden nu zichtbaar op wand thermostaat.

Test 3 switch aangesloten met netwerk kabel op Experia Box;
Netwerkaansluiting op switch 2x groen lampje;
Netwerkaansluiting op Experia Box 1x oranje en 1x groen lampje.

De switch is van NETGEAR type ProSafe 5 Port Gigabit Switch GS 105.

Hopelijk is het duidelijk en kan je hier iets mee, indien niet duidelijk hoor ik dat graag en verneem graag je reactie.
Groet Henk
Reputatie 7
.Na ca. 10 a 15 min gaat groene lampje op de hub knipperen...Hoe gaat deze knipperen, heel regelmatig of random en heel snel?

...Test 3 switch aangesloten met netwerk kabel op Experia Box;
Netwerkaansluiting op switch 2x groen lampje;
Netwerkaansluiting op Experia Box 1x oranje en 1x groen lampje...
Wat is het verschil in aansluiting t.o.v. test 2?
Het groene lampje op de hub knippert regelmatig niet snel en niet langzaam.
Bij test 2 is de switch aangesloten tussen de Experia Box en hub.
Bij test 3 is de switch alleen aangeloten op de Experia box met een netwerkkabel en tevens is de hub met een netwerkkabel aanhgeloten op de Experia Box.
Hoop dat het zo duidelijk is.
Groet Henk
Reputatie 7
Helder, helaas zijn we dan wel terug bij af en lijkt het er op dat die hub in "slaapmodus" gaat zodra er geen ander verkeer op het netwerk is.
Deze "slaapmodus" gaat blijkbaar zelfs al in na zo'n 10 tot 15 minuten en dat betekent dat de DHCP server van de Experia Box hier geen rol in lijkt te spelen.
Waarschijnlijk doet die thermostaat iets met bonjour waardoor andere apparaten die een bonjour "netwerkscan" uitvoeren de hub weer wakker schudden.
Een andere verklaring voor dit fenomeen kan ik (nog) niet bedenken.
Stiekem hoop ik dat er zich iemand meldt die ook zo'n E-Thermostaat heeft.
Beste wjb, jammer dat het probleem nog niet opgelost kan worden ondanks je enorme inzet. Als ik je goed begrijp zit het probleem in de hub. Wat bedoel je met de thermostaat doet iets met bonjour of bonjour netwerkscan? Zou het een oplossing kunnen zijn als ik de laptop met een netwerkkabel aan de Experia Box aangeloten in het huisje laat staan?
Tot zover bedankt en groet Henk
Reputatie 7
Ik zeg niet dat het probleem in die hub zit, maar dat het lijkt dat het probleem door die hub veroorzaakt wordt.
Bonjour is een protocol dat door Apple ontwikkeld is en waarmee apparaten elkaar gedag (bonjour) zeggen op het netwerk om zo van elkaars bestaan te weten. Als je een iPhone aansluit dan zegt deze tegen het hele netwerk: "Hallo (bonjour), ik ben iPhone en ik kan muziek afspelen en nog veel meer.". Zo'n berichtje komt ook op de hub aan en daar zou hij dan wakker van kunnen worden. Bovenstaande is mijn vermoeden, maar iets beters kan ik helaas op dit moment niet bedenken.

Het zou overigens inderdaad kunnen betekenen dat de thermostaat benaderbaar blijft als je die laptop in het huisje aangesloten laat en aan laat staan. Test dat eerst een door de laptop een paar uurtjes aangesloten te hebben waarbij de wifi van alle apparaten uit staat. Als het groene lampje bovenop al die tijd blijft branden, dan werkt dat inderdaad.
Het is dan natuurlijk geen echte oplossing want die laptop verbruikt veel te veel stroom. Een alternatief in de vorm van een Raspberry Pi zou dan wel redding kunnen brengen.

Oproep aan andere e-thermostaat gebruikers: Meldt je hier en deel jouw ervaringen.
Beste wjb, bedankt voor je oproep aan andere e-Thermostaat gebruikers hopelijk is er iemand die zich meld of iemand die weet dat iemand anders een e-thermostaat in gebruik heeft.
De test met de laptop zou ik kunnen proberen, ik denk alleen dat de laptop na verloop van tijd ook in een slaapstand gaat en verbruikt zoals je terecht aangeeft ook weer stroom.
Ik zou ook de e-thermostaat met hub kunnen demonteren en deze thuis aansluiten op het ziggo modem en kijken of hij daar werkt?.
Bedankt zover en ik hou je op de hoogte.
Groet Henk
Beste wjb, ik heb de e-thermostaat met hub meegenomen naar huis en hier gemonteerd. De hub is aangesloten op het wifi moden Technicolor TC 7210 van Ziggo. De e-thermostaat werkt hier prima, ik heb de wifi van mob telefoon, laptop en ipad uitgezet en via 3/4 g op de mob telefoon de thermostaat kunnen bedienen. De doorgevoerde wijzigingen komen ook door op de wandthermostaat. De lampjes op de hub blijven permanent branden dus heeft contact. Vanmiddag nog in breda geweest afstand ca. 10 km en ook daar is de e-thermostaat te bedienen. Je zou dan kunnen verwachten dat het probleem gezocht moet worden in de Experia box in de vakantie woning. Ps thuis is de afstand tussen hub en ziggo modem wel groter, zou dit ook van invloed kunnen zijn? Groet henk
Reputatie 7
Badge +30
Maar heb je thuis, netzoals op de andere locatie totaal geen andere apparaten aangesloten als je weg bent?
Reputatie 7
Zijn er verder nog andere apparaten op die Ziggo router aangesloten?
Om de situatie volledig met elkaar te kunnen vergelijken zou er verder geen enkel apparaat via wifi of bekabeld aangesloten mogen zijn op de Ziggo router. In dat huisje is dat immers ook zo.

Ook hoop ik dat iemand van KPN Webcare dit eens aan de techneuten van KPN zou willen voorleggen, ik kan nog steeds geen verklaring vinden van het gedrag van de hub / Experia Box in het huisje.
Hoi Robbin / wjb, op het ziggo modem zijn de navolgende apparaten aangesloten:
Telefoon Siemens gigaset SL100 bedraad;
Netwerkkabel ten behoeve van internet op tv;
Netwerkkabel ten behoeve van een vaste pc;
Kabelaansluiting naar tratec FRA 752 / N versterker voor radio en tv hier is oa horizon box op aangesloten.
Ik zal al deze aansluitingen morgen loshalen van het ziggo modem en kijken wat er gebeurt.
Wordt vervolgd groet Henk
Goedemorgen wjb en Robin, onderstaand artikel staat op de site van de consumentenbond met betrekking tot een test van diverse modems, dit gaat over een Experia V10, zou dit ook voor mij van toepassing kunnen zijn? Groet Henk

Die zijn heel slecht ! Ik kocht pas een gloednieuwe snelle (dure) laptop die het uitstekend deed op een Fritzbox 7490 maar niet wilde werken op de Experiabox V10. KPN heeft echt alles gedaan om mij te helpen. Het probleem was dat er gedurende 30 sec WiFi verbinding was, daarna viel deze weg, de laptop herstelde deze verbinding weer. Na 5 keer hield dit op omdat er kennelijk iets in het protocol van de transducer zit dat het maximale aan tal pogingen 5 keer is. Raar is dat het wel mogelijk was om mijn eigen modem (als KPN-FON ingesteld) ineens WEL te bereiken. Misschien denk je dat dit dan de oplossing was, maar dit is een zeer trage en onbeveiligde verbinding. Dus niet. Ik ben overgestapt naar XS4all.
Hoi Robbin / wjb, de navolgende aansluitingen op het ziggo modem heb ik eraf gehaald:
De hoofdaansluiting met tussen de hoofdaansluiting en de router een tratec FRA 752 / N versterker voor radio en tv is aangesloten gebleven.
Nadat ik deze aansluitingen heb losgehaald en de wifi van laptop, mob telefoons en ipad heb uitgezet heb ik via de app de instelling gewijzigd deze kwamen vrij snel direct door op de wandthermostaat.
De lampjes op de hub blijven permanent branden.
Je zou dan kunnen verwachten dat het probleem gezocht moet worden in de Experia box in de vakantie woning. Ps thuis is de afstand tussen hub en ziggo modem wel groter, zou dit ook van invloed kunnen zijn? Groet henk
Reputatie 7
Badge +30
Goedemorgen wjb en Robin, onderstaand artikel staat op de site van de consumentenbond met betrekking tot een test van diverse modems, dit gaat over een Experia V10, zou dit ook voor mij van toepassing kunnen zijn? Groet Henk

Die zijn heel slecht ! Ik kocht pas een gloednieuwe snelle (dure) laptop die het uitstekend deed op een Fritzbox 7490 maar niet wilde werken op de Experiabox V10. KPN heeft echt alles gedaan om mij te helpen. Het probleem was dat er gedurende 30 sec WiFi verbinding was, daarna viel deze weg, de laptop herstelde deze verbinding weer. Na 5 keer hield dit op omdat er kennelijk iets in het protocol van de transducer zit dat het maximale aan tal pogingen 5 keer is. Raar is dat het wel mogelijk was om mijn eigen modem (als KPN-FON ingesteld) ineens WEL te bereiken. Misschien denk je dat dit dan de oplossing was, maar dit is een zeer trage en onbeveiligde verbinding. Dus niet. Ik ben overgestapt naar XS4all.

Ik betwijfel dit. Persoonlijk denk ik dat er bij dit geval iets anders aan de hand was. Ik zou dan ook zeggen dat als dit aan de V10 lag er genoeg andere klanten last van hebben. En persoonlijk heb ik hier geen last van en heb ik deze klacht voor zo ver ik weet nog niet eerder gezien.

Hoi Robbin / wjb, de navolgende aansluitingen op het ziggo modem heb ik eraf gehaald:
De hoofdaansluiting met tussen de hoofdaansluiting en de router een tratec FRA 752 / N versterker voor radio en tv is aangesloten gebleven.
Nadat ik deze aansluitingen heb losgehaald en de wifi van laptop, mob telefoons en ipad heb uitgezet heb ik via de app de instelling gewijzigd deze kwamen vrij snel direct door op de wandthermostaat.
De lampjes op de hub blijven permanent branden.
Je zou dan kunnen verwachten dat het probleem gezocht moet worden in de Experia box in de vakantie woning. Ps thuis is de afstand tussen hub en ziggo modem wel groter, zou dit ook van invloed kunnen zijn? Groet henk

Ik ben benieuwd wat wjb zegt, maar ik zal hier zeker even over na denken!
Reputatie 7
Ik blijf het een apart fenomeen vinden. De netwerkverbinding tussen hub en Experia Box lijkt gewoon in stand te blijven, maar de verbinding tussen thermostaat en de server van Essent lijkt verbroken te worden. Op zich zouden daar best verklaringen voor gevonden kunnen worden maar... Als er een ander apparaat aangesloten wordt op de Experia Box dan komt de verbinding tussen thermostaat en server van Essent wonderbaarlijk direct weer tot stand. Het is dat laatste wat mij ten zeerste bevreemdt en wat eigenlijk zou moeten impliceren dat de Experia Box toch wel een rol speelt in het ontstaan van dit probleem.
Als dit een structureel probleem in de Experia Box (V10) zou zijn, dan zou ik verwachten dat dit probleem hier wel vaker op het forum gemeld zou zijn.
Resteren er mijns inziens twee opties:
1) De Experia Box terugzetten in fabrieksinstellingen en kijken of het probleem daarmee verholpen wordt.
2) De Experia Box vervangen.

Overigens ben ik juist uitermate tevreden over die V10, mijns inziens een prima router.
Ook denk ik dat de afstand tussen hub en router nauwelijks tot geen rol speelt.
Beste wjb en robin, voor zover bedankt voor jullie bijdrage, ik kan nog een keer proberen de experia box terug te zetten naar de fabrieksinstellingen, mogelijk is dan het probleem verholpen. Groet Henk
Beste wjb en Robin, afgelopen week in het huisje een e Twist thermostaat met Gateway van Remeha gemonteeerd. Deze werkt, volgens mij, volgens een ander principe maar deze functineerd tot op heden prima. De cv monteur die voor onderhoud van de ketel kwam had er een om uit te te proberen dus vandaar.
Groet Henk
Ik heb nu hetzelfde probleem.
Is er al een oplossing?
Groet
Sinc

Reageer