Vraag

Experia Box V10 i.c.m. E-Thermostaat van Essent

• 23 november 2016
  • 48 reacties
  • 1979 keer bekeken

Graag roep ik jullie hulp in in verband met de nieuwe Experia Box V10. Deze Experia Box hangt in een vakantiehuisje op de Veluwe. In deze woning hebben wij ook een E-Thermostaat van Essent / I.C.Y uit Lemmer die door middel van een hub is aangesloten op de Experia Box. Dit is een thermostaat die je door middel van een app op je telefoon op afstand kan bedienen. Echter met het monteren van de nieuwe Experiabox is de thermostaat niet meer op afstand te bedienen. Hiervoor hadden wij een V9 maar die was defect. Als ik met mijn telefoon, waar de app op staat, in het huisje ben waar de thermostaat hangt is deze met de app op mijn telefoon te bedienen. Als mijn vrouw thuis is (ca. 160 km verder) en ik ben met mijn telefoon in de woning kan zij op afstand wel de thermostaat bedienen. Als wij beide weg zijn uit het huisje en alle twee thuis zijn is de thermostaat niet te bedienen en krijg ik een foutmelding dat de thermostaat niet bereikbaar is. Het lijkt erop dat de Experia Box in een sleep modus gaat zodra er geen smartphones, ipads of dergelijke om een actieve internetverbinding vragen. Dat betekent dus dat er geen internet meer in de woning is, zodra wij weg bent. Ik heb de ECO modes niet geactiveerd dus zou de internet verbinding in stand moeten blijven. Weet iemand een oplossing voor dit probleem, zit er ergens een verborgen instelling die de Experia Box bij langdurig niet gebruik in een slaapstand zet? Met de vorige Experia Box hadden wij geen problemen.
Ik hoop op een positieve reactie. Hane.

48 reacties

Reputatie 7
Uit jouw verhaal en de ledjes maak ik op dat er niets mis lijkt te zijn met de verbinding tussen thermostaat en Experia Box. De ledjes aan de onderzijde branden/knipperen zoals ze dat behoren te doen.
Dat het ledje bovenop regelmatig groen knippert betekent dus dat er geen verbinding is tussen de thermostaat en de server van Essent. Interessant is dat deze verbinding tot stand lijkt te komen als jouw iPhone contact maakt met dezelfde server. Dat is namelijk wat die app doet, een verbinding maken met de server van Essent die op zijn beurt dan weer gaat communiceren met de thermostaat.
Ook dat lijkt dus te werken via de wifi van jouw Experia Box.
Ik ben benieuwd naar de volgende situaties:
1) De wifi van de iPhone staat aan maar de app van Essent is niet actief. Wat gebeurt er met de ledjes? Ik verwacht dat er niets gebeurt.
2) De wifi van de iPhone staat uit en de app van Essent wordt gebruikt om de thermostaat te gebruiken. Wat gebeurt er met de ledjes. Ik zou verwachten dat ook dan het groene ledje bovenop continue gaat branden.
Reputatie 7
Badge +30
Wat is Essent haar onderbouwing precies? Anders kan ik ook zeggen "dit wordt veroorzaakt door Essent" en dan opleggen.

Tot nu toe zie ik alleen nog maar redenen om de Experiabox niet aan te wijzen als schuldige. Zo blijft de DSL verbinding gewoon intact en blijft de ethernet link tussen de hub en de Experiabox ook intact. Verder lijkt het niet aan de DHCP server te liggen van de Experiabox want dan was de hub nu langer verbonden met Essent geweest.

Robin
Reputatie 7
Documentatie E-Thermostaat (pdf).

Brandt het oranje ledje dan wel continue?
Als ik de documentatie mag geloven dan is het groene ledje voor de verbinding met de thermostaat en de oranje voor de verbinding met de server van Essent (Internet).

Reputatie 7
Vandaag reactie ontvangen op de service aanvraag van Essent, deze geeft aan dat het probleem veroorzaakt wordt door de Experia Box...Hebben ze dan ook verteld wat die oorzaak is. Het is natuurlijk wel heel makkelijk om het probleem bij een ander neer te leggen en helemaal als je dat zonder enige onderbouwing kunt doen.

Ik ben daar echter nog niet geheel van overtuigd.

Ik zou graag ook nog eens willen zien wat er met die ledjes gebeurt als je de wifi van de iPhone voor binnenkomst uit zet en via 4G de thermostaat probeert te benaderen.
Reputatie 7
En als je de wifi van de iPad dan weer uitzet, gaat dan het groene ledje bovenop weer regelmatig knipperen?
Worden wijzigingen na een minuut nog steeds niet doorgevoerd op de thermostaat?

Wat als je niet de app gebruikt maar het webportaal op https://www.e-thermostaat.nl
Reputatie 7
Een laatste test:
De wifi van zowel iPad als iPhone uit en wachten totdat het groene ledje bovenop regelmatig knippert.
Met de iPhone inloggen op het webportaal en de temperatuur aanpassen.
Wordt dit na een minuut doorgevoerd op de thermostaat?
Reputatie 7
Intrigerend issue.

Blijkbaar verliest de thermostaat na 5 tot 10 minuten de verbinding met de server van Essent als er geen ander apparaat op de Experia Box is aangesloten.
Dit terwijl de netwerk verbinding tussen thermostaat en Experia Box wel blijft bestaan.
Als dan weer een ander apparaat op de Experia Box aangesloten wordt, dan komt de verbinding tussen thermostaat en de server van Essent ook weer tot stand.

Ik kan hier geen logische verklaring voor vinden en dat overkomt me niet vaak. :8

Als je toevallig ook een PC bij je hebt die je met een netwerkkabel kunt aansluiten op de Experia Box, dan houd ik mij aanbevolen en ben zeer benieuwd of alleen het aanzetten van die PC ook leidt tot het weer tot stand komen van de verbinding tussen thermostaat en de server van Essent.
Reputatie 7
De reden om met een PC of eigenlijk zelfs alleen met een switch te testen is om te voorkomen dat er een apparaat aangesloten wordt die op basis van "bonjour" aan het netwerk vraagt welke services er beschikbaar zijn.
Dit zijn zogenaamde multicast oproepen die naar alle aangesloten apparaten gaan en het zou dus zelfs maar zo kunnen zijn dat dat multicast bericht juist de hub uit slaapstand laat ontwaken waardoor deze weer gaat communiceren met de server van Essent.

Ik sluit dus nog geen enkel apparaat uit, al acht ik het in slaapstand gaan van de Experia Box niet echt reëel want dan zouden we vast en zeker meer van deze meldingen hier op het forum gezien hebben.
Reputatie 7
.Na ca. 10 a 15 min gaat groene lampje op de hub knipperen...Hoe gaat deze knipperen, heel regelmatig of random en heel snel?

...Test 3 switch aangesloten met netwerk kabel op Experia Box;
Netwerkaansluiting op switch 2x groen lampje;
Netwerkaansluiting op Experia Box 1x oranje en 1x groen lampje...
Wat is het verschil in aansluiting t.o.v. test 2?
Reputatie 7
Helder, helaas zijn we dan wel terug bij af en lijkt het er op dat die hub in "slaapmodus" gaat zodra er geen ander verkeer op het netwerk is.
Deze "slaapmodus" gaat blijkbaar zelfs al in na zo'n 10 tot 15 minuten en dat betekent dat de DHCP server van de Experia Box hier geen rol in lijkt te spelen.
Waarschijnlijk doet die thermostaat iets met bonjour waardoor andere apparaten die een bonjour "netwerkscan" uitvoeren de hub weer wakker schudden.
Een andere verklaring voor dit fenomeen kan ik (nog) niet bedenken.
Stiekem hoop ik dat er zich iemand meldt die ook zo'n E-Thermostaat heeft.
Reputatie 7
Ik zeg niet dat het probleem in die hub zit, maar dat het lijkt dat het probleem door die hub veroorzaakt wordt.
Bonjour is een protocol dat door Apple ontwikkeld is en waarmee apparaten elkaar gedag (bonjour) zeggen op het netwerk om zo van elkaars bestaan te weten. Als je een iPhone aansluit dan zegt deze tegen het hele netwerk: "Hallo (bonjour), ik ben iPhone en ik kan muziek afspelen en nog veel meer.". Zo'n berichtje komt ook op de hub aan en daar zou hij dan wakker van kunnen worden. Bovenstaande is mijn vermoeden, maar iets beters kan ik helaas op dit moment niet bedenken.

Het zou overigens inderdaad kunnen betekenen dat de thermostaat benaderbaar blijft als je die laptop in het huisje aangesloten laat en aan laat staan. Test dat eerst een door de laptop een paar uurtjes aangesloten te hebben waarbij de wifi van alle apparaten uit staat. Als het groene lampje bovenop al die tijd blijft branden, dan werkt dat inderdaad.
Het is dan natuurlijk geen echte oplossing want die laptop verbruikt veel te veel stroom. Een alternatief in de vorm van een Raspberry Pi zou dan wel redding kunnen brengen.

Oproep aan andere e-thermostaat gebruikers: Meldt je hier en deel jouw ervaringen.
Reputatie 7
Zijn er verder nog andere apparaten op die Ziggo router aangesloten?
Om de situatie volledig met elkaar te kunnen vergelijken zou er verder geen enkel apparaat via wifi of bekabeld aangesloten mogen zijn op de Ziggo router. In dat huisje is dat immers ook zo.

Ook hoop ik dat iemand van KPN Webcare dit eens aan de techneuten van KPN zou willen voorleggen, ik kan nog steeds geen verklaring vinden van het gedrag van de hub / Experia Box in het huisje.
Reputatie 7
Ik blijf het een apart fenomeen vinden. De netwerkverbinding tussen hub en Experia Box lijkt gewoon in stand te blijven, maar de verbinding tussen thermostaat en de server van Essent lijkt verbroken te worden. Op zich zouden daar best verklaringen voor gevonden kunnen worden maar... Als er een ander apparaat aangesloten wordt op de Experia Box dan komt de verbinding tussen thermostaat en server van Essent wonderbaarlijk direct weer tot stand. Het is dat laatste wat mij ten zeerste bevreemdt en wat eigenlijk zou moeten impliceren dat de Experia Box toch wel een rol speelt in het ontstaan van dit probleem.
Als dit een structureel probleem in de Experia Box (V10) zou zijn, dan zou ik verwachten dat dit probleem hier wel vaker op het forum gemeld zou zijn.
Resteren er mijns inziens twee opties:
1) De Experia Box terugzetten in fabrieksinstellingen en kijken of het probleem daarmee verholpen wordt.
2) De Experia Box vervangen.

Overigens ben ik juist uitermate tevreden over die V10, mijns inziens een prima router.
Ook denk ik dat de afstand tussen hub en router nauwelijks tot geen rol speelt.
Reputatie 7
Badge +30
Hoi,

Aller eerst: Super duidelijke topicstart. Fijn dat je meldt wat je zelf hebt geprobeerd en dat je aangeeft waar je denkt waar het probleem zit. Ook stel ik het op prijs dat je noemt dat je voorheen een V9 had anders was dat mijn eerste vraag.

Hoe is die Hub aangesloten op de Experiabox? Bekabeld? Als dit WiFi is, op welk WiFi-kanaal staat de Experiabox, en welke modus (802.11n, 802.11g, 802.11b) en welke beveiliging (WPA2 of WPA/WPA2)?

Kan je op die Hub of de thermostaat zelf iets zien over de verbinding?

Op de Experiabox kan je een showtime zien (Status > Geavanceerd), begint die weer op 0 nadat de thermostaat de verbinding kwijt is of blijft deze doorlopen? (Deze reset logischerwijs ook als je de Experiabox herstart)

Sinds wanneer heb je deze Experiabox al?

Robin
Reputatie 7
Badge +30
Dus dat groene lampje boven op brandt alleen als je in de woning bent?
En het lampje onderop altijd?
Reputatie 7
Badge +30
Zou je eens in willen loggen op de Experiabox, en dan naar Status > Geavanceerd gaan? Die "showtime" is die ook gereset?

Want als ik het zo bekijk dan lijkt het er op dat de verbinding verbroken wordt maar de verbinding tussen de Experiabox en de Hub niet (terwijl ik dit wel zou verwachten als het een soort energiebesparingsmodus was)
Reputatie 7
Badge +30
Ah oke, dus de DSL verbinding blijft dus gewoon actief.

Kan je in de V10 onder Instellingen, de lease tijd eens naar 604800 veranderen en dan op toepassen drukken. Als de verbinding daarna langer actief blijft lijkt het aan de DHCP Server te liggen. (Op welke waarde staat de leasetijd nu?)
Reputatie 7
Badge +30
Hoi, als je die instelling gewijzigd heb, en het inderdaad aan de DHCP server ligt, dan zal het probleem zich minder vaak voor doen en dan weten we in iedergeval wat de oorzaak van het probleem is (of niet)
Reputatie 7
Badge +30
"KPN geen garantie geeft op de werking van apparatuur die aangesloten is op de Experiabox"

Nouja ze kunnen niet de werking van andermans producten garanderen nee, maar je mag er wel van uit gaan dat de Experiabox gewoon werkt zoals hij hoor te werken en apparaten aangesloten op de Experiabox gewoon kunnen werken.
Reputatie 7
Badge +30
Maar heb je thuis, netzoals op de andere locatie totaal geen andere apparaten aangesloten als je weg bent?
Reputatie 7
Badge +30
Goedemorgen wjb en Robin, onderstaand artikel staat op de site van de consumentenbond met betrekking tot een test van diverse modems, dit gaat over een Experia V10, zou dit ook voor mij van toepassing kunnen zijn? Groet Henk

Die zijn heel slecht ! Ik kocht pas een gloednieuwe snelle (dure) laptop die het uitstekend deed op een Fritzbox 7490 maar niet wilde werken op de Experiabox V10. KPN heeft echt alles gedaan om mij te helpen. Het probleem was dat er gedurende 30 sec WiFi verbinding was, daarna viel deze weg, de laptop herstelde deze verbinding weer. Na 5 keer hield dit op omdat er kennelijk iets in het protocol van de transducer zit dat het maximale aan tal pogingen 5 keer is. Raar is dat het wel mogelijk was om mijn eigen modem (als KPN-FON ingesteld) ineens WEL te bereiken. Misschien denk je dat dit dan de oplossing was, maar dit is een zeer trage en onbeveiligde verbinding. Dus niet. Ik ben overgestapt naar XS4all.

Ik betwijfel dit. Persoonlijk denk ik dat er bij dit geval iets anders aan de hand was. Ik zou dan ook zeggen dat als dit aan de V10 lag er genoeg andere klanten last van hebben. En persoonlijk heb ik hier geen last van en heb ik deze klacht voor zo ver ik weet nog niet eerder gezien.

Hoi Robbin / wjb, de navolgende aansluitingen op het ziggo modem heb ik eraf gehaald:
Telefoon Siemens gigaset SL100 bedraad;
Netwerkkabel ten behoeve van internet op tv;
Netwerkkabel ten behoeve van een vaste pc;
De hoofdaansluiting met tussen de hoofdaansluiting en de router een tratec FRA 752 / N versterker voor radio en tv is aangesloten gebleven.
Nadat ik deze aansluitingen heb losgehaald en de wifi van laptop, mob telefoons en ipad heb uitgezet heb ik via de app de instelling gewijzigd deze kwamen vrij snel direct door op de wandthermostaat.
De lampjes op de hub blijven permanent branden.
Je zou dan kunnen verwachten dat het probleem gezocht moet worden in de Experia box in de vakantie woning. Ps thuis is de afstand tussen hub en ziggo modem wel groter, zou dit ook van invloed kunnen zijn? Groet henk

Ik ben benieuwd wat wjb zegt, maar ik zal hier zeker even over na denken!
Beste Robin,
Allereerst bedankt voor je snelle reactie, onderstaand de antwoorden op je vragen:
De hub van de E-thermostaat is aangesloten door middel van een netwerkkabel op poort 1 (geel) van de Experia Box.
Op de E-thermostaat kan je niet zien of er verbinding is,.
Op de hub brand aan de bovenzijde een groen lampje ten teken dat hij verbinding heeft met de server van Essent. Dat lampje brand alleen als je met je mob telefoon in de woning aanwezig bent.
Ik heb getest, door voor ik aankom in de woning, mijn mob telefoon in de vliegtuigmodus te zetten zodat hij geen verbinding maakt met de Experia Box en dan knippert bij aankomst het groene lampje aan de bovenzijde van de hub ten teken dat de hub verbinding probeert te maken met de server van Essent.
Jou zin over showtime op de Experia Box heb ik niet gezien, waar zou ik dat kunnen zien en of vinden, moet ik dan inloggen op de Experia Box?
De Experia Box V10 heb ik sinds 1 oktober 2016, hiervoor had ik een V9 en daar werkte dezelfde E-thermostaat met hub prima.
De Experia Box v9 moest vervangen worden omdat hij hevig onweer niet meer werkte.
Ik ben in het bezit van informatie van hub en thermostaat maar weet niet hoe ik die als bijlage kan bijvoegen?
Beste WJB,
Onderstaand een stukje uit de gebruiksinstructie van de thermostaat en hub. Er zijn twee uitvoeringen van de hub in omloop. Ik ben in het bezit van een hub die je op de wand moet schroeven, het andere type moet in de wand contact doos.
Het vreemde is dat als ik met mijn telefoon in de woning aanwezig ben en dus ook verbinding met internet heb via wifi van de Experia Box de thermostaat wel via de app op mijn telefoon te bedienen is en als ik niet in de woning ben maar thuis ben de thermostaat niet via de app op mijn telefoon te bedienen is.
Hoop dat dit duidelijk is voor je.

Betekenis van de lichtjes op de Hub
Lichtjes bovenop
Groen - communicatie met de server van Essent
Continu aan: er is verbinding met de server van Essent.
Knippert onregelmatig: er wordt data uitgewisseld met de server van Essent.
Knippert regelmatig: er wordt verbinding gemaakt met de server of de verbinding is zojuist verbroken en wordt opnieuw opgebouwd.
Continu uit: Er is geen verbinding mogelijk met de server van Essent.
Rood - ICY-Net communicatie met de E-thermostaat
Continu aan: Er is geen verbinding mogelijk tussen de E-thermostaat en de
Hub (de Hub probeert dit wel te herstellen).
Knippert onregelmatig: de Hub wisselt data uit met de E-thermostaat.
Knippert regelmatig: er is een communicatie probleem tussen de E-thermostaat en de Hub en de Hub probeert dit te herstellen.
Continu uit: Er is geen data te versturen tussen de E-thermostaat en de Hub..

Lichtjes onderop
Groen - Link status/activiteit
Continu aan: Er is verbinding met de router
Kortdurend knipperend: er wordt data uitgewisseld met internet. Continu uit: Er is geen verbinding met de router.
Oranje - Link status/snelheid Continu aan: 100 Mbit verbinding. Continu uit: 10 Mbit verbinding.
Indien één van de lichtjes bovenop de Hub na ongeveer 10 minuten nog altijd met een regelmatig patroon knippert, is er iets mis met de verbinding. Kijk in dat geval in de lijst met veelgestelde vragen op www.e-thermostaat.nl/help/faq voor een oplossing.
Beste forum leden,
Als bijlage bijgevoegd twee afbeeldingen van de technische informatie van de E-thermostaat en hub die zijn aangesloten op een Experia Box V10 en niet functioneren.
Hopelijk draagt dit bij aan een snelle oplossing.
Henk
Beste Robin,
Volgens mij branden De lampjes onder op de hub permanent en het lampje boven op de hub brand alleen als ik met mijn i-phone in de woning ben.
Morgen ben ik weer in de woning en zal ik nog even kijken en je dat laten weten.
Feit is wel als ik niet met mijn mob telefoon in de woning ben de e-thermostaat niet te bedienen is en als ik met mijn mob telefoon in de woning ben en deze verbinding maakt met wifi van de Experia Box V10 de e-thermostaat wel via de app op de mob telefoon te bedienen is.
Groetjes Henk

Reageer