Beantwoord

Experia Box V10 slaat instellingen niet op.

• 9 maart 2018
  • 2 reacties
  • 631 keer bekeken

Ik ontving vandaag de Experia Box v10 omdat ik vanaf a.s dinsdag over stap van T-mobile naar KPN voor mijn vaste internet aansluiting.

Aangezien er een monteur moet komen die mijn glasvezel doosje (van glasvezel rechtstreeks in de modem zoals bij T-mobile naar een aansluiting om via UTP naar de modem te gaan) moet ombouwen. Kan ik dinsdag pas de modem op het KPN netwerk aansluiten.

Aangezien ik geen zin heb om met een korte UTP kabel al typend met 1 hand (andere hand houd laptop vast) in de gang de modem wil instellen bij zijn installatie punt. Wilde ik ter voorbereiding vandaag in de modem het lokale IP (lan IPv4) instellingen wijzigen. Zodat mijn netwerk apparatuur met o.a een vast IP adres niet in conflict komt met de modem, zodra de monteur de modem op mijn netwerk aansluit. Tevens wilde ik de SSID met het bijbehorende wachtwoord alvast wijzigen zodat ik zometeen niet in al mijn apparaten met wifi de wifi code opnieuw moet invoeren.

Iets wat op de dag van installatie dus tijd scheelt. en downtime van internet verminderd.
Echter wanneer ik alles heb opgeslagen, bekabelde verbinding tussen mijn laptop en de modem verbreek en weer verbind. Zodat de DHCP lease word vernieuwd. Kloppen alle instellingen zoals ik had ingesteld nog. Ik kan inloggen op de modem met mijn inlog gegevens. Ook kloppen dan de wifi instellingen en de IP instellingen en DHCP range. Echter wanneer ik de modem uit zet (stekker eruit) en weer aan zet, gaat de modem weer terug naar de fabrieksinstellingen.

KPN Webcare kon mij niet meer doen dan vragen of ik factory reset wilde doen via de reset knop naast de power aansluiting. Dit hielp echter niet.

Hierdoor heb ik het vermoeden dat de lokale instellingen van de modem alleen kan opslaan zodra deze op het KPN netwerk is aangesloten via de WAN poort? Of is de modem die ik vandaag heb ontvangen gewoon defect? Of worden deze instellingen niet lokaal maar centraal bij KPN opgeslagen?

De webcare kom mij hierop geen antwoorden geven en verwees mij diverse keren naar dit forum. Dus mede community genoten wie heeft het antwoord?

LET OP: ik wil niet het externe publieke IP adres wijzigen wat je ziet op sites als whatismyip.com. Maar de van de LAN instellingen.
icon

Beste antwoord door wjb 9 maart 2018, 22:31

De Experia Box zal eerst op het KPN netwerk aangesloten moeten worden voor de initiële configuratie vanuit KPN.
Daarna kan je zelf aan de gang om de configuratie aan te passen.
Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
De Experia Box zal eerst op het KPN netwerk aangesloten moeten worden voor de initiële configuratie vanuit KPN.
Daarna kan je zelf aan de gang om de configuratie aan te passen.
@wjb Bedankt voor je antwoord. Op zich heel logies.
Wel jammer dat KPN zelf dit niet kon beantwoorden wanneer ik deze vraag via twitter aan de webcare stelde.

Reageer