Beantwoord

Experia Box V10 - Veelgestelde vragen

  • 8 July 2015
  • 357 reacties
  • 822135 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +30

In dit topic kan je antwoorden (en uitleg) vinden over veel voorkomende vragen omtrent de Experia Box V10. Zoals hoe verander ik de SSID, hoe verander ik het wachtwoord en hoe open ik een bepaalde poort? En informatie over hoe je apparaten aansluit.

 

13761i9E8A1D6922E77558.jpg

Het is niet mogelijk om in dit topic een V10 aan te vragen (helaas)

De V10 is een van de nieuwere versies Experia Box die KPN heeft. De Experia Box is eigenlijk vier apparaten. Een modem (voor DSL klanten), accesspoint, router en switch. De Experia Box V10 ondersteunt als eerste Experia Box: 5Ghz wifi volgens de 802.11a, 802.11n en 802.11ac standaard. Hierdoor is de Experia Box V10 uitermate geschikt voor klanten met een hoge bandbreedte. Via 802.11ac zijn namelijk snelheden te halen die bijna de 500Mbit bereiken. De V10 heeft een gigabit switch waardoor hoge snelheden over het LAN/thuisnetwerk mogelijk zijn. Ook kan de V10 geweldig omgaan met Vectoring verbindingen, en VPlus verbindingen in de toekomst.

  • Inloggen op de Experia Box V10 (H369A)
  • De naam van het wifi netwerk veranderen (SSID)
  • Verander het Wi-Fi wachtwoord (Security Key)
  • Zet uPnP aan op de Experia Box
  • De telefoon op poort 2 aansluiten
  • Wi-Fi kanaal wijzigen voor 2.4Ghz
  • Wi-Fi kanaal wijzigen voor 5.xGhz
  • Geef een apparaat een vast IP (DHCP Binding)
  • Poorten openen op de Experia Box
  • Handleiding
  • Fysieke poorten op de Experia Box
  • Bekende problemen
  • Veel gestelde vragen

 

Inloggen op de Experia Box V10 (H369A)

Open een browser (op een apparaat dat verbonden is via Wi-Fi op LAN)

Ga naar http://192.168.2.254

Log in. De eerste keer kan dit zonder wachtwoord en zal je gevraagd worden een wachtwoord aan te maken. Als je al een keer hebt ingelogd gebruik je het wachtwoord dat je hebt aangemaakt. 

99d21b47-f35b-4755-a65d-04fc1d021929.png

 

Je bent nu ingelogd. Op het "Dashboard" (beginscherm) kan je een overzicht vinden van alle apparaten die via Wi-Fi zijn verbonden (groen) en alle apparaten die via LAN verbonden zijn (rood).

16122iF9FE9A0A6111E829.png

 

De naam van het wifi netwerk veranderen (SSID)

Klik op het tabblad "WiFi"

16123i82076BC3570870BB.png

 

Verander de SSID/Netwerknaam door de nieuwe naam in het vakje "SSID Name" te typen (rood)
Klik op "Toepassen" (groen)

16124i13F63AB198D0341B.png

 

Verander het Wi-Fi wachtwoord (Security Key)

Klik op het tabblad "WiFi"

16123i82076BC3570870BB.png

 

Typ het nieuwe wachtwoord in bij "Beveilingssleutel" (rood)
Klik op "Toepassen" (groen)

16126iEBADF896AA3116D8.png

 

Zet uPnP aan op de Experia Box

Klik op het tabblad "Instellingen"

16127i7D43C28D8F59425D.png

 

Klik op UPnP IGD (rood)
Zet UPnP aan door op "Aan" te klikken (blauw)
Klik op "Toepassen" (groen)

16128i3E243FEF42E3D5B2.png

 

De telefoon op poort 2 aansluiten

Klik op het tabblad "VoIP"

16129iABB90FC5EAC57E69.png

 

Neem bovenstaande configuratie over voor (omringt door een rood vierkant)
Druk op "Toepassen" (groen)

16130iCB2AD1F44E6EC18F.png

Denk je dat er iets fout is gegaan, of werkt het niet? Bel dan de klantenservice (0800-0402) en vraag of ze de telefoonlijn op poort 2 kunnen zetten.

 

Wi-Fi kanaal wijzigen voor 2.4Ghz

Klik op het tabblad "WiFi"

16131i910397B1955B0519.png

 

Scroll naar beneden
Verander het kanaal naar het gewenste kanaal (rood) Je kan met een Android apparaat heel makkelijk vrije kanalen vinden d.m.v. WiFi analyzer
Klik op "Toepassen" (groen)

16132i4F814D0EE80FC508.png

 

Wi-Fi kanaal wijzigen voor 5.xGhz

Klik op het tabblad "WiFi".

16131i910397B1955B0519.png

 

Scroll naar beneden
Kies de gewenste kanaal groep (rood) Over het algemeen geeft kanaal 100, 104, 108, 112 het beste resultaat.
Klik op "Toepassen" (groen)

289f57bf-084d-4b37-9da2-3d44f7e63304.png

 

Geef een apparaat een vast IP (DHCP Binding)

Klik op het tabblad "Instellingen"

16135i691E730E48E8F6EE.png

Klik op "+ Maak nieuw item aan" (Cyaan)

16136i2EA0E0BF1B9A31F6.png

Klik op "Selecteer uit beschikbare apparaten".

16137i6DE5F1E9DD2CF116.png

Selecteer het apparaat dat je een DHCP Binding wilt geven, door de naam te herkennen of het MAC adres te vergelijken met het MAC adres op het apparaat. Zodra je het apparaat selecteert zal het MAC adres worden ingevuld in de vakjes

16138i69D0989B1681B281.png

Kies een duidelijke naam voor het apparaat (Bijvoorbeeld: PCWoonkamer)(rood)
Kies een IP Adres (Dit IP Adress mag niet al gebruikt zijn in een andere DHCP Binding (kies bijvoorbeeld tussen 192.168.2.150 en 192.168.2.199))(groen)
Klik op "Toepassen" (blauw)
Het is slim om het apparaat opnieuw op te starten. zodat deze automatisch de DHCP Binding herkent en weer werkt

16139iD94D11380823420A.png

 

Poorten openen op de Experia Box (IPv4)

In dit voorbeeld gaan we er van uit dat het om een MineCraft server gaat die poort 25565 gebruikt. De poort kan je zelf veranderen en de naam van de applicatie ook. Deze methode werkt ook voor andere programma's of doeleinden

Klik op het tabblad "Instellingen"

16140iD147F2918BC3085F.png

 

Klik op "Poort Forwarding - IPv4", en klik op "Application Configuration"

16141iFB14E25E26695A4E.png

 

Kies de juiste categorie (in dit geval "spelletjes")

bb212bfa-9b07-4b7f-9143-3073504866da.png

 

Klik helemaal onder aan op "+ Maak een nieuwe Appnaam"

16142iAA7B5E3EE9F8CB07.png

 

Vul de naam van de Applicatie in zodat je deze makkelijk terug kan vinden(rood)(in dit voorbeeld bijvoorbeeld Minecraft Server)
Klik op Toepassen (groen)

16143iFE50EA6F1B0C4246.png

 

Scroll omhoog naar de zojuist gemaakte applicatie, en klik op het pijltje er naast ([i]in dit voorbeeld Minecraft Server)

16144i3B81DCA814206541.png

 

Kies het protocol (in dit voorbeeld TCP)(rood)
Vul in elk vakje (4) de poort in die je nodig hebt (25565 in dit voorbeeld)(groen). Heb je meerdere poorten nodig, gebruik dan de knop "Maak een nieuwe regel"
Klik op "Toepassen" (blauw). Nu is de applicatie gemaakt en kan de applicatie aan een apparaat koppelen.

16145iF45DE2516622919A.png

 

Scroll verder omhoog naar Poort Forwarding - IPv4
Klik op "Maak een nieuw item aan" (rood)

16146iB6E0778048C71366.png

 

Klik op "Aangesloten apparaten" (rood)
Klik op "Selecteer uit beschikbare apparaten" (groen)

16151i95875656A26915C1.png

 

Kies het apparaat dat de poorten nodig heeft. (rood)(In dit geval LAPTOP-RF)
Kies bij "App groep" de categorie waarin je de Applicatie hebt gemaakt tijdens de vorige stappen (blauw)(In dit geval Spelletjes)
Kies bij "Appnaam" de Applicatie die je in de vorige stappen hebt gemaakt (groen)(In dit geval Minecraft Server)
Klik op "Toepassen" (Cyaan)

16152iAD8BDE970BB8BBF5.png

 

Handleiding:

  • ADSL en VDSL handleiding (-)
  • Glasvezel handleiding (-)

De "handleiding" bevat een installatie handleiding, info over de muurbeugel/voet, technische specificaties en een "meterkastkaart".

Poorten:

675fec62-8e13-4888-adc2-27205a579813.png


1: Dit is de DSL poort. Hier kan je het inkomende signaal op aansluiten als u een xDSL (koper) verbinding gebruikt. Deze poort gebruikt een RJ11 aansluiting.

Het lampje L1 geeft aan of de verbinding werkt. L2 brandt als je tweede paar (in geval van Pair Bonding) ook werkt. Sluit de experiabox met een korte ronde kabel aan om problemen te voorkomen.

2: Dit zijn de Phone poorten. Hier kan je je telefoon op aansluiten. Over het algemeen sluit je je telefoon aan op Phone1, maar je kan deze (zoals eerder in dit topic aangegeven) ook omzetten naar Phone2. Deze poort gebruikt een RJ11 aansluiting.

3: Deze USB poort is voor 3G en 4G dongels (2G is praktisch te sloom). (USB 3.0)

4: Dit zijn de Ethernet poorten. Hier kan je de iTVOntvanger (STB) op aansluiten of je laptop/pc. Welke van deze poorten je gebruikt maakt niet uit. Deze poort gebruikt een RJ45 aansluiting. De lampjes links en rechts van de poorten geven de status aan. Dit zijn gigabit poorten.

5: Dit is de WAN (Wide Area Network) poort. Deze verbindt je met de glasvezelmodem ("glasvezel kastje") doormiddel van een netwerk kabel (minstens Cat.5e. Cat.6 aanbevolen). Deze poort gebruikt een RJ45 aansluiting. De lampjes links en rechts van de poort geven de status aan.

6: Dit is de reset knop. Deze knop is verzonken en je hebt een paperklip/potlood nodig om deze in te drukken. Wil je de ExperiaBox V10 resetten? Houdt de knop ingedrukt totdat de lampjes uit gaan (behalve Power).

7: Dit is de stroomaansluiting. Gebruik de meegeleverde adapter.

8: Dit is de aan/uit knop. Wil je de experiabox uitzetten (bijvoorbeeld als je opvakantie gaat)? Gebruik dan deze knop. (Voor de veiligheid raad ik je aan de voeding ook uit het stopcontact te halen bij langdurige afwezigheid)

 

Problemen:

  • Telefonie werkt niet: Probeer de andere Phone-poort. Werkt dit niet? Probeer dan de Herstel knop ingedrukt te houden totdat Services rood brandt. Als dit ook niet werkt, bel dan de klantenservice (0800-0402)
  • Het service lampje brandt roodOver het algemeen wordt het lampje weer groen als je de Herstel knop indrukt. Als dit niet het geval is, en je ervaart hierdoor problemen kan je de klantenservice bellen (0800-0402)

 

FAQ:

  • Werkt Chromecast met de V10? Ja! De Chromecast kan je op de normale manier aansluiten en deze zal gewoon verbinding maken met de V10.
  • Kan ik een extra router gebruiken achter de V10? Dit kan. In dit topic lees je daar meer over
  • Kan de V10 in bridgemodus? Nee, helaas kan alleen de V8 dit.
  • Kan ik de kanaalbreedte naar 40Mhz wijzigen? Ja dit kan met de optie "Up to 450Mbit/s". Helaas zitten hier wel regels aan. Je mag namelijk geen/weinig wifi kanalen in de buurt hebben, anders zal de V10 gewoon 20Mhz blijven.
  • Ondersteunt het 5Ghz netwerk de kanalen 52 en hoger? Ja! In tegenstelling tot vele andere 5Ghz routers ondersteund de V10 ook de hogere frequenties. De V10 heeft namelijk DFS en TPC. Dit zijn twee technieken waardoor de V10 automatisch zijn kanaal aanpast mocht er een belangrijker signaal op die frequentie zitten (radar signalen). Als je vaak onderbrekingen van 5Ghz wifi ondervindt in gebieden vlak bij een vliegveld, haven of legerbasis zal je beter uit zijn door de kanalen 36-48 te gebruiken.
  • Kan ik een blacklist of whitelist maken voor aangesloten apparaten? Ja dit kan. Deze optie is te vinden onder WiFi>Advanced. 
  • Kan ik Firewall uitzetten op de Experiabox? Nee, dit kan niet. Echter zou u geen problemen moeten ondervinden die te maken hebben met Firewall. Als dit wel zo is, kunt u het beste een topic starten op dit forum.
  • Het WiFi signaal van de V10 is niet sterk genoeg voor mijn (land)huis! Dit kan. De beste optie is dan meestal om te kiezen voor Access Points. Eén van de Access Points is de KPN WiFi "Versterker". Je kan ook kiezen voor WiFi Repeaters, maar deze dingen zijn over het algemeen slecht, en je verliest altijd snelheid met een repeater.

De instructies gaan altijd over de foto die er onder staat. Als er een kleur tussen haakjes achter staat verwijst dit naar een kader of een pijl op de foto. In dit topic zijn meerdere gegevens onleesbaar gemaakt vanwege privacy overwegingen. Heb je suggesties, problemen of vragen stel ze in dit topic. Als je dit bericht hulpvol vindt, kan je op het duimpje hieronder klikken.

Robin

Photocredit: Hardware.info

icon

Beste antwoord door Allart 10 January 2018, 13:13

Bekijk origineel

357 reacties

Geweldig , wat een werk! Als ik tijd heb zal ik 't eens reviewen, als  dat al niet eerder gedaan heeft.

Reputatie 7
Badge +28
Complimenten ! Wat ontzettend duidelijk en prettig leesbaar, goed gedaan! :D

Reputatie 4
Badge +5
Robin,

Top gedaan want heel toevallig ben ik bezig met een MC Server en bij de laatste stap (Portforwarding) verliep het proces niet geheel vlekkeloos.

Met name toen ik de MC server vanaf de Pi wilde draaien. Maar dat is nu gelukt:D

Reputatie 1
Is het ook mogelijk deze v10 in bridge-mode te zetten zoals met de v8 mogelijk was (en niet met de v9) ?

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Een echte Bridge-Modus is er niet. Je kan wel een andere router er aan koppelen, of met glasvezel de Experiabox alleen voor telefonie(/televisie) gebruiken.

Wil je meer weten over je eigen router achter de Experiabox, zie dan het topic van : http://forum.kpn.com/t5/Internet/Gebruik-een-eigen-router-achter-de-Experia-Box/td-p/164983

Robin
Reputatie 1
Dit is wel mogelijk met de Experiabox v8, maar niet iets dat ik in principe wil.

Je kan de Experiabox v8 in bridge mode zetten waardoor je en router/firewall (welke PPPoE ondersteund) kan koppelen via de Experiabox en zo het externe adres op de WAN interface van je eigen firewall ontvangen. Voordeel: er is geen dubbel NAT meer nodig en je kan je eigen interne LAN configureren zoals je wilt, je zit dus niet vast aan 192.168.2.x en kan je eigen DHCP, DNS, Router gebruiken zoals je zelf wilt. Nadeel: Geen iTV meer op andere plaatsen in het LAN, maar alleen via LAN port 2,3 en 4 van de Experiabox zelf, gevolg in mijn geval is dan voor een groot deel dubbele bedrading...

Wat ik dus eigenlijk zoek is

1. Een mogelijkheid om meer controle te hebben (met name static routes, DHCP/IP range en DNS) over het LAN

OF

2. De mogelijkheid om iTV achter een eigen router/firewall te gebruiken met de Experiabox in bridge mode. Dus iTV ook op het interne LAN van mijn eigen firewall/router doormiddel van VLANs (vraag: hoe krijg ik VLAN 4 door mijn router/NAT/firewall van het WAN naar mijn LAN?)

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Ik weet niet precies wat je met punt 1 bedoelt, de V10 heeft al functionaliteit om de DHCP range aan te passen, en de DNS.

Over hoe jet met VLAN's werkt zou ik niet weten, ik heb namelijk een "gewone" ADSL verbinding, waarbij ik sowieso de Experiabox nodig heb.

Robin
Reputatie 1
Okay, dat zou mooi zijn.

Ik heb een v8 en daar MOET ik ip range 192.168.2.x gebruiken en kan geen routes teovoegen naar andere netwerken (in mijn geval bijvoorbeeld het net werk 10.10.60.0/24 achter een interne router op 192.168.2.252 (192.168.2.254 is de Experiabox en Default GW)



Op het beginscherm v10 worden geen lan aangegeven bij mij.

Op mijn test pc worden deze wel aangegeven.

Enig idee waarom bij de ene wel andere niet.

Beide pc bedraad aangesloten.

Wifi word wel aangegeven op beide pc

Reputatie 7
Badge +30
spike11 schreef:
@RobinFlikkema

Op het beginscherm v10 worden geen lan aangegeven bij mij.

Op mijn test pc worden deze wel aangegeven.

Enig idee waarom bij de ene wel andere niet.

Beide pc bedraad aangesloten.

Wifi word wel aangegeven op beide pc

Hallo,

Wat bedoelt u precies?

In de kolom LAN worden dus geen apparaten weergeven? Of wordt alleen 1 PC weergeven en de andere niet?

Zijn beide apparaten opdezelfde manier verbonden? Zijn ze via een extra router verbonden?

Als je bijvoorbeeld meerdere apparaten via een router verbindt, en die router koppelt aan de ExperiaBox da zie je alleen de router onder LAN apparaten.

Robin



Op pc 1 word bij lansettings ( beginscherm) geen aangesloten pc weergegeven

Op pc 2 word bij lansettings 2 pc aangegeven

beide pc rechtstreeks aangesloten op experiabox (bedraad)

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Ik zou het helaas niet weten.

Krijgt de ene PC misschien zijn IP op een andere manier? Of is deze wel aangesloten via LAN maar gebruikt deze WiFi?

Of een browserplugin?

Robin



Het is zoals je in de afb laat zien ( eerste tekening) in het rood.

Alleen in het voorbeeld staan 2 pc.

 Maar bij mij (pc1) staat niks en pc2 staan 2 pc aangegeven.

Allebei aangesloten bedraad en hebben allebei geen wifi.

Reputatie 4
Badge +2
 Robin.. Moet ik bij de 2,4 Ghz Speed up to 450 mbits aanzetten? En kun je me vertellen wat upnp is en waarom ik dit aan zou willen hebben?

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Tot 450Mbit zet je kanaal breedte op 40Mhz. Als je buren hebt die redelijk dicht naast je wonen, maakt dit geen verschil omdat er internationale regels zijn die dit verbieden. Je kan zelf proberen of "tot 450Mbit" je snelheid verhoogt, maar waarschijnlijk is er geen verschil.

UPnP is vooral handig met game consoles. Hiermee kan (bijvoorbeeld) je PS4 zelf de poorten openen die hij nodig heeft en hoef jij niets te doen.
Het is hierbij wel handig om een DHCP binding te gebruiken, zodat je PS4 zijn IP en poorten houdt.

Robin
Reputatie 4
Badge +2
Oke. Ja ik heb buren die dicht op me wonen. Maar als ik 40 Mhz aanzet kan het in de praktijk alleen maar sneller zijn dan 20 Mhz of kan het daardoor in de praktijk ook langzamer van worden op 2,4Ghz? 

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

Als je 450Mbit aanzet, en je geen 40Mhz mag (qua buren), blijft hij gewoon op 20Mbit werken. Er is dus geen sprake van sneller of beter internet.
Het is echter wel dat vaak 40Mhz minder goed is op lange afstanden dan 20Mhz, al kan ik dit zelf niet testen met de V10.

Robin
Reputatie 4
Badge +2
 Thanks for your quick response. Haal op me iphone 6 nu 250/250.. Mijn tech hartje gaat sneller kloppen

Reputatie 4
Badge +2
By the way...  Ik denk dat kanaal 12 en 13 geen goed advies is he. Ik dacht dat veel Europese fabrikanten apparaten maken die die kanalen niet ondersteunen.

Ik dacht juist dat veel Amerikaanse apparaten kanaal 13 niet ondersteunen. En daar hebben we er nogal wat van in Europa!

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

13 zou ik inderdaad niet gebruiken. Maar waarom 12 niet?

Robin
: Is het mogelijk om met de V10 5Ghz kanalen te bundelen?

Reputatie 7
Badge +30
Hallo,

5Ghz is standaard 80Mhz. En dit is niet aan te passen. Met 80Mhz kan je "Up to 1.3Gbit/s" halen, in praktijk zal je dus rond de 300-500Mbit/s kunnen halen via 802.11ac

Voor de 2.4Ghz frequentie is er wel een optie om naar 40Mhz te gaan. Maar dit werkt alleen als er zo goed als geen andere wifi signalen zijn.

Robin

Hoi,

Ik heb een slechte WiFi verbinding. Mijn modem is al een paar maanden geleden vervangen.

2,4Ghz blijkt in mijn huis onmogelijk te zijn. Is er een oplossing hiervoor te bedenken?

Groet,

Harry

Reputatie 7
Badge +30


HaagseHarry schreef op 30 sep '15 om 09:58u


Hoi,

Ik heb een slechte WiFi verbinding. Mijn modem is al een paar maanden geleden vervangen.

2,4Ghz blijkt in mijn huis onmogelijk te zijn. Is er een oplossing hiervoor te bedenken?

Groet,

Harry

 
[/quote]
[/quote]
Hoi,

Slechte WiFi verbinding overal? Of alleen ver weg? Heb je de V10, of een andere Experiabox?

Je zou accesspoints kunnen proberen, deze versturen een tweede wifi signaal zodat je telefoon met het sterste signaal verbindt.

Robin

Reageer