Sticky Beantwoord

Experia Box v10 - Veelgestelde vragen


Reputatie 7
Badge +29
In dit topic kan je antwoorden (en uitleg) vinden over veel voorkomende vragen. Zoals hoe verander ik de SSID, hoe verander ik het wachtwoord en hoe open ik een bepaalde poort. En informatie over hoe je apparaten aansluit.



Het is niet mogelijk om in dit topic een V10 aan te vragen (helaas)

De V10 is op dit moment de nieuwste ExperiaBox die KPN heeft. De ExperiaBox is eigenlijk vier apparaten. Een modem (voor DSL klanten), accesspoint, router en switch. De ExperiaBox V10 ondersteund als enige ExperiaBox 5Ghz wifi volgens de 802.11a, 802.11n en 802.11ac standaard. Hierom is de ExperiaBox V10 uitermate geschikt voor klanten met een hoge bandbreedte. Via 802.11ac zijn namelijk snelheden te halen die bijna de 500Mbit halen. De V10 heeft een gigabit switch waardoor hoge snelheden over het LAN/thuisnetwerk mogelijk zijn. Ook kan de V10 geweldig omgaan met Vectoring verbindingen, en VPlus verbindingen in de toekomst.
  • Inloggen op de ExperiaBox V10 (H369A)
  • De naam van het wifi netwerk veranderen (SSID)
  • Verander het Wi-Fi wachtwoord (Security Key)
  • Zet uPnP aan op de ExperiaBox
  • De telefoon op poort 2 aansluiten
  • Wi-Fi kanaal wijzigen voor 2.4Ghz
  • Wi-Fi kanaal wijzigen voor 5.xGhz
  • Geef een apparaat een vast IP (DHCP Binding)
  • Poorten openen op de ExperiaBox
  • Handleiding
  • Fysieke poorten op de Experiabox
  • Bekende problemen
  • Veel gestelde vragen

Inloggen op de ExperiaBox V10 (H369A)


Open een browser (op een apparaat dat verbonden is via Wi-Fi op LAN)


Ga naar http://192.168.2.254
Log in. De eerste keer kan dit zonder wachtwoord en zal je gevraagd worden een wachtwoord aan te maken. Als je al een keer hebt ingelogd gebruik je het wachtwoord dat je hebt aangemaakt.


Je bent nu ingelogd. Op het "Dashboard" (beginscherm) kan je een overzicht vinden van alle apparaten die via Wi-Fi zijn verbonden (groen) en alle apparaten die via LAN verbonden zijn (rood)

De naam van het wifi netwerk veranderen (SSID)


Log in op de ExperiaBox V10.


Klik op het tabblad "WiFi"


Verander de SSID/Netwerknaam door de nieuwe naam in het vakje "SSID Name" te typen (rood)
Klik op "Toepassen" (groen)

Verander het Wi-Fi wachtwoord (Security Key)


Log in op de ExperiaBox V10


Klik op het tabblad "WiFi"


Typ het nieuwe wachtwoord in bij "Beveilingssleutel" (rood)
Klik op "Toepassen" (groen)

Zet uPnP aan op de ExperiaBox


Log in op de ExperiaBox V10


Klik op het tabblad "Instellingen"


Klik op UPnP IGD (rood)
Zet UPnP aan door op "Aan" te klikken (blauw)
Klik op "Toepassen" (groen)

De telefoon op poort 2 aansluiten


Log in op de ExperiaBox V10


Klik op het tabblad "VoIP"


Neem bovenstaande configuratie over voor (omringt door een rood vierkant)
Druk op "Toepassen" (groen)

Denk je dat er iets fout is gegaan, of werkt het niet? Bel dan de klantenservice (0800-0402) en vraag of ze de telefoonlijn op poort 2 kunnen zetten.

Wi-Fi kanaal wijzigen voor 2.4Ghz


Log in op de ExperiaBox V10


Klik op het tabblad "WiFi"


Scroll naar beneden
Verander het kanaal naar het gewenste kanaal (rood) Je kan met een Android apparaat heel makkelijk vrije kanalen vinden d.m.v. WiFi analyzer
Klik op "Toepassen" (groen)

Wi-Fi kanaal wijzigen voor 5.xGhz


Log in op de ExperiaBox V10


Klik op het tabblad "WiFi"


Scroll naar beneden
Kies de gewenste kanaal groep (rood) Over het algemeen geeft kanaal 100, 104, 108, 112 het beste resultaat.
Klik op "Toepassen" (groen)

Geef een apparaat een vast IP (DHCP Binding)


Log in op de ExperiaBox V10


Klik op het tabblad "Instellingen"


Klik op "+ Maak nieuw item aan" (Cyaan)


Klik op "Selecteer uit beschikbare apparaten".


Selecteer het apparaat dat je een DHCP Binding wilt geven, door de naam te herkennen of het MAC adres te vergelijken met het MAC adres op het apparaat. Zodra je het apparaat selecteert zal het MAC adres worden ingevuld in de vakjes


Kies een duidelijke naam voor het apparaat (Bijvoorbeeld: PCWoonkamer)(rood)
Kies een IP Adres (Dit IP Adress mag niet al gebruikt zijn in een andere DHCP Binding (kies bijvoorbeeld tussen 192.168.2.150 en 192.168.2.199))(groen)
Klik op "Toepassen" (blauw)
Het is slim om het apparaat opnieuw op te starten. zodat deze automatisch de DHCP Binding herkent en weer werkt

Poorten openen op de ExperiaBox (IPv4)


In dit voorbeeld gaan we er van uit dat het om een MineCraft server gaat die poort 25565 gebruikt. De poort kan je zelf veranderen en de naam van de applicatie ook. Deze methode werkt ook voor andere programma's of doeleinden

Log in op de ExperiaBox V10


Klik op het tabblad "Instellingen"


Klik op "Poort Forwarding - IPv4", en klik op "Application Configuration"


Kies de juiste categorie (in dit geval "spelletjes")


Klik helemaal onder aan op "+ Maak eennieuwe Appnaam"


Vul de naam van de Applicatie in zodat je deze makkelijk terug kan vinden(rood)(in dit voorbeeld bijvoorbeeld Minecraft Server)
Klik op Toepassen (groen)


Scroll omhoog naar de zojuist gemaakte applicatie, en klik op het pijltje er naast ([i]in dit voorbeeld Minecraft Server)


Kies het protocol (in dit voorbeeld TCP)(rood)
Vul in elk vakje (4) de poort in die je nodig hebt (25565 in dit voorbeeld)(groen). Heb je meerdere poorten nodig, gebruik dan de knop "Maak een nieuwe regel"
Klik op "Toepassen" (blauw). Nu is de applicatie gemaakt en kan de applicatie aan een apparaat koppelen.


Scroll verder omhoog naar Poort Forwarding - IPv4
Klik op "Maak een nieuw item aan" (rood)


Klik op "Aangesloten apparaten" (rood)
Klik op "Selecteer uit beschikbare apparaten" (groen)


Kies het apparaat dat de poorten nodig heeft. (rood)(In dit geval LAPTOP-RF)
Kies bij "App groep" de categorie waarin je de Applicatie hebt gemaakt tijdens de vorige stappen (blauw)(In dit geval Spelletjes)
Kies bij "Appnaam" de Applicatie die je in de vorige stappen hebt gemaakt (groen)(In dit geval Minecraft Server)
Klik op "Toepassen" (Cyaan)

Handleiding:


De "handleiding" bevat een installatie handleiding, info over de muurbeugel/voet, technische specificaties en een "meterkastkaart".

Poorten:




1: Dit is de DSL poort. Hier kan je het inkomende signaal op aansluiten als u een xDSL (koper) verbinding gebruikt. Deze poort gebruikt een RJ11 aansluiting.

Het lampje L1 geeft aan of de verbinding werkt. L2 brandt als je tweede paar (in geval van Pair Bonding) ook werkt. Sluit de experiabox met een korte ronde kabel aan om problemen te voorkomen.

2: Dit zijn de Phone poorten. Hier kan je je telefoon op aansluiten. Over het algemeen sluit je je telefoon aan op Phone1, maar je kan deze (zoals eerder in dit topic aangegeven) ook omzetten naar Phone2. Deze poort gebruikt een RJ11 aansluiting.

3: Deze USB poort is voor 3G en 4G dongels (2G is praktisch te sloom). (USB 3.0)

4: Dit zijn de Ethernet poorten. Hier kan je de iTVOntvanger (STB) op aansluiten of je laptop/pc. Welke van deze poorten je gebruikt maakt niet uit. Deze poort gebruikt een RJ45 aansluiting. De lampjes links en rechts van de poorten geven de status aan. Dit zijn gigabit poorten.

5: Dit is de WAN (Wide Area Network) poort. Deze verbindt je met de glasvezelmodem ("glasvezel kastje") doormiddel van een netwerk kabel (minstens Cat.5e. Cat.6 aanbevolen). Deze poort gebruikt een RJ45 aansluiting. De lampjes links en rechts van de poort geven de status aan.

6: Dit is de reset knop. Deze knop is verzonken en je hebt een paperklip/potlood nodig om deze in te drukken. Wil je de ExperiaBox V10 resetten? Houdt de knop ingedrukt totdat de lampjes uit gaan (behalve Power).

7: Dit is de stroomaansluiting. Gebruik de meegeleverde adapter.

8: Dit is de aan/uit knop. Wil je de experiabox uitzetten (bijvoorbeeld als je opvakantie gaat)? Gebruik dan deze knop. (Voor de veiligheid raad ik je aan de voeding ook uit het stopcontact te halen bij langdurige afwezigheid)

Problemen:


  • Telefonie werkt niet: Probeer de andere Phone-poort. Werkt dit niet? Probeer dan de Herstel knop ingedrukt te houden totdat Services rood brandt. Als dit ook niet werkt, bel dan de klantenservice (0800-0402)
  • Het service lampje brandt rood: Over het algemeen wordt het lampje weer groen als je de Herstel knop indrukt. Als dit niet het geval is, en je ervaart hierdoor problemen kan je de klantenservice bellen (0800-0402)

Vragen:


  • Werkt Chromecast met de V10? Ja! De Chromecast kan je op de normale manier aansluiten en deze zal gewoon verbinding maken met de V10.
  • Kan ik een extra router gebruiken achter de V10? Dit kan. In dit topic lees je daar meer over
  • Kan de V10 in bridgemodus? Nee, helaas kan alleen de V8 dit.
  • Kan ik de kanaalbreedte naar 40Mhz wijzigen? Ja dit kan met de optie "Up to 450Mbit/s". Helaas zitten hier wel regels aan. Je mag namelijk geen/weinig wifi kanalen in de buurt hebben, anders zal de V10 gewoon 20Mhz blijven.
  • Ondersteund het 5Ghz netwerk de kanalen 52 en hoger? Ja! In tegenstelling tot vele andere 5Ghz routers ondersteund de V10 ook de hogere frequenties. De V10 heeft namelijk DFS en TPC. Dit zijn twee technieken waardoor de V10 automatisch zijn kanaal aanpast mocht er een belangrijker signaal op die frequentie zitten (radar signalen). Als je vaak onderbrekingen van 5Ghz wifi ondervindt in gebieden vlak bij een vliegveld, haven of legerbasis zal je beter uit zijn door de kanalen 36-48 te gebruiken.
  • Kan ik een blacklist of whitelist maken voor aangesloten apparaten? Ja dit kan. Deze optie is te vinden onder WiFi>Advanced. 
  • Kan ik Firewall uitzetten op de Experiabox? Nee, dit kan niet. Echter zou u geen problemen moeten ondervinden die te maken hebben met Firewall. Als dit wel zo is, kunt u het beste een topic starten op dit forum.
  • Het WiFi signaal van de V10 is niet sterk genoeg voor mijn (land)huis! Dit kan. De beste optie is dan meestal om te kiezen voor Access Points. Eén van de Access Points is de KPN WiFi "Versterker". Je kan ook kiezen voor WiFi Repeaters, maar deze dingen zijn over het algemeen slecht, en je verliest altijd snelheid met een repeater.
De instructies gaan altijd over de foto die er boven staat. Als er een kleur tussen haakjes achter staat verwijst dit naar een kader of een pijl op de foto.

In dit topic zijn meerdere gegevens onleesbaar gemaakt vanwege privacy overwegingen.

Heb je suggesties, problemen of vragen stel ze in dit topic.

Als je dit bericht helpvol vindt kan je op het duimpje hieronder klikken.

Robin


Photocredit: Hardware.info
icon

Beste antwoord door Allart 10 januari 2018, 13:13

Voor alle lezers: heeft deze informatie over de Experiabox v10 niet het antwoord opgeleverd dat je zocht. Kijk dan ook op onze website, voor meer informatie over een storing met internet bijvoorbeeld.

Bekijk origineel

259 reacties

Reputatie 7
Badge +29
Ik vermoed dat dit een combinatie is van IPv6 + Umbrella.
Reputatie 7
IPv6 gewoon uit laten. Voorlopig lijkt IPv6 meer problemen op te leveren dan het oplost. Bij KPN is IPv6 absoluut geen prio, getuige het feit dat veel (vooral DSL-klanten zoals ik) nog helemaal geen IPv6 hebben en er niet veel werk van gemaakt wordt dat op te lossen.
Ik vroeg mij af of anderen ook problemen ondervinden met het gebruik van IPv6. Ik weet niet of dit met de Experiabox V10 zelf te maken heeft of met de KPN verbinding in het algemeen maar:

Mijn werkgever installeert de Cisco Umbrella roaming client op al onze laptops. Deze zorgt ervoor dat al het DNS verkeer encrypted is (richting OpenDNS) en zorgt ervoor dat de clients beveiligd zijn tegen phishing en malware attacks.

Het probleem dat ik ondervind is dat wanneer ik IPv6 aan heb staan on mijn Experiabox ik verschillende sites and services niet kan benaderen, zoals onze VPN verbinding bijvoorbeeld. nslookups naar veel sites werken prima maar op andere sites krijg ik een connection time-out.

Zodra ik IPv6 uitzet in het modem werkt alles naar behoren. Ik ben dus benieuwd of dit iets is wat bij KPN ligt of aan de Cisco client. Ik weet van collega's dat zij geen problemen ondervinden met IPv6 bij andere ISP's.
Reputatie 1
Beste Robin,
bedankt voor je snelle antwoord, een hele geruststelling!

De extra (4e) handset is een 'oudje' uit een vorig stel Gigaset-telefoons en door mij draadloos gekoppeld aan het basisstation.
niet alle functies van de overige 3 handsets doen het, maar voor mij is nummerherkenning het belangrijkste en dat doet het wel.

Groet,
H. K.
Reputatie 7
Badge +29
De A415A Trio werkt direct op Phone 1. Waarschijnlijk zit bij het aansluitpakket een rj11/6P4C naar rj11/6P4C kabel, die kan je verbinden tussen het basisstation en de Experiabox (Phone 1-poort). Daarna werkt bellen en nummerherkenning zoals je gewend bent.

Het signaal is POTS met DTMF Nummerherkenning en dat wordt gewoon ondersteund door (normale) telefoontoestellen als de A415A Trio.

Heb je de Extra handset gekoppeld aan het basisstation van de A415A of heb je deze met een extra rj11/6P4C kabel aangesloten? Dat eerste is namelijk het makkelijkst (indien mogelijk met het handset die je er extra bij hebt) en werkt direct. De tweede oplossing is iets meer werk denk ik.

Robin
Reputatie 1
goedemiddag,

in de veelheid van gegevens ben ik het spoor enigszins bijster geraakt.
ik heb echter het volgende probleem:
binnenkort ga ik over van ISDN naar VOIP .
en verwacht enkele dagen daarvoor het modem te krijgen (wsl Experiabox?)
Gebruik nu als vaste telefoon Gigaset A415a trioset met 1 extra handset.
Het basisstation is via een telefoonkabel verbonden met de huidige Quatrovox middels een RJ11 stekkertje (toch kleiner als RJ45?).
Kan ik met dat stekkertje in de Experiabox op Phone 1 of 2 bellen en gebeld worden zoals ik gewend was?
of is een extra voorziening nodig?
heb op een andere plek in het forum al begrepen dat het signaal tussen Experiabox en basisstation analoog is, dus verwachtte ik eigenlijk geen probleem, maar wordt door andere sites weer in verwarring gebracht
Reputatie 7
Badge +29
Willem50 schreef:


Experia Box v10 - Veelgestelde vragen (van Robin Flikkema)

dit is een soort handleiding voor de v10

bestaat deze ook voor de v9 ? de menu structuur is nl compleet anders

het gaat mij om het Instellen van een poort (en eventueel ander benodigde instellingen) in de experia box v9 voor het besturen van een camera van buitenaf


Daar is op dit moment geen topic voor. Maar deze reactie geeft wel aan hoe je het e.e.a. kan bereiken: https://forum.kpn.com/internet-9/port-forwarden-experiabox-v9-h368n-181931#post191843

Experia Box v10 - Veelgestelde vragen (van Robin Flikkema)

dit is een soort handleiding voor de v10

bestaat deze ook voor de v9 ? de menu structuur is nl compleet anders

het gaat mij om het Instellen van een poort (en eventueel ander benodigde instellingen) in de experia box v9 voor het besturen van een camera van buitenaf
Dank WJB. Het werkt nu inderdaad wel. Hier en daar wat kabels verlengen en het is goed gekomen.
Reputatie 7
De TV ontvangers moeten niet op jouw Netgear aangesloten worden, maar op de Experia Box.
Bedankt, Robin. Ik kijk ff wat ik verder doe. Je hebt goeie tips Daar kan ik wat mee 😉
Reputatie 7
Badge +29
Hoi,

Je hebt weer WPS gebruikt? De knop op de V10 moet je eventjes indrukken dan verandert het WiFi lampje.

De USB Poort is voor dongels.

Een binding is op dit moment niet nodig. Na het aanmaken van de binding zie je die printer nergens in Windows totdat hij gekoppeld is.
Robin,

Ik kreeg van de medewerker van Epson te horen dat het erg simpel was, de zogn grijze wifi-knop op de vorige Experia modem, de wifiknop op de Epson XP 212, allebei aktiveren en klaar.
Doe ik dit bij mijn nieuwe Experia V10, dan werkt dit niet?

Hoe geef ik mijn printer een vast IP-adres te geven in DHCP Binding?
Als ik de printer invoer als nieuw apparaat incl. naam printer, ip-adres en mac-adres in de DCHP binding en ik save deze invoer...waar zie ik dan dat de printer, als wifi printer gebruikt kan worden?
Ik bedoel, ik zou het toch moeten kunnen zien in de lijst van zichtbare wifi apparaten, mobiel, pc, etc?
Ik zie die pc, mobiel, etc die idd wifi is, géén printer?

Ik dacht, oké... dus doe ik de usb kabel van de printer erin en koppel die aan de usb-ingang no. 1 op de Experia V10.
Maar dan...waar is dat ding zichtbaar in de modem?
Waar is überhaupt die usb-poort in de Experia V10 voor?

Ciao 😉
RobinFlikkema schreef:

Niet heel lastig, je kan het beste dit topic daarvoor gebruiken: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983



Thanks, ga i kdoen zodra mn iMac gerepareerd is, die gaf gisteren ineens de geest.
KPN monteur komt vandaag alles installeren haha
Reputatie 7
Badge +29
Niet heel lastig, je kan het beste dit topic daarvoor gebruiken: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983
Ferenc schreef:

Ik wilde even zeggen dat ik dit artikel super vind, ben net over van OnsBrabantNet naar KPN en bovenstaande heeft me erg goed geholpen! 🙂

Dank Robin! 👍🏼



Ik ga vandaag over van OBN naar KPN en vroeg me af of ik mijn Apple Time Capsule aan de Experiabox kan hangen. Maar schijnt dus moeityeloos te zijn
Badge
Ik wilde even zeggen dat ik dit artikel super vind, ben net over van OnsBrabantNet naar KPN en bovenstaande heeft me erg goed geholpen! 🙂

Dank Robin! 👍🏼
Reputatie 7
Badge +29
Niet. Daar staan recent actieve verbinden. Dus alles wat in je netwerk zit.
Hoe kan ik bij in de Experiabox V10 oude lan verbindingen verwijderen? Mijn wifi staat uit. Dit heb ik via een andere apparaat geregeld. Toch zie ik veel ipadressen bij LAN instellingen staan waarvan ik zeker weet dat die niet meer gebruikt worden. Hier zitten ook ipads tussen dus dit vind ik wel raar.

Sander
Reputatie 7
OK, ty!. Bij mij staat ISP DNS al uit (weet niet waarom) maar in het vakje is nog niets ingevuld. Ga ik proberen.
Reputatie 7
Badge +29
Je kan ISP DNS uitzetten onder Instellingen. Dan krijg je een vakje zichtbaar waar je 1.1.1.1 in kan vullen.

Het is op dit moment niet mogelijk om het IPv6 DNS adres of een 2e IPv4 server te gebruiken op de V10. Dan zou je het dus op het apparaat zelf moeten instellen.

Robin
Reputatie 7
Op 't gevaar af dat een dergelijke vraag al eerder gesteld is: hoe stel ik Cloudflare (1.1.1.1/1.0.0.1 c.q. 2606:4700:4700::1111/2606:4700:4700::1001) als DNS-server op de V10?
Reputatie 7
Joerske schreef:

(en ik neem aan dat dat de V10 is)

Dat is niet zeker, de V9 kan ook nog.
Reputatie 7
Badge +29
Die kan je daar achter aansluiten ja: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983
Is het mogelijk om een TimeCapsule (uit 2011) aan te sluiten aan de ExperiaBox?

Ik word over 3 weken klant van KPN en heb momenteel de TimeCapule nog als eigen router in gebruik, rechtstreeks aan de glasvezelmodem van mn provider. Mijn Wifi komt dus vanaf de Time Capsule.

Als ik KPN-klant wordt, zal de ExperiaBox welke ik krijg (en ik neem aan dat dat de V10 is) de wifi gaan verzorgen (neem i kaan), maar ik wil alleen weten of ik de TimeCapsule wel gewoon kan aansluiten/gebruiken.

Reageer