Experia Box V10 - Wensen

• 7 september 2015
  • 40 reacties
  • 6552 keer bekeken

Reputatie 7
Met de V10 heeft KPN mijns inziens een enorme stap in de goede richting gezet om de klantervaring te verbeteren.

Zo is de wifi van de V10 beduidend beter dan die van haar voorgangers en zorgt 802.11ac wifi op 5GHz er bij mij voor dat ik ook draadloos optimaal gebruik kan maken van mijn ruim bemeten 500Mbps glasvezelverbinding.

Wat dat betreft KPN: Hulde!!! :D

Nog een paar bugjes uit de firmware halen, zoals de bug in de NAT Loopback van DMZ naar LAN vice-versa en ik ben bijna tevreden.

Bijna... ...want het kan natuurlijk altijd beter. ;)

Ik zou helemaal blij worden als KPN zou willen nadenken over de onderstaande functionaliteit:

• Bandsteering, zodat draadloze apparaten automatisch op 5GHz wifi aangesloten worden als deze sterk genoeg is en door het draadloze apparaat ondersteund wordt.
  • Uitbreiding maximaal aantal DHCP entries (nu 10, maar dat is voor mij te weinig)
  • Parental control zoals bijvoorbeeld URL blocking en een tijdslot op basis van MAC adres.
  • Gastnetwerk (wifi) waarbij voor gastgebruikers alleen Internet benaderbaar is. 
  • MAC adres filtering voor apparaten die gebruik mogen maken van UPnP IGD. (Security)
  • L2TP/IPSec VPN server.
  • Multiple VLAN's voor scheiding subnetten.
  • Fail-over DNS server(s) kunnen definiëren.
  • Backup/restore functionaliteit voor het opslaan/terugzetten van (delen van) een werkende configuratie.
  • Static routing, waarmee een tweede subnet (achter een eigen router) benaderbaar gemaakt kan worden vanaf het LAN van de V10.
  • QoS functionaliteit.
Veel van de bovenstaande functionaliteit is natuurlijk ook gewenst op de V9, maar mooier zou het zijn als de V9 en al zijn voorgangers zo snel mogelijk uitgefaseerd worden. ;)

40 reacties

Reputatie 5
Badge +11
Beste wjb,

Je bent erg vroeg met het aanleveren van je Sinterklaas lijstje! :D

Ik heb je punten doorgestuurd binnen de organisatie. Eerst klop ik aan bij de afdeling modembeheer om te kijken welke features mogelijk al in ontwikkeling zijn. Ik kom zo snel mogelijk, hopelijk met een uitgebreide terugkoppeling, bij je terug!

Met vriendelijke groet,

Tim

Reputatie 5
Badge +9
ja

als dit er allemaal op de v10 komt

heb je haast geen 2e router meer nodig

betere wifi dekking was ook een optie

maar daar gelden in nederland helaas max 100mw zendvermogen

Reputatie 1
Badge
http://www.speedtest.net/my-result/4657820328

http://www.speedtest.net/result/4657820328.png

Reputatie 7
Badge +30
Peter, ik weet het niet precies maar je mag ook op 1W uitzenden volgensmij als je 5Ghz op kanaal 100+ gebruikt met DFS/TPC

Zie: Agentschap Telecom (pagina 8, tabel 3)

Maar je kan gewoon extra Accesspoints gebruiken.

Robin

Reputatie 5
Badge +9

Maar je kan gewoon extra Accesspoints gebruiken

nee ik gebruik nu en altijd een eigen router die het hele huis dekking heeft groot huis

deze hangt in de OVK (2e meter kast)

ik vind dat het op de v10 beter moet of v11 in de toekomst

in nederland is echt geen 1 watt toegestaan

altijd de ... regels in nederland

bij Q-base waar ik gisteren was geen db limiet in Duitsland

Reputatie 7
Een tweede router zou wat mij betreft alleen gebruikt moeten worden als je deze in router-mode configureert een een goede reden hebt voor het gescheiden subnet achter die tweede router.

In dit topic is wat mij betreft alleen voor het tweede voorbeeld de inzet van een tweede eigen router gewenst.

Het is veel beter om dan wifi accesspoints te gebruiken om jouw wifi te verbeteren.

Reputatie 5
Badge +9
ja puur voor je eigen netwerk en gast netwerk

op de experiabox goed ww

iptv werkt niet dan optimaal

maar een 2e netwek aan leggen voor de iptv tuners

nog ben ik erg blij met mijn eigen router

laat kpn gewoon net zo werken als caywai

Reputatie 7
,

Ik zal, denk ik, al blij moeten zijn als Sinterklaas een paar (drie) van die punten dit jaar in de pakjesboot kan stoppen.

Nee, dit lijstje was dan ook eerder al vast voor het Sinterklaasfeest van 2016 bedoeld.

Of zou er in 2016 ook nog een "KPN event" georganiseerd worden waar de nieuwste KPN Gadgets en ontwikkelingen bekend gemaakt worden. ;)

Reputatie 5
Badge +9
gewoon een kisje bier op drinken klaar

ik ben super tevreden met kpn

op de nat loopback probleem van de v9 na

Reputatie 7
Tja, ik zal denk ik nooit tevreden zijn, er is altijd wel iets te verbeteren. ;)

Zo ook met de V10 want:

1. de NAT loopback bug van de V10 is voor mij juist weel heel storend.
  2. het ontbreken van bandsteering is echt heel vervelend.
Deze twee punten zouden wat mij betreft heel snel verholpen mogen worden.

Reputatie 5
Badge +9
de NAT loopback bug van de V10 is voor mij juist weel heel storend.

waarom heb ik hier geen last van ?

bij de v9 wel

Reputatie 7
Omdat jij waarschijnlijk alleen van achter jouw eigen router (dus DMZ) via jouw publieke IP adres services (poorten) benadert die weer achter jouw eigen router (dus DMZ) gehost worden.

Dat werkt prima, maar niet als je hetzelfde doet van een apparaat aangesloten op de V10 zelf (dus LAN). 

LAN -> Publiek IP adres -> LAN gaat goed.

LAN -> Publiek IP adres -> DMZ gaat fout.

DMZ -> Publiek IP adres -> DMZ gaat goed.

DMZ -> Publiek IP adres -> LAN gaat fout.

Reputatie 5
Badge +9
nee

dit was bij de v9 zo maar met de v10 geen last van

Reputatie 7
Toch heeft ook de V10 een NAT loopback bug.

Lees anders dit bericht en constateer het zelf ook, voor mij is het in ieder geval een zeer eenvoudig te reproduceren bug.

Reputatie 5
Badge +9
en deze dan ?

Zojuist de V10 ontvangen en aangesloten. Alles werkt zoals het hoort te werken.

Geen loopback probleem meer, en bijkomend voordeel is dat ik mijn interne LAN ook weer terug op 192.168.1.0/24 kan zetten.

Bedankt moderator Smiley Knipoog

Reputatie 7
Tja en ook dat klopt. Lezen en begrijpen zijn bij jou geloof ik twee verschillende dingen.

Ik heb het je al meerdere keren duidelijk proberen te maken, maar ik geef het op. :(

Lees alsjeblieft mijn vorige twee berichten nog even en laat de woorden DMZ en LAN goed op je inwerken!!!

Begrijp dat de NAT loopback bug op de V10 alleen van toepassing is als via het publieke IP adres de brug DMZ - LAN of LAN - DMZ geslecht moet worden en niet als zowel de cliënt als de server in de DMZ of het LAN bevinden.

Jouw eigen router heb je als het goed is op de V10 als DMZ Host gedefinieerd. Dat betekent dat jouw eigen router en alle apparaten die daarop aangesloten zijn zich "in de DMZ" bevinden.

Andere apparaten aangesloten op de V10 bevinden zich "in het LAN".

Ik zou zeggen constateer het zelf, met de bovenstaande info moet het toch niet zo ingewikkeld zijn om het zelf gewoon vast te stellen.

Reputatie 5
Badge +9
ja

ik heb niks op de v10 aangesloten

behalve de tv ontvanger

alles gaat via een 2e netwerk

sorry maar een zwaar weekend gehad

bij het topic wat jij door stuurde bij hem is het opgelost met een v10

dus als ik mijn synology bv op een van de lan poorten van de v10 aansluit

krijg ik weer het probleem van de v9 met dscam en dscloud

Reputatie 7
Badge +30
Een mooie aanvulling zou ook een SIP server zijn die toegankelijk is vanaf WiFi/LAN, zodat ik die DECT de deur uit kan doen en mijn smartphone kan gebruiken.

Helemaal mooi zou zijn om je eigen VoIP gegevens in te kunnen stellen (of die van KPN te gebruiken), maar dat zal hem wel niet worden.

Robin
Reputatie 5
Badge +11
Beste TS & volgers van dit topic,

Ik heb een minimale update, het is nog niet veel maar ik deel de informatie graag met jullie.

Aangezien er veel gewerkt wordt aan onder andere de ondersteuning van MéérTV heeft het toevoegen van genoemde functionaliteiten een lagere prioriteit. Dus voor dit jaar verwacht ik niet dat er punten uit het lijstje van  worden geïntroduceerd. Het nieuwe jaar komt er al weer snel aan en kunnen we de focus gaan leggen op de pakjesboot van 2016. ;)

Naar een aantal functionaliteiten wordt zeker al wel gekeken! Niet alles kan al bevestigd worden maar onderstaande functionaliteiten zijn in ieder geval genoemd:

• Bandsteering, zodat draadloze apparaten automatisch op 5GHz wifi aangesloten worden als deze sterk genoeg is en door het draadloze apparaat ondersteund wordt.
  • Parental control zoals bijvoorbeeld URL blocking en een tijdslot op basis van MAC adres.
Functionaliteiten die hoogstwaarschijnlijk niet aangeboden gaan worden binnen de consumentenmarkt:

• L2TP/IPSec VPN server.

Belangrijk is dat het topic onder de aandacht is gekomen bij de ontwikkelaars en productmanagers. Hopelijk is men hierdoor zelfs op ideëen gekomen. Zodra ik een update heb dan meld ik mij weer. Wanneer de tijd zover is, breng ik het topic opnieuw onder de aandacht!

Tot zover voor nu,

Groeten,

Tim

Reputatie 7
Badge +30
Het is wel gek dat waarschijnlijk er geen L2TP/IPSec server komt. Ik heb al een aantal mensen op het forum gezien die dit juist willen en daarom een tweede router gebruiken met alle gevolgen van dien.

Robin
Reputatie 7
Tim schreef op 29 okt '15 om 09:49uBeste TS & volgers van dit topic,

Ik heb een minimale update, het is nog niet veel maar ik deel de informatie graag met jullie.

Aangezien er veel gewerkt wordt aan onder andere de ondersteuning van MéérTV heeft het toevoegen van genoemde functionaliteiten een lagere prioriteit. Dus voor dit jaar verwacht ik niet dat er punten uit het lijstje van  worden geïntroduceerd. Het nieuwe jaar komt er al weer snel aan en kunnen we de focus gaan leggen op de pakjesboot van 2016. Smiley Knipoog

Naar een aantal functionaliteiten wordt zeker al wel gekeken! Niet alles kan al bevestigd worden maar onderstaande functionaliteiten zijn in ieder geval genoemd:

• Parental control zoals bijvoorbeeld URL blocking en een tijdslot op basis van MAC adres.
Functionaliteiten die hoogstwaarschijnlijk niet aangeboden gaan worden binnen de consumentenmarkt:

• L2TP/IPSec VPN server.
Belangrijk is dat het topic onder de aandacht is gekomen bij de ontwikkelaars en productmanagers. Hopelijk is men hierdoor zelfs op ideëen gekomen. Zodra ik een update heb dan meld ik mij weer. Wanneer de tijd zover is, breng ik het topic opnieuw onder de aandacht!

Tot zover voor nu,

Groeten,

Tim

Dank je voor de terugkoppeling en ik ben blij te horen dat het topic in ieder geval onder de aandacht is gekomen van ontwikkelaars en productmanagers.

Wel jammer dat er zoveel aandacht besteedt moet worden aan, het mijns inziens zinloze, MéérTV. Maar goed, wie ben ik, als er nu maar weer hard gewerkt kan worden aan mijn (nee ... ons) sinterklaaslijstje, dan zal ik de zwarte piet (oeps ... sorry ... schoorsteen piet) niet bij KPN leggen. 

Reputatie 7
RobinFlikkema schreef op 29 okt '15 om 09:52uHet is wel gek dat waarschijnlijk er geen L2TP/IPSec server komt. Ik heb al een aantal mensen op het forum gezien die dit juist willen en daarom een tweede router gebruiken met alle gevolgen van dien.

Robin 
Het is inderdaad jammer dat er waarschijnlijk geen L2TP/IPSec server gaat komen, maar aan de ander kant is het ook wel begrijpelijk.

Ik denk dat er maar een heel kleine groep klanten is die een eigen router achter de Experia Box gebruiken met als primair doel om daar een tweede subnet mee op te zetten dat via VPN verbindingen vanaf Internet bereikbaar is.

Er zijn prima alternatieven om toch een L2TP/IPSec server actief te krijgen zoals een goedkope Raspberry PI of een Synology NAS. Zo'n Synology NAS kost het één en ander, maar een NAS voor centrale backup van de bestanden op jouw PC's is wat mij betreft onmisbaar en de investering die ik heb moeten doen in een Synology NAS is al driedubbel terug verdiend. (Zie hier) ;)

Reputatie 5
Badge +9
ik heb ook een L2TP/IPSec vpn server draaien op een synology nas

een synology met 1 a 2 schijfen valt wel mee in de prijs

als je er een met 5 schijfen hebt zoals ik worden de prijzen veel meer

ik heb er ook een met een schijf als extra backup

hier kun je kwa software/firmware het zelfde mee

ik heb de vpn draaien om met de telefoon / tablet (android) in het thuisnetwerk te komen

en zo ook zonder een licentie mijn Hager domovea server te benaderen en zo mijn huis op afstand te bedienen

op deze weg kun je ook itv kijken in het buitenland (nog niet getest)

Reputatie 7
Ik hoop echt dat KPN er snel werk van zal maken om bandsteering te implementeren op de V10.

De V10 is voor mij een prima router, maar het ontbreken van bandsteering is wel een heel groot nadeel.

Helaas kan ik de 2.4GHz wifi niet uitzetten op de V10 immers wij hebben nog enkele apparaten die alleen 2.4GHz wifi ondersteunen.

Het lijkt er op dat de eerste firmware update van de V10 zo'n jaar na de introdcutie gaat plaatsvinden. We weten ook dat deze firmware update geen bandsteering bevat. Ik moet er echter niet aan denken dat we vervolgens weer een jaar moeten wachten op een firmware update die wel bandsteering bevat.

Mocht dat wel zo zijn, vertel dat dan alsjeblieft nu vast, want dan overweeg ik echt de wifi van de V10 uit te zetten en nog een KPN wifi "versterker" aan te schaffen voor in de woonkamer.

, weet jij al iets meer hierover?

Reputatie 5
Badge +7
, het upgrade beleid is niet voorspelbaar.

Dit kan bijv. ook nog fabrikant afhankelijk zijn, Arcadyan heeft hierin een heel ander beleid en visie dan ZTE of Zyxel.

Anderzijds kunnen aanwezige issues hierin een rol spelen.

M.b.t. de v10 kan ik er helaas niets over zeggen of voorspellen maar ook mijn afwezigheid in 2015 heeft hierin een rol gespeeld.

Over de T02.7v2 firmware, onze testen zijn begonnen met de T02.7 en zijn bijna afgerond.

Met de T02.7v2 zijn wij gisteren begonnen met testen.

De T02.7v2 verschilt nagenoeg niet met de T02.7, in de T02.7v2 is het BVVDSL issue opgelost.

Het is/was wel de bedoeling om een pilot te doen maar wij lopen nu tegen een paar wettelijke problemen aan.

De pilot is gebaseerd op een kleine klantenlijst, echter valt deze lijst nu onder de privacy wetgeving.

Hier moeten wij nog een oplossing voor bedenken.

M.vr.gr.

Erik

Reageer