Beantwoord

eXperia box V10- WiFi snelheid gehalveerd?

• 11 oktober 2018
  • 18 reacties
  • 2735 keer bekeken

Hallo,

Ik maak gebruik van het KPN 100/100 Mbps internet abonnement.
Via de KPN speedtest kom ik op de volgende resultaten.
Dit ligt 50% lager dan de snelheid die zou moeten kunnen worden behaald, gezien de throughput van de router op 300 Mbps ligt en ik maar +-50Mbps haal.
Zelfs als het apparaat vlak naast de router staat heeft dit geen invloed.
De router is ingesteld op een kanaal wat in de buurt nog niet gebruikt wordt, helemaal leeg dus.
Is er ergens in te stellen hoeveel data ik over de wifi kan versturen?
Is hier nog meer uit te halen?

fourstack data:
Wat FttH
Distributiepunt(en) REGG

Technologie Internet Snelheid
Fiber 524 Mbit/s
icon

Beste antwoord door pietheingrun 11 oktober 2018, 20:39

Als je een v10 router hebt moet je de SSID splitsen in 2.4 ghz en 5ghz in de router zelf. Op de 5ghz zul je de maximale snelheid halen. Heb je v8 of v9 dan heb je pech want die ondersteunt alleen 2.4ghz.
Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 4
Badge +2
Als je een v10 router hebt moet je de SSID splitsen in 2.4 ghz en 5ghz in de router zelf. Op de 5ghz zul je de maximale snelheid halen. Heb je v8 of v9 dan heb je pech want die ondersteunt alleen 2.4ghz.
Snap ik, maar als op 2,4ghz een throughput wordt aangegeven van 300 Mbps neem ik aan dat 100/100 geen probleem moet zijn.

Zoals overigens in de topic titel staat is er hier een v10 box geinstalleerd.
Reputatie 4
Badge +2
Jawel dat is wel een probleem.. Met 2.4ghz routers heb je te maken met invloeden van buitenaf(lees wifi netwerken van de buren en dus overlappen van kanalen). Ik heb zelfs 450mb op 2.4ghz echter kom ik niet hoger dan 35mb naast de router. Op 5ghz haal ik de100 wel.. Welke modem heb je? Als je de v10 hebt moet je de router maar snel ontkoppelen of hooguit gebruiken als switch.
Heb de V10 router zoals aangegeven, de verbinding valt ook met enige regelmaat weg.
Reputatie 4
Badge +2
Als je inlogt in de router via 192.168.2.254 dan kun je de 5ghz band een andere naam geven bv 5ghz achter de ssid zetten. Je hebt nu 2 wifi ssid's. Als je koppelt met de 5ghz band haal je de 100 met gemak. Als je bereik boven slecht is kun je kijken of je in aanmerking komt voor een wifi experia via https://www.kpn.com/internet/wifi/tuner.htm#/flow
Mogelijkheid om de 5Ghz band verschijnt hier niet in de router instellingen.
Reputatie 4
Badge +2
je moet op geavanceerd klikken links op hrt scherm...dus tabblad wifi en daarna geavanceerd. Hier kun je de naam vd 5ghz band wijzigen (door er bv 5GHZ achter de SSID naam te zetten en dan op toepassen klikken)
Helaas nog geen succes met een snellere wifi verbinding.
Reputatie 4
Badge +2
Zie je de nieuwe ssid wel en verbind je daar wel mee? Je moet nu wel nm handmatig verbinden met de 5ghz wifi. En heb je verder geen apparatuur aangesloten zoals een range extender?
Nope, zie de 5g verbinding niet verschijnen.
In de router is deze ingesteld specifiek op 802.11n die hier op de laptop ook aanwezig is, telefoon ziet deze ook niet en de SSID is niet onzichtbaar gemaakt.
Reputatie 4
Badge +2
Soms duurt het even voor de 5ghz verschijnt... Die verschijnt altijd iets later. Als je in de router kijkt bij geavanceerd zie je dan wel 2 wifi netwerken met verschillende namen? En je laptop en telefoon ondersteunen ook 5ghz n of ac?
Reputatie 4
Badge +2
Ps en staan de kanalen van de 5ghz niet te hoog? Niet alle apparaten ondersteunen de hoge kanalen.. Probeer bv kanaal 40 eens.
Ps je zult trouwens met apparatuur die 5ghz ac ondersteunt nog hogere snelheden kunnen halen en het bereik is beter dankzij de beamforming op ac.
Nee, helaas.
Zojuist even een 5ghz wifi adapter besteld en morgen dit eens proberen.
Hopelijk gaat het dan wel sneller.
Reputatie 5
Badge +6
Wat heeft het voor zin om met 5Ghz steeds te moeten verbinden om normaal internet te krijgen? Waar heb je 2,4Ghz dan nog voor nodig? Beide horen gewoon goed te werken. 5Ghz werkt prima als je naast de router staat, maar wat als je eens gaat internetten 1 verdieping hoger? Dan heb je toch liever 2,4Ghz ipv 5.
Reputatie 4
Badge +2
Op 1de 1e verdieping werkt het vaak ook nog wel prima op hoge snelheid. Ik verklaar alleen waarom de topic starter een lagere snelheid haalt. Beste is overigens om een accesspoint te plaatsen op de 1e verdieping om zo de 5ghz band door het hele huis te hebben.. De versterker van kpn heeft overigens bandsteering die automatisch schakelt naar de 2.4ghz als het 5ghz signaal te zwak wordt. Overigens ken een 2.4ghz band vrij onwerkbaar zijn als er veel andere wifi netwerken in de buurt zijn.
Reputatie 4
Badge +2
Overigens nog een tip voor topic stsrter. De 2.4ghz band kun je verhogen naar 450mb door een vinkje bij 450mb te plaatsen onder wifi in de router instellingen.
Reputatie 7
Badge +30
Overigens nog een tip voor topic stsrter. De 2.4ghz band kun je verhogen naar 450mb door een vinkje bij 450mb te plaatsen onder wifi in de router instellingen.Maar dat is niet helemaal waar. Daarmee zet je de optie om 40Mhz te gebruiken aan, maar de V10 zal zich netjes aan de afgesproken standaard houden en 40Mhz alleen gebruiken als de naastliggende 20Mhz vrij is van andere SSIDs
Reputatie 4
Badge +2
@RobinFlikkema ah thx weer iets geleerd. Voornamelijk iets voor vrijstaande woningen en wellicht 2 onder 1 kap misschien. Is het de topic starter inmiddels gelukt om te verbinden met het 5ghz netwerk? Dat zou met bovenstaande tips geen probleem moeten zijn.
Ah zie dat je een 5ghz adapter besteld hebt

Reageer