Beantwoord

Experia Box V10A andere LAN range mogelijk?

• 9 september 2018
  • 30 reacties
  • 3105 keer bekeken

Ik krijg een nieuwe aansluiting en heb inmiddels de Experia Box V10A / firmware v5.00.07 build120 ontvangen die vrijdag as aangelsoten gaat worden.
Nu zie ik dat het LAN op nummer grayed-out is behalve het laatste /24 gedeelte.
Ofwel, ik kan alleen maar 192.168.2.xxx gebruiken.
Ik zou graag het hele ip adres willen aanpassen naar mijn eigen indeling.

1: is dat mogelijk?
2: zo niet kan ik dan een ander modem krijgen waar dit wel mogelijk is?

Een router er achter plaatsen vind ik niet echt een optie.
Extra apparaat / wireless router / voeding, extra kosten, storings gevoeliger, ....

gr
jpkpn
icon

Beste antwoord door Erwin_ 11 september 2018, 17:14

Eens, Jpkpn. Je moet je voorstellen dat deze abonnementen zijn bedacht met in het achterhoofd de gemiddelde consument. Verder wil met overlast op het netwerk voorkomen. Dan krijg je helaas een modem waarvan een hoop functies zijn dichtgetimmerd. Ik vind het zelf ook een tikkeltje overdreven maar dat is dus de redenatie achter dit soort zaken.
Ik verwacht trouwens op termijn dat hier wel dingen gaan veranderen. Aangezien er wettelijk bepaald is dat vrije routerkeuze beschikbaar moet zijn. Dan kun je dus zonder Experiabox werken. Wanneer en hoe? Dat kan ik je nog niet vertellen.
Bekijk origineel

30 reacties

Reputatie 7
Badge +18
Hoi jpkpn. Welkom op het forum!
Ik val gelijk met de deur in huis: Het kan niet. Dit is helaas ook niet mogelijk bij andere Experiaboxen. Wat is precies je doel want vaak zijn er wel andere oplossingen.
Hoi Erwin,

Dank voor je reactie.
Een andere oplossing is duidelijk, een ander merk router met wifi er achter in DMZ. Nadeel: extra SPOF, extra hardware, extra stroom, extra ruimte.
Is allemaal niet nodig als het men het eigen LAN zou kunnen inrichten.
Beetje flauw die restricties van KPN 😞
Reputatie 7
Badge +18
Eens, Jpkpn. Je moet je voorstellen dat deze abonnementen zijn bedacht met in het achterhoofd de gemiddelde consument. Verder wil met overlast op het netwerk voorkomen. Dan krijg je helaas een modem waarvan een hoop functies zijn dichtgetimmerd. Ik vind het zelf ook een tikkeltje overdreven maar dat is dus de redenatie achter dit soort zaken.
Ik verwacht trouwens op termijn dat hier wel dingen gaan veranderen. Aangezien er wettelijk bepaald is dat vrije routerkeuze beschikbaar moet zijn. Dan kun je dus zonder Experiabox werken. Wanneer en hoe? Dat kan ik je nog niet vertellen.
Reputatie 6
Badge +10
Hoi jpkpn. Welkom op het forum!
Ik val gelijk met de deur in huis: Het kan niet. Dit is helaas ook niet mogelijk bij andere Experiaboxen. Wat is precies je doel want vaak zijn er wel andere oplossingen.

@Erwin_: Mijn range op de V10 is wel degelijk anders (192.168.1.xxx) en lijkt ook gewoon aangepast te kunnen worden?
@Edwin_Merks

Je maakt mij wel nieuwsgierig nu :-)
Waarschijnlijk kan je er geen 10.0.0.0 of 172.16.0.0 range van maken.
Welke versie en firmware heb je precies?

Gr
jpkpn
Reputatie 6
Badge +10
@Edwin_Merks

Je maakt mij wel nieuwsgierig nu :-)
Welke versie en firmware heb je?

Gr
jpkpn

Een V10 met V1.01.00T03.4
@Erwin_
Kan niet wachten tot de vrijheid van modem gerealiseerd gaat worden.
Toch blijft het een vreemd dat KPN dit niet toelaat terwijl alle ander providers hier geen probleem van maken. Helaas ben ik verplicht het eerste jaar KPN te nemen dus ik heb geen keus. Kan mij ook nog goed herinneren dat KPN ooit poort 25 blokeerde zodat je geen eigen mailserver kon hosten 🙂.
Komt er net kpn reklame voorbij op tv hoe ze met de klanten mee denken.
Maar goed. Het is niet anders en moet er maar mee leven.

Als ik dan toch extra hardware moet investeren zou het mooi zijn dat het modem in bridge kan worden gezet hoewel ik er van uit ga dat dit helemaal uit den boze is :-)

gr
jpkpn
Reputatie 6
Badge +9
@Edwin_Merks heeft hierin wel gelijk.
Het is op de V10 (dus niet de V10A) en de V8 wel mogelijk.
De V7, V9 en V10A ondersteunen dit niet.
De reden voor het niet ondersteunen is wat @Erwin_ beschrijft.
Waarom dit op de V8 en V10 wel mogelijk was kan ik niet zeggen.

Nou is het zo dat de V10 geproduceerd wordt (werd) door ZTE.
Door het hele Trump gebeuren wordt deze helaas niet meer geproduceerd. Dit is de reden van het overhaaste ontwikkelen van de V10A en niet de V11 maar dat is een heel ander verhaal. Het is mogelijk dat dit later d.m.v. een firmware update mogelijk wordt zoals Erwin aangeeft maar hier kunnen we geen toezegging in doen.
Dat is wel de reden dat het op geen enkele manier mogelijk is om de V10A om te ruilen voor een V10.

Sorry, maar een eigen router is op dit moment de enige manier om je subnet te veranderen. 😢
Reputatie 7
...en niet de V11 maar dat is een heel ander verhaal.Je maakt me wel heel nieuwsgierig. 😎
Ik gebruik om deze reden mijn V10 niet ( heb alles zelf geregeld, zonder SIP en met bridged tv )
Moet ik nu de V10 terugsturen en de V10A in de la bewaren ?
Reputatie 7
Als je een V10 hebt, stuur dan de V10A terug.
Reputatie 7
Badge +18
Eens! Stel er gebeurt ooit iets met je verbinding ( mogelijke oorzaak zit aan onze kant) Dan gaan we je tijdens analyse vragen om tijdelijk je experiabox aan te sluiten. Dan kun je voorlopig beter een v10 achter de hand hebben, dan een v10a. Eerlijk is eerlijk.
Met het stabiele glasvezelnetwerk gaan we er uiteraard van uit dat dit moment nooit gaat komen 😉
Ik heb juist een probleem met het vaste Ip adres in de experiabox v10A. Ik werk met een VPN van mijn werkgever en die gebruikt hetzelde IP adres en nu heb ik een conflict en kan niet inloggen.
Het bedrijf werkt met vele werknemers in meerdere landen en nergens geen probleem omdat de IP adressen in andere routers kunnen worden aangepast behalve die van mijn KPN.
Iemand een suggestie hoe dit op te lossen ?
De heren van ICT ( spanjaarden ) begrijpen niet dat KPN die zomaar mag. Ik heb prive nog een aansluiting bij Ziggo en die kan ik wel gewoon gebruiken maar vind ik minder stabiel waardoor mijn VPN verbinding steeds wordt verbroken tijdens het werk.
Reputatie 7
Helaas is het LAN subnet alleen te wijzigen op de Experia Box V10 (zonder A).
Ik hoop dat KPN hier meeleest, jouw vraag zal oppakken en daar twee dingen mee zal gaan doen.
1) Jouw Experia Box vervangen door een V10 (zonder A).
2) De firmware van de V10A laten aanpassen zodat het LAN subnet wel gewijzigd kan worden.
Dank je, ja hoop het ook maar zie op meerdere forum's dit probleem en nog steeds geen oplossing vanuit KPN. Niet erg klantgericht !!!!
Reputatie 7
Dank je, ja hoop het ook maar zie op meerdere forum's dit probleem en nog steeds geen oplossing vanuit KPN. Niet erg klantgericht !!!!
Dat ben ik volledig met je eens, KPN gaat nog altijd van het "one size fits all" principe.
Net wederom contact gehad KPN en er is geen mogelijkheid op een andere modem. Moet ik zeggen dat deze stuk is en dan krijg ik een nw maar dat zal dan een 10A worden ipv een V10 pfffff. Zelf aanschaffen kan ook niet.
Of een andere router erachter zetten omdat de telefoon in de experiabox moet blijven maar dat is ook geen garantie. Dus dan maar andere provider zoeken zei ik. Ja, werd er doodleuk gezegd dat is ook een optie !!!!! Dank je wel KPN
Reputatie 7
Zelf aanschaffen kan ook niet.
Als KPN dan niet wil meewerken, dan kan Marktplaats wellicht uitkomst bieden.
Ze zouden inderdaad niet te koop mogen staan immers een Experia Box krijg je in bruikleen maar ik heb er persoonlijk geen enkele moeite mee om een V10 te kopen als KPN weigert deze te verstrekken.
Reputatie 7
Badge +18
Hoi, Anja. Ik wil toch nog even verder met jou kijken. Kun je je profiel aanvullen en mij een seintje geven?
hallo, Erwin,

Gedaan wat je vroeg en ben benieuwd naar je antwoord.
Reputatie 6
Badge +7
@anjabp Als je met 2 providers zit (opgescheept) waarvan je de ene onstabiel vindt (en is dat werkelijk zo) en bij de ander niet krijgt wat je wilt en nodig hebt, dan zul je denk ik aan opzeggen en/of overstappen moeten denken.
Verder wekt het geen vertrouwen m.b.t. het bedrijf dat de goede werking van op afstand werken afhankelijk is van een LAN IP adres bij jouw thuis. Een simpele extra router achter de EBv10a zou kunnen helpen, maar dat is in feite pappen en nathouden.
Ik weet niet hoeveel data je verbruikt bij het werken op afstand, maar misschien kan je makkelijk via mobiel/4G werken. er zijn 4 mobiele providers momenteel technisch gezien, bij de kleinste kun je vrij goedkoop een maand abo aangaan (consument of zakelijk), wellicht kun je je dan losweken van KPN. Begin maar met je vastenummer losweken van KPN of helemaal opzeggen zou ik zeggen.
tmoesel: ja zit er echt over na te denken maar vind het heel raar dat ik al 9 jaar op deze manier werk en nooit geen problemen hebt gehad. Maar ga afwachten wat KPN te melden heeft.
Reputatie 7
...
Reputatie 7
Badge +18
Ik krijg je nu niet te pakken. Ik heb wel een voicemail ingesproken. Schikt morgenavond? Dan bel ik even.
erwin:

Nee klopt, ik ben iedere werkdag tot 13.00 uur te bereiken op het bij jouw bekende nummer. Ik heb je voicemail ontvangen.

Reageer