Beantwoord

Experia Box V10A andere LAN range mogelijk?

  • 9 september 2018
  • 39 reacties
  • 3877 keer bekeken

Ik krijg een nieuwe aansluiting en heb inmiddels de Experia Box V10A / firmware v5.00.07 build120 ontvangen die vrijdag as aangelsoten gaat worden.
Nu zie ik dat het LAN op nummer grayed-out is behalve het laatste /24 gedeelte.
Ofwel, ik kan alleen maar 192.168.2.xxx gebruiken.
Ik zou graag het hele ip adres willen aanpassen naar mijn eigen indeling.

1: is dat mogelijk?
2: zo niet kan ik dan een ander modem krijgen waar dit wel mogelijk is?

Een router er achter plaatsen vind ik niet echt een optie.
Extra apparaat / wireless router / voeding, extra kosten, storings gevoeliger, ....

gr
jpkpn
icon

Beste antwoord door Erwin_ 11 september 2018, 17:14

Eens, Jpkpn. Je moet je voorstellen dat deze abonnementen zijn bedacht met in het achterhoofd de gemiddelde consument. Verder wil met overlast op het netwerk voorkomen. Dan krijg je helaas een modem waarvan een hoop functies zijn dichtgetimmerd. Ik vind het zelf ook een tikkeltje overdreven maar dat is dus de redenatie achter dit soort zaken.
Ik verwacht trouwens op termijn dat hier wel dingen gaan veranderen. Aangezien er wettelijk bepaald is dat vrije routerkeuze beschikbaar moet zijn. Dan kun je dus zonder Experiabox werken. Wanneer en hoe? Dat kan ik je nog niet vertellen.
Bekijk origineel

39 reacties

Ik stof mijn Unifi USG wel weer af ;-)

 

Ook ik heb nu issues met bepaalde klanten die in dezelfde IP reeks zitten, deze kan ik dus niet bedienen ...

Ik snap niet dat je niet al lang een eigen router hebt.

Ik word pas sinds vandaag geconfronteerd met dit issue, met de experiabox V8 kon ik doen wat ik wilde qua intern IP.

Reputatie 7
Badge +18

Om geen verkeerde verwachtingen te creëren:  Ik snap jullie wensen maar het staat nergens intern op het programma om hier iets aan te gaan aanpassen. Ik kan hier beter zo duidelijk mogelijk over zijn. Dat is voor jullie ook het meest praktisch. Op termijn introduceren we de vrije modemkeuze (duurt niet lang meer) en zoals @wjb aangeeft zijn er tot die tijd ook legio mogelijkheden om eigen apparatuur in te zetten. 

 

Reputatie 7
Badge +10

Ook ik heb nu issues met bepaalde klanten die in dezelfde IP reeks zitten, deze kan ik dus niet bedienen ...

Ik snap niet dat je niet al lang een eigen router hebt.

Reputatie 7

Als je geen telefonie van KPN afneemt dan kan je de Experia Box vervangen door een FRITZ!Box of een andere router.

Zie "Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box".

 

Overigens zal het binnenkort mogelijk gaan worden ook telefonie via de FRITZ!Box te laten lopen.

Wat een hopeloze exercitie. Ik moet zeggen dat ik sinds vandaag ben aangesloten bij KPN (net overgestapt van Telfort en daar had ik een experiabox V8), qua internet heb ik niets te klagen, maar het niet kunnen aanpassen van de interne IP reeks is toch wel een hele onverwachte domper. Ook ik heb nu issues met bepaalde klanten die in dezelfde IP reeks zitten, deze kan ik dus niet bedienen tenzij ik inderdaad een extra router achter de experiabox ga plaatsen. Ik snap de eenheidsworst van KPN wel, maar om zelfs een intern IP adres niet aan te kunnen passen is toch wel heel erg kinderachtig. Kan hier echt niets aan gedaan worden? 

Reputatie 7

Ik hoop dat die functionaliteit weer terug gaat komen. Helaas is de V10 (zonder a) de enige Experia Box die dat ondersteunt. Je zult maar een VPN verbinding met een andere site willen opzetten die hetzelfde subnet hanteert ... dat gaat dan dus niet lukken. :confounded:

Reputatie 7
Badge +10

Ga er maar vanuit dat da nooit gaat gebeuren. Je zult een eigen router aan moeten schaffen.

Dit topic is al van een tijdje geleden Maar sinds vandaag ben ik ook een KPN Klant. Ook ik wil graag een andere IP range instellen op de Experiabox V10A.

Helaas is dit nog altijd niet mogelijk. (optie is greyed-out)

Wanneer wordt deze mogelijkheid opengezet door KPN. Dit zal niet moeilijk moeten zijn met een firmware ugrade.

Ik begrijp dat de gemiddelde consument niet zal gebruiken maar die zal uberhaupt ook niet bij deze instellingen terecht komen (heeft de gemiddelde gebruiker ooit wel eens het initiele wachtwoord  van de experia box gewijzigd.

Hopelijk kunnen jullie mij hiermee op korte termijn van dienst zijn. (zie ook de diverse toezeggingen van KPN mederwerkers)

 

Hoi @Jan-D, het lijkt er wel op. Toch hoop ik dat KPN zorgt voor firmware waarmee het wél mogelijk wordt.
Hallo @TheovdV
Reken er maar niet op, of ze moeten weer met een modem komen die dat wèl ondersteunt, zoals de Experia V10, maar die krijg je niet maar zo.
Hoi @Jan-D, het lijkt er wel op. Toch hoop ik dat KPN zorgt voor firmware waarmee het wél mogelijk wordt.
Afgelopen donderdag installatie opgeleverd door monteur KPN. Vrij kort daarna gezien dat lokale ip range 192.168.2.x is. Ook in mijn modem is dit niet te wijzigen. KPN Chat medewerker verwees me naar het forum. Belachelijk dat je dit niet aan kunt passen naar een andere lokale ip range!

Mijn modem heeft type VRV9517 en firmware versie v5.00.20 build190. Op de doos staat dat het een Experia Box v10A betreft.

Hallo @TheovdV , als je echt een eigen IP range wilt gebruiken zul je er een eigen route achter moeten hangen.
Afgelopen donderdag installatie opgeleverd door monteur KPN. Vrij kort daarna gezien dat lokale ip range 192.168.2.x is. Ook in mijn modem is dit niet te wijzigen. KPN Chat medewerker verwees me naar het forum. Belachelijk dat je dit niet aan kunt passen naar een andere lokale ip range!

Mijn modem heeft type VRV9517 en firmware versie v5.00.20 build190. Op de doos staat dat het een Experia Box v10A betreft.
Reputatie 7
Badge +18
Dan bel ik je volgende week even, Anja!
erwin:

Nee klopt, ik ben iedere werkdag tot 13.00 uur te bereiken op het bij jouw bekende nummer. Ik heb je voicemail ontvangen.
Reputatie 7
Badge +18
Ik krijg je nu niet te pakken. Ik heb wel een voicemail ingesproken. Schikt morgenavond? Dan bel ik even.
Reputatie 7
...
tmoesel: ja zit er echt over na te denken maar vind het heel raar dat ik al 9 jaar op deze manier werk en nooit geen problemen hebt gehad. Maar ga afwachten wat KPN te melden heeft.
Reputatie 6
Badge +9
@anjabp Als je met 2 providers zit (opgescheept) waarvan je de ene onstabiel vindt (en is dat werkelijk zo) en bij de ander niet krijgt wat je wilt en nodig hebt, dan zul je denk ik aan opzeggen en/of overstappen moeten denken.
Verder wekt het geen vertrouwen m.b.t. het bedrijf dat de goede werking van op afstand werken afhankelijk is van een LAN IP adres bij jouw thuis. Een simpele extra router achter de EBv10a zou kunnen helpen, maar dat is in feite pappen en nathouden.
Ik weet niet hoeveel data je verbruikt bij het werken op afstand, maar misschien kan je makkelijk via mobiel/4G werken. er zijn 4 mobiele providers momenteel technisch gezien, bij de kleinste kun je vrij goedkoop een maand abo aangaan (consument of zakelijk), wellicht kun je je dan losweken van KPN. Begin maar met je vastenummer losweken van KPN of helemaal opzeggen zou ik zeggen.
hallo, Erwin,

Gedaan wat je vroeg en ben benieuwd naar je antwoord.
Reputatie 7
Badge +18
Hoi, Anja. Ik wil toch nog even verder met jou kijken. Kun je je profiel aanvullen en mij een seintje geven?
Reputatie 7
Zelf aanschaffen kan ook niet.
Als KPN dan niet wil meewerken, dan kan Marktplaats wellicht uitkomst bieden.
Ze zouden inderdaad niet te koop mogen staan immers een Experia Box krijg je in bruikleen maar ik heb er persoonlijk geen enkele moeite mee om een V10 te kopen als KPN weigert deze te verstrekken.
Net wederom contact gehad KPN en er is geen mogelijkheid op een andere modem. Moet ik zeggen dat deze stuk is en dan krijg ik een nw maar dat zal dan een 10A worden ipv een V10 pfffff. Zelf aanschaffen kan ook niet.
Of een andere router erachter zetten omdat de telefoon in de experiabox moet blijven maar dat is ook geen garantie. Dus dan maar andere provider zoeken zei ik. Ja, werd er doodleuk gezegd dat is ook een optie !!!!! Dank je wel KPN
Reputatie 7
Dank je, ja hoop het ook maar zie op meerdere forum's dit probleem en nog steeds geen oplossing vanuit KPN. Niet erg klantgericht !!!!
Dat ben ik volledig met je eens, KPN gaat nog altijd van het "one size fits all" principe.
Dank je, ja hoop het ook maar zie op meerdere forum's dit probleem en nog steeds geen oplossing vanuit KPN. Niet erg klantgericht !!!!

Reageer