Vraag

Experia Box V10A Problemen/Bugs met NAT & DHCP

• 17 augustus 2018
  • 41 reacties
  • 9967 keer bekeken

Reputatie 1
Beste KPN,

Sinds kort heb ik een V10A modem gekregen als vervanging van de V10 (er was een probleem in de wijk centrale, maar KPN vond dat het mijn modem was, ik had toch gelijk 😉 ). Deze V10A heeft wat problemen in de firmware, zo lijkt het. Ik weet dat er een apart topic is, maar graag vermeld ik de problemen separaat zodat ze goed op de rader komen.

1. Bij het aanmaken van NAT rules wordt het private IP adres van de 1e NAT rule steeds aangepast naar het IP adres van de KPN TV Decoder. UPNP staat uit, modem is ook meermaals volledig reset. Work-a-round is voor nu gebleken de 1e rule een onzinnige poort te geven. Andere NAT rules blijven dan in orde.

2. DHCP is bijzonder traag, hierdoor denken apparaten niet te kunnen verbinden met het netwerk (WLAN/LAN), het draaien van een eigen DHCP (of nog stommer, static adressen) is de work-a-round. Dit was bij de V10 niet nodig. Ik heb (nog) niet gemeten hoe lang de DHCP van de V10A er nu over doet.

3. Het lijkt alsof bepaalde protocollen/connecties worden tegengehouden naar buiten toe. Zo is het met bijvoorbeeld de Ziggo TV app niet mogelijk om vanaf een Android device een TV stream te starten. Hiervoor dien je eerst op 4G de initiele connectie tot stand te brengen en dan kun je weer connecten met WiFi. Dit was met de V10 niet het geval. Het maakt hierbij niet uit of je WLAN/LAN gebruikt van het modem of een ander apparaat. Dit geldt overigens voor meer connecties/applicaties, ik heb echter geen lijst bijgehouden.

4. Nieuwe connecties worden traag opgezet. Dit heeft als gevolg dat de 1e pagina traag lijkt te laden of pagina's met veel externe content helemaal niet vooruit te branden is. Ik heb dit nog niet meetbaar, maar met Telnet naar een host op een poort wel duidelijk merkbaar, dit is normaliter near instant en kan met het v10a modem soms 1 a 2 seconden duren. Dit is wellicht te meten met NMAP. Ik dacht eerst dat dit te wijten was aan DNS problemen, echter heb ik ook een eigen DNS server opgezet dit een andere DNS gebruikte dan die van KPN, dit gaf geen verbetering.

Ik heb bovenstaande getest bij 4 KPN klanten (waaronder mijzelf), 3 ervan hebben een v10a en deze ondervinden allen precies bovenstaande problemen. Ongeacht of ze middels VDSL2 of Glas zitten. Bij 1, waar nog een v10 staat zijn geen van de bovenstaande problemen. Ik wil nog die v10 omwisselen met mijn v10a in de hoop dat ik bovenstaande meetbaar kan maken, dit kan niet te vaak natuurlijk anders gaat de DSLAM m'n verbinding terug zetten omdat deze "instabiliteit" constateert, Graag hoor ik van KPN of er interesse is om dit meetbaar te krijgen en met welke tools zij die informatie vergaard willen zien om een welles/niettes spelletjes te voorkomen.

Ik ben me er terdege van bewust dat initieel gedacht zal worden aan een instabiele VDSL2 verbinding of dat de bandbreedte al maximaal gebruikt wordt, ik kan garanderen dat op mijn eigen connectie dat niet het geval is. Om problemen uit te sluiten stop ik met deze testen ook altijd met het zwaar belasten van de lijn. Tevens is de connectie is ook net zo snel (qua bandbreedte in vorm van actual speed) met de v10 als met de v10a, zo ook de stabiliteit.

Admin: titel aangevuld ter verduidelijking

41 reacties

Reputatie 7
Badge +27
Dank voor je duidelijke feedback, Kevin! Zoals je wellicht al hebt meegekregen uit het andere topic wordt er actief gewerkt aan de firmware van de V10A. Feedback zoals de jouwe delen we dan ook zeker met de ontwikkelaars. Voor zover op dit moment bekend wordt in ieder geval punt 4 in de komende firmware meegenomen. Erwin heeft in het verzameltopic een update geplaatst.

Het lijkt me dat we ook met de andere punten bezig zijn/gaan, maar daar is voor ons inhoudelijk op dit moment nog geen informatie over beschikbaar.
Reputatie 1
Hoi @Erik_,

Bedankt voor je antwoord. Ik had de post van @Erwin inderdaad gezien, maar omdat ik nog wat andere punten had (hoewel ik niet alle 180+ posts heb doorgelezen), toch een apart topic aangemaakt.

Is het wel mogelijk om na te gaan of de andere punten bekend zijn of kan ik helpen jullie aan voldoende informatie om die punten naar het juiste team door te spelen?

Mvg,

Kevin
Mijn ouders hebben sinds deze week een V10A en het lijkt erop dat ze ook last hebben van punt 2 (DHCP-server).
Apparaten krijgen geen IP-adres van het modem, althans niet binnen de juiste range / subnet.
Enige manier dat ik dit opgelost krijg is een handmatig IP of DHCP-binding in te stellen.
Is van toepassing op zowel LAN als WLAN verbindingen.
Reputatie 7
Badge +27
In dit geval inderdaad juist fijn dat je een eigen topic had aangemaakt. Daarom hebben we hem ook los gelaten (de meeste andere losse feedback over de V10A voegen we samen met het andere topic). Ik heb je punten doorgegeven, als daar vervolgvragen uitkomen, dan kom ik er bij je op terug. Even zo, als we meer inhoudelijke informatie hebben over updates en dergelijke van de V10A, dan plaatsen we dat in het verzameltopic.
Jammer dat je de V10 niet hebt kunnen houden.

Ik had dezelfde NAT problemen en een medewerker van KPN die daarmee bekend was had mij beloofd om de V10A om te ruilen naar de oudere V10. Helaas stuurde ze toch weer een V10A op. Al met al ben ik daardoor ben ik nu al 3x in quarantaine geplaatst en is mijn bedrijf www.avunet.com telkens onbereikbaar. Ik heb mijn contract opgezegd en wacht op aansluiting via xs4all. (ook van KPN, helaas)
Dag Allen,

Ik heb sinds kort ook een KPN verbinding met 500/500Mbit + TV.
Nu wil ik graag op het Experiabox V10A port forwarding doen voor mijn NAS. Helaas blijkt dat als ik de port forward op het interne IP adres.. deze direct weer overspringt naar de KPN TV decoder?

Intern ip: 192.168.2.3 poort 6565.
Wanneer forward.. dan eerst prima + kan extern benaderen.

2 seconden later doet hij het niet meer en blijkt het interne IP bij forwarding ineens op deze waarden te staan.

192.168.2.6 = KPN TV Decoder.

Enig idee hoe dit kan? Lijkt me niet een normale werking..?

In afwachting verblijf ik,.

Suppiedl.
Reputatie 7
De V10a is behoorlijk "brak", er zitten blijkbaar nogal wat bugs in de firmware van die V10a.
Ik heb begrepen dat het IP adres van de eerste port-forwarding telkens gewijzigd wordt waardoor deze niet meer werkt.
Maak de eerst port-forwarding een dummy port-forwarding en dan vanaf de tweede de benodigde port-forwardings voor jouw NAS.

Zelf heb ik gelukkig geen V10a, dus kan ik ook niet voor je controleren of dit werkelijk de "oplossing" is.
De V10a is behoorlijk "brak", er zitten blijkbaar nogal wat bugs in de firmware van die V10a.
Ik heb begrepen dat het IP adres van de eerste port-forwarding telkens gewijzigd wordt waardoor deze niet meer werkt.
Maak de eerst port-forwarding een dummy port-forwarding en dan vanaf de tweede de benodigde port-forwardings voor jouw NAS.

Kan inderdaad bevestigen dat dit wel werkt vooralsnog...... niet ideaal maar ja voor nu.
Reputatie 7
Badge +27
Goed dat het met de workaround van wjb voor nu wel werkt. Dit is ook een van de dingen waar aan gewerkt wordt.

Dax, jammer te lezen dat het bij jou zo misliep. De reguliere klantenservice kan niet expliciet kiezen welke Experia Box wordt opgestuurd bij een ruil. Welke je krijgt wordt bepaald door de logistieke afdeling gebaseerd op huidige voorraad. Heb je verder nog contact gehad? We hadden dit via andere weg wellicht nog wel kunnen ruilen.
Beste Kevinnns, beste KPN,

Vandaag 19-10-2018 m'n Experiabox V10 omgeruild voor een V10A. Het drama is compleet!
Daar waar 'kevinnns' dit topic al mee begint is het bij mij niet veel anders. Niets werkt meer na het omruilen terwijl met de V10 alles juist en werkend was geconfigureerd.

Alleen als ik naast de Experiabox V10A sta en een speedtest uitvoer, haal ik op de 5 GHz verbinding een snelheid van 500mbit/s. Op de 2,4 GHz kom ik niet verder dan 90mbit/s. Laat staan als ik me verder verwijder van de V10A.
Ter info, het gaat hier om een glasvezel verbinding met o.a. een 500mbit/s internetsnelheid abo.

Ter illustratie! Mijn woning bestaat uit vier woonlagen en dus was ik destijds genoodzaakt om op iedere etage een access point TP-Link EAP 330 (bedraad) te monteren. Aangezien de Experiabox V10 vanuit de meterkast niet heel veel dekking geeft door al dat beton.
Aan de Experiabox V10 zaten diverse switches gekoppeld om zo de juiste hoeveelheid UTP aansluitingen te faciliteren, t.w. bedrade aansluitingen naar de diverse etages voor interactieve tv, bedrade aansluitingen voor de diverse access points op de etages, bedrade aansluitingen naar iedere kamer in de woning voor evt. toekomstig gebruik en een aansluiting voor de alarmcentrale.
Initieel ondervond ik wel wat problemen met het splitten van een signaal via een switch. Dus als er een kabel op een kamer binnenkomt dient deze 'gesplit' te worden via een switch aangezien ik zowel interactieve tv wil kunnen aansluiten als wel de smart tv bedraad wil kunnen aansluiten. (de tv op het wifi netwerk zorgde voor problemen met apps als Pathé of Videoland)

Een KPN medewerker wist me uiteindelijk te overtuigen van het feit dat het signaal uit een UTP kabel of alleen gebruikt kan worden voor of Interactieve Tv of voor data tbv een access point.
Kort en goed, na het nodige geploeter en uitproberen werkte alles zonder problemen!

Wel nu, na enig telefonisch overleg met KPN en uitgelegd te hebben dat ik de beste/snelste Experiabox wenste ivm de 4K tv aansluitingen, 500mbit/s internet en diverse HD beveiligingscamera's, heeft men besloten een andere/nieuwere Experiabox toe te zenden. Dat werd dus de V10A.

Alles hetzelfde aangesloten (daar zijn overigens niet veel andere mogelijkheden) en nu dus problemen met de internetsnelheid, het beeld van de tv's hapert, en nergens in de woning werkt nog een access point. Alles diverse malen gereset en opnieuw opgestart, echter zonder resultaat.

Toen ik het verhaal van 'kevinnns' las ging er een lampje branden, voor zover mijn technische kennis reikt.
Wat wordt er geblokt door de V10A? Firewall instellingen? Het lijkt alsof de DHCP geen ip adressen meer uitdeelt, niet aan de access points, niet aan een tablet of smartphone.
Zolang ik op de BG of 1e etage ben, ontvang ik nog een signaal van de V10A vanuit de meterkast maar op de 2e en 3e etage is het over en uit.
Ik las in bovenstaande posting iets over een update van de firmware maar de V10A is per vandaag geïnstalleerd dus alles zou up to date moeten zijn.

Wat is hier aan de hand, wie heeft er een oplossing?!

Ik hoor graag!

Mvg. Stef
Reputatie 1
Hoi @WimLexVanBuuren,

Super irritant natuurlijk, stuk verdriet dat die v10a is.

Probeer voor de grap eens overal je KPN decoders uit je netwerk te halen (gewoon netwerkkabel eruit). Als je dat gedaan hebt, start dan eens je netwerk van voor tot achter opnieuw op (modem, switches en accespoints) en kijk of je weer overal WiFi hebt. Zo ja, sluit de decoders weer aan en kijk of het dan blijft werken of juist verslechterd. Ik zeg niet dat dit helpt of er iets te mee te maken heeft, maar ik ben nieuwsgierig wat je ervaring dan is er betreft internetten, wellicht bevestigd het een vermoeden van me.

Ik had namelijk met de 1e kennismaking van de v10a ook problemen dat als de KPN TV decoder op hetzelfde netwerk draaide ik niet meer kon internetten op mijn apparaten, dat of de decoder weigerde dienst. Uiteindelijk heb ik alles in virtuele netwerken gesplitst (data en tv separaat). Dat hielp bij mij, maar je moet maar net netwerk apparatuur hebben dat dat kan. Daarbij hoort het geloof ik ook gewoon te kunnen werken zonder op zo'n manier te splitsen, maar ik had genoeg van de teleurstellingen en kinderziektes van dit apparaat. IK heb er ook niet aan gedacht dit eerder te vermelden gezien we eigenlijk hier geen gebruik maken van TV en het ook nog eens in die losse netwerken zit.

Sterkte & succes gewenst!
Reputatie 3
Badge +3
Ik hoop dat er snel, een nieuwere firmware komt.
Wat veel instellingen werken niet / of niet goed.

Een KPN medewerker wist me uiteindelijk te overtuigen van het feit dat het signaal uit een UTP kabel of alleen gebruikt kan worden voor of Interactieve Tv of voor data tbv een access point.
Kort en goed, na het nodige geploeter en uitproberen werkte alles zonder problemen!

🤔
Reputatie 7
Een KPN medewerker wist me uiteindelijk te overtuigen van het feit dat het signaal uit een UTP kabel of alleen gebruikt kan worden voor of Interactieve Tv of voor data tbv een access point.Onzin, IPTV en data kunnen prima samen over één UTP kabel. Gebruik echter wel switches die IGMP snooping ondersteunen.
Reputatie 3
Badge +2
Wanneer kop ipv 6 naar de v10 A??
Beste 'kevinnns', beste 'wjb',

Het lijkt langzaamaan weer te gaan werken!

Allereerst heb ik, zoals kevinnns voorstelde, alle decoders geëlimineerd, om vervolgens na een herstart van de V10A alle access points weer te koppelen. Dit lijkt te werken. Daarna heb ik alle decoders weer bijgezet en ook dat gaat zonder problemen. Dus geen haperende beelden en internet werkt overal.
Evenzo heb ik, zoals werd opgemerkt door wjb, de switches vervangen door switches die IGMP ondersteunen.
Wat nu exact het probleem is geweest is dus niet helemaal duidelijk. Of hetgeen kevinnns suggereerde of hetgeen wjb. Dus voor de lezers die met ditzelfde probleem te kampen krijgen, probeer 1 van beide dan wel allebei de methoden.

Maarrrr........alleen nog 1 probleem! Zowel vanuit de V10A als ook vanuit alle access point krijg ik mijn 2,4 GHz verbinding niet op de snelheid die het hoort te zijn, tw 500mbit/s maar slechts 90-100mbit/s.
Gek genoeg haal ik door de gehele woning op alle access points en via de V10A, op de 5 GHz verbinding overal mijn snelheid van 500mbit/s wel.

Wat is hier aan de hand? Is dit een instelling van de V10A? Als ik in de instellingen van de V10A kijk dan zie ik dat de 2,4 GHz staat ingesteld op de bandbreedte 20 MHz (andere keuzes 40 MHz en 20/40 MHz) en
de 5 GHz staat ingesteld op 80 MHz.

Iemand nog een briljante suggestie?

Mvg. Stef
Reputatie 7
500Mbps zal je ook nooit gaan halen met 2.4GHz, dat is alleen op 5GHz haalbaar en zelfs dan moet ook het mobiele apparaat die snelheid aankunnen.
Reputatie 7
Badge +27
Goed om te zien dat je de problemen hebt weten te verhelpen, Stef. Het klopt dat je de 500Mbit niet gaat halen via 2.4GHz, daarvoor is dat gewoon niet toereikend.

Wanneer kop ipv 6 naar de v10 A??
In een volgende update, wanneer is nog onbekend. IPv6 wordt ondersteund door de V10a en stond eerst ook aan. Maar er is nog geen instellingenpagina voor, waardoor je het niet kon uitzetten als er wel issues waren. Hierdoor is het nu eerst weer standaard uitgezet.
Vandaag heb ik een nieuwe KPN verbinding met een ExperiaBox v10a actief gekregen en voor zover ik kan overzien is de reden van algemene traagheid verkeerde DNS servers die met DHCP-opties meekomen. De speedtests laten een normaal beeld zien; het starten van een nieuwe netwerksessie geeft echter stelselmatig een vertraging van 2 seconden. En als vanuit een website meerdere DNS-verzoeken moet gebeuren levert dit heel traag internet op (zeker met al de trackers tegenwoordig).

* Technisch gezien:
De modem geeft IPv6 adressen uit op LAN en WiFi, maar richting internet is (nog) geen IPv6 actief. De PC zal de IPv6 DNS adressen eerst gebruiken en dat resulteert in 2 seconden vertraging (timeouts) waarna pas de IPv4 DNS-servers gebruikt worden. Vanaf dat moment werkt het normaal.

Bijkomend nadeel van deze router is dat IPv6 door een gebruiker niet uitgezet kan worden of de DHCP-configuratie aangepast kan worden. Wanneer op de PC IPv6 uitgezet wordt dan werkt de internet verbinding naar behoren.

De ExperiaBox v10a kan werken op IPv6, maar dan moet de internet-verbinding zelf ook IPv6 actief zijn. Gevoelsmatig denk ik dat KPN "alvast" als voorbereiding de IPv6 DNS servers opgevoerd heeft.

Vandaag een teleurstellende sessie gehad met Servicedesk (zowel telefonisch als via chat). Daarbij wordt aangegeven dat als de internet verbinding werkt dat zij geen storingsmelding accepteren. Persoonlijk vind ik dit een vreemde gang van zaken als iets aantoonbaar niet correct werkt door een configuratie-fout (...)

\\

Dit zijn de door DHCP gegeven DNS-servers:
** inet6 = 2a02* zijn de DNS-server IPv6 adressen, die het eerst geraadpleegd worden...
code:
$ cat /etc/resolv.conf
domain home
nameserver 2a02:a47f:e000::53
nameserver 2a02:a47f:e000::54
nameserver 195.121.1.34
nameserver 195.121.1.66
nameserver 192.168.2.254

Dit zijn de netwerk gegevens:
** waarbij inet6 = 2a02* de routeerbare IPv6 adressen zijn...
code:
$ ifconfig en0
en0: flags=8963 mtu 1500
ether e0:ac:cb:8f:76:76
inet6 fe80::1097:d8cc:a994:b025%en0 prefixlen 64 secured scopeid 0x4
inet 192.168.2.4 netmask 0xffffff00 broadcast 192.168.2.255
inet6 2a02:a453:122c::cc5:1b51:bfe7:9a0 prefixlen 64 autoconf secured
inet6 2a02:a453:122c::c9a2:73bd:7c37:4d04 prefixlen 64 autoconf temporary
nd6 options=201
media: autoselect
status: active

Dit zijn ping en traceroute testen:
* ping geeft 100% loss en traceroute geeft !N => netwerk onbereikbaar ...
code:
$ ping6 www.xs4all.nl
PING6(56=40+8+8 bytes) 2a02:a453:122c::c9a2:73bd:7c37:4d04 --> 2001:888:0:18::80
--- www.xs4all.nl ping6 statistics ---
5 packets transmitted, 0 packets received, 100.0% packet loss

$ traceroute6 -n 2a02:a47f:e000::53
traceroute6 to 2a02:a47f:e000::53 (2a02:a47f:e000::53) from 2a02:a453:122c::c9a2:73bd:7c37:4d04, 64 hops max, 12 byte packets
1 2a02:a453:122c::4e1b:86ff:fe70:20dc 96.912 ms !N 1.157 ms !N 1.121 ms !N

Dit zijn DNS verzoeken
* standaard geeft een totale tijdsduur van 2 seconden...
* bij specifiek vragen aan een IPv4 DNS server duurt dit 0,13 seconde...
code:
$ time host -t a ipv6.net
ipv6.net has address 108.61.221.96

real 0m2.035s
user 0m0.005s
sys 0m0.005s

$ time host -t a ipv6.net 195.121.1.34
Using domain server:
Name: 195.121.1.34
Address: 195.121.1.34#53
Aliases:

ipv6.net has address 108.61.221.96

real 0m0.130s
user 0m0.006s
sys 0m0.027s

\\

@KPN zouden jullie in de ExperiaBox v10a IPv6 kunnen disablen
-of- de DNS DHCP-optie de IPv6 DNS servers verwijderen uit de configuratie?
Helaas afgelopen week ook de Experiabox v10a binnen gekregen
Hoewel het aansluiten van een leien dakje te gaan bleek al snel dat het wifi er regelmatig uit leek te klappen. Dit bleek ook een dhcp issue te zijn.
Heb daaaom wifi uitgezet op de Experiabox en een Airport extreme in bridged mode erachter gehangen. Daarna geen problemen meer gehad.
Ook erg veel verstoringen met ITV in combinatie met de TM2263 Powerline adapters.
Werd er gek van en heb vandaag de oude Experiabox weer terug gezet. (Had hem gelukkig nog niet retour verzonden...)
Ik vermoed dat dot1x gewoon niet goed werkt op de v10a icm de type powerline adapters. mac adressen staan wellicht niet gedefinieerd.
De oude Experiabox heeft een dedicated poort voor je TV. (Poort 3)

Alles is nu in elk geval redelijk stabiel hoewel ik nog een powerline adapter moet synchroniseren
Reputatie 7
De oude Experiabox heeft een dedicated poort voor je TV. (Poort 3)
De laatste Experia Box die nog een dedicated poort had voor televisie was de TG789vn.
Zijn opvolgers (V7, V8, V9, V10 en de V10A) hebben geen van allen een dedicated poort voor televisie.

De oude Experiabox heeft een dedicated poort voor je TV. (Poort 3)De laatste Experia Box die nog een dedicated poort had voor televisie was de TG789vn.
Zijn opvolgers (V7, V8, V9, V10 en de V10A) hebben geen van allen een dedicated poort voor televisie.

Dan ben ik blij dat ik hem nog niet retour verzonden heb! 😉 Deze werkt namelijk!
Reputatie 7

De oude Experiabox heeft een dedicated poort voor je TV. (Poort 3)De laatste Experia Box die nog een dedicated poort had voor televisie was de TG789vn.
Dan ben ik blij dat ik hem nog niet retour verzonden heb! 😉 Deze werkt namelijk!

Als jij nog een TG789vn hebt, dan moet die echt vervangen worden omdat de oude wijze van IPTV (de zogenaamde bridge-mode) binnenkort beëindigd wordt en bij jou de televisie dan niet meer zal werken.
Het is dus zaak dat jij die nieuwe Experia Box gaat gebruiken.
Zet overigens met de devolo cockpit de laatste firmware op die devolo's, dan zullen die het waarschijnlijk ook blijven doen.

Als jij nog een TG789vn hebt, dan moet die echt vervangen worden omdat de oude wijze van IPTV (de zogenaamde bridge-mode) binnenkort beëindigd wordt en bij jou de televisie dan niet meer zal werken.
Het is dus zaak dat jij die nieuwe Experia Box gaat gebruiken.
Zet overigens met de devolo cockpit de laatste firmware op die devolo's, dan zullen die het waarschijnlijk ook blijven doen.

Kun je op de MT
2263 series ook firmware updates doen? Wellicht dat dit idd uit gaat maken.
Mwah... Experiabox v10a is weer aangelsoten.
Helaas lijkt het er op dat er geen firmware versie beschikbaar is voor de TM2263 adapters.
Wifi bridge ik nog steeds via mijn Airport Extreme. Vooralsnog geen issues gehad overigens... Ik kijk het nog even aan...
Wat een drama met die experiabox V10A. Geen Wifi verbinding is stabiel en telkens treed een verificatiefout op. Ook een smart plug is niet meer aan te sluiten op deze modem. Nu ben ik genoodzaakt om een router te gaan kopen?????? In mijn eigen huis hoor ik gewoon op wifi te kunnen en mijn apparatuur te kunnen koppelen. Graag hoor ik een oplossing

Reageer