Vraag

Experia Box V10A Problemen/Bugs met NAT & DHCP

• 17 augustus 2018
  • 41 reacties
  • 9928 keer bekeken

Toon eerste bericht

41 reacties

Vorige week de v10a binnen gekregen. Eerst al vervelend dat er 1 ethernet aansluiting minder op zit. Dus eerst een switch nodig. Deze levert KPN gelukkig netjes. Maar daarna knalt de wifi er na bepaalde uit. Lijkt wel of de IP adressen vollopen. Ssid blijft zichtbaar maar geen internet. Met daarbij de opmerking bij android dat de IP configuratie mislukt is. Wifi op alle apparaten klapt er dan uit. Tablets, telefoons, google home. Alleen tv van KPN blijft werken.

Ik heb aan de router de switch hangen. Hieraan zit:
- tv decoder van beneden bedraad
- de smart tv beneden bedraad,
- een WD nas bedraad.
- draad naar devolo.

Boven pak ik in slaapkamer met devolo signaal op voor tv in slaapkamer. Tweede devolo in studeerkamer waar ik eerst een wifi versterker van KPN op heb staan en daarop staat de pc.

Werkte met de v9 router allemaal zonder problemen. Niet erg snel en stabiel maar het werkte. Draden bij mij naar boven was geen optie. Maar nu met de v10a, klapt signaal er volledig uit. Ook via de devolo's. Tv decoders blijven wel werken trouwens.

Heb al een monteur over de vloer gehad en een andere router maar probleem blijft met de v10a.

Dan dus de oude v9 er weer op en probleem verholpen. Echter hierdoor weer de zeer lage snelheden en slecht bereik in huis.

Wie kan mij helpen? Ben er ondertussen na 10 uur aan de telefoon met KPN wel klaar mee. Alvast bedankt!
Reputatie 7
Google home ... heb je een Chromecast in jouw netwerk hangen?
Zo ja, zou je die eens los willen koppelen en kijken of het fenomeen zich dan nog voor blijft doen?
Ja, beide inderdaad. Ook nog een in de smart tv. Ik koppel de losse af. Maar dat is toch raar dat het allemaal wel werkt met de v9. Snapt u dat misschien? KPN niet in ieder geval.

Dank alvast!
Reputatie 7
Ja, beide inderdaad. Ook nog een in de smart tv. Ik koppel de losse af. Maar dat is toch raar dat het allemaal wel werkt met de v9. Snapt u dat misschien? KPN niet in ieder geval.
Ik weet ook niet of die Chromecast de oorzaak is, ik weet alleen dat een tijd terug de Chromecast ook roet in het eten gooide bij de V10. Wellicht dat een soortgelijk issue ook bij de V10A speelt.

Ik ben heel benieuwd of het afkoppelen van die Chromecast iets verandert aan de situatie.
Ik ga het morgen gelijk testen door de v10 er weer aan te koppelen. Nu hebben de kids de tv en na het eten moeder de gans. Morgen weer mijn tijd om te proberen. Haha. Dank iig! Ik laat het hier even weten wat de bevindingen zijn.
Reputatie 7
Ik ga het morgen gelijk testen door de v10 er weer aan te koppelen.
Maar je hebt toch een V10A en niet een V10.
Ja, de a vergeten. Sorry, was even op de telefoon aan het reageren. Over het hoofd gezien. Het betreft inderdaad de v10a. Nu de v9 er tijdelijk weer aanhangen, die werkt nog zonder problemen.
Nou, vandaag de v10a er weer aangehangen. Waardeloos dus. Na een paar keer resetten werkte alles prima. En ineens na uur weer hetzelfde probleem. Wel een SSID maar geen internetverbinding, ofwel problemen met de ip configuratie. Ik heb zonder de switch en zonder de chromecast getest. Helaas...

Weet iemand nog raad? Ik heb de v9 er maar weer tussen gezet. Anders wordt het exit KPN.

Gegroet,
Lars
Reputatie 7
De V10A voorlopig in de kast laten liggen en wachten op een door KPN te leveren oplossing.
Ik heb ondertussen alle vertrouwen verloren in de V10A en het wordt mijns inziens echt tijd dat KPN openheid van zaken gaat geven t.a.v. de V10A en al haar gebreken.
Ja, dat gaat het inderdaad worden. Ben heel benieuwd wat KPN er aan gaat doen.
Reputatie 7
Badge +27
Er wordt voortdurend aan de V10a ontwikkeld, onder andere m.b.t. de punten die in dit topic genoemd zijn, maar het nadeel van een Experia Box is dat het even duurt voor we updates beschikbaar hebben. Zodra we info hebben over updates of ander aanpassingen laten we dat weten.
Sinds 27 december bij KPN met experia box v10a en ook hier problemen.
Heb de wifi maar helemaal uitgezet en een Netgear Orbi set gekocht met 2 satelliet ontvangers en dit werkt perfect.
Maar er is wel een ander probleem, de game consoles (Xbox One X en PS4 Pro) verbinden tergend traag met de live servers, deze zitten met ethernet kabel verbonden.
Emaal online werkt het maar soms moet je de console wel 2 of 3 keer uit/aan zetten.
Dit is pas sinds we bij KPN zitten, hiervoor telfort met Experia box v9 geen enkel probleem.
Zit dus in de experia box v10a.
Zet ik beide consoles op wifi via de netgear orbi dan verbinden ze direct met 5ghz maar dit wil ik niet, wil ze op de kabel houden
Iemand een oplossing, kun je een v10 krijgen bij KPN als je dit wil?
Vandaag heb ik een nieuwe KPN verbinding met een ExperiaBox v10a actief gekregen en voor zover ik kan overzien is de reden van algemene traagheid verkeerde DNS servers die met DHCP-opties meekomen. De speedtests laten een normaal beeld zien; het starten van een nieuwe netwerksessie geeft echter stelselmatig een vertraging van 2 seconden. En als vanuit een website meerdere DNS-verzoeken moet gebeuren levert dit heel traag internet op (zeker met al de trackers tegenwoordig).

* Technisch gezien:
De modem geeft IPv6 adressen uit op LAN en WiFi, maar richting internet is (nog) geen IPv6 actief. De PC zal de IPv6 DNS adressen eerst gebruiken en dat resulteert in 2 seconden vertraging (timeouts) waarna pas de IPv4 DNS-servers gebruikt worden. Vanaf dat moment werkt het normaal.

Bijkomend nadeel van deze router is dat IPv6 door een gebruiker niet uitgezet kan worden of de DHCP-configuratie aangepast kan worden. Wanneer op de PC IPv6 uitgezet wordt dan werkt de internet verbinding naar behoren.

De ExperiaBox v10a kan werken op IPv6, maar dan moet de internet-verbinding zelf ook IPv6 actief zijn. Gevoelsmatig denk ik dat KPN "alvast" als voorbereiding de IPv6 DNS servers opgevoerd heeft.

Vandaag een teleurstellende sessie gehad met Servicedesk (zowel telefonisch als via chat). Daarbij wordt aangegeven dat als de internet verbinding werkt dat zij geen storingsmelding accepteren. Persoonlijk vind ik dit een vreemde gang van zaken als iets aantoonbaar niet correct werkt door een configuratie-fout (...)

\\

Dit zijn de door DHCP gegeven DNS-servers:
** inet6 = 2a02* zijn de DNS-server IPv6 adressen, die het eerst geraadpleegd worden...
code:
$ cat /etc/resolv.conf
domain home
nameserver 2a02
:a47f:e000::53
nameserver 2a02
:a47f:e000::54
nameserver 195.121.1.34
nameserver 195.121.1.66
nameserver 192.168.2.254

Dit zijn de netwerk gegevens:
** waarbij inet6 = 2a02* de routeerbare IPv6 adressen zijn...
code:
$ ifconfig en0
en0: flags=8963 mtu 1500
ether e0
:ac:cb:8f:76:76
inet6 fe80:
:1097:d8cc:a994:b025%en0 prefixlen 64 secured scopeid 0x4
inet 192.168.2.4 netmask 0xffffff00 broadcast 192.168.2.255
inet6 2a02
:a453:122c::cc5:1b51:bfe7:9a0 prefixlen 64 autoconf secured
inet6 2a02
:a453:122c::c9a2:73bd:7c37:4d04 prefixlen 64 autoconf temporary
nd6 options=201
media: autoselect
status: active

Dit zijn ping en traceroute testen:
* ping geeft 100% loss en traceroute geeft !N => netwerk onbereikbaar ...
code:
$ ping6 www.xs4all.nl
PING6(56=40+8+8 bytes) 2a02
:a453:122c::c9a2:73bd:7c37:4d04 --> 2001:888:0:18::80
--- www.xs4all.nl ping6 statistics ---
5 packets transmitted, 0 packets received, 100.0% packet loss

$ traceroute6 -n 2a02
:a47f:e000::53
traceroute6 to 2a02
:a47f:e000::53 (2a02:a47f:e000::53) from 2a02:a453:122c::c9a2:73bd:7c37:4d04, 64 hops max, 12 byte packets
1 2a02
:a453:122c::4e1b:86ff:fe70:20dc 96.912 ms !N 1.157 ms !N 1.121 ms !N

Dit zijn DNS verzoeken
* standaard geeft een totale tijdsduur van 2 seconden...
* bij specifiek vragen aan een IPv4 DNS server duurt dit 0,13 seconde...
code:
$ time host -t a ipv6.net
ipv6.net has address 108.61.221.96

real 0m2.035s
user 0m0.005s
sys 0m0.005s

$ time host -t a ipv6.net 195.121.1.34
Using domain server:
Name: 195.121.1.34
Address: 195.121.1.34#53
Aliases:

ipv6.net has address 108.61.221.96

real 0m0.130s
user 0m0.006s
sys 0m0.027s

\\

@KPN zouden jullie in de ExperiaBox v10a IPv6 kunnen disablen
-of- de DNS DHCP-optie de IPv6 DNS servers verwijderen uit de configuratie?

Dit is een extreem accurate beschrijving van iets wat blijkbaar al een half jaar speelt, onbegrijpelijk. Ik ben zelf sinds 2 weken KPN glasvezel klant en ik kan niet begrijpen waarom hier niks aan gedaan wordt. Geef ons dan tenminste de mogelijkheid zelf DNS servers op te voeren of een optie om IPv6 uit te zetten.
Reputatie 7
Badge +27
IPv6 staat uit op de V10A. Dit omdat er in de interface nog geen optie is om dit zelf aan te passen. Dat gezegd hebbende, er is een kleine batch aan V10A's waarbij dit niet helemaal volledig is gebeurd. Als je echter een factory reset doet, wordt dit alsnog gedaan en staat IPv6 helemaal uit.

Wat DNS betreft, je kunt Dynamische DNS instellen via Network (links) en dan Dynamic DNS (boven). Reguliere DNS is inderdaad niet aan te passen.
IPv6 staat uit op de V10A. Dit omdat er in de interface nog geen optie is om dit zelf aan te passen. Dat gezegd hebbende, er is een kleine batch aan V10A's waarbij dit niet helemaal volledig is gebeurd. Als je echter een factory reset doet, wordt dit alsnog gedaan en staat IPv6 helemaal uit.

Wat DNS betreft, je kunt Dynamische DNS instellen via Network (links) en dan Dynamic DNS (boven). Reguliere DNS is inderdaad niet aan te passen.

In mijn geval stond het dus niet uit, na een factory reset geeft de Experiabox inderdaad geen IPv6 adressen meer uit. Dus ik weet niet hoe groot die "kleine batch" is, maar dit is een vrij lastig probleem om te diagnosticeren als je niet weet wat IPv6 en DNS zijn (ik gok de meeste KPN klanten) dus wellicht verdient dit een prominentere plek ergens in een FAQ met wat uitleg.
Reputatie 7
Badge +27
Fijn dat het nu inderdaad goed uitstaat, Fabio. We nemen de feedback verder sowieso mee, dank daarvoor.

Reageer