Sticky

Experia Box V10A Update: Mesh [5.00.52_build493-owl]

  • 13 juli 2021
  • 359 reacties
  • 16524 keer bekeken
Experia Box V10A Update: Mesh [5.00.52_build493-owl]

Toon eerste bericht

359 reacties

Lost deze versie ook deze kwetsbaarheid op?

Naar wat ik begreep, is er niks aan de hand zolang je Remote Management uit hebt staan.

Mocht je hiervan gebruikmaken dan is het verstandig dit tijdelijk uit te zetten tot er een oplossing is.

(ik zou sowieso adviseren dit nooit aan te zetten, dit is toch een soort van de deur op een kier zetten, of een soort van touwtje door de brievenbus) 


Bedankt voor de toelichting, dit was mij al bekend. Helaas geeft dit geen antwoord op mijn vraag.

Reputatie 7
Badge +17

We hebben inderdaad vernomen dat er zich een kwetsbaarheid in de software van onze ExperiaBox V10A bevindt. In de KPN modem is deze kwetsbaarheid alleen via de eigen LAN toegankelijk. Van buiten af kan dat alleen indien er toegang is tot de Web interface, dit is op de KPN modems niet mogelijk. Dat neemt niet weg dat we deze kwetsbaarheid snel willen herstellen, we zijn met de leverancier in gesprek over een oplossing. Die oplossing ligt er al en we zullen deze in de eerstvolgende software-update meenemen.

In de nieuwe software lijkt de optie om de wifi radio uit te zetten verdwenen. Ik maak geen gebruik van de Experiabox WiFi, maar van een eigen wifi met meerdere accesspoints. Waar zit deze optie in de nieuwe software?

Reputatie 7
Badge +23

Hi Evert, zie jij onderstaand scherm ook in de interface als je op WLAN klikt links? Dan klik je op "ON” en kun je de opties zien. 

 

Hi Evert, zie jij onderstaand scherm ook in de interface als je op WLAN klikt links? Dan klik je op "ON” en kun je de opties zien. 

 

Nee, ik heb het volgende scherm en ook geen tabbladen voor 2.4 en 5 Ghz meer. 

 

Reputatie 4
Badge +4

@Evert_ , @JeanvG  Zoals je zelf al hebt ondervonden zit er geen specifike aan/uit functie voor de 2,4G en de 5G WIFI radio's meer in de v5.00.49 build487-owl firmware voor de V10A.

Ook ik was hierdoor verrast, maar door gebruik te maken van de WLAN Scheduler ( WLAN altijd inactief maken) , kan je ze als nog beide tegelijk uitzetten!

 

 

Reputatie 2

Hebben meer mensen last dat de Overview > Topology Overview alleen een grijs vlak blijft?

Beste KPN,

Jl. ineens een melding (sms ) gekregen van KPN inzake deze update.

Na update werken div apparaten niet meer zoals het vooraf was.

Concreet:

I phone’s, laptops, omvormer Goodwe.

Iedere dag moet het modem V10A opnieuw opgestart worden om weer WiFi verbindingen te krijgen.

Als je een keer buiten bereik van de WiFi bent geweest ( I phone  ) idem dito . 

Omvormer Goodwe moet iedere dag weer weer verbonden worden met WiFi.

Ook soms als er verbinding met WiFi is, krijg ik de melding geen internetverbinding.

Kortom, deze plotselinge update is geen succes tot nu toe.

Opzet : Modem V10A - Router - Apparaten

Gaarne een definitieve oplossing hiervoor svp, BvD

 

 

 

 

Reputatie 4
Badge +4

@Karoi krijg je dit scherm te zien?

Als je nu met je muis op het V10a plaatje klikt , wat gebeurt er dan na een aantal seconden?

 

Reputatie 2

@Karoi krijg je dit scherm te zien?

Als je nu met je muis op het V10a plaatje klikt , wat gebeurt er dan na een aantal seconden?

 

Ja, maar alleen dus dat grijze vlak, zoals eerder gepost. Is er een rollback beschikbaar? Sinds deze update is het hommeles met de verbinding en de wifi. Wat mij betreft een erg nutteloze update.

Reputatie 4
Badge +4

@Karoi Als je bent ingelogd op je modem en dan naar https://mijnmodem.kpn/home_map.htm gaat, laat hij dan wel iets zien? Zo niet heb je je modem al een keer gereset?

Reputatie 2

@Karoi Als je bent ingelogd op je modem en dan naar https://mijnmodem.kpn/home_map.htm gaat, laat hij dan wel iets zien? Zo niet heb je je modem al een keer gereset?

Nee, dan hetzelfde en ik heb het op verschillende devices getest. Ja, meerdere keren. Ook vanwege het feit dat de verbinding nu heel onstabiel is. En de wifi zeer langzaam. Voor deze useless update geen last zoals de meeste hier. Na deze useless update, gedoe. Ook zoals de meeste hier. Het liefst zou ik een V12 ontvangen maar ook dat zit er niet in gok ik. 

Sinds de update kamp ik ook met problemen wat betreft verbinding. Ik heb de router meermaals gereset (via hardware, admin login, en via de KPN website) naar fabrieksinstellingen, maar ik blijf aanhoudende problemen houden met verbinding (wegvallen) en specifiek toegang tot https websites. Dit probleem doet zich vooral voor op wifi verbinding. Kan het zijn dat de update heeft gerommeld met DNS instellingen? Resets helpen niet (kortstondig in ieder geval, maar na 30 minuten moet alles weer worden gereset). Vr Gr, Bart 

Reputatie 7
Badge +29

 

Hoi, ik heb afgelopen nacht de update gekregen en nu werkt ipv6 niet meer. Het apparaat deelt nog wel lokale ipv6 adressen uit, maar verbinding via ipv6 (ipv6-test.com) mislukt. Hierdoor is het gevolg dat elke app en pagina heel lang duurt om te laden omdat eerst ipv6 wordt geprobeerd en na time-out alsnog wordt overgeschakeld naar ipv4. Als ik in de Experia box ipv6 uitschakel gaat alles wel weer gewoon snel, maar ipv6 zou natuurlijk ook gewoon moeten werken (net zoals voor de update)...

Is dit nog steeds het geval, @fjehoel? Zo ja, zou je voor de zekerheid eens de Experia Box een reset willen geven en kijken of je verandering merkt? Voor zover ik weet is er qua IPv6 niet echt wat veranderd, dus zou ik dit effect niet direct verwachten.  

 

problemen mbt het koppelen en/of verbinden van smart apparatuur die alleen 2.4ghz ondersteunen wordt niet aan gedacht.

patch de build of doe een rollback please!

Terugdraaien zal niet gaan gebeuren, @V12BOXgraag. Echter, zoals ik eerder al aangaf: in de meeste gevallen zou het geen probleem moeten zijn om 2,4Ghz only apparaten te hebben met een gecombineerde 2,4 en 5Ghz wifi:

Apparaten op 2,4GHz kunnen wel met apparaten op 5GHz praten, en vice versa. Dat is waar de router en wifipunten voor zijn, als vertaler en doorgfitepunt. Dus voor de meeste apparaten zou dit geen probleem moeten zijn. Echter, het kan wel voorkomen, dat bepaalde eindapparaten dit moeilijker vinden. Vooral als het gaat om eindapparaten die ook onderling een eigen netwerkje opzetten. Zoals vaak gebeurt bij domotica, of bijvoorbeeld apparaten van Sonos. 

Mocht je wel problemen ervaren, dan hebben we daar op het moment nog geen oplossing voor. Echter komt in een volgende update dit:

 

We gaan in een komende update de mogelijkheid tot een tweede wifinetwerk toevoegen om apparaten op aan te sluiten waar mesh geen toegevoegde waarde voor heeft (zie Veelgestelde vragen in het startbericht).

Vanuit aanvullende informatie die we hebben gekregen blijkt dat in deze komende functie de 2,4GHz en 5Ghz wél apart in te stellen zijn. We laten het hier natuurlijk weten als verdere info hebben over wanneer dit precies beschikbaar zal komen. En ik pas de Veelgestelde vraag in het startbericht hierover even aan.

 

 

Hi Evert, zie jij onderstaand scherm ook in de interface als je op WLAN klikt links? Dan klik je op "ON” en kun je de opties zien. 

 

Nee, ik heb het volgende scherm en ook geen tabbladen voor 2.4 en 5 Ghz meer. 

 

@Evert_ , @Radioman, het klopt dat de interface op dit vlak is veranderd. Zoals ik heb begrepen is de optie voor SSID Broadcast Visible eigenlijk de aan/uit knop voor de wifi. Maar dat check ik voor de zekerheid even en kom ik op terug. 

 

@Karoi Als je bent ingelogd op je modem en dan naar https://mijnmodem.kpn/home_map.htm gaat, laat hij dan wel iets zien? Zo niet heb je je modem al een keer gereset?

Nee, dan hetzelfde en ik heb het op verschillende devices getest. Ja, meerdere keren. Ook vanwege het feit dat de verbinding nu heel onstabiel is. En de wifi zeer langzaam. Voor deze useless update geen last zoals de meeste hier. Na deze useless update, gedoe. Ook zoals de meeste hier. Het liefst zou ik een V12 ontvangen maar ook dat zit er niet in gok ik. 

Hmmm, dan zou ik ook aanraden om toch eens een reset te doen, @Karoi om zeker te zijn dat alles goed is gegaan qua update. Modemwissel hiervoor is inderdaad geen optie. Plus, de Box 12 krijgt op korte termijn dezelfde update :)

Reputatie 7
Badge +29

Beste KPN,

Jl. ineens een melding (sms ) gekregen van KPN inzake deze update.

Na update werken div apparaten niet meer zoals het vooraf was.

Concreet:

I phone’s, laptops, omvormer Goodwe.

Iedere dag moet het modem V10A opnieuw opgestart worden om weer WiFi verbindingen te krijgen.

Als je een keer buiten bereik van de WiFi bent geweest ( I phone  ) idem dito . 

Omvormer Goodwe moet iedere dag weer weer verbonden worden met WiFi.

Ook soms als er verbinding met WiFi is, krijg ik de melding geen internetverbinding.

Kortom, deze plotselinge update is geen succes tot nu toe.

Opzet : Modem V10A - Router - Apparaten

Gaarne een definitieve oplossing hiervoor svp, BvD

Welkom @Nabor, vervelend als je elke dag de boel moet herstarten. Je geeft aan een V10A te hebben met daarop een extra router en dan je eigen apparaten. Wat voor router is dat (merk & type) en hoe gebruik je deze (echt als router, of als een wifipunt)? Want wellicht dat er dan qua instellingen nog wat aangepast moet worden in de V10A of die router.

 

 

Sinds de update kamp ik ook met problemen wat betreft verbinding. Ik heb de router meermaals gereset (via hardware, admin login, en via de KPN website) naar fabrieksinstellingen, maar ik blijf aanhoudende problemen houden met verbinding (wegvallen) en specifiek toegang tot https websites. Dit probleem doet zich vooral voor op wifi verbinding. Kan het zijn dat de update heeft gerommeld met DNS instellingen? Resets helpen niet (kortstondig in ieder geval, maar na 30 minuten moet alles weer worden gereset). Vr Gr, Bart 

Hoi @BartHee, welkom! Als jij voorheen zelf niets met de DNS instellingen had gedaan, dan zou ik niet verwachten dat daar de oorzaak in zit. Voor zover bekend is er rondom DNS namelijk niets veranderd in deze update. Wat voor foutmelding(en) krijg je te zien? Wat heb je verder nog aan apparatuur in je netwerk? 

Beste Erik,

Dank voor je reactie.

De router is een TP-Link, AC1750 Wi-Fi Range Extender.

Tot op heden nog steeds een drama, modem aan en uitgeschakeld, gereset, via Wifi Manager nog wat getracht te regelen enz, enz.

Het kan en mag toch niet zo zijn dat een organisatie als KPN zonder meer soortgelijke updates doorvoert, zodat er bij zovelen grote problemen ontstaan en dan heb ik nog geen eens over mensen welke niet goed of helemaal niet onderlegd zijn om met deze materie om te gaan.

Simpel bedrijf levert, klant betaald, kwaliteit en kwantiteit moet goed/uitstekend zijn.

Reputatie 7
Badge +20

De router is een TP-Link, AC1750 Wi-Fi Range Extender..

Dat is geen router. Dat is een goedkoop prutsding wat je beter niet zou kunnen gebruiken. In ieder geval niet om al je apparaten op aan te sluiten.

In een ander topic las ik dat iemand ipv6 op de Experiabox had uitgezet en dat die dan weer werkte. Klinkt me onwaarschijnlijk in de oren, maar probeer het eens. 

Beste @Erik_ , Dankjewel voor je hulp. Als ik een https website wil bereiken via een wifi-verbinding, dan geeft de site ERR_ADDRESS_UNREACHABLE aan, maar wanneer ik een gewone site wil bereiken, dan is dat geen probleem. Eerst dacht ik dat mijn wifi-range extender het probleem was (Fritz!extender), maar ik heb het systeem een keer volledig gereset wanneer ik de extender uit het stopcontact heb gelaten, en na ongeveer 30 minuten begint dezelfde fout weer. Ook geeft mijn telefoon aan wel verbinding te hebben, maar geen internet connectie (alles via wifi, dus). Op mijn LAN-verbinding komen deze problemen niet voor, vandaar dat ik ook dacht dat misschien de extender het probleem was.

Daarnaast valt het mij op, dat wanneer ik de router volledig reset (via de button achterop, etc.), dat hij niet volledig naar fabrieksinstellingen gaat en onthoud wat de ingestelde naam/wachtwoord voorheen was (dus niet de SSID:VR** + WPA2key: ** van de experia box, maar de naam en wachtwoord die ik hem zelf heb gegeven via admin login op 192.*). Alleen wanneer ik via 192.* de fabrieksinstellingen aangeef te willen doen, dan zet hij hem pas terug naar de VR* etc. Het betreft in dit geval een Exp. box V10A.

Reputatie 7
Badge +29

Beste Erik,

Dank voor je reactie.

De router is een TP-Link, AC1750 Wi-Fi Range Extender.

Tot op heden nog steeds een drama, modem aan en uitgeschakeld, gereset, via Wifi Manager nog wat getracht te regelen enz, enz.

Het kan en mag toch niet zo zijn dat een organisatie als KPN zonder meer soortgelijke updates doorvoert, zodat er bij zovelen grote problemen ontstaan en dan heb ik nog geen eens over mensen welke niet goed of helemaal niet onderlegd zijn om met deze materie om te gaan.

Simpel bedrijf levert, klant betaald, kwaliteit en kwantiteit moet goed/uitstekend zijn.

Dank je, @Nabor. Wat ik eigenlijk verwacht is dat het bij overspringen van de wifi van de V10A naar de wifi van die TP-Link niet lekker loopt. Had je voorheen de wifi op de V10A uit staan, of heb je op beide apparaten de wifi aan? En als je op beide de wifi aan had, heeft de TP-Link dan een eigen netwerknaam, of gebruik je voor beide apparaten dezelfde. Wat ik sowieso aanraad is om die TP-Link eens af te koppelen en te resetten. Stel hem dan opnieuw in (als access point en niet als router) volgens de handleiding. 

 

Beste @Erik_ , Dankjewel voor je hulp. Als ik een https website wil bereiken via een wifi-verbinding, dan geeft de site ERR_ADDRESS_UNREACHABLE aan, maar wanneer ik een gewone site wil bereiken, dan is dat geen probleem. Eerst dacht ik dat mijn wifi-range extender het probleem was (Fritz!extender), maar ik heb het systeem een keer volledig gereset wanneer ik de extender uit het stopcontact heb gelaten, en na ongeveer 30 minuten begint dezelfde fout weer. Ook geeft mijn telefoon aan wel verbinding te hebben, maar geen internet connectie (alles via wifi, dus). Op mijn LAN-verbinding komen deze problemen niet voor, vandaar dat ik ook dacht dat misschien de extender het probleem was.

Daarnaast valt het mij op, dat wanneer ik de router volledig reset (via de button achterop, etc.), dat hij niet volledig naar fabrieksinstellingen gaat en onthoud wat de ingestelde naam/wachtwoord voorheen was (dus niet de SSID:VR** + WPA2key: ** van de experia box, maar de naam en wachtwoord die ik hem zelf heb gegeven via admin login op 192.*). Alleen wanneer ik via 192.* de fabrieksinstellingen aangeef te willen doen, dan zet hij hem pas terug naar de VR* etc. Het betreft in dit geval een Exp. box V10A.

Dit laatste is ook het gewenste gedrag, @BartHee. Als je het SSID en/of de WPA wijzigt dan wordt dit in ons beheersysteem opgeslagen. Juist zodat die gegevens bij een reset teruggezet kunnen worden en je niet zelf weer dat hoeft aan te passen. Wil je dat ook leegvegen, dan kun je resetten via de interface, die zet ook de waardes in het beheersysteem terug naar de fabrieksinstelling.

Dan, de foutmelding/issues. Voor de zekerheid: welke browser gebruik je en gebeurt dit in een andere ook? De foutmelding is namelijk een redelijk generieke en kan ook browserspecifiek z'n oorzaak vinden in de DNS cache of opgeslagen cookies. Eveneens voor de volledigheid: wil je eens testen of het beter/anders wordt als je in de V10A IPv6 uitzet (webinterface > Network (links) > IPv6 (boven))?

 

Reputatie 7
Badge +29

 

Hi Evert, zie jij onderstaand scherm ook in de interface als je op WLAN klikt links? Dan klik je op "ON” en kun je de opties zien. 

 

Nee, ik heb het volgende scherm en ook geen tabbladen voor 2.4 en 5 Ghz meer. 

 

@Evert_ , @Radioman, het klopt dat de interface op dit vlak is veranderd. Zoals ik heb begrepen is de optie voor SSID Broadcast Visible eigenlijk de aan/uit knop voor de wifi. Maar dat check ik voor de zekerheid even en kom ik op terug. 

 

Hier heb ik ook duidelijkheid over. Het is nog steeds mogelijk om wifi op de V10A volledig uit te zetten. Alleen wordt dit nu gedaan door de WPS knop 15 seconden ingedrukt te houden. De optie in de webinterface is echt alleen voor het onzichtbaar maken van het SSID. 

Ik voeg dit toe aan het startbericht.

Problemen met internet

 

Ik heb vorige week een Mesh update op de experia box v10a gekregen, sindsdien heb ik problemen met internet:

Als ik verbonden ben met WiFi krijg ik te maken met onderstaande problemen:

- op laptop krijg ik bepaalde sites niet geopend voorbeeld : ik kan wel naar kpn.com maar niet naar "mijnkpn" --> foutmelding "deze site is niet bereikbaar"

- op mijn telefoon krijg ik bepaalde appjes niet geopend en anderen weer wel. --> foutmelding dat ik offline ben, of kan site niet openen. Terwijl ik op hetzelfde tijdstip andere apps wel geopend krijg. 

-programma outlook reageert niet thuis op de WiFi.  Op een andere wifi (elders) wel.

Wie weet de oplossing?

 

 

Beste @Nick83 en @Erik_dank voor jullie reacties.

Ik had vlak voordat jullie al antwoord gaven, de TP-Link ertussen uit gehaald, met tot nu toe een positief resultaat. Dus zonder werkt het wel goed nu. Dus jullie adviezen hebben zeker resultaat gehad, top. Ik bekijk het geheel nog een paar dagen. 

:ok_hand::fingers_crossed:

 

Na de update kan ik op 2 apparaten geen verbinding met de modem maken. Ik heb WiFi, ik heb de modem al diverse malen opnieuw opgestart. Ik heb de modem al gereset echter niets helpt. KPN medewerkers hebben me naar dit forum verwezen om achter een oplossing te komen.

De apparaten waarmee ik geen verbinding kan maken zijn een mobiel Samsung Galaxy S8+ SM-G955F en een laptop HP Pavilion.

Na inloggen wordt aangegeven dat de gegevens niet kloppen. Echter ik heb nooit het paswoord voor WiFi gewijzigd. En waarom doen mijn andere apparaten het wel?

De andere apparaten kon ik wel met de WPS button koppelen, echter op de laatste 2 apparaten zit deze softwarematige button er niet.

GRAAG HULP

Reputatie 7
Badge +29

Zou je het modem willen resetten via de webinterface? Dat kan je door in te loggen op de Experia Box en daar dan te resetten. Je kunt dan weer inloggen met de gegevens zoals ze op de sticker staan. Daarna kan je in de apparaten die hier tegenaan lopen het bestaande wifi netwerk vergeten en opnieuw verbinden. Controleer ook even of je zeker weten geen verkeerd wachtwoord invoert. Eigenlijk altijd betekent ‘gegevens kloppen niet’ dat het wachtwoord toch niet goed ingevuld wordt, @Egbert Stelpstra.

Ik heb de reset gedaan bij menu item Administratie - tabblad Herstarten - button EXPERIA BOX OPNIEUW OPSTARTEN.

Het lukt na deze reset ook niet om de 2 apparaten te verbinden. De mobiel geeft aan onjuist wachtwoord en de laptop Kan geen verbinding maken met dit netwerk.

Beide heb ik eerst vergeten voordat er opnieuw is ingelogd

Reageer