Experia Box V11 meer met minder en dat is precies goed [fictief]

  • 20 November 2015
  • 111 reacties
  • 40085 keer bekeken

Reputatie 7

LET OP: Helaas is het onderstaande nog fictie :(.
 

We hebben er lang op moeten wachten maar eindelijk is het dan zover de Experia Box V11. ☺

De V11 is echt meer met minder.

  • Meer snelheid.
  • Meer flexibiliteit.
  • Meer vrijheid.
  • Meer modem.
  • Minder router (niet)!
  • Minder functionaliteit.
  • Minder beperkingen.
  • Minder beheer door KPN.
  • Minder LAN (maar 1 poort).
  • Minder wifi (geen).

KPN biedt met de V11 eindelijk de mogelijkheid om een eigen router te gebruiken bij zowel glasvezel als VDSL aansluitingen.

Hiertoe is de functionaliteit van de Experia Box V11 teruggebracht tot de modem functionaliteit en deze wordt dus puur gebruikt om de VDSL verbinding met het KPN netwerk op te bouwen.

De Experia Box V11 is dus te vergelijken met het glasvezelmodem (NTU) die bij glasvezel aansluitingen gebruikt wordt. De Experia Box V11 wordt dan ook niet aan glasvezel abonnees uitgeleverd immers zij hebben het glasvezelmodem (NTU) die de verbinding met het KPN netwerk onderhoudt. De functionaliteit t.b.v. vaste telefonie is in een aparte VoIP telefoon adapter ondergebracht.

De Experia Box V11 bevat dus geen router functionaliteit en dat is veel minder en toch veel meer, want daarmee ligt de weg open om een eigen router in te zetten die volledig voldoet aan uw eisen.

Het installatie pakket bestaat uit twee doosjes.

Het eerste doosje bevat de Experia Box V11, een VDSL modem.

Deze zal alleen aan abonnees met een VDSL aansluiting uitgeleverd worden.

 

cfa51cc1-d2cc-45d2-85ff-040cb7efd822.png


De achterzijde van de Experia Box V11 bevat maar twee connectoren, de DSL connector om de Experia Box met het ISRA punt te verbinden en een LAN poort om de Experia Box V11 met de WAN poort van de eigen router te verbinden.

 

cec83aa8-8812-4d3a-a992-0dfc602554a3.png


De Experia Box V11 kan dus rustig in de meterkast geplaatst worden, ookal is deze buiten of op een andere verdieping dan de woonkamer. De eigen router kan m.b.v. een netwerkkabel rustig op de daartoe beste plek in de woning geplaatst worden. Dus heeft u een bovenwoning of een appartement met de meterkast misschien wel 2 verdiepingen lager? Geen probleem ook u kunt nu van goede wifi genieten zonder daar een extra wifi accesspoint voor aan te hoeven schaffen.

Het tweede doosje bevat een losse VoIP telefoon adapter van Cisco.

Deze VoIP telefoon adapter vervangt de SIP functionaliteit die tot en met de V10 in de Experia Boxen opgenomen was.

De VoIP telefoon adapter wordt alleen uitgeleverd aan abonnees die hun vaste telefonie bij KPN ondergebracht hebben.

 

eac5a76a-ccaa-411f-9a23-5c896eac5154.png

Uiteraard geldt ook voor de VoIP telefoon adapter dat deze eenvoudig te plaatsen is op de plek waar u hem wilt gaan gebruiken zoals daar waar u uw (dect) telefoon heeft staan.

De Experia Box V11 en de Cisco VoIP telefoon adapter worden door KPN beheerd.

De eigen router zal uiteraard door u zelf beheerd moeten worden.
Voor de klant die ook hier geen omkijken naar wil hebben heeft KPN, op basis van de discussie in dit topic, besloten om toch ook de Experia Box V11 Router te ontwikkelen.

 

De Experia Box V11 Router is gebaseerd op de Experia Box V10 echter is hier juist alle modem functionaliteit verwijderd. Ook het uiterlijk van de Experia Box V11 Router is, zoals je hieronder kunt zien, nauwelijks anders dan die van zijn voorganger, de Experia Box V10.
 

d121be7c-93fe-4535-9ff8-a24f861711cd.png


Daarmee blinkt de V11 dan ook niet uit in schoonheid en is deze ook vrij groot, maar aan de andere kant is dat ook wel nodig om de 6 inwendige wifi antennes te kunnen herbergen.

De Experia Box V11 Router heeft zoals gezegd geen ingebouwd modem en derhalve ontbreekt dan ook de DSL aansluiting. De Experia Box V11 router is via de WAN poort alleen als DHCP cliënt op het bovenliggende netwerk aan te sluiten. Tevens ontbreken de telefoon aansluitingen op de achterzijde van de Experia Box V11 router.

 

 

cbb36b3f-37eb-477d-a9ab-315d7d597b13.png


Ook aan de achterzijde kan je duidelijk zien dat de Experia Box V10 aan de wieg gestaan heeft van deze Experia Box V11 Router.

 

Overigens verandert er niets t.a.v. de KPN TV ontvangers (STB's). Zoals we weten is KPN enige tijd geleden overgestapt van "bridged-ITV" naar "routed-ITV" en dat betekent dat de TV ontvangers ook achter de eigen router geplaatst kunnen worden zolang de IGMP proxy server maar goed geconfigureerd staat. De benodigde informatie is in de bijgesloten handleiding duidelijk beschreven.

Al met al mijns inziens een zeer goede ontwikkeling die denk ik door menig KPN klant met open armen ontvangen zal worden. ☺
Daarnaast denk ik dat de drempel voor klanten van andere providers om naar KPN over te stappen hiermee sterk verlaagd wordt.

Helaas is het bovenstaande momenteel nog fictie 😟, maar de dag dat dit door KPN mogelijk gemaakt gaat worden zal bij mij thuis een mooie fles champagne ontkurkt gaan worden. ☺

Ook vele antwoorden in dit topic zullen helaas meer fictie dan werkelijkheid zijn. 😞 Toch hoop ik dat (op termijn) de V11 in zijn hier voorgestelde vorm werkelijkheid zal zijn. ☺


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

111 reacties

Je deelt exact mijn visie op het onderwerp, had het niet beter kunnen verwoorden.

Helpdeskmedewerkers werken met uitvraag scripts daar gaat een tweaker setup niet inpassen.

Desalniettemin zou een bridge mode voor bijvoorbeeld internet only klanten een enorme vooruitgang zijn.
Reputatie 7
Badge +11
wjb schreef op 23 nov '15 om 08:33u
RobinFlikkema schreef op 22 nov '15 om 22:07uMaar kan ik mijn 10€ routertje direct achter de V11 zetten, of moet ik zelf een PPPoE/A sessie maken?

@Wopper hoe zit dat bij Ziggo?

Ik dacht dat je bij KPN zelf de PPP sessie moest maken, en bij Ziggo "gewoon" de WAN zijde verbinden en klaar

Robin Achter de Experia Box V11 kan je elke router gebruiken die op basis van DHCP aangesloten kan worden.

Die eigen router hoeft/mag dus geen ADSL/VDSL modem bevatten en heeft een RJ45 WAN netwerk poort.

De PPPoE sessie wordt immers door de Experia Box V11 zelf onderhouden.

De meeste routers van €10,- tot €350,- (en meer) voldoen wel aan deze specificaties.

 
Ik heb het tijdje werkend gehad wat sprekend op de Experiabox v11 lijkt; nml een Draytek Vigor 130 samen met een Mikrotik RB2011 waarbij de Miktrotik de pppoe sessie moest starten, dat deed het modem niet (:. Werken deed het wel, en goed ook! Samen met een Asterisk server en een aantal IP telefoons (y)

Reputatie 7
Badge +30

Wopper schreef op 24 nov '15 om 10:55u
Je deelt exact mijn visie op het onderwerp, had het niet beter kunnen verwoorden.

Helpdeskmedewerkers werken met uitvraag scripts daar gaat een tweaker setup niet inpassen.

Desalniettemin zou een bridge mode voor bijvoorbeeld internet only klanten een enorme vooruitgang zijn.
 


Gewoon de keuze tussen de V10 en de V11 ;)

Reputatie 7
Badge +11
RobinFlikkema schreef op 24 nov '15 om 12:09u
Wopper schreef op 24 nov '15 om 10:55uJe deelt exact mijn visie op het onderwerp, had het niet beter kunnen verwoorden.

Helpdeskmedewerkers werken met uitvraag scripts daar gaat een tweaker setup niet inpassen.

Desalniettemin zou een bridge mode voor bijvoorbeeld internet only klanten een enorme vooruitgang zijn. Gewoon de keuze tussen de V10 en de V11 Smiley Knipoog

 
Laten we dan gelijk de V11 en V12 doen, V12 de Draytek 2860 VDSL modem+router :)

Reputatie 7
annedijkstra2 schreef op 24 nov '15 om 11:51u Ik heb het tijdje werkend gehad wat sprekend op de Experiabox v11 lijkt; nml een Draytek Vigor 130 samen met een Mikrotik RB2011 waarbij de Miktrotik de pppoe sessie moest starten, dat deed het modem niet (:. Werken deed het wel, en goed ook! Samen met een Asterisk server en een aantal IP telefoons (y)Ik had ook eigenlijk niet anders verwacht. :D

Om het geheel wat meer "Plug & Play" te maken zal de PPPoE sessie echter door de Experia Box V11 onderhouden worden.

Dit is voor KPN essentieel om de onderstaande redenen:

  1. De verbinding met de locatie van de klant is volledig in beheer van KPN. Een monteur kan deze verbinding werkend opleveren met alleen door KPN geleverde componenten en zonder enige kennis van de door de klant gekozen router.
  2. Duidelijke scheiding van de verantwoordelijkheid. Heeft de Experia Box V11 een werkende verbinding met het netwerk van KPN, gebruikt de klant een eigen router en ervaart de klant toch problemen met de verbinding dan ligt de verantwoordelijkheid hiervoor bij de klant.
  3. Het moet voor een klant zonder enige technische affiniteit toch mogelijk zijn zelfstandig een werkende Internet verbinding te realiseren.
Voor de klant die er helemaal geen omkijken naar wil hebben heeft KPN, op basis van de discussie in dit topic, besloten om toch ook de Experia Box V11 Router te ontwikkelen.

De Experia Box V11 Router is gebaseerd op de Experia Box V10 echter is hier juist alle modem functionaliteit verwijderd. Ook het uiterlijk van de Experia Box V11 Router is, zoals je hieronder kunt zien, nauwelijks anders dan die van zijn voorganger, de Experia Box V10.


Daarmee blinkt de V11 dan ook niet uit in schoonheid en is deze ook vrij groot, maar aan de andere kant is dat ook wel nodig om de 6 inwendige wifi antennes te kunnen herbergen.

De Experia Box V11 Router heeft zoals gezegd geen ingebouwd modem en derhalve ontbreekt dan ook de DSL aansluiting. De Experia Box V11 router is via de WAN poort alleen als DHCP cliënt op het bovenliggende netwerk aan te sluiten. Tevens ontbreken de telefoon aansluitingen op de achterzijde van de Experia Box V11 router.


Ook aan de achterzijde kan je duidelijk zien dat de Experia Box V10 aan de wieg gestaan heeft van deze Experia Box V11 Router.

KPN heeft met de introductie van de V11 gekozen voor een modulaire opzet van de benodigde hardware zodat voor iedere klant een passende oplossing voorhanden is en de infrastructuur toch gebaseerd is op maximaal een drietal componenten te weten:

  1. Het Experia Box V11 modem
  2. De Experia Box V11 router
  3. De Cisco VoIP telefoon adapter of ook wel de Experia Box V11 VoIP adapter
De VDSL abonnee die gewoon wil kunnen Internetten, TV kijken en bellen krijgt een installatie pakket met de drie componenten. Het Experia Box V11 modem wordt met de bijgeleverde telefoon kabel of Y-kabel op het ISRA punt aangesloten. De locatie van het ISRA punt maakt gelukkig niets meer uit, al zitten er drie verdiepingen en betonnen vloeren tussen ISRA punt en de woning, de Experia Box V11 router wordt gewoon op de beste plek in de woning geplaatst en met een netwerkkabel op het Experia Box V11 modem aangesloten. Voor een glasvezel abonnee geldt hetzelfde echter wordt de rol van het Experia Box V11 modem overgenomen door het glasvezelmodem. KPN zal bij glasvezel aansluitingen dan ook geen Experia Box V11 modem leveren.

Een abonnee die meer functionaliteit van zijn router vereist, zoals een VPN server, een gast wifi netwerk of bijvoorbeeld parental control, zal zijn/haar eigen router gebruiken. KPN zal hierbij geen Experia Box V11 router leveren.

Abonnees die geen vaste telefoon meer hebben (het worden er steeds meer) of hun vaste telefonie elders ondergebracht hebben zullen ook geen Experia Box V11 VoIP adapter geleverd krijgen.
dat zal mooi zijn dat klanten ook gewoon hun eigen router kunnen gebruiken

echter kpn zal wel een experiabox af sturen bij nieuwe klanten

zodat de nieuwe klanten gebruik van wifi kunnen maken

anders zouden nieuwe klanten niet snel gaan over stappen naar kpn

omdat ze dan zelf hardware aan moeten schaffen

trouwens dat is bij caiway wel zo

maar bij de meeste providers krijg je een router bij je abonnement

voor mij is het mooiste een firmware update voor de v10 die alle bugs oplost in de nat loopback probleem

Reputatie 7
Badge +30

peter-keetfm schreef op 5 dec '15 om 16:01u

dat zal mooi zijn dat klanten ook gewoon hun eigen router kunnen gebruiken

echter kpn zal wel een experiabox af sturen bij nieuwe klanten

zodat de nieuwe klanten gebruik van wifi kunnen maken

anders zouden nieuwe klanten niet snel gaan over stappen naar kpn

omdat ze dan zelf hardware aan moeten schaffen

trouwens dat is bij caiway wel zo

maar bij de meeste providers krijg je een router bij je abonnement

voor mij is het mooiste een firmware update voor de v10 die alle bugs oplost in de nat loopback probleem



Het is niet mijn bedoeling om dit topic te gebruiken voor de V10. Maar waren we er in een "ip koppelaar"-topic niet over uit dat er geen loopback probleem was?

Off topic
Het nat loopback probleem is er wel
En hoop dat er met de "v11" zeker opgelost word
Vandaar mijn laatste zin
Over de v10
En kpn ook mee leest
Reputatie 7
Ook wat mij betreft lijkt er inderdaad geen geen NAT loopback probleem lijkt te zijn met de V10.

Hoe kan het dan dat ik de ip koppelaar niet kan bereiken via de wifi 2e router
En wel extern (public ip adres)
Buiten huis werkt het goed en thuis niet via wifi 2e router blijft mij een raadsel
Reputatie 7
Laten we die discussie in jouw eigen topic voeren. Ook ik ben daar benieuwd naar.

Ok
Zou ik doen
Maar het is echt vervelend
Het zelfde gehad met de dscam dscloud probleem bij de v9
Topic:
http://forum.kpn.com/t5/Internet/poort-3671/m-p/377601#M52775
Reputatie 7
Beste KPN,

Ik hoop dat jullie dit topic zullen opnemen in het lijstje goede voornemens voor 2016 en hier in ieder geval intern eens grondig aandacht aan zullen schenken.

Ik en ik denk vele anderen zullen van blijdschap een gat in de lucht springen als hetgeen dat hier in dit topic beschreven wordt werkelijkheid zou kunnen worden.

Ik denk ook dat een modulaire opzet (modem / router / VoIP adapter) het leven een stuk eenvoudiger zal maken.

Zo gebruik ik zakelijk al jaren dezelfde Linksys VoIP adapters terwijl mijn routers al meerdere keren vervangen zijn en er zelfs een overgang van ADSL naar glasvezel geweest is waarbij het ADSL modem (Draytek Vigor 120 in bridge-mode) verwijderd is zonder het vervangen van de router.

Echt KPN, ook in het kader van dit onderzoek, kijk serieus naar dit topic, ik denk dat het zowel voor KPN als voor de klant grote voordelen kan hebben.

waneer komt de V11 ISDN ?

ik denk niet dat dat gaat gebeuren

laten ze hoop ik een v12 niks uit brengen en de klant een eigen router kopen

zodat je van die ... box af bent

en dat is mijn mening

Reputatie 7
MM48 schreef op 30 jan '16 om 22:30u
waneer komt de V11 ISDN ?

We weten al niet wanneer de V11 zal komen, laat staan wanneer de ISDN variant van de V11.

Vraag is ook hoe lang er nog een plek is voor ISDN.

ISDN is feitelijk een techniek waar niet meer in geïnvesteerd wordt en die ook beperkend is voor de maximaal haalbare snelheid.

Als ik je een advies mag geven, kijk dan echt of je ISDN de rug kunt toekeren.

Kijk ook eens op https://netco-fpi-info.fourstack.nl om te zien of bij jou wellicht VDSL beschikbaar is of komt.

Zo ja, dan is het helemaal zaak afstand te doen van ISDN.

Reputatie 7
peter-keetfm schreef op 30 jan '16 om 22:36u
ik denk niet dat dat gaat gebeuren

laten ze hoop ik een v12 niks uit brengen en de klant een eigen router kopen

zodat je van die ... box af bent

en dat is mijn mening

Lees gerust de eerste berichten van dit topic nog eens een keer, dat is nu precies waar die V11 over gaat, namelijk dat je jouw eigen router moet kopen.

Daar hebben we dus geen V12 voor nodig, dat is de V11 al.

ja zeker isdn is echt niet meer van nu

ik heb het gebruikt toen 15 jaar terug om 2 lijnen te koppelen en zo 14 kbit te halen

was toen snel maar de kosten gingen op de zaak (telefoon tikken)

waarom je het nu zal willen is voor mij een raadsel gewoon adsl en een 2e telefoon lijn (nummer) extra

kost volgens mij 2,50 extra per maand op adsl lijn

nee klopt wjb maar wou het even weer uiten in de v12

helaas moet ik het doen met een v6

in de auto dan en helaas geen v12

peter-keetfm schreef op 30 jan '16 om 22:51u
ja zeker isdn is echt niet meer van nu

ik heb het gebruikt toen 15 jaar terug om 2 lijnen te koppelen en zo 14 kbit te halen

was toen snel maar de kosten gingen op de zaak (telefoon tikken)

waarom je het nu zal willen is voor mij een raadsel gewoon adsl en een 2e telefoon lijn (nummer) extra

kost volgens mij 2,50 extra per maand op adsl lijn

 
zit in buiten gebied.. weinig keus en lijn is isdn.. kan wel omzettenmaar is niet sneller i.v.m afstan van centrale en 4G ook niet aanwezig

ja ik ook 4,5 km van de centrale af

hiermee kon ik 2 mbit halen dus net genoeg

ik weet niet hoe ver jij van de wijkkast zit

ik heb nu gelukkig glasvezel 500/500 via het druk riool (pilot gebied rijssen holten)

wat is jou afstand dan ?

peter-keetfm schreef op 31 jan '16 om 00:22u
ja ik ook 4,5 km van de centrale af

hiermee kon ik 2 mbit halen dus net genoeg

ik weet niet hoe ver jij van de wijkkast zit

ik heb nu gelukkig glasvezel 500/500 via het druk riool (pilot gebied rijssen holten)

wat is jou afstand dan ?

 
ruim 4 km voorlopig nog geen glasvezel.. buiten gebied Heino ongeveer 4mb upload



dan kun je gewoon adsl met 2 tel. nummers gebruiken en heb je geen isdn nodig

gewoon even info bij kpn raadplegen en adsl nemen

peter-keetfm schreef op 31 jan '16 om 00:38u
@MM48

dan kun je gewoon adsl met 2 tel. nummers gebruiken en heb je geen isdn nodig

gewoon even info bij kpn raadplegen en adsl nemen

 
zou kunnen ..heb vanddaag net v8 gekregen..:D

ok

via mijn kpn kun je een 2e nummer aanvragen

en heb je zeker geen isdn meer nodig

en heb je aan adsl voldoende

maar bij internet verkeer blijft het bagger

iptv is zelfs niet eens mogelijk en moet dit nog via de schotel (canaldigitaal) geen iptv

canaldigitaal zijn oplichters ik wil over op alles kpn

maar dan zit je weer met die losse kastjes bij de tv's wat netjes aan de muur hangt

kpn iptv tuner in de tv wanneer ?