Experia Box V11 meer met minder en dat is precies goed [fictief]

  • 20 November 2015
  • 111 reacties
  • 40085 keer bekeken

Reputatie 7

LET OP: Helaas is het onderstaande nog fictie :(.
 

We hebben er lang op moeten wachten maar eindelijk is het dan zover de Experia Box V11. ☺

De V11 is echt meer met minder.

  • Meer snelheid.
  • Meer flexibiliteit.
  • Meer vrijheid.
  • Meer modem.
  • Minder router (niet)!
  • Minder functionaliteit.
  • Minder beperkingen.
  • Minder beheer door KPN.
  • Minder LAN (maar 1 poort).
  • Minder wifi (geen).

KPN biedt met de V11 eindelijk de mogelijkheid om een eigen router te gebruiken bij zowel glasvezel als VDSL aansluitingen.

Hiertoe is de functionaliteit van de Experia Box V11 teruggebracht tot de modem functionaliteit en deze wordt dus puur gebruikt om de VDSL verbinding met het KPN netwerk op te bouwen.

De Experia Box V11 is dus te vergelijken met het glasvezelmodem (NTU) die bij glasvezel aansluitingen gebruikt wordt. De Experia Box V11 wordt dan ook niet aan glasvezel abonnees uitgeleverd immers zij hebben het glasvezelmodem (NTU) die de verbinding met het KPN netwerk onderhoudt. De functionaliteit t.b.v. vaste telefonie is in een aparte VoIP telefoon adapter ondergebracht.

De Experia Box V11 bevat dus geen router functionaliteit en dat is veel minder en toch veel meer, want daarmee ligt de weg open om een eigen router in te zetten die volledig voldoet aan uw eisen.

Het installatie pakket bestaat uit twee doosjes.

Het eerste doosje bevat de Experia Box V11, een VDSL modem.

Deze zal alleen aan abonnees met een VDSL aansluiting uitgeleverd worden.

 

cfa51cc1-d2cc-45d2-85ff-040cb7efd822.png


De achterzijde van de Experia Box V11 bevat maar twee connectoren, de DSL connector om de Experia Box met het ISRA punt te verbinden en een LAN poort om de Experia Box V11 met de WAN poort van de eigen router te verbinden.

 

cec83aa8-8812-4d3a-a992-0dfc602554a3.png


De Experia Box V11 kan dus rustig in de meterkast geplaatst worden, ookal is deze buiten of op een andere verdieping dan de woonkamer. De eigen router kan m.b.v. een netwerkkabel rustig op de daartoe beste plek in de woning geplaatst worden. Dus heeft u een bovenwoning of een appartement met de meterkast misschien wel 2 verdiepingen lager? Geen probleem ook u kunt nu van goede wifi genieten zonder daar een extra wifi accesspoint voor aan te hoeven schaffen.

Het tweede doosje bevat een losse VoIP telefoon adapter van Cisco.

Deze VoIP telefoon adapter vervangt de SIP functionaliteit die tot en met de V10 in de Experia Boxen opgenomen was.

De VoIP telefoon adapter wordt alleen uitgeleverd aan abonnees die hun vaste telefonie bij KPN ondergebracht hebben.

 

eac5a76a-ccaa-411f-9a23-5c896eac5154.png

Uiteraard geldt ook voor de VoIP telefoon adapter dat deze eenvoudig te plaatsen is op de plek waar u hem wilt gaan gebruiken zoals daar waar u uw (dect) telefoon heeft staan.

De Experia Box V11 en de Cisco VoIP telefoon adapter worden door KPN beheerd.

De eigen router zal uiteraard door u zelf beheerd moeten worden.
Voor de klant die ook hier geen omkijken naar wil hebben heeft KPN, op basis van de discussie in dit topic, besloten om toch ook de Experia Box V11 Router te ontwikkelen.

 

De Experia Box V11 Router is gebaseerd op de Experia Box V10 echter is hier juist alle modem functionaliteit verwijderd. Ook het uiterlijk van de Experia Box V11 Router is, zoals je hieronder kunt zien, nauwelijks anders dan die van zijn voorganger, de Experia Box V10.
 

d121be7c-93fe-4535-9ff8-a24f861711cd.png


Daarmee blinkt de V11 dan ook niet uit in schoonheid en is deze ook vrij groot, maar aan de andere kant is dat ook wel nodig om de 6 inwendige wifi antennes te kunnen herbergen.

De Experia Box V11 Router heeft zoals gezegd geen ingebouwd modem en derhalve ontbreekt dan ook de DSL aansluiting. De Experia Box V11 router is via de WAN poort alleen als DHCP cliënt op het bovenliggende netwerk aan te sluiten. Tevens ontbreken de telefoon aansluitingen op de achterzijde van de Experia Box V11 router.

 

 

cbb36b3f-37eb-477d-a9ab-315d7d597b13.png


Ook aan de achterzijde kan je duidelijk zien dat de Experia Box V10 aan de wieg gestaan heeft van deze Experia Box V11 Router.

 

Overigens verandert er niets t.a.v. de KPN TV ontvangers (STB's). Zoals we weten is KPN enige tijd geleden overgestapt van "bridged-ITV" naar "routed-ITV" en dat betekent dat de TV ontvangers ook achter de eigen router geplaatst kunnen worden zolang de IGMP proxy server maar goed geconfigureerd staat. De benodigde informatie is in de bijgesloten handleiding duidelijk beschreven.

Al met al mijns inziens een zeer goede ontwikkeling die denk ik door menig KPN klant met open armen ontvangen zal worden. ☺
Daarnaast denk ik dat de drempel voor klanten van andere providers om naar KPN over te stappen hiermee sterk verlaagd wordt.

Helaas is het bovenstaande momenteel nog fictie 😟, maar de dag dat dit door KPN mogelijk gemaakt gaat worden zal bij mij thuis een mooie fles champagne ontkurkt gaan worden. ☺

Ook vele antwoorden in dit topic zullen helaas meer fictie dan werkelijkheid zijn. 😞 Toch hoop ik dat (op termijn) de V11 in zijn hier voorgestelde vorm werkelijkheid zal zijn. ☺


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

111 reacties

Reputatie 7
Badge +30
Wel fijn, zo'n V11 topic waar we over ISDN beginnen en nu over iTV
Reputatie 7
RobinFlikkema schreef op 31 jan '16 om 10:53u
Wel fijn, zo'n V11 topic waar we over ISDN beginnen en nu over iTV
Ach, je moet maar zo denken, allemaal problemen die met de nieuwe architectuur die KPN voorstaat ;) tot het verleden zullen gaan behoren.

Routed ITV, de V11 en de in ontwikkeling zijnde ci+ 1.4 cam module zullen er voor gaan zorgen dat de klant uitermate tevreden zal zijn over de geboden diensten. Iets waar de concurrentie dan stik jalours van zal worden. :p



je moet gevangenbewaarder worden

en iedereen op pakken die z'n vraag (mening) uit op een ander forum

ik beandwoord gewoon z'n vraag

en hij hoeft geen nieuw topic te starten

wat is hier nou zo erg aan

maar laten we het over een "v11" hebben

deze gaat er echt niet komen (niet op deze mannier dan)

maar we willen het zo graag

ik wel zelfs een experiabox "niks"

net als bij caiway gewoon een eigen router

Reputatie 7
Ik zou er maar niet zo zeker van zijn dat die V11 er niet gaat komen.

Ik zal me in ieder geval hard blijven maken voor de V11 in de vorm zoals deze hier in dit topic beschreven wordt.

KPN zou eens serieus werk moeten maken om, net als in de zakelijke markt, zowel een managed router (de V10) als een unmanaged router (naar keuze van de klant) te ondersteunen. Ik ben er van overtuigd dat dit zal leiden tot een hogere klanttevredenheid en daarbij ook nog eens tot lagere kosten. Je moet mijns inziens als organisatie wel gek zijn om daar dan geen aandacht aan te besteden.

Er zijn zo enorm veel voordelen te noemen van de V11 t.o.v. bijvoorbeeld de V10 en ik hoop dat de "geleerden" bij KPN dat een keer gaan inzien.

Mocht KPN dat willen, dan ben ik gaarne bereid dit topic face-to-face toe te lichten en ze in te laten zien dat dat wat in dit topic beschreven staat echt zo gek nog niet is.

Overigens zullen jij en ik als glasvezelabonnee alleen gebruik maken van de V11 VoIP adapter voor telefonie mits we vaste telefonie bij KPN afnemen.

Ons glasvezelmodem zal de pppoe sessie beheren en als bridge fungeren tussen de eigen router en het KPN netwerk. Eigenlijk zou het opzetten van een pppoe sessie ook helemaal niet nodig hoeven zijn, dit zou ook gewoon op basis van DHCP kunnen.

laten we het hopen dat het werkelijkheid word

maar ben er wel bang voor dat het er niet gaat komen

nu met iptv en telefoon een probleem is en de experiabox een belangrijke rol in dit spel is

ik heb via igmp proxy (een lap oplossing) iptv via mijn eigen router lopen

en ja dan klapt je wifi dicht kwa bandbreete

ik ben dan verplicht een 2e utp netwerk aan te leggen wat ik belachelijk vind met dank aan kpn

waarom igmp bij wat in de toekomt toch gaat komen is ipv6 hier heb je geen igmp snooping

mijn vraag is dan ook waarom dit moet

schaf het af en pleur het iptv signaal door een bestaand netwerk

Reputatie 7
Wow, je stelt me teleur. :(

Als je je nu even zou verdiepen in wat IGMP nu eigenlijk is en wat de rol is van een IGMP proxy server, een IGMP querier en IGMP snooping, dan denk ik dat je jouw vorige bericht heel anders zou formuleren.

IGMP proxying is essentieel om de benodigde bandbreedte op de centrale infrastructuur van KPN binnen de perken te houden, inclusief de (adsl/vdsl/glas)lijn tussen jouw Experia Box en de wijkcentrale.

IGMP snooping is essentieel om IGMP Multicasts alleen op dat gedeelte van jouw LAN te distribueren waar ze ook echt nodig zijn. Dat jouw wifi "dicht klapt" betekent dat IGMP snooping niet aan staat of niet correct ondersteund wordt door jouw router.

Dan kan je zeggen dat IGMP snooping niet bestaat voor IPv6, maar eigenlijk zeg je dan dat alleen IPv6 nog maar ondersteund zou mogen worden. Ik moet er niet aan denken, dit forum zal ontploffen zodra dat zou gebeuren en wellicht zou dat zelfs de ondergang van KPN kunnen betekenen.

ok

duidelijk

maar hoe gaat het dan met de "v11" of eigen router

als iptv niet door mijn eigen router kan

zonder igmp proxy aan te zetten

Reputatie 7
peter-keetfm schreef op 31 jan '16 om 14:18u
ok

duidelijk

maar hoe gaat het dan met de "v11" of eigen router

als iptv niet door mijn eigen router kan

zonder igmp proxy aan te zetten

Als jouw eigen router vanaf Internet de eerste router zou zijn en dat is hij bij een "V11" dan zou er helemaal geen probleem zijn. De IGMP proxy server zou gewoon netjes z'n werk kunnen doen en alles zou precies zo functioneren als bij de V10 of zijn voorgangers.

Nee, de grootste bottleneck voor het gebruik van een eigen router is het gebruik van drie verschillende vlans op het KPN netwerk. Daar ligt de uitdaging. Als Internet, telefonie en ITV gewoon over hetzelfde vlan zouden gaan, dan zou er geen vuiltje aan de lucht zijn om dit morgen al te kunnen realiseren.

maar hoe kan het als ik de igmp proxy aan zet dat de wifi dicht klapt

bij mijn eigen router

Reputatie 7
peter-keetfm schreef op 31 jan '16 om 14:34u
maar hoe kan het als ik de igmp proxy aan zet dat de wifi dicht klapt

bij mijn eigen router

Dat schreef ik om 14:06 al, controleer dus of je ook IGMP snooping aan hebt staan op jouw router.

Ook vrijwel alle Apple Airport routers hadden hetzelfde probleem. De laatste firmware versie van Apple heeft dat probleem verholpen.

ja het is mooi als dat kan

maar dat kan niet bij mijn router helaas

wachten op een firmware update waar ik een hard hoofd bij heb

Reputatie 7
peter-keetfm schreef op 31 jan '16 om 15:04u
ja het is mooi als dat kan

maar dat kan niet bij mijn router helaas

wachten op een firmware update waar ik een hard hoofd bij heb

Maar je had toch net een nieuwe router gekocht?

Als ik me goed herinner van een ander topic was je van plan een Asus router te kopen en had je een Netgear.

Welk merk en type heb je nu dan in gebruik?

klopt maar die heb ik weer weg gedaan

wifi was zo bagger dat zelfs mijn telefoon boven op 4g komt

waar ik met mijn netgear 3 strepen heb

en laten we het helemaal niet over de snelheden via mijn laptop hebben

een router van 300 euro wat een troep die asus

ik heb mijn netgear r7500 er weer achter zitten

misschien basic met instellingen maar een geweldig wifi bereik

geen extra ap kelder verdieping tuin de netgear komt overal

Reputatie 7
Badge +30
Ja allemaal mooi, maar je had ook een Accesspoint kunnen kopen en die boven op hangen.
waar slaat dat op

die netgear had ik al en heeft in vergelijking veel beter bereik als die asus

ik wil juist geen ap er bij extra verbruik (is niet veel) maar vooral waar het mij om draait is een router

waar alles achter zit en het gast wifi netwerk

ik dacht gewoon een duure asus dat die nog beter is dan de netgear

ik haal met die netgear z'n 360 mbit die asus haalde nog geen 150 mbit

en laat staan het bereik van dat ding

fototje van de netgear in het onderverdeel kastje

dat ding heeft tenminste bereik

zelfs 100 meter rond de woning en zelfs in de paarden stal

het hangt centraal in de woning in het onderverdeelkast

ik had gewoon meer van z'n asus verwacht

20160131_155816.jpg

Reputatie 7
En als die Netgear dan netjes IGMP snooping zou ondersteunen, dan zou die Netgear blijkbaar een geweldig apparaat zijn om bij de V11 als eigen router in te zetten.

daar heb je helemaal gelijk in

dan maar hopen op een firmware update

ik moet er ook bij zeggen dat ik de wifi setting op Canada heb staan

dit scheelt wel 1 tot 2 strepjes

uit mijn tests werkt dit goed met afstanden met telefoon/tablet

zowel tx als rx (zenden / ontvangen)

Reputatie 7
Welke firmware draai je nu op die Netgear?

gewoon van netgear zelf V1.0.0.94

Waarom moeilijk doen? Het liefst zou ik gewoon een V11 willen zien als bv een V8 dus gewoon een echte bridge mogelijkheid maar dat de Experiabox gewoon de VLANs handhaafd voor je telefoon en IPTV. En ja dat mag best verborgen zijn voor normale mensen daar heb ik geen probleem mee, maar geef de geavanceerde gebruiker die optie. Net als de optie om telefonie zelf te configureren in je eigen router. Bedoel bij XS4all kan je volgens mij die informatie wel krijgen. KPN hoeft daar echt geen support voor te leveren maar het geeft de geavanceerde netwerker wel de mogelijkheid om zijn eigen setup te gebruiken.

Voor mij mag de experiabox wel het iptv verkeer en telefonie afhandelen. heb ik dat gelijk gescheiden en kan je zwakkere hardware gebruiken voor je router omdat je geen vlans hoeft te maken en je 4 poorten heb voor TV kabels :)

In je openingspost kunnen ze net zo goed een Ubiquiti USG gaan leveren die doet dat in 1 kastje.

Reputatie 7
Badge +30

peter-keetfm schreef op 31 jan '16 om 16:17u

ik moet er ook bij zeggen dat ik de wifi setting op Canada heb staan

dit scheelt wel 1 tot 2 strepjes



Kijk 'es uit je raam, zie je het busje van het Agentschap Telecom al? :D

Ja heb ik al gehad maar niet voor het wifi signaal
Maar om mijn fm zender apparatuur weg te halen
Reputatie 7
HakkaH schreef op 16 feb '16 om 13:06u
Waarom moeilijk doen? Het liefst zou ik gewoon een V11 willen zien als bv een V8 dus gewoon een echte bridge mogelijkheid maar dat de Experiabox gewoon de VLANs handhaafd voor je telefoon en IPTV. En ja dat mag best verborgen zijn voor normale mensen daar heb ik geen probleem mee, maar geef de geavanceerde gebruiker die optie. Net als de optie om telefonie zelf te configureren in je eigen router. Bedoel bij XS4all kan je volgens mij die informatie wel krijgen. KPN hoeft daar echt geen support voor te leveren maar het geeft de geavanceerde netwerker wel de mogelijkheid om zijn eigen setup te gebruiken.

Voor mij mag de experiabox wel het iptv verkeer en telefonie afhandelen. heb ik dat gelijk gescheiden en kan je zwakkere hardware gebruiken voor je router omdat je geen vlans hoeft te maken en je 4 poorten heb voor TV kabels

In je openingspost kunnen ze net zo goed een Ubiquiti USG gaan leveren die doet dat in 1 kastje.

Ik als klant wil dat KPN 100% verantwoordelijk is voor de verbinding met de centrale infrastructuur van KPN.

KPN wil dat gelukkig zelf ook en ik ben er dus ook een groot voorstander van dat het randapparaat bij mij thuis geleverd en beheerd wordt door KPN.

Toch wil ik als klant mijn eigen router kunnen gebruiken die rechtstreeks op het netwerk moet kunnen worden aangesloten.

Dat is ook geen probleem immers het modem is bij de V11 het randapparaat dat door KPN beheerd wordt en niet de router. (Tenzij je de Experia Box V11 Router gaat gebruiken.)

Bij glasvezel aansluitingen is het modem in het "glasvezelkastje" ofwel NTU opgenomen.

Tevens ben ik groot voorstander van de splitsing van modem en router zodat het modem gewoon bovenop het ISRA punt geïnstalleerd kan worden terwijl de router met ingbouwd wifi accesspoint zonder probleem op de meest geschikte plek in de woning geplaatst kan worden voor een optimale wifi dekking. Bij glasvezelaansluitingen is dit al mogelijk, maar helaas hebben mensen met bijvoorbeeld een bovenwoning en het ISRA op de begane grond deze mogelijkheid niet en moeten het dus doen met een mindere werking van wifi.

Ook ben ik bang dat KPN nooit de SIP instellingen zal vrijgeven. Vandaar de "Experia Box V11 VoIP adapter" die gewoon door KPN beheerd wordt terwijl ik toch gewoon mijn eigen router kan gebruiken.
wjb schreef op 16 feb '16 om 17:39u
HakkaH schreef op 16 feb '16 om 13:06uWaarom moeilijk doen? Het liefst zou ik gewoon een V11 willen zien als bv een V8 dus gewoon een echte bridge mogelijkheid maar dat de Experiabox gewoon de VLANs handhaafd voor je telefoon en IPTV. En ja dat mag best verborgen zijn voor normale mensen daar heb ik geen probleem mee, maar geef de geavanceerde gebruiker die optie. Net als de optie om telefonie zelf te configureren in je eigen router. Bedoel bij XS4all kan je volgens mij die informatie wel krijgen. KPN hoeft daar echt geen support voor te leveren maar het geeft de geavanceerde netwerker wel de mogelijkheid om zijn eigen setup te gebruiken.

Voor mij mag de experiabox wel het iptv verkeer en telefonie afhandelen. heb ik dat gelijk gescheiden en kan je zwakkere hardware gebruiken voor je router omdat je geen vlans hoeft te maken en je 4 poorten heb voor TV kabels Smiley Vrolijk

In je openingspost kunnen ze net zo goed een Ubiquiti USG gaan leveren die doet dat in 1 kastje.

Ik als klant wil dat KPN 100% verantwoordelijk is voor de verbinding met de centrale infrastructuur van KPN.

KPN wil dat gelukkig zelf ook en ik ben er dus ook een groot voorstander van dat het randapparaat bij mij thuis geleverd en beheerd wordt door KPN.

Toch wil ik als klant mijn eigen router kunnen gebruiken die rechtstreeks op het netwerk moet kunnen worden aangesloten.

Dat is ook geen probleem immers het modem is bij de V11 het randapparaat dat door KPN beheerd wordt en niet de router. (Tenzij je de Experia Box V11 Router gaat gebruiken.)

Bij glasvezel aansluitingen is het modem in het "glasvezelkastje" ofwel NTU opgenomen.

Tevens ben ik groot voorstander van de splitsing van modem en router zodat het modem gewoon bobenop het ISRA punt geïnstalleerd kan worden terwijl de router met ingbouwd wifi accesspoint zonder probleem op de meest geschikte plek in de woning geplaatst kan worden voor een optimale wifi dekking. Bij glasvezelaansluitingen is dit al mogelijk, maar helaas hebben mensen met bijvoorbeeld een bovenwoning en het ISRA op de begane grond deze mogelijkheid niet en moeten het dus doen met een mindere werking van wifi.

Ook ben ik bang dat KPN nooit de SIP instellingen zal vrijgeven. Vandaar de "Experia Box V11 VoIP adapter" die gewoon door KPN beheerd wordt terwijl ik toch gewoon mijn eigen router kan gebruiken.

 
Ja ok maar net zoals bij de V8 doet de router dan niets meer dan als een modem fungeren het enige voordeel dat de v8 is dat die ook de VOIP en IPTV kan afhandelen zonder aparte kastjes nodig te hebben. KPN kan heel makkelijk een disclaimer geven dat als je de modem in bridge mode gooit je geen ondersteuning van KPN hoeft te verwachten. Hierdoor hoeft KPN slechts 1 apparaat uit te leven en niet met verschillende opties te werken. Je maak tenslotte van je router tenslotte niets meer dan een modem. Als je de V8 in bridge mode gooit is het enige wat ie doet namelijk de VLANS gescheiden houden dus KAN je de experiabox nog als iptv switch gebruiken en om de telefoon aansluiting te gebruiken. de Wifi, DHCP en alles internet gerelateerd moet je zelf regelen. Het grootste voordeel is dan dat KPN slechts 1 device hoeft te hebben en niet een router en een modem + VOIP combinatie.

Bedoel mijn telefoon staat ook in de woonkamer zo'n 10 meter van het isra punt dus om dat nu als een punt aan te kaarten is ook een beetje vreemd. Nergens heeft iemand zijn VOIP in de meterkast staan maar staan er wel heel veel routers in de meterkast. Om die reden ben ik nog altijd een voorstander van de V8 het is perfect voor de meeste mensen. Normale gebruikers kunnen hem niet makkelijk in bridge mode gooien zonder echt te gaan zoeken maar voor mensen die hun netwerk zelf in beheer willen hebben ze ook alle vrijheid daartoe.

Het het zelf een tijdje zo gedaan Experiabox V8 die mijn telefoon en iptv nog regelde en een bridge naar een pfsense bak. Het is dat de pfsense bak gewoon niet krachtig genoeg was anders had ik het nog zo gedraaid ben ondertussen gewoon aan het sparen voor een betere pfsense bak om het weer op te pakken.

KPN zal tenslotte ook geen support leveren voor een router die je achter een modem zal gooien dus dezelfde regelen kan je ook in de experiabox hanteren als je naar de "advanced" url gaat om de router in bridge te gooien. KPNs support houd op al zou gewoon firmware updates in de bridge vorm nog wel fijn zijn, maar ze hoeven niet naar meerdere opties te gaan.