Experia Box V11 meer met minder en dat is precies goed [fictief]

  • 20 November 2015
  • 111 reacties
  • 40085 keer bekeken

Reputatie 7

LET OP: Helaas is het onderstaande nog fictie :(.
 

We hebben er lang op moeten wachten maar eindelijk is het dan zover de Experia Box V11. ☺

De V11 is echt meer met minder.

  • Meer snelheid.
  • Meer flexibiliteit.
  • Meer vrijheid.
  • Meer modem.
  • Minder router (niet)!
  • Minder functionaliteit.
  • Minder beperkingen.
  • Minder beheer door KPN.
  • Minder LAN (maar 1 poort).
  • Minder wifi (geen).

KPN biedt met de V11 eindelijk de mogelijkheid om een eigen router te gebruiken bij zowel glasvezel als VDSL aansluitingen.

Hiertoe is de functionaliteit van de Experia Box V11 teruggebracht tot de modem functionaliteit en deze wordt dus puur gebruikt om de VDSL verbinding met het KPN netwerk op te bouwen.

De Experia Box V11 is dus te vergelijken met het glasvezelmodem (NTU) die bij glasvezel aansluitingen gebruikt wordt. De Experia Box V11 wordt dan ook niet aan glasvezel abonnees uitgeleverd immers zij hebben het glasvezelmodem (NTU) die de verbinding met het KPN netwerk onderhoudt. De functionaliteit t.b.v. vaste telefonie is in een aparte VoIP telefoon adapter ondergebracht.

De Experia Box V11 bevat dus geen router functionaliteit en dat is veel minder en toch veel meer, want daarmee ligt de weg open om een eigen router in te zetten die volledig voldoet aan uw eisen.

Het installatie pakket bestaat uit twee doosjes.

Het eerste doosje bevat de Experia Box V11, een VDSL modem.

Deze zal alleen aan abonnees met een VDSL aansluiting uitgeleverd worden.

 

cfa51cc1-d2cc-45d2-85ff-040cb7efd822.png


De achterzijde van de Experia Box V11 bevat maar twee connectoren, de DSL connector om de Experia Box met het ISRA punt te verbinden en een LAN poort om de Experia Box V11 met de WAN poort van de eigen router te verbinden.

 

cec83aa8-8812-4d3a-a992-0dfc602554a3.png


De Experia Box V11 kan dus rustig in de meterkast geplaatst worden, ookal is deze buiten of op een andere verdieping dan de woonkamer. De eigen router kan m.b.v. een netwerkkabel rustig op de daartoe beste plek in de woning geplaatst worden. Dus heeft u een bovenwoning of een appartement met de meterkast misschien wel 2 verdiepingen lager? Geen probleem ook u kunt nu van goede wifi genieten zonder daar een extra wifi accesspoint voor aan te hoeven schaffen.

Het tweede doosje bevat een losse VoIP telefoon adapter van Cisco.

Deze VoIP telefoon adapter vervangt de SIP functionaliteit die tot en met de V10 in de Experia Boxen opgenomen was.

De VoIP telefoon adapter wordt alleen uitgeleverd aan abonnees die hun vaste telefonie bij KPN ondergebracht hebben.

 

eac5a76a-ccaa-411f-9a23-5c896eac5154.png

Uiteraard geldt ook voor de VoIP telefoon adapter dat deze eenvoudig te plaatsen is op de plek waar u hem wilt gaan gebruiken zoals daar waar u uw (dect) telefoon heeft staan.

De Experia Box V11 en de Cisco VoIP telefoon adapter worden door KPN beheerd.

De eigen router zal uiteraard door u zelf beheerd moeten worden.
Voor de klant die ook hier geen omkijken naar wil hebben heeft KPN, op basis van de discussie in dit topic, besloten om toch ook de Experia Box V11 Router te ontwikkelen.

 

De Experia Box V11 Router is gebaseerd op de Experia Box V10 echter is hier juist alle modem functionaliteit verwijderd. Ook het uiterlijk van de Experia Box V11 Router is, zoals je hieronder kunt zien, nauwelijks anders dan die van zijn voorganger, de Experia Box V10.
 

d121be7c-93fe-4535-9ff8-a24f861711cd.png


Daarmee blinkt de V11 dan ook niet uit in schoonheid en is deze ook vrij groot, maar aan de andere kant is dat ook wel nodig om de 6 inwendige wifi antennes te kunnen herbergen.

De Experia Box V11 Router heeft zoals gezegd geen ingebouwd modem en derhalve ontbreekt dan ook de DSL aansluiting. De Experia Box V11 router is via de WAN poort alleen als DHCP cliënt op het bovenliggende netwerk aan te sluiten. Tevens ontbreken de telefoon aansluitingen op de achterzijde van de Experia Box V11 router.

 

 

cbb36b3f-37eb-477d-a9ab-315d7d597b13.png


Ook aan de achterzijde kan je duidelijk zien dat de Experia Box V10 aan de wieg gestaan heeft van deze Experia Box V11 Router.

 

Overigens verandert er niets t.a.v. de KPN TV ontvangers (STB's). Zoals we weten is KPN enige tijd geleden overgestapt van "bridged-ITV" naar "routed-ITV" en dat betekent dat de TV ontvangers ook achter de eigen router geplaatst kunnen worden zolang de IGMP proxy server maar goed geconfigureerd staat. De benodigde informatie is in de bijgesloten handleiding duidelijk beschreven.

Al met al mijns inziens een zeer goede ontwikkeling die denk ik door menig KPN klant met open armen ontvangen zal worden. ☺
Daarnaast denk ik dat de drempel voor klanten van andere providers om naar KPN over te stappen hiermee sterk verlaagd wordt.

Helaas is het bovenstaande momenteel nog fictie 😟, maar de dag dat dit door KPN mogelijk gemaakt gaat worden zal bij mij thuis een mooie fles champagne ontkurkt gaan worden. ☺

Ook vele antwoorden in dit topic zullen helaas meer fictie dan werkelijkheid zijn. 😞 Toch hoop ik dat (op termijn) de V11 in zijn hier voorgestelde vorm werkelijkheid zal zijn. ☺


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

111 reacties

Reputatie 7
Ik kijk graag vooruit en dus niet naar zo'n V8 in bridge. Ik wil ook helemaal geen "bridge". Dat is in mijn situatie ook helemaal niet nodig immers ik heb een glasvezelaansluiting en de NTU ("glasvezelkastje") is zeer eenvoudig zo te configureren dat deze als "V11 modem" kan functioneren.

Als we nu ook zo'n "NTU" voor xDSL aansluitingen zouden hebben, dan vereenvoudigt dat mijns inziens de architectuur. Zie daar het "V11 modem", de NTU voor xDSL aansluitingen.

Alles achter de NTU is bij elke klant gelijk ongeacht of het een glas of xDSL aansluiting betreft.

Dan zijn er, net als in de zakelijke wereld, twee varianten:

  1. Managed en dus met een V11 router.
  2. Unmanaged en dus met een router naar keuze.
En omdat KPN blijkbaar die SIP gegevens niet wil vrijgeven zijn VoIP adapters noodzakelijk in een unmanaged omgeving. Dan zeg ik, doe dat dan ook direct maar voor de managed omgeving, wel zo makkelijk in het beheer. (Telefonie bij iedereen hetzelfde.)

Ik draai nu ook probleemloos mijn eigen router achter de Experia Box en dus heb ik ook geen haast bij die V11.

Als ik echter kijk naar "de consument", dan denk ik dat die modulaire opzet nog wel eens grote voordelen kan hebben.

Maar als jij liever een V8 in bridge-mode hebt, even goede vrienden. ;)

ok

dan even wachten tot een webcare medewerker het op pakt

en kpn even jou lijn door meet

ik heb een kennis die ook via koper en een v10 heeft en ook problemen heeft

de v10 werkt met glasvezel wel prima uit eigen ervaring

maar liefst een eigen router een "v11" waar het hier om gaat

ik gooi iptv door mijn eigen router netgear r7500 en de 2.4 GHz klapt er uit

de 5GHz blijft wel werken raar igmp proxy aan (maar weer uit gezet) geen iptv meer mogelijk

ga denk ik weer een andere router kopen waar ik vlan 6 alleen op de wifi gooi

en de rest via mijn nieuwe 24 poort igmp snooping switch het multicast verkeer regelt

ook vlan in te stellen per poort iptv vlan 4 en 6 denk ik

en de rest 6 alleen internet

Reputatie 7
Die vlan's die jij noemt zijn de vlan's die aan de WAN zijde gebruikt worden. Aan de LAN zijde van de Experia Box staat alles op hetzelfde vlan.

Het heeft dus helemaal geen zin te zoeken naar een router die vlan's ondersteunt, tenzij die router de Experia Box als primaire router gaat vervangen.

Waarom niet... ...die Experia Box die doet te veel, waardoor hij er tussen moet blijven zitten zodra je telefonie of televisie afneemt bij KPN. Vandaar ook de titel van dit topic.

Reputatie 2
Badge +1
wjb schreef op 6 apr '16 om 17:29u
Die vlan's die jij noemt zijn de vlan's die aan de WAN zijde gebruikt worden. Aan de LAN zijde van de Experia Box staat alles op hetzelfde vlan.

Het heeft dus helemaal geen zin te zoeken naar een router die vlan's ondersteunt, tenzij die router de Experia Box als primaire router gaat vervangen.

Waarom niet... ...die Experia Box die doet te veel, waardoor hij er tussen moet blijven zitten zodra je telefonie of televisie afneemt bij KPN. Vandaar ook de titel van dit topic.

 
ook voor tv kan hij er tussenuit (incl routed iptv!) maar dat is wel een hoop knutselwerk!

Reputatie 7
Magneet schreef op 6 apr '16 om 19:10u
wjb schreef op 6 apr '16 om 17:29uDie vlan's die jij noemt zijn de vlan's die aan de WAN zijde gebruikt worden. Aan de LAN zijde van de Experia Box staat alles op hetzelfde vlan.

Het heeft dus helemaal geen zin te zoeken naar een router die vlan's ondersteunt, tenzij die router de Experia Box als primaire router gaat vervangen.

Waarom niet... ...die Experia Box die doet te veel, waardoor hij er tussen moet blijven zitten zodra je telefonie of televisie afneemt bij KPN. Vandaar ook de titel van dit topic.

 ook voor tv kan hij er tussenuit (incl routed iptv!) maar dat is wel een hoop knutselwerk!

Succes, ik begin er niet aan en al helemaal niet als je ook nog wilt dat die TV ontvangers keurig hun firmware updates blijven ontvangen en dat jouw gezinsleden, die waarschijnlijk technisch minder onderlegd zijn, in geval van een storing dit zelf kunnen oplossen.

Ja ook ik heb mijn Experia Box korte tijd vervangen door een eigen router, maar zoals gezegd ik begin daar niet meer aan.

nee het is niet de bedoeling de v10 er uit te halen

we hebben ook vaste telefoon hier

maar op een plek is het onmogelijk een extra utp aan te leggen

die vlan kun je toch een 2e netwerk door een utp gooien intern

als ik de igmp proxy aan zet gooit hij de wifi dicht

woonkamer en slaapkamers lopen al een 2e utp en kan de iptv box aangekoppeld worden

maar kelder boven enz. word het moeilijker

kan ik dan geen 2e netwerk op zetten over het bestaand met vlan ?

ik zoek dus een opstelling iptv achter mijn 2e router

igmp proxy aan werkt tv wifi 2.4 klapt eruit

Reputatie 7
Je moet mijns inziens de TV ontvangers niet achter jouw eigen tweede router willen hangen. (Zie dit topic.)

Kies dan voor managed switches waar de op vlan 1 het netwerk van jouw eigen router distribueert en bijvoorbeeld op vlan 2 het netwerk van de Experia Box voor TV.

Deze vlans hebben niets te maken met de vlans 4, 6 en 7 op het netwerk van KPN.

ok

ga er mee aan de gang

maar blijf het raar vinden netwerk is netwerk

experiabox naar telefoon oke

internet en iptv utp kabels ok

igmp snooping switches ok

een eigen netwerk met eigen router is niet mogelijk bij kpn

waarom niet een iptv ontvanger in kunnen inpluggen in een bestaande aansluiting achter eigen netwerk

het werkt als igmp proxy aan staat maar klapt de 2.4 wifi eruit

5 blijft gewoon snel werken

ik snap er niks meer van dat dat iptv gebeuren zo raar werkt op het netwerk

hoe willen ze dat op bedrijfen doen in een bestaand netwerk op plekken waar ze een tv willen hebben

ga je toch ook geen extra utp kabels leggen

netwerk is netwerk

Reputatie 7
Dat jouw 2.4 GHz wifi van jouw eigen router er mee op lijkt te houden duidt op het niet aan hebben staan van IGMP snooping op die router zelf.

Zodra er dan TV streams door die router "ge-multicast" worden zullen die dan ook via wifi verzonden worden en dat is gewoon veel te zwaar waardoor er geen ruimte meer is voor andere communicatie via wifi en het dus lijkt alsof die wifi plat ligt.

Zet dus IGMP snooping aan en als de router daartoe geen optie heeft, houdt dan TV streams weg bij die router.

Dat laatste werkt overigens altijd en dus is succes verzekerd bij het gebruik van managed switches zoals aangegeven in mijn vorige bericht.

Met dat "netwerk netwerk is" ga je wel behoorlijk kort door de bocht. Bedenk je ook dat ITV op een heel andere manier gedistribueerd wordt (IGMP multicasting) dan "gewoon" Internet verkeer. Dat is dan ook precies de reden dat ITV zich zo "anders" gedraagt op jouw netwerk.

ok

morgen maar is de netgear gs724t-v4 plaatsen

in verhouding van mijn tp-link 24 poort switch scheelt dit 7 watt

en alles zit achter deze switch en wil dit ook zo houden

ik moet toch weer denken aan een 2e netwerk van de experiabox puur voor iptv (nog canaldigitaal schotel)

ik moet wel zeggen een top switch met veel mogelijkheden

maar zal het waarschijnlijk niet nodig hebben

vast mac adres per poort voor buitenhuis ip camera misschien

Reputatie 2
Waar kan ik me aanmelden voor de test mijn netgear nighthawk router zou dat erg prettig vinden . Morgen wordt ik aangesloten als het goed is.:D

welke netgear heb je dan als ik vragen mag

Reputatie 2
peter-keetfm schreef op 7 jun '16 om 16:26u
welke netgear heb je dan als ik vragen mag

 
De nighthawk of de R7000

dat is een redelijk goede router

heb ik ook gehad

ik heb nu een r8500

als je goed gebruik wil maken van deze router en ook echt als router

zorg dat alles achter deze router komt behalfe iptv en telefoon uiterraad

en zet wifi uit van de experiabox

zet de DMZ door naar jou netgear en geef deze een vast ip adres in de experiabox

dit kan doormiddel dhcp binding op de experiabox (of vast in de netgear bv 192.168.2.1) dhcp experiabox vanaf 10 heb ik)

nu is jou netgear ook de router en poorten door sturen gastnetwerk enz. regel je alleen op de netgear

let er wel op dat gasten wel in de experiabox kunnen komen dus een goed wachtwoord hierin zetten

TIP zet bij wifi instellingen geen Europa maar Canada

dit vergroot het wifi bereik bijna 2X

Reputatie 7
Badge +11

peter-keetfm schreef op 8 jun '16 om 10:39u


let er wel op dat gasten wel in de experiabox kunnen komen dus een goed wachtwoord hierin zetten

 


Goed gastnetwerk dan..

ja dat is puur het probleem dat je die experiabox moet gebruiken

daarom een v11

net zo als bij caiway gewoon een eigen router

maar als je er een goed wachtwoord op zet werkt het goed hoor

de gasten kunnen niet bij jou apparatuur waar het om draait bij een gast netwerk

maar wel bij die experiabox maar dat ligt aan kpn

experiabox geen gastnetwerk mogelijk

Reputatie 7
Badge +22
@wjb, zijn er nou nog ontwikkelingen omtrent de V11? Of ligt dit helemaal op de "gat?" Of gaat KPN hier niet meer aan beginnen?:?
Reputatie 4
Badge +5
Hoe zit het de KPN fon in v 11 en kan ik ook mijn v10 ook omruilen ??
Reputatie 7
Lees alsjeblieft de laatste twee zinnen van het openingsbericht van dit topic.

Dit topic is dus bedoeld om KPN aan het denken te zetten, helaas heb ik bij hun nog geen enkele beweging gezien.
Reputatie 7
Badge +22
Hoe zit het de KPN fon in v 11 en kan ik ook mijn v10 ook omruilen ??Ik denk niet dat KPN uw modem gaat omruilen voor de V11. En die V11 is er volgens mij nog niet voor consumenten en voor klanten van KPN. En of er Fon in zit, weet ik niet. Want daar zijn nog weinig details over. Tenminste ik heb daar niks over kunnen vinden.
Reputatie 7
De V11 bestaat helaas (nog) niet!
Ik zeg KPN doe hier wat mee, er zijn ook gebruikers die meer vrijheid willen en zelf voldoende kennis hebben in de IT wereld. Bied voor deze gebruikers net even wat meer aan (minder). Want gescheiden netwerken zijn beter te beveiligen tegen inbreuk van het gehele netwerk onder 1 en dezelfde ip/sn-range.
Zet enkel tags door en geef ze de gegevens van gateway/voip etz.. en klaar..
Reputatie 7
Met de wettelijke vrije router keuze gaat KPN hier hopelijk iets mee doen. 😛
Vreemd, ik dacht ik hier ook al eens op had gereageerd. Als Telfort glasvezel gebruikers op de oude propositie ben ik behalve het tv gedeelte hier al klaar voor. Dus voor mij geen v11.? en als het aan mij ligt voorlopig ook geen v8 of v10.
Reputatie 7
Vreemd, ik dacht ik hier ook al eens op had gereageerd. Als Telfort glasvezel gebruikers op de oude propositie ben ik behalve het tv gedeelte hier al klaar voor. Dus voor mij geen v11.? en als het aan mij ligt voorlopig ook geen v8 of v10.Ik snap niet wat de oude propositie daar mee te maken heeft. Voor mij als glasvezel abonnee ook geen V11 immers een modem heb ik al in de vorm van een NTU.
Het inrichten van de IGMP proxy server t.b.v. televisie is op mijn EdgeRouter Lite ook geen enkel probleem.
De enige "uitdaging" die er voor mij ligt is telefonie, maar als KPN niet met een oplossing komt, dan breng ik telefonie gewoon elders onder.
Ik wacht nog op de publicatie van KPN omtrent de wettelijke vrije router keuze (zie link in mijn bericht) om twee redenen:
1) Formele medewerking aan/ondersteuning van het gebruik van een eigen router, zodat het niet zal zijn dat ik bij, bijvoorbeeld, een storing van ITV eerst maar weer de Experia Box moet aansluiten voordat ik geholpen kan worden door KPN.
2) Formele uitspraak over wat KPN gaat doen t.a.v. telefonie. (VoIP ATA adapter, vrijgave SiP gegevens, alleen mogelijk met een Experia Box, ...)