Beantwoord

Experia Box V8 (Arcadyan VGV7519) en IPDECT telefooncentrale

• 14 mei 2012
  • 62 reacties
  • 29722 keer bekeken

Toon eerste bericht

62 reacties

foto 1.PNG

wjb schreef:
Oeps...

foto 2.PNG

wjb schreef:
Oeps...

Reputatie 7
Oke, wordt de verbinding nu verbroken na 2 minuten bij alle providers of bijvoorbeeld alleen bij VoipBuster of Gigaset.neten niet bij vaste net?

De verbinding wordt verbroken bij uitgaande gesprekken via voipbuster

Reputatie 7
Kan je dan eens de log op jouw Experia Box bekijken en zoeken of er op zo'n moment een UDP flood geconstateerd wordt?
Dat heb ik recent al eens gedaan, UDP floods kwamen toen niet voor.

Ik zal dit vanavond opnieuw doen.

Ik zie geen UDP floods, wel in de Security logs UDP loops.
Reputatie 7
Ik ben bang dat we daar dan wel dichtbij het probleem komen.

Welk IP adres wordt bij de UDP loop genoemd?

Niet jouw eigen publieke IP adres hier vermelden.

ik denk dat je deze bedoeld. 88.84.56.138

Reputatie 7
Het IP adres dat jij noemt is een Noors IP adres.

Ik had gehoopt hier een IP adres van Viopbuster te zien.

Is er een correlatie (tijdstip) tussen het verbrken van de telefoonverbinding en dergelijke UDP loops?

Ik zie niet echt een correlatie.

08/02/2014  07:57:45 **UDP Loop**

08/01/2014  08:00:33 **UDP Loop**

07/31/2014  13:29:15 **UDP Loop**

07/31/2014  13:29:04 **UDP Loop**

07/31/2014  13:21:16 **UDP Loop**

07/31/2014  13:21:05 **UDP Loop**

07/31/2014  13:12:53 **UDP Loop**

07/31/2014  13:12:42 **UDP Loop**

07/31/2014  13:04:11 **UDP Loop**

07/31/2014  13:04:00 **UDP Loop**

07/31/2014  12:56:16 **UDP Loop**

07/31/2014  12:56:06 **UDP Loop**

07/31/2014  12:48:58 **UDP Loop**

07/31/2014  12:48:47 **UDP Loop**

07/31/2014  12:42:22 **UDP Loop**

07/31/2014  12:42:12 **UDP Loop**

07/31/2014  12:36:09 **UDP Loop**

07/31/2014  12:35:58 **UDP Loop**

07/31/2014  12:28:31 **UDP Loop**

07/31/2014  12:28:20 **UDP Loop**

07/31/2014  08:57:29 **UDP Loop**

07/31/2014  06:23:36 **UDP Loop**

02.08.2014/13:38:04 inkomend

01.08.2014/12:31:31 inkomend(*101)

30.07.2014/14:48:12 uitgaand

30.07.2014/10:33:50 inkomend

29.07.2014/14:37:51 inkomend(*101)

28.07.2014/18:15:34 inkomend(*101)

28.07.2014/12:12:43 inkomend

28.07.2014/10:23:23 inkomend

27.07.2014/19:15:42 inkomend

26.07.2014/13:06:39 inkomend

26.07.2014/11:59:53 inkomend

26.07.2014/09:05:50 inkomend(*101)

Ben er inmiddels klaar mee. Ben nu klant bij xs4all. Bellen over voip werkt hier probleemloos
Hallo,

Afgelopen weekend is mijn Experia Box V8 voorzien van nieuwe firmware. Versie 02.00.132v4.

Elders op dit forum is gevraagd wat de wijzigingen zijn en is beantwoord dat dit voornamelijk rondom KPN-fon zou moeten zijn.

Ik kan helaas ook melden dat deze oplossing - die 2 jaar gewerkt heeft - door deze firmware om zeep is geholpen.

In het scherm Voice => Internal Accounts kon je 5 accounts (*101 t/m *105) koppelen aan je telefoonnummer en deze ook enablen of disablen.

In de nieuwe firmware heeft dit nu Account Mapping en heb je alleen nog maar de fixed accounts Phone 1 en Phone 2 (en dat zijn de fysieke poorten van de ExperiaBox) en kun je daar je telefoonnummer(s) aan koppelen.

De account (*103) en (*104) doorverbinden via IP naar bijvoorbeeld een Gigaset N300A IP is dus niet meer mogelijk.

Ik ben hier dus niet zo heel erg blij mee, want dit werpt mij weer terug naar de beginvraag dat ik net zoiets wil als in de tijd dat ik nog ISDN had qua telefonie. En dit zal ook het geval zijn voor alle anderen die hun voordeel hebben gedaan met deze oplossing en de nieuwe firmware krijgen uitgerold.

Kan ik van de moderator hier een suggestie / oplossing krijgen?

Kan ik bijvoorbeeld dit wel doen met een ander glasvezel modem? (V9?) Of kan ik terug naar de oude firmware en die zo houden? Of kan er asap een firmware worden geregeld die deze mogelijkheid weer wel biedt.

Lees mijn vraag van meer dan 2 jaar geleden maar terug om te begrijpen wat ik eigenlijk wil bereiken.

In het kader van KPN fix't gewoon, kan ik melden dat door deze nieuwe firmware deze spreuk beter kan zijn: KPN flikt het gewoon, iets disablen wat 2 jaar lang wel mogelijk was.

Deze firmware heeft namelijk een configuratie mogelijkheid verandert waarvan ik en volgens mij vele anderen ruim 2 jaar dankbaar gebruik heb gemaakt. Zie mijn andere post op dit forum "Experia Box V8 (Arcadyan VGV7519) en IPDECT telefooncentrale".

In het kort komt het erop neer, dat je met deze firmware alleen maar de twee fysieke Phone Ports van de ExperiaBox kunt configureren. Tot nu toe was het mogelijk om deze te disablen en je lijnen via IP naar een IP Dect centrale door te schakelen (zie oplossing bij mijn bericht).

Kan KPN dit ook weer fixen?

Groet.

Reputatie 7
Ja, de V9 heeft nu de mogelijkheden om meer dan alleen Phone1 en Phone2 in te stellen. Echter ... de V9 is nu nog niet geschikt voor FON en dat schijnt wel te gaan komen door ... een firmwareupdate. En het zou zo maar kunnen zijn dat de V9 daarmee ongeveer dezelfde (on)mogelijkheden krijgt als de V8. Het is domweg zo dat de door jou gewenste opties niet door KPN ondersteund worden, zodat ze er ook geen been in zien om die zaken voor gebruikers te verbergen. De gemiddelde gebruiker heeft er niets aan en kan alleen maar in verwarring gebracht worden, toch?

Hallo Erik,

Werk jij bij KPN, wat namelijk wel zo lijkt? Het is inderdaad wel een erg cru voorstel en wellicht representatief voor de houding van KPN. Zeker als je nog naar deze link kijkt, die ooit door KPN zelf is opgesteld: http://kpn-glasklanten.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/8143, waarin wordt gesuggereerd om een IP DECT centrale via een LAN kabel aan te sluiten op je ExperiaBox en aan te sturen op de manier die ik toch ruim 2 jaar met succes heb kunnen gebruiken.

Teruggaan naar ISDN is wel bij KPN blijven, maar dat is teruggaan in de tijd, dus gewoon een belachelijk voorstel.

De beste en meest serieuze tip die ik tot nu toe heb gekregen is om naar (KPN dochter) XS4ALL over te stappen. Die zijn wat meer geschikt voor mensen die wat creatiever om willen en kunnen gaan met hun infrastructuur. Daar kun je telefonie compleet via SIP and VoipBuster zonder problemen configureren.

Daar begin ik nu toch serieuzer over na te denken en volgens mij volg ik daar velen. In elk geval wdkreek.

Met vriendelijke groet,

Reputatie 7
Badge +27
Hallo isdn2glasvezel,

Ik ben inderdaad een van de webcare medewerkers van KPN. Laat ik vooropstellen dat ik begrijp dat het vervelend is dat je opstelling ineens niet meer werkt, vooral gezien hij het heel lang zonder problemen gedaan heeft. 

De link die je meestuurt geeft inderdaad de mogelijkheid voor het aansluiten van een IPDECT huiscentrale, maar geeft daar ook bij aan dat dit buiten onze ondersteuningsvoorwaarden valt. Daarnaast is deze instructie geplaatst op het moment dat de Thomson789 ons actieve modem was, dat is ongeveer drie jaar geleden. Gecombineerd houdt dat helaas dan ook in dat dergelijke opties bij het doorontwikkelen van onze apparatuur en firmware minder worden meegenomen, en dat er soms opties verdwijnen.

Op dit moment lijkt, voor wat jij wilt, de best-passende optie bij KPN ISDN te zijn. Echter, ik kan het me ook voorstellen dat je dat niet wilt. Natuurlijk zie ik het liefst dat je bij ons klant blijft, maar de tip betreffende xs4all is ook een goede. Zij richten zich inderdaad meer op de gebruiker met een meer dan gemiddelde kennis en interesse voor technische zaken, en daardoor zijn bij hen ook meer opties toegankelijk in het modem. 

Met vriendelijke groet,

Erik

Helaas heeft KPN de laatste twee weken updates van de experiaboxen (v8 en v9)uitgerold, waardoor deze oplossing (die bij mij 2 jaar goed heeft gewekt) ook niet meer werkt. Ze kunnen ook geen ander pakket leveren waarbij het wel kan. De standaard reactie van KPN is:

Het gebruik van uw Gigaset DX800A via Voice over IP wordt door KPN klantenservice technisch niet ondersteund. Ik en mijn collega’s beschikken niet over de kennis om u hierbij te helpen. Ik adviseer u internetfora (https:///) te raadplegen voor een mogelijke oplossing. Ik heb ook geen mogelijkheid om de benodigde instellingen voor u aan te passen. Mijn excuses voor het eventueel ontstane ongemak.

Ik vertrouw er op u voldoende geïnformeerd te hebben.

(mail van KPN van 14-10-2014)

KPN vindt voor glasvezelklanten dat analoge telefonie de standaard is (uitspraak medewerker sevicedesk KPN).

Hallo Ruud,

Je zit dus in hetzelfde schuitje als ik en nu (dus) ook met de experiabox V9. En wij zijn niet de enigen, maar blijkbaar nog niet met genoeg om KPN op andere gedachten te brengen. 

Want je zou van KPN verwachten dat ze willen stimuleren om hun eigen telefoonnetwerk te gebruiken en niet helemaal over te gaan op VOIP (voipbuster). Dat is wat jij en ik de afgelopen 2 jaar gewoon hebben gedaan en ook allebei met 2 lijnen. En bij onze configuratie kun je die 2 lijnen ook allebei effectief gebruiken.

Het beleid van de KPN is echter heel duidelijk, ze willen hun klanten in een keurslijf dwingen en zijn niet van plan om daarvan af te wijken. Dat is ook blijkbaar duidelijk gemeld aan al hun medewerkers en met als - te accepteren - consequentie dat hun klanten eventueel overstappen naar een andere provider. Wij zijn uit hun doelgroep gevallen en hun doelgroep moet niet geconfronteerd worden met "ingewikkelde" constructies en configuratieschermen. Dus het configuratiescherm voor telefonie is nu veel eenvoudiger en restrictiever geworden.

Ik heb via dit forum, via de glasvezel helpdesk en ook met KPN zakelijk contact gehad, maar het gebruik van een VOIP - centrale achter de Experia-box kunnen en willen ze gewoonweg niet faciliteren.

Overstappen naar XS4ALL is een optie, alhoewel ik ook al van mensen heb gehoord dat die sinds de overname door KPN wat meer in een keurslijf worden geperst, met de nodige risico's van dien. Vooralsnog kun je daar gewoon VOIP zo configureren als je wilt, ook via iets als voipbuster.

Het is dus een kwestie van kijken wat je aan functionaliteit erbij krijgt en wat je verliest als je overstapt naar een andere provider, maar ik neig er naar om desnoods functionaliteit ergens anders in te leveren, want ik ben wel een beetje klaar met KPN.

Groet.

Het vreemde is dat ik van KPN gewoon twee lijnen afneem en betaal en ook nog belonbeperkt heb. Het kost KPN dus helemaal niets. Ik stap over naar XS4ALL. Daar kan ik de gewenste functionaliteit wel krijgen. Ik ga ook nog miner betalen. Nu maar hopen dat KPN de overstap niet gaat lopen ophouden.

Het allerergste is dat je bij de helpdesk 10 keer wordt doorverbonden en dan nog niet iemand met verstand van zaken hebt gesproken. Bij het contact met XS4ALL ben ik een keer verbonden en kan die persoon al mijn vragen beantwoorden.

Reputatie 7
@RuudEmous,

Er zijn volgens mij de laatste twee weken helemaal geen updates van de V8 en V9 uitgerold.

In ieder geval niet voor de V9.

Ik gebruik een Gigaset SL910 DECT en ondervind geen enkel probleem.

Daarnaast gebruik ik Zoiper op mijn Android telefoon en ook deze levert geen problemen op.

Tevens heb ik een Asterisk telefooncentrale op mijn Synology NAS draaien met twee trunks (uitgaande lijnen).

Één naar de SIP server in de Experia Box en één naar mijn SIP server op mijn kantoor en beide functioneren zonder enig probleem.

Ik vraag me dan ook af of dit probleem veroorzaakt wordt door de Experia Box, of dat er toch een andere oorzaak aan ten grondslag ligt.

Welk type Experia Box heb jij?

Ik heb eerst de V8 gehad. Deze werkte 2 jaar prima, met de instellingen die ook in deze groep staan. Drie weken geleden plotseling geen LAN-verbinding en Sip-registratie van mijn Gigaset DX800A meer. Dat moet het gevolg van een update of een instellingswijziging bij de SIP-server van KPN (bijv. wachtwoord gewijzigd).

Monteur langsgeweest van KPN. Nieuwe V8 geinstalleerd. Werkte met fabrieksfirware tien minuten prima. Toen ging hij zich update. Weer niet aan de praat te krijgen.

KPN stuurt als oplossing een V9. Aangesloten en werkte direct perfect. Wat kleine instellingen wijzigen, dat was alles. Na een week haalt de V9 zijn update binnen. De interface geheel gewijzigd en niets meer mee te beginnen. Het probleem is dat de standaard poorten 101 en 102 die zichzelf aanmelden bij de SIP-server niet te disabelen zijn. Dus kan ik niet met 103 en 104 naar de SIP-server, want daar zijn mijn nummers dan al aangemeld.

Jouw SL910 werkt vermoedelijk analoog via een van de twee telefoon poorten.

Zoiper ken ik niet.

Ik ben benieuwd met welke instellingen jouw Asterisk-centrale zich aanmeld bij de SIP-server van KPN.

Ik hoor het graag. Mogelijk zit daar de oplossing.

Het is lastig vrolijk te blijven als je in de afgelopen 3 weken 10 dagen als bedrijf niet bereikbaar bent; inmiddels 12 onkundige medewekersn van KPN heb gesproken; deze gesprekken mij ongeveer 5 uur hebben gekost (waarvan de helf van de tijd in een wachtveld hangend) en door KPN aangedragen oplossing het opzeggen van het abonnement is.

Het ligt niet aan de Experiabox, het ligt aan het beleid van KPN.

Reputatie 7
Zie mijn bericht.

Hallo WJB,

Ik bewonder je optimisme. Ik zie dat je ook werkzaam bent in de ICT, dus als je straks - nadat je de nieuwe firmware van KPN ook hebt gekregen - alsnog een oplossing weet te vinden die anders is dan naar een andere provider over te stappen, dan hou ik me aanbevolen.

KPN is nieuwe firmware voor de Experia-boxes aan het uitrollen en die updates gebeuren gewoon. Dat kun je niet tegenhouden. Het gebeurt niet overal tegelijk. Ik woon in Amersfoort en daar gebeurde het een aantal weken geleden, een kennis in Soest met dezelfde configuratie als ik, is nog niet aan de beurt geweest. Voor mijn ExperiaBox V8 (Arcadyan VGV7519) gaan het om firmware: Runtime Code Version:  02.00.132v4 (22.08.2014-11:27:44). Die hebben ze blijkbaar gemaakt op 22 augustus j.l.

Ik heb even naar jouw oplossing gekeken en dat is wat ik ook had. Maar de nieuwe firmware heeft naast KPN-FON nog een andere verrassing in petto en dat is dat het configuratiescherm Voice -> Internal Accounts, waar je accounts *101 t/m *106 aan je één of twee telefoonlijnen kon hangen. Daarbij zijn *101 en *102 de fysieke analoge telefoonpoortjes op je experiabox en *103 t/m *106 kun je in een IP DECT centrale gebruiken. (zie afbeelding)

Oude scherm

Na de firmware update heeft dat configuratiescherm  Voice -> Account Mapping en heb je nog maar twee accounts: Phone 1 en Phone 2 en daar kun je kiezen hoe je je telefoonnummers mapped op die 2 accounts. De accounts die je in je IP centrale kon configureren zijn er gewoonweg niet meer. (zie afbeelding)

Bij andere providers kun je er nog voor kiezen om vanuit je IP centrale direct naar bijvoorbeeld VOIPbuster te gaan, maar dat KPN altijd al geblokt. 

Nieuwe scherm

Ik had gelukkig nog een extra analoge DECT centrale liggen, dus ik gebruik nu 1 IP DECT en 1 analoge DECT centrale, want op beiden kan ik maar 1 kabeltje met een fysieke telefoonlijn aansluiten. Op de IP DECT moet je dus nu de "vaste lijn" configureren. Dat betekent ook dat je die centrales redelijk dicht in de buurt van je Experiabox moet hebben, of ik moet weer telefoonkabeltjes door ons huis gaan trekken. Dat is natuurlijk niet wat ik wil. Het 'grappige' was dat toen ik de KPN belde via die suboptimale constructie, ik de opmerking kreeg dat de kwaliteit van de verbinding nogal slecht was. 

Ik hoop voor je dat het nog een aantal maanden duurt, maar ik zou alvast ga nadenken over plan B. Vroeg of laat zul je 's ochtends ontdekken dat je telefoon het niet meer doet en dat zal natuurlijk net op een moment zijn dat het helemaal niet uitkomt. Ruud had wat langer werk om erachter te komen en zijn bedrijf was dus enige dagen onbereikbaar.

Groet

Reputatie 7
Hoi isdn2glasvezel,

Goed om eindelijk eens een screenshot te zien van het probleem.

Ik heb een V9, geen V8 en daar is (nog) helemaal geen firmware update voor beschikbaar.

Zodra een dergelijke firmware update ook voor de V9 beschikbaar zal komen, waarbij het niet meer mogelijk is om IP telefoons te gebruiken, zal ik direct een proces aanspannen tegen KPN.

Het is werkelijk ongehoord dat KPN zelfs lijkt terug te keren naar het stenen tijdperk waarbij men er maar vanuit gaat dat de consument ouderwetse analoge telefoons gebruikt en geen IP telefoons.

Tevens zal ik dan per direct mijn KPN telefoon abonnement beëindigen en onderbrengen bij een andere VoiP provider zodat ik gebruik kan blijven maken van IP telefoons en mijn eigen telefoon centrale.

Waarom:

• Waar ik ook ter wereld ben en ik wordt gebeld op mijn telefoon thuis (KPN telefoon) of op mijn telefoon op kantoor (andere provider), dan gaat mijn mobiele telefoon gewoon over en kan ik het gesprek aannemen.
  • Waar ook ter wereld kan ik bellen met mijn Android telefoon (via wifi) alsof ik bel vanaf thuis of vanaf kantoor. (Geen roaming kosten.)
  • Als mijn gezin waar ook ter wereld onderling belt (Android toestellen), dan worden deze gesprekken automatisch volledig over Internet gevoerd zodra beide toestellen via wifi aangesloten zijn. (Geen gesprekskosten.) Als één van de betrokken toestellen niet via wifi verbonden is, dan zorgt mijn telefooncentrale er automatisch voor dat een "normale" GSM verbinding opgezet wordt.
Dat je binnen de SIP server op de Experia Box geen andere VoiP providers kunt instellen is inderdaad een tekortkoming.

Deze functionaliteit gebruik ik ook niet, ik heb de trunk naar dergelijke VoiP providers in mijn achterliggende Asterisk telefooncentrale opgenomen.

Als ik het goed begrepen heb, dan heeft Ruud een V9 en daarmee is het nog steeds geen probleem, ik gebruik het zelf ook en heb de laatste firmware.

Edit:

Het zou best zo kunnen zijn dat KPN "ontdekt" heeft dat via FON op dezelfde manier een verbinding met de SIP server van de Experia Box gemaakt kan worden.

Dit zou dan, samen met de zeer gebrekkige beveiliging van de SIP entries (login is altijd *10x met password kpn) een reden geweest kunnen zijn om dan maar geen telefonie over IP meer toe te staan. (Je wilt immers niet dat de eerste de beste voorbijganger verbinding maakt met jouw SIP server en daarmee vrolijk dure betaalnummers gaat bellen.)

Natuurlijk is dit dan te gek voor woorden, ze zouden er dan voor moeten zorgen dat de SIP server niet benaderbaar is via FON i.p.v. deze functionaliteit te verwijderen.

Reageer