Beantwoord

Experia Box V8 (Arcadyan VGV7519) en IPDECT telefooncentrale

  • 14 mei 2012
  • 62 reacties
  • 29723 keer bekeken

Ik heb momenteel een ISDN/ADSL aansluiting en daarop aangesloten een Gigaset 4170ISDN telefooncentrale met 4 DECT telefoontoestellen. Daarop heb ik 2 actieve telefoonnummers en twee parallele in- en uitgaande lijnen. Eén nummer rinkelt op alle 4 telefoons en één nummer ook op een telefoon op mijn werkkamer. Als ik vanaf dat toestel bel, dan zien anderen dat ene (mijn zakelijke) nummer ook. Van alle andere toestellen ziet men het andere (ons privé) telefoonnummer. Wij kunnen externe telefoontjes intern doorschakelen en met elke combinatie van 2 toestellen 2 lijnen 'bezet' houden.

Nu gaan wij binnenkort over naar Glasvezel met alles in één en dan wil ik graag dezelfde situatie als bij ISDN houden. Ik heb daarom ook de bovenstaande twee telefoonnummers overgenomen naar glasvezel.

Ik heb begrepen dat standaard de 2 lijnen op een Experiabox V8 op 2 analoge poorten worden aangesloten, maar dat dat eigenlijk 2 onafhankelijke fysieke telefoonlijnen zijn. Omdat alles via IP binnenkomt op de Experiabox en telefonie op vlan 7, zou het mij normaal lijken dat dit ook inderdaad is door de schakelen via een LAN - aansluiting naar bijvoorbeeld de Gigaset N300A IP (die ik heb aangeschaft), wat een IP-DECT telefooncentrale is met dezelfde functionaliteiten over IP als de 4170ISDN over ISDN heeft (en nog wat meer).

Ik heb al flink rondgezocht op internet en vragen gesteld aan de telefoon, maar niemand kan mij vertellen of de Experiabox V8 zo is in te stellen dat dit kan.

Op http://kpn-glasklanten.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/8143 wordt mijn vraag enigszins beantwoord (maar ook dat het een unsupported antwoord is waar je eigenlijk binnen KPN geen navraag naar mag doen) en in combinatie met andere antwoorden lijkt het dat de nummers ook toe te wijzen zijn aan nummers *104 t/m *107 die dan over IP lopen (???). Dit antwoord betreft echter een andere experia box.

Ik zou dus graag willen weten óf en indien ja, hoe dit te configureren is met een Experiabox V8. Natuurlijk is de verwachting dat als je meegaat in de vaart der volkeren van het digitale karrepad naar de digitale snelweg, dat je niet aan functionaliteit hoeft in te leveren.

Voor de goede orde, ik heb veel posts gelezen over VOIP via andere providers - daar ben ik niet naar op zoek. Ik wil gewoon de 2 telefoonlijnen die ik van KPN afneem afhandelen op een IP-DECT centrale en dus de mogelijkheden houden die ik nu met mijn ISDN centrale heb. Op die N300A IP kan ik 1 analoge lijn aansluiten (maar niet 2) en een LAN aansluiting voor VOIP.

icon

Beste antwoord door isdn2glasvezel 3 juli 2012, 21:19

Hallo,

Ondertussen heb ik de glasvezel verbinding opgeleverd gekregen en alles werkend gekregen zoals ik het wilde hebben.

Ik heb op de Experiabox mijn prive lijn toegewezen aan *104 en mijn zakelijke lijn aan *103. Verder heb ik *101 en *102 gedisabled. Dat is alles wat ik heb veranderd op de Experiabox.

Op de IP300A heb ik IP1 geconfigureerd als Prive met de volgende gegevens:

1. IP-lijn 
 Wijs een lijnnaam of een bestaand telefoonnummer toe ter identificatie.
Naam of nummer: Zakelijk
VoIP-configuratie / Profiel-download 
 Start configuratie-wizard
Provider:
Andere provider 
Profielversie   
Persoonlijke providergegevens 
Login-naam:  *103
Login-wachtwoord: kpn
Gebruikersnaam: *103
Displaynaam: Zakelijk
 Geavanceerde instellingen verbergen
Algemene gegevens van uw serviceprovider 
Domein: 192.168.2.254 
Proxy-server-adres: 
Proxy-server-poort: 5060
Registratieserver: 192.168.2.254 
Poort registratieserver: 5060
Ververstijd registratie:180 sec
Netwerkgegevens van uw serviceprovider. 
STUN gebruiken:Ja    Nee (X)
Adres STUN-server: 
Poort STUN-server: 3478
STUN-ververstijd: 240 sec
NAT-verversing: 20 sec
Uitgaande proxy-mode:Altijd    Automatisch    Nooit (x)
Adres uitgaande server: 
Uitgaande proxy-poort: 5060
Vervolgens kun je aan de diverse telefoons toewijzen welke in- en uitgaande lijnen daar worden verbonden. Door de naamgeving prive en zakelijk is dat makkelijk te onthouden 😉.

Ik heb ook getest wat er gebeurt als je al in gesprek bent op prive en er komt nog een lijntje binnen via het prive - nummer: net als bij ISDN, gaat de lijn gewoon over.

Kortom, ik heb precies hetzelfde qua telefonie als bij ISDN.

Verder werkte alles prima: omzetten mailboxen, interactieve televisie. Alleen is het wireless netwerk nog een drama (en ik heb al als enige in de beurt kanaal 3). Door de nieuwe setup staat de experiabox in de kelder, dus ik ga toch maar ergens anders (bedraad) een eigen wireless router neerzetten.

Bedankt voor de reacties en hulp en hopelijk kan dit ook voor anderen (en fjk) een oplossing zijn.

  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 
Bekijk origineel

62 reacties

Reputatie 7
Badge +30

WillyWva74 schreef op 19 nov '15 om 19:20u

Hoi ArjanEHV1983,

Ik had de zaak hier ook aan de gang met hierboven staande maar met de update van de EB V8 zijn deSIP accounts de nek omgedraait, en hierdoor werkt het allemaal niet meer, heel jammer want ik had een ISDN Centrale er achter zitten en die is werkeloos heb sinds het begin op deze manier gewerkt en tot heden geen problemen gehad helaas werkt de oude software niet meer met KPN centrale samen heb nog een V9 met oude software staan en die doet het dus niet (Intern nog wel *101 *103).

Is er een andere oplossing of moet ik KPN nu echt waarwel gaan zeggen, eerst problemen met de mail Relay opgeheven en nu dit weer, straks nog de TV ?

In afwachting van je reaktie

Met vriendelijk groet Willy

 


Erg jammer, maar KPN is op dit moment nog niet van plan deze functionaliteit terug te brengen. En ook bieden ze geen geld voor je VoIP-apparatuur

Dit topic gaat daar over: http://forum.kpn.com/t5/Vast-bellen/Voip-toestel-kan-zich-niet-meer-aanmelden-op-experiabox/td-p/369503

Robin

Hoi ArjanEHV1983,

Ik had de zaak hier ook aan de gang met hierboven staande maar met de update van de EB V8 zijn deSIP accounts de nek omgedraait, en hierdoor werkt het allemaal niet meer, heel jammer want ik had een ISDN Centrale er achter zitten en die is werkeloos heb sinds het begin op deze manier gewerkt en tot heden geen problemen gehad helaas werkt de oude software niet meer met KPN centrale samen heb nog een V9 met oude software staan en die doet het dus niet (Intern nog wel *101 *103).

Is er een andere oplossing of moet ik KPN nu echt waarwel gaan zeggen, eerst problemen met de mail Relay opgeheven en nu dit weer, straks nog de TV ?

In afwachting van je reaktie

Met vriendelijk groet Willy

vraag Ik ben met hetzelfde bezig :

1

op arcardyan stel ik in account 3 (*103) mijn nummer 6284594

account 1 disabled (staat zelfde nummer in)

2

Op N300A : login wachtwoord zegt u kpn maar is dit wachtwoord gelijk aan wachtwoord modem ?

de rest alles gevolgd maar hij wil zich niet aanmelden

gr

Fetze

Reputatie 7
Het schijnt nog tot december te duren voordat je daar uitsluitsel over krijgt.

Hallo WJB en anderen,

Ik heb gisteren KPN gebeld en ze verzocht om mij een Experiabox V9 toe te sturen. Deze is vanochtend bezorgd en na een paar minuutjes configuratiewerk heb ik nu ook weer mijn IP DECT centrale aan de praat.

Hopelijk verwijderen ze deze functionaliteit niet uit de V9 zoals ze uit de V8 hebben gedaan. 

Vooralsnog kan ik weer verder.

Groet.

Mijn probleem van het niet kunnen instellen van VoIP op de experiabox V9 is opgelost.

Gemotiveerd door het forum heb ik alles nog een keer opnieuw aangesloten.

Opgeslagen instellingen geladen en het werkte weer.

Heel vreemd, maar ik kan weer vooruit.

Reputatie 7
Ben tzt. benieuwd naar de uitkomst!

Reputatie 7
Dat dat artikel heel oud is en refereert aan de TG789vn had ik ook wel gezien.

Het feit dat combinatie dat

  1. KPN in dit artikel aangeeft dat het technisch ondersteunt wordt
  2. De V8 dit ondersteund heeft
  3. Mijn huidige V9 dit nog steeds ondersteunt
is bij een eventuele (gerechtelijke) aanklacht van belang bij de bewijsvoering.

Vandaar dat ik dit bewijs veiliggesteld heb, mocht het zover komen dat ook de V9 een firmware update krijgt die het gebruik van SIP cliënts om zeep helpt.

Nu is er nog een eenvoudige oplossing, namelijk het vervangen van de V8 door de V9. (In de hoop dat voor de gamers onder ons dat het issue met Xbox Live verholpen wordt.)

Reputatie 7
Je hebt gelijk, zo staat het in dat artikel, maar als je wat verder leest zie je dat ze een paar voorbeelden geven voor de TG787 en de TG789. Ik denk dan ook dat het op die (oude) EB's gehandhaafd zal worden evenals wellicht op de H220N. Wellicht dat je dan de keuze krijgt tussen een V8/V9 zonder en TG789/H220N met VOIP/IPDECT.

Reputatie 7
@isdn2glasvezel,

Ik lees in het door jou aangehaalde artikel nergens dat KPN dit technisch niet ondersteunt, echter alleen dat ze er geen telefonische of mail support op leveren.

Sterker nog ze geven zelfs aan dat je jouw IPDECT telefooncentrale via LAN poort 1, 2 of 4 kunt aanluiten.

Hiermee geven ze dus impliciet aan dat het technisch ondersteund wordt.

Ik heb ondertussen schermafdrukken van dit artikel en mijn huidige SIP configuratie veiliggesteld zodat ik na een eventuele upgrade van de firmware kan aantonen dat voor mij essentiële functionaliteit verwijderd is.

Just in case de V9 een soortgelijke update krijgt die de V8 blijkbaar gekregen heeft waarbij het gebruik van een IPDECT telefooncentrale (en daarmee willekeurige andere SIP cliënts) niet meer mogelijk is.

Hoi WJB,

KPN is eerder in het koperen tijdperk blijven hangen (een nieuwe koperen lijn met ISDN2 naast glasvezel was inderdaad een van de voorgestelde 'oplossingen'), maar ze zijn vanaf het begin vrij expliciet geweest dat ze dit niet ondersteunen. Zelfs in een stukje "handleiding" (zie eerdere post van mij: http://kpn-glasklanten.custhelp.com/app/answers/detail_page/a_id/8143 ) op hun eigen webpaginas geven ze aan dat ze hun bijdrage daar niet willen en kunnen supporten. 

Deze oplossing is - zoals je zelf aangeeft - ideaal en elegant voor ZZP-ers, thuiswerkers, kleine bedrijfjes en die schrapt KPN uit hun doelgroep. Dat voelt gewoon niet goed, maar juridisch kun je ze niets maken, dus je kunt je energie beter positief inzetten (volgens je tagline) en naar een mooie oplossing - al dan niet buiten KPN - te zoeken.

Als je die gevonden hebt, dan hoor ik het graag via dit forum of een privé berichtje.

Groet.

Reputatie 7
@Henk2304,

Besef je wel wat je zegt:

  • Snap je dat een persoon die zeer geregeld in het buitenland vertoeft heel wat extra kosten zal moeten maken zonder deze functionaliteit en dat een KPN abonnementje voor die telefoon dan veel beter elders ondergebracht kan worden.
  • Besef je je dat er ook met geen woord gerept wordt over port-forwarding, uPnP, DMZ, etc. in de gebruiksaanwijzing en dat ook daarvan gezegd wordt dat dit buiten de verantwoordelijkheid/ondersteuning van KPN valt. Mogen ze die functionaliteit van jou dan ook morgen afsluiten?
In vorige akkefietjes met KPN heb ik contact opgenomen met de directie van KPN en je wilt niet weten hoe de attitude dan ineens kan veranderen. (Dat je dan ineens wel als VIP behandeld wordt.)

Denk je dat ik wakker lig van eventuele proceskosten die ik bij winst kan verhalen op KPN.

Het "verdedigen" van KPN kan dan misschien in jouw aard liggen, maar ik ben daar helemaal niet van gediend.

Reputatie 7
Tsjongejonge wat blazen we weer hoog van de toren. Een proces aanspannen over een functie die niet eens ondersteund wordt en waar in de gebruiksaanwijzing met geen woord over gerept wordt.

Opnieuw ik ben geen jurist, maar een beetje serieuze advocaat gaat hier vast niet in mee, tenzij die flink aan je wil verdienen. Het staat je vanzelfsprekend vrij om je abo op te zeggen ... zodra je periode voorbij is of de voorwaarden veranderen, maar waar precies in de voorwaarden staat een passage over het gebruik van IPDECT/VOIP zoals hier gewenst?

Reputatie 7
Hoi isdn2glasvezel,

Goed om eindelijk eens een screenshot te zien van het probleem.

Ik heb een V9, geen V8 en daar is (nog) helemaal geen firmware update voor beschikbaar.

Zodra een dergelijke firmware update ook voor de V9 beschikbaar zal komen, waarbij het niet meer mogelijk is om IP telefoons te gebruiken, zal ik direct een proces aanspannen tegen KPN.

Het is werkelijk ongehoord dat KPN zelfs lijkt terug te keren naar het stenen tijdperk waarbij men er maar vanuit gaat dat de consument ouderwetse analoge telefoons gebruikt en geen IP telefoons.

Tevens zal ik dan per direct mijn KPN telefoon abonnement beëindigen en onderbrengen bij een andere VoiP provider zodat ik gebruik kan blijven maken van IP telefoons en mijn eigen telefoon centrale.

Waarom:

  • Waar ik ook ter wereld ben en ik wordt gebeld op mijn telefoon thuis (KPN telefoon) of op mijn telefoon op kantoor (andere provider), dan gaat mijn mobiele telefoon gewoon over en kan ik het gesprek aannemen.
  • Waar ook ter wereld kan ik bellen met mijn Android telefoon (via wifi) alsof ik bel vanaf thuis of vanaf kantoor. (Geen roaming kosten.)
  • Als mijn gezin waar ook ter wereld onderling belt (Android toestellen), dan worden deze gesprekken automatisch volledig over Internet gevoerd zodra beide toestellen via wifi aangesloten zijn. (Geen gesprekskosten.) Als één van de betrokken toestellen niet via wifi verbonden is, dan zorgt mijn telefooncentrale er automatisch voor dat een "normale" GSM verbinding opgezet wordt.
Dat je binnen de SIP server op de Experia Box geen andere VoiP providers kunt instellen is inderdaad een tekortkoming.

Deze functionaliteit gebruik ik ook niet, ik heb de trunk naar dergelijke VoiP providers in mijn achterliggende Asterisk telefooncentrale opgenomen.

Als ik het goed begrepen heb, dan heeft Ruud een V9 en daarmee is het nog steeds geen probleem, ik gebruik het zelf ook en heb de laatste firmware.

Edit:

Het zou best zo kunnen zijn dat KPN "ontdekt" heeft dat via FON op dezelfde manier een verbinding met de SIP server van de Experia Box gemaakt kan worden.

Dit zou dan, samen met de zeer gebrekkige beveiliging van de SIP entries (login is altijd *10x met password kpn) een reden geweest kunnen zijn om dan maar geen telefonie over IP meer toe te staan. (Je wilt immers niet dat de eerste de beste voorbijganger verbinding maakt met jouw SIP server en daarmee vrolijk dure betaalnummers gaat bellen.)

Natuurlijk is dit dan te gek voor woorden, ze zouden er dan voor moeten zorgen dat de SIP server niet benaderbaar is via FON i.p.v. deze functionaliteit te verwijderen.

Hallo WJB,

Ik bewonder je optimisme. Ik zie dat je ook werkzaam bent in de ICT, dus als je straks - nadat je de nieuwe firmware van KPN ook hebt gekregen - alsnog een oplossing weet te vinden die anders is dan naar een andere provider over te stappen, dan hou ik me aanbevolen.

KPN is nieuwe firmware voor de Experia-boxes aan het uitrollen en die updates gebeuren gewoon. Dat kun je niet tegenhouden. Het gebeurt niet overal tegelijk. Ik woon in Amersfoort en daar gebeurde het een aantal weken geleden, een kennis in Soest met dezelfde configuratie als ik, is nog niet aan de beurt geweest. Voor mijn ExperiaBox V8 (Arcadyan VGV7519) gaan het om firmware: Runtime Code Version:  02.00.132v4 (22.08.2014-11:27:44). Die hebben ze blijkbaar gemaakt op 22 augustus j.l.

Ik heb even naar jouw oplossing gekeken en dat is wat ik ook had. Maar de nieuwe firmware heeft naast KPN-FON nog een andere verrassing in petto en dat is dat het configuratiescherm Voice -> Internal Accounts, waar je accounts *101 t/m *106 aan je één of twee telefoonlijnen kon hangen. Daarbij zijn *101 en *102 de fysieke analoge telefoonpoortjes op je experiabox en *103 t/m *106 kun je in een IP DECT centrale gebruiken. (zie afbeelding)

Oude scherm

Na de firmware update heeft dat configuratiescherm  Voice -> Account Mapping en heb je nog maar twee accounts: Phone 1 en Phone 2 en daar kun je kiezen hoe je je telefoonnummers mapped op die 2 accounts. De accounts die je in je IP centrale kon configureren zijn er gewoonweg niet meer. (zie afbeelding)

Bij andere providers kun je er nog voor kiezen om vanuit je IP centrale direct naar bijvoorbeeld VOIPbuster te gaan, maar dat KPN altijd al geblokt. 

Nieuwe scherm

Ik had gelukkig nog een extra analoge DECT centrale liggen, dus ik gebruik nu 1 IP DECT en 1 analoge DECT centrale, want op beiden kan ik maar 1 kabeltje met een fysieke telefoonlijn aansluiten. Op de IP DECT moet je dus nu de "vaste lijn" configureren. Dat betekent ook dat je die centrales redelijk dicht in de buurt van je Experiabox moet hebben, of ik moet weer telefoonkabeltjes door ons huis gaan trekken. Dat is natuurlijk niet wat ik wil. Het 'grappige' was dat toen ik de KPN belde via die suboptimale constructie, ik de opmerking kreeg dat de kwaliteit van de verbinding nogal slecht was. 

Ik hoop voor je dat het nog een aantal maanden duurt, maar ik zou alvast ga nadenken over plan B. Vroeg of laat zul je 's ochtends ontdekken dat je telefoon het niet meer doet en dat zal natuurlijk net op een moment zijn dat het helemaal niet uitkomt. Ruud had wat langer werk om erachter te komen en zijn bedrijf was dus enige dagen onbereikbaar.

Groet

Reputatie 7
Zie mijn bericht.

Ik heb eerst de V8 gehad. Deze werkte 2 jaar prima, met de instellingen die ook in deze groep staan. Drie weken geleden plotseling geen LAN-verbinding en Sip-registratie van mijn Gigaset DX800A meer. Dat moet het gevolg van een update of een instellingswijziging bij de SIP-server van KPN (bijv. wachtwoord gewijzigd).

Monteur langsgeweest van KPN. Nieuwe V8 geinstalleerd. Werkte met fabrieksfirware tien minuten prima. Toen ging hij zich update. Weer niet aan de praat te krijgen.

KPN stuurt als oplossing een V9. Aangesloten en werkte direct perfect. Wat kleine instellingen wijzigen, dat was alles. Na een week haalt de V9 zijn update binnen. De interface geheel gewijzigd en niets meer mee te beginnen. Het probleem is dat de standaard poorten 101 en 102 die zichzelf aanmelden bij de SIP-server niet te disabelen zijn. Dus kan ik niet met 103 en 104 naar de SIP-server, want daar zijn mijn nummers dan al aangemeld.

Jouw SL910 werkt vermoedelijk analoog via een van de twee telefoon poorten.

Zoiper ken ik niet.

Ik ben benieuwd met welke instellingen jouw Asterisk-centrale zich aanmeld bij de SIP-server van KPN.

Ik hoor het graag. Mogelijk zit daar de oplossing.

Het is lastig vrolijk te blijven als je in de afgelopen 3 weken 10 dagen als bedrijf niet bereikbaar bent; inmiddels 12 onkundige medewekersn van KPN heb gesproken; deze gesprekken mij ongeveer 5 uur hebben gekost (waarvan de helf van de tijd in een wachtveld hangend) en door KPN aangedragen oplossing het opzeggen van het abonnement is.

Het ligt niet aan de Experiabox, het ligt aan het beleid van KPN.

Reputatie 7
@RuudEmous,

Er zijn volgens mij de laatste twee weken helemaal geen updates van de V8 en V9 uitgerold.

In ieder geval niet voor de V9.

Ik gebruik een Gigaset SL910 DECT en ondervind geen enkel probleem.

Daarnaast gebruik ik Zoiper op mijn Android telefoon en ook deze levert geen problemen op.

Tevens heb ik een Asterisk telefooncentrale op mijn Synology NAS draaien met twee trunks (uitgaande lijnen).

Één naar de SIP server in de Experia Box en één naar mijn SIP server op mijn kantoor en beide functioneren zonder enig probleem.

Ik vraag me dan ook af of dit probleem veroorzaakt wordt door de Experia Box, of dat er toch een andere oorzaak aan ten grondslag ligt.

Welk type Experia Box heb jij?

Het vreemde is dat ik van KPN gewoon twee lijnen afneem en betaal en ook nog belonbeperkt heb. Het kost KPN dus helemaal niets. Ik stap over naar XS4ALL. Daar kan ik de gewenste functionaliteit wel krijgen. Ik ga ook nog miner betalen. Nu maar hopen dat KPN de overstap niet gaat lopen ophouden.

Het allerergste is dat je bij de helpdesk 10 keer wordt doorverbonden en dan nog niet iemand met verstand van zaken hebt gesproken. Bij het contact met XS4ALL ben ik een keer verbonden en kan die persoon al mijn vragen beantwoorden.

Hallo Ruud,

Je zit dus in hetzelfde schuitje als ik en nu (dus) ook met de experiabox V9. En wij zijn niet de enigen, maar blijkbaar nog niet met genoeg om KPN op andere gedachten te brengen. 

Want je zou van KPN verwachten dat ze willen stimuleren om hun eigen telefoonnetwerk te gebruiken en niet helemaal over te gaan op VOIP (voipbuster). Dat is wat jij en ik de afgelopen 2 jaar gewoon hebben gedaan en ook allebei met 2 lijnen. En bij onze configuratie kun je die 2 lijnen ook allebei effectief gebruiken.

Het beleid van de KPN is echter heel duidelijk, ze willen hun klanten in een keurslijf dwingen en zijn niet van plan om daarvan af te wijken. Dat is ook blijkbaar duidelijk gemeld aan al hun medewerkers en met als - te accepteren - consequentie dat hun klanten eventueel overstappen naar een andere provider. Wij zijn uit hun doelgroep gevallen en hun doelgroep moet niet geconfronteerd worden met "ingewikkelde" constructies en configuratieschermen. Dus het configuratiescherm voor telefonie is nu veel eenvoudiger en restrictiever geworden.

Ik heb via dit forum, via de glasvezel helpdesk en ook met KPN zakelijk contact gehad, maar het gebruik van een VOIP - centrale achter de Experia-box kunnen en willen ze gewoonweg niet faciliteren.

Overstappen naar XS4ALL is een optie, alhoewel ik ook al van mensen heb gehoord dat die sinds de overname door KPN wat meer in een keurslijf worden geperst, met de nodige risico's van dien. Vooralsnog kun je daar gewoon VOIP zo configureren als je wilt, ook via iets als voipbuster.

Het is dus een kwestie van kijken wat je aan functionaliteit erbij krijgt en wat je verliest als je overstapt naar een andere provider, maar ik neig er naar om desnoods functionaliteit ergens anders in te leveren, want ik ben wel een beetje klaar met KPN.

Groet.

Helaas heeft KPN de laatste twee weken updates van de experiaboxen (v8 en v9)uitgerold, waardoor deze oplossing (die bij mij 2 jaar goed heeft gewekt) ook niet meer werkt. Ze kunnen ook geen ander pakket leveren waarbij het wel kan. De standaard reactie van KPN is:

Het gebruik van uw Gigaset DX800A via Voice over IP wordt door KPN klantenservice technisch niet ondersteund. Ik en mijn collega’s beschikken niet over de kennis om u hierbij te helpen. Ik adviseer u internetfora (https:///) te raadplegen voor een mogelijke oplossing. Ik heb ook geen mogelijkheid om de benodigde instellingen voor u aan te passen. Mijn excuses voor het eventueel ontstane ongemak.

 

Ik vertrouw er op u voldoende geïnformeerd te hebben.

(mail van KPN van 14-10-2014)

KPN vindt voor glasvezelklanten dat analoge telefonie de standaard is (uitspraak medewerker sevicedesk KPN).

Reputatie 7
Badge +27
Hallo isdn2glasvezel,

Ik ben inderdaad een van de webcare medewerkers van KPN. Laat ik vooropstellen dat ik begrijp dat het vervelend is dat je opstelling ineens niet meer werkt, vooral gezien hij het heel lang zonder problemen gedaan heeft. 

De link die je meestuurt geeft inderdaad de mogelijkheid voor het aansluiten van een IPDECT huiscentrale, maar geeft daar ook bij aan dat dit buiten onze ondersteuningsvoorwaarden valt. Daarnaast is deze instructie geplaatst op het moment dat de Thomson789 ons actieve modem was, dat is ongeveer drie jaar geleden. Gecombineerd houdt dat helaas dan ook in dat dergelijke opties bij het doorontwikkelen van onze apparatuur en firmware minder worden meegenomen, en dat er soms opties verdwijnen.

Op dit moment lijkt, voor wat jij wilt, de best-passende optie bij KPN ISDN te zijn. Echter, ik kan het me ook voorstellen dat je dat niet wilt. Natuurlijk zie ik het liefst dat je bij ons klant blijft, maar de tip betreffende xs4all is ook een goede. Zij richten zich inderdaad meer op de gebruiker met een meer dan gemiddelde kennis en interesse voor technische zaken, en daardoor zijn bij hen ook meer opties toegankelijk in het modem. 

Met vriendelijke groet,

Erik

Hallo Erik,

Werk jij bij KPN, wat namelijk wel zo lijkt? Het is inderdaad wel een erg cru voorstel en wellicht representatief voor de houding van KPN. Zeker als je nog naar deze link kijkt, die ooit door KPN zelf is opgesteld: http://kpn-glasklanten.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/8143, waarin wordt gesuggereerd om een IP DECT centrale via een LAN kabel aan te sluiten op je ExperiaBox en aan te sturen op de manier die ik toch ruim 2 jaar met succes heb kunnen gebruiken.

Teruggaan naar ISDN is wel bij KPN blijven, maar dat is teruggaan in de tijd, dus gewoon een belachelijk voorstel.

De beste en meest serieuze tip die ik tot nu toe heb gekregen is om naar (KPN dochter) XS4ALL over te stappen. Die zijn wat meer geschikt voor mensen die wat creatiever om willen en kunnen gaan met hun infrastructuur. Daar kun je telefonie compleet via SIP and VoipBuster zonder problemen configureren.

Daar begin ik nu toch serieuzer over na te denken en volgens mij volg ik daar velen. In elk geval wdkreek.

Met vriendelijke groet,

Reputatie 7
Ja, de V9 heeft nu de mogelijkheden om meer dan alleen Phone1 en Phone2 in te stellen. Echter ... de V9 is nu nog niet geschikt voor FON en dat schijnt wel te gaan komen door ... een firmwareupdate. En het zou zo maar kunnen zijn dat de V9 daarmee ongeveer dezelfde (on)mogelijkheden krijgt als de V8. Het is domweg zo dat de door jou gewenste opties niet door KPN ondersteund worden, zodat ze er ook geen been in zien om die zaken voor gebruikers te verbergen. De gemiddelde gebruiker heeft er niets aan en kan alleen maar in verwarring gebracht worden, toch?

In het kader van KPN fix't gewoon, kan ik melden dat door deze nieuwe firmware deze spreuk beter kan zijn: KPN flikt het gewoon, iets disablen wat 2 jaar lang wel mogelijk was.

Deze firmware heeft namelijk een configuratie mogelijkheid verandert waarvan ik en volgens mij vele anderen ruim 2 jaar dankbaar gebruik heb gemaakt. Zie mijn andere post op dit forum "Experia Box V8 (Arcadyan VGV7519) en IPDECT telefooncentrale".

In het kort komt het erop neer, dat je met deze firmware alleen maar de twee fysieke Phone Ports van de ExperiaBox kunt configureren. Tot nu toe was het mogelijk om deze te disablen en je lijnen via IP naar een IP Dect centrale door te schakelen (zie oplossing bij mijn bericht).

Kan KPN dit ook weer fixen?

Groet.

Reageer