Beantwoord

Experia Box V8 (Arcadyan VGV7519) en IPDECT telefooncentrale

  • 14 mei 2012
  • 62 reacties
  • 29722 keer bekeken

Ik heb momenteel een ISDN/ADSL aansluiting en daarop aangesloten een Gigaset 4170ISDN telefooncentrale met 4 DECT telefoontoestellen. Daarop heb ik 2 actieve telefoonnummers en twee parallele in- en uitgaande lijnen. Eén nummer rinkelt op alle 4 telefoons en één nummer ook op een telefoon op mijn werkkamer. Als ik vanaf dat toestel bel, dan zien anderen dat ene (mijn zakelijke) nummer ook. Van alle andere toestellen ziet men het andere (ons privé) telefoonnummer. Wij kunnen externe telefoontjes intern doorschakelen en met elke combinatie van 2 toestellen 2 lijnen 'bezet' houden.

Nu gaan wij binnenkort over naar Glasvezel met alles in één en dan wil ik graag dezelfde situatie als bij ISDN houden. Ik heb daarom ook de bovenstaande twee telefoonnummers overgenomen naar glasvezel.

Ik heb begrepen dat standaard de 2 lijnen op een Experiabox V8 op 2 analoge poorten worden aangesloten, maar dat dat eigenlijk 2 onafhankelijke fysieke telefoonlijnen zijn. Omdat alles via IP binnenkomt op de Experiabox en telefonie op vlan 7, zou het mij normaal lijken dat dit ook inderdaad is door de schakelen via een LAN - aansluiting naar bijvoorbeeld de Gigaset N300A IP (die ik heb aangeschaft), wat een IP-DECT telefooncentrale is met dezelfde functionaliteiten over IP als de 4170ISDN over ISDN heeft (en nog wat meer).

Ik heb al flink rondgezocht op internet en vragen gesteld aan de telefoon, maar niemand kan mij vertellen of de Experiabox V8 zo is in te stellen dat dit kan.

Op http://kpn-glasklanten.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/8143 wordt mijn vraag enigszins beantwoord (maar ook dat het een unsupported antwoord is waar je eigenlijk binnen KPN geen navraag naar mag doen) en in combinatie met andere antwoorden lijkt het dat de nummers ook toe te wijzen zijn aan nummers *104 t/m *107 die dan over IP lopen (???). Dit antwoord betreft echter een andere experia box.

Ik zou dus graag willen weten óf en indien ja, hoe dit te configureren is met een Experiabox V8. Natuurlijk is de verwachting dat als je meegaat in de vaart der volkeren van het digitale karrepad naar de digitale snelweg, dat je niet aan functionaliteit hoeft in te leveren.

Voor de goede orde, ik heb veel posts gelezen over VOIP via andere providers - daar ben ik niet naar op zoek. Ik wil gewoon de 2 telefoonlijnen die ik van KPN afneem afhandelen op een IP-DECT centrale en dus de mogelijkheden houden die ik nu met mijn ISDN centrale heb. Op die N300A IP kan ik 1 analoge lijn aansluiten (maar niet 2) en een LAN aansluiting voor VOIP.

icon

Beste antwoord door isdn2glasvezel 3 juli 2012, 21:19

Hallo,

Ondertussen heb ik de glasvezel verbinding opgeleverd gekregen en alles werkend gekregen zoals ik het wilde hebben.

Ik heb op de Experiabox mijn prive lijn toegewezen aan *104 en mijn zakelijke lijn aan *103. Verder heb ik *101 en *102 gedisabled. Dat is alles wat ik heb veranderd op de Experiabox.

Op de IP300A heb ik IP1 geconfigureerd als Prive met de volgende gegevens:

1. IP-lijn 
 Wijs een lijnnaam of een bestaand telefoonnummer toe ter identificatie.
Naam of nummer: Zakelijk
VoIP-configuratie / Profiel-download 
 Start configuratie-wizard
Provider:
Andere provider 
Profielversie   
Persoonlijke providergegevens 
Login-naam:  *103
Login-wachtwoord: kpn
Gebruikersnaam: *103
Displaynaam: Zakelijk
 Geavanceerde instellingen verbergen
Algemene gegevens van uw serviceprovider 
Domein: 192.168.2.254 
Proxy-server-adres: 
Proxy-server-poort: 5060
Registratieserver: 192.168.2.254 
Poort registratieserver: 5060
Ververstijd registratie:180 sec
Netwerkgegevens van uw serviceprovider. 
STUN gebruiken:Ja    Nee (X)
Adres STUN-server: 
Poort STUN-server: 3478
STUN-ververstijd: 240 sec
NAT-verversing: 20 sec
Uitgaande proxy-mode:Altijd    Automatisch    Nooit (x)
Adres uitgaande server: 
Uitgaande proxy-poort: 5060
Vervolgens kun je aan de diverse telefoons toewijzen welke in- en uitgaande lijnen daar worden verbonden. Door de naamgeving prive en zakelijk is dat makkelijk te onthouden 😉.

Ik heb ook getest wat er gebeurt als je al in gesprek bent op prive en er komt nog een lijntje binnen via het prive - nummer: net als bij ISDN, gaat de lijn gewoon over.

Kortom, ik heb precies hetzelfde qua telefonie als bij ISDN.

Verder werkte alles prima: omzetten mailboxen, interactieve televisie. Alleen is het wireless netwerk nog een drama (en ik heb al als enige in de beurt kanaal 3). Door de nieuwe setup staat de experiabox in de kelder, dus ik ga toch maar ergens anders (bedraad) een eigen wireless router neerzetten.

Bedankt voor de reacties en hulp en hopelijk kan dit ook voor anderen (en fjk) een oplossing zijn.

  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 
Bekijk origineel

62 reacties

Hallo,

Ondertussen heb ik de glasvezel verbinding opgeleverd gekregen en alles werkend gekregen zoals ik het wilde hebben.

Ik heb op de Experiabox mijn prive lijn toegewezen aan *104 en mijn zakelijke lijn aan *103. Verder heb ik *101 en *102 gedisabled. Dat is alles wat ik heb veranderd op de Experiabox.

Op de IP300A heb ik IP1 geconfigureerd als Prive met de volgende gegevens:

1. IP-lijn 
 Wijs een lijnnaam of een bestaand telefoonnummer toe ter identificatie.
Naam of nummer: Zakelijk
VoIP-configuratie / Profiel-download 
 Start configuratie-wizard
Provider:
Andere provider 
Profielversie   
Persoonlijke providergegevens 
Login-naam:  *103
Login-wachtwoord: kpn
Gebruikersnaam: *103
Displaynaam: Zakelijk
 Geavanceerde instellingen verbergen
Algemene gegevens van uw serviceprovider 
Domein: 192.168.2.254 
Proxy-server-adres: 
Proxy-server-poort: 5060
Registratieserver: 192.168.2.254 
Poort registratieserver: 5060
Ververstijd registratie:180 sec
Netwerkgegevens van uw serviceprovider. 
STUN gebruiken:Ja    Nee (X)
Adres STUN-server: 
Poort STUN-server: 3478
STUN-ververstijd: 240 sec
NAT-verversing: 20 sec
Uitgaande proxy-mode:Altijd    Automatisch    Nooit (x)
Adres uitgaande server: 
Uitgaande proxy-poort: 5060
Vervolgens kun je aan de diverse telefoons toewijzen welke in- en uitgaande lijnen daar worden verbonden. Door de naamgeving prive en zakelijk is dat makkelijk te onthouden 😉.

Ik heb ook getest wat er gebeurt als je al in gesprek bent op prive en er komt nog een lijntje binnen via het prive - nummer: net als bij ISDN, gaat de lijn gewoon over.

Kortom, ik heb precies hetzelfde qua telefonie als bij ISDN.

Verder werkte alles prima: omzetten mailboxen, interactieve televisie. Alleen is het wireless netwerk nog een drama (en ik heb al als enige in de beurt kanaal 3). Door de nieuwe setup staat de experiabox in de kelder, dus ik ga toch maar ergens anders (bedraad) een eigen wireless router neerzetten.

Bedankt voor de reacties en hulp en hopelijk kan dit ook voor anderen (en fjk) een oplossing zijn.

  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
  
 
Hoi WJB,

KPN is eerder in het koperen tijdperk blijven hangen (een nieuwe koperen lijn met ISDN2 naast glasvezel was inderdaad een van de voorgestelde 'oplossingen'), maar ze zijn vanaf het begin vrij expliciet geweest dat ze dit niet ondersteunen. Zelfs in een stukje "handleiding" (zie eerdere post van mij: http://kpn-glasklanten.custhelp.com/app/answers/detail_page/a_id/8143 ) op hun eigen webpaginas geven ze aan dat ze hun bijdrage daar niet willen en kunnen supporten. 

Deze oplossing is - zoals je zelf aangeeft - ideaal en elegant voor ZZP-ers, thuiswerkers, kleine bedrijfjes en die schrapt KPN uit hun doelgroep. Dat voelt gewoon niet goed, maar juridisch kun je ze niets maken, dus je kunt je energie beter positief inzetten (volgens je tagline) en naar een mooie oplossing - al dan niet buiten KPN - te zoeken.

Als je die gevonden hebt, dan hoor ik het graag via dit forum of een privé berichtje.

Groet.

Dat heb ik recent al eens gedaan, UDP floods kwamen toen niet voor.

Ik zal dit vanavond opnieuw doen.

Ik zie geen UDP floods, wel in de Security logs UDP loops.
ik denk dat je deze bedoeld. 88.84.56.138

Ik zie niet echt een correlatie.

08/02/2014  07:57:45 **UDP Loop**

08/01/2014  08:00:33 **UDP Loop**

07/31/2014  13:29:15 **UDP Loop**

07/31/2014  13:29:04 **UDP Loop**

07/31/2014  13:21:16 **UDP Loop**

07/31/2014  13:21:05 **UDP Loop**

07/31/2014  13:12:53 **UDP Loop**

07/31/2014  13:12:42 **UDP Loop**

07/31/2014  13:04:11 **UDP Loop**

07/31/2014  13:04:00 **UDP Loop**

07/31/2014  12:56:16 **UDP Loop**

07/31/2014  12:56:06 **UDP Loop**

07/31/2014  12:48:58 **UDP Loop**

07/31/2014  12:48:47 **UDP Loop**

07/31/2014  12:42:22 **UDP Loop**

07/31/2014  12:42:12 **UDP Loop**

07/31/2014  12:36:09 **UDP Loop**

07/31/2014  12:35:58 **UDP Loop**

07/31/2014  12:28:31 **UDP Loop**

07/31/2014  12:28:20 **UDP Loop**

07/31/2014  08:57:29 **UDP Loop**

07/31/2014  06:23:36 **UDP Loop**

02.08.2014/13:38:04 inkomend

01.08.2014/12:31:31 inkomend(*101)

30.07.2014/14:48:12 uitgaand

30.07.2014/10:33:50 inkomend

29.07.2014/14:37:51 inkomend(*101)

28.07.2014/18:15:34 inkomend(*101)

28.07.2014/12:12:43 inkomend

28.07.2014/10:23:23 inkomend

27.07.2014/19:15:42 inkomend

26.07.2014/13:06:39 inkomend

26.07.2014/11:59:53 inkomend

26.07.2014/09:05:50 inkomend(*101)

Ben er inmiddels klaar mee. Ben nu klant bij xs4all. Bellen over voip werkt hier probleemloos
Reputatie 7
Badge +27
Hallo isdn2glasvezel,

Ik ben inderdaad een van de webcare medewerkers van KPN. Laat ik vooropstellen dat ik begrijp dat het vervelend is dat je opstelling ineens niet meer werkt, vooral gezien hij het heel lang zonder problemen gedaan heeft. 

De link die je meestuurt geeft inderdaad de mogelijkheid voor het aansluiten van een IPDECT huiscentrale, maar geeft daar ook bij aan dat dit buiten onze ondersteuningsvoorwaarden valt. Daarnaast is deze instructie geplaatst op het moment dat de Thomson789 ons actieve modem was, dat is ongeveer drie jaar geleden. Gecombineerd houdt dat helaas dan ook in dat dergelijke opties bij het doorontwikkelen van onze apparatuur en firmware minder worden meegenomen, en dat er soms opties verdwijnen.

Op dit moment lijkt, voor wat jij wilt, de best-passende optie bij KPN ISDN te zijn. Echter, ik kan het me ook voorstellen dat je dat niet wilt. Natuurlijk zie ik het liefst dat je bij ons klant blijft, maar de tip betreffende xs4all is ook een goede. Zij richten zich inderdaad meer op de gebruiker met een meer dan gemiddelde kennis en interesse voor technische zaken, en daardoor zijn bij hen ook meer opties toegankelijk in het modem. 

Met vriendelijke groet,

Erik

Helaas heeft KPN de laatste twee weken updates van de experiaboxen (v8 en v9)uitgerold, waardoor deze oplossing (die bij mij 2 jaar goed heeft gewekt) ook niet meer werkt. Ze kunnen ook geen ander pakket leveren waarbij het wel kan. De standaard reactie van KPN is:

Het gebruik van uw Gigaset DX800A via Voice over IP wordt door KPN klantenservice technisch niet ondersteund. Ik en mijn collega’s beschikken niet over de kennis om u hierbij te helpen. Ik adviseer u internetfora (https:///) te raadplegen voor een mogelijke oplossing. Ik heb ook geen mogelijkheid om de benodigde instellingen voor u aan te passen. Mijn excuses voor het eventueel ontstane ongemak.

 

Ik vertrouw er op u voldoende geïnformeerd te hebben.

(mail van KPN van 14-10-2014)

KPN vindt voor glasvezelklanten dat analoge telefonie de standaard is (uitspraak medewerker sevicedesk KPN).

Het vreemde is dat ik van KPN gewoon twee lijnen afneem en betaal en ook nog belonbeperkt heb. Het kost KPN dus helemaal niets. Ik stap over naar XS4ALL. Daar kan ik de gewenste functionaliteit wel krijgen. Ik ga ook nog miner betalen. Nu maar hopen dat KPN de overstap niet gaat lopen ophouden.

Het allerergste is dat je bij de helpdesk 10 keer wordt doorverbonden en dan nog niet iemand met verstand van zaken hebt gesproken. Bij het contact met XS4ALL ben ik een keer verbonden en kan die persoon al mijn vragen beantwoorden.

Ik heb eerst de V8 gehad. Deze werkte 2 jaar prima, met de instellingen die ook in deze groep staan. Drie weken geleden plotseling geen LAN-verbinding en Sip-registratie van mijn Gigaset DX800A meer. Dat moet het gevolg van een update of een instellingswijziging bij de SIP-server van KPN (bijv. wachtwoord gewijzigd).

Monteur langsgeweest van KPN. Nieuwe V8 geinstalleerd. Werkte met fabrieksfirware tien minuten prima. Toen ging hij zich update. Weer niet aan de praat te krijgen.

KPN stuurt als oplossing een V9. Aangesloten en werkte direct perfect. Wat kleine instellingen wijzigen, dat was alles. Na een week haalt de V9 zijn update binnen. De interface geheel gewijzigd en niets meer mee te beginnen. Het probleem is dat de standaard poorten 101 en 102 die zichzelf aanmelden bij de SIP-server niet te disabelen zijn. Dus kan ik niet met 103 en 104 naar de SIP-server, want daar zijn mijn nummers dan al aangemeld.

Jouw SL910 werkt vermoedelijk analoog via een van de twee telefoon poorten.

Zoiper ken ik niet.

Ik ben benieuwd met welke instellingen jouw Asterisk-centrale zich aanmeld bij de SIP-server van KPN.

Ik hoor het graag. Mogelijk zit daar de oplossing.

Het is lastig vrolijk te blijven als je in de afgelopen 3 weken 10 dagen als bedrijf niet bereikbaar bent; inmiddels 12 onkundige medewekersn van KPN heb gesproken; deze gesprekken mij ongeveer 5 uur hebben gekost (waarvan de helf van de tijd in een wachtveld hangend) en door KPN aangedragen oplossing het opzeggen van het abonnement is.

Het ligt niet aan de Experiabox, het ligt aan het beleid van KPN.

Mijn probleem van het niet kunnen instellen van VoIP op de experiabox V9 is opgelost.

Gemotiveerd door het forum heb ik alles nog een keer opnieuw aangesloten.

Opgeslagen instellingen geladen en het werkte weer.

Heel vreemd, maar ik kan weer vooruit.

Reputatie 7
Badge +30

WillyWva74 schreef op 19 nov '15 om 19:20u

Hoi ArjanEHV1983,

Ik had de zaak hier ook aan de gang met hierboven staande maar met de update van de EB V8 zijn deSIP accounts de nek omgedraait, en hierdoor werkt het allemaal niet meer, heel jammer want ik had een ISDN Centrale er achter zitten en die is werkeloos heb sinds het begin op deze manier gewerkt en tot heden geen problemen gehad helaas werkt de oude software niet meer met KPN centrale samen heb nog een V9 met oude software staan en die doet het dus niet (Intern nog wel *101 *103).

Is er een andere oplossing of moet ik KPN nu echt waarwel gaan zeggen, eerst problemen met de mail Relay opgeheven en nu dit weer, straks nog de TV ?

In afwachting van je reaktie

Met vriendelijk groet Willy

 


Erg jammer, maar KPN is op dit moment nog niet van plan deze functionaliteit terug te brengen. En ook bieden ze geen geld voor je VoIP-apparatuur

Dit topic gaat daar over: http://forum.kpn.com/t5/Vast-bellen/Voip-toestel-kan-zich-niet-meer-aanmelden-op-experiabox/td-p/369503

Robin

vraag Ik ben met hetzelfde bezig :

1

op arcardyan stel ik in account 3 (*103) mijn nummer 6284594

account 1 disabled (staat zelfde nummer in)

2

Op N300A : login wachtwoord zegt u kpn maar is dit wachtwoord gelijk aan wachtwoord modem ?

de rest alles gevolgd maar hij wil zich niet aanmelden

gr

Fetze

Hoi ArjanEHV1983,

Ik had de zaak hier ook aan de gang met hierboven staande maar met de update van de EB V8 zijn deSIP accounts de nek omgedraait, en hierdoor werkt het allemaal niet meer, heel jammer want ik had een ISDN Centrale er achter zitten en die is werkeloos heb sinds het begin op deze manier gewerkt en tot heden geen problemen gehad helaas werkt de oude software niet meer met KPN centrale samen heb nog een V9 met oude software staan en die doet het dus niet (Intern nog wel *101 *103).

Is er een andere oplossing of moet ik KPN nu echt waarwel gaan zeggen, eerst problemen met de mail Relay opgeheven en nu dit weer, straks nog de TV ?

In afwachting van je reaktie

Met vriendelijk groet Willy

Reputatie 7
Ja, de V9 heeft nu de mogelijkheden om meer dan alleen Phone1 en Phone2 in te stellen. Echter ... de V9 is nu nog niet geschikt voor FON en dat schijnt wel te gaan komen door ... een firmwareupdate. En het zou zo maar kunnen zijn dat de V9 daarmee ongeveer dezelfde (on)mogelijkheden krijgt als de V8. Het is domweg zo dat de door jou gewenste opties niet door KPN ondersteund worden, zodat ze er ook geen been in zien om die zaken voor gebruikers te verbergen. De gemiddelde gebruiker heeft er niets aan en kan alleen maar in verwarring gebracht worden, toch?

Reputatie 7
Tsjongejonge wat blazen we weer hoog van de toren. Een proces aanspannen over een functie die niet eens ondersteund wordt en waar in de gebruiksaanwijzing met geen woord over gerept wordt.

Opnieuw ik ben geen jurist, maar een beetje serieuze advocaat gaat hier vast niet in mee, tenzij die flink aan je wil verdienen. Het staat je vanzelfsprekend vrij om je abo op te zeggen ... zodra je periode voorbij is of de voorwaarden veranderen, maar waar precies in de voorwaarden staat een passage over het gebruik van IPDECT/VOIP zoals hier gewenst?

Reputatie 7
Je hebt gelijk, zo staat het in dat artikel, maar als je wat verder leest zie je dat ze een paar voorbeelden geven voor de TG787 en de TG789. Ik denk dan ook dat het op die (oude) EB's gehandhaafd zal worden evenals wellicht op de H220N. Wellicht dat je dan de keuze krijgt tussen een V8/V9 zonder en TG789/H220N met VOIP/IPDECT.

Reputatie 7
Ben tzt. benieuwd naar de uitkomst!

Reputatie 7
Het schijnt nog tot december te duren voordat je daar uitsluitsel over krijgt.

Hallo fjk,

Eigenlijk kan ik me niet voorstellen dat hier niet een goed alternatief voor is. Volgens mij is het gewoon een kwestie van de juiste mensen binnen KPN deze use case voor te leggen. Daarom heb ik mijn vraag ook gepost op een forum met KPN als moderator. Voor mij is het blijven gebruiken van ISDN geen optie meer, de monteur komt het volgende week alles aansluiten en ik heb als back-up een extra analoge DECT centrale voor het tweede nummer, mocht het allemaal (nog) niet lukken. Dan zet ik wel even twee telefoons neer op m’n werkkamer.

Ik werk zelf ook binnen de IT en weet dat het lastig is om soms de juiste mensen te bereiken met de juiste kennis. Dit is ook wel een lastig probleem, maar volgens mij is het wel een situatie die vaker voorkomt en vaak ook bij die KPN klanten die best wel een goede klant zijn qua omzet. Dus hopelijk trigger dit een KPN medewerker die wel van de hoed en de rand weet.

Ik heb ook een dame van KPN aan de deur gehad, die als gevolg van de nabije oplevering van glasvezel de hele straat doorging. Deze wist mij ook te vertellen dat het grote voordeel van KPN als aanbieder was, dat je je bestaande apparatuur kon blijven gebruiken, inclusief ISDN apparatuur. Dit zonder ook maar een blik te hebben geworpen op onze bestaande situatie. Ik wist ondertussen al beter, maar had ook kunnen vragen of ze dat even op papier wilde zetten met een handtekening eronder.

Bij de helpdesk werd ik stukken beter geholpen en schakelde de betreffende persoon allerlei andere collega's en afdelingen in, maar het eindresultaat was dat dit nog redelijk onontgonnen terrein was en er zo geen oplossing bekend was, maar dat ze wel inzagen dat dit vaker voor zou gaan komen en eigenlijk ook opgelost moest worden. Deze meneer kwam nog wel met het advies om KPN zakelijk te bellen, want hij dacht dat die vaker met dit bijltje zou moeten hakken, want de hele configuratie ligt natuurlijk dicht tegen een zakelijke aan. Dit is natuurlijk ook iets wat aansluit bij ‘het nieuwe werken’. Genoeg redenen voor KPN om met een goede oplossing te komen. Indien niet nu, dan toch wel op korte termijn. Want (zie verder) hun concollega’s denken daar in elk geval al wel over na.

In elk geval willen we allebei het volgende (neem ik aan): twee onafhankelijke lijnen die in- en uitgaand op een prive en zakelijk nummer gebeld kunnen worden of waarmee je als dusdanig kunt uitbellen en dat deze beide binnenkomen via een IP – aansluiting op een IP-DECT telefooncentrale conform onze ISDN – opstelling. In elk geval zonder omzetting naar analoge signalen. Ik weet niet hoe dit in de KPN centrale gaat, of beide nummers aan elkaar zijn gekoppeld en als nummer 1 bezet is en iemand anders belt op nummer 1, dat hij dan automatisch naar nummer 2 schakelt (dit kan anders eventueel bij “doorschakelen indien bezet” gerealiseerd worden).

Er zijn wel wat gekunstelde oplossingen denkbaar en eentje is misschien een oplossing voor jou. Zie hier: http://www.internl.net/index.php?option=com_content&view=article&id=318&Itemid=368 . Dit is een gateway waar je de twee analoge lijnen (die zojuist door de experiabox van digitaal zijn omgezet) weer omzet naar ISDN digital.

Een andere oplossing – maar dan ben je wellicht je bestaande telefoonnummers kwijt en moet je wachten tot je kunt switchen naar een andere provider die wat minder is gefocust op het verkopen van wat ze de afgelopen eeuw hebben gedaan: telefoontikken. Neem een provider met alleen internet (en TV) en die zelf afblijft van het VOIP – protocol en dat niet dichttimmert via een experiabox, dan neem je gewoon VOIP af via een van de VOIP providers. Maar dat was je al van plan als KPN niet met een oplossing komt. Zelfs dan kun je via deze oplossing: http://www.voipbel.nl/index.php/isdnoverip of google even op “van isdn naar glasvezel gateway” en je ziet de wereld aan oplossingen. Een andere interessante oplossing is te vinden op http://www.vughtopglasvezel.nl/faq/de-meest-gestelde-vragen Daar hebben ze het over een FRITZ!Box Fon WLAN 7390, het alles in een apparaat die lijkt te kunnen wat wij willen.

Hallo isdn2voip,

Ik had deze vraag over het hoofd gezien, maar de configuratie op de N300A IP zit 'm eigenlijk in 3 schermen en die doe je allemaal door via een browser in te loggen op je N300A en natuurlijk door een aantal DECT handsets gewoon aan te melden op je N300A volgens de beschrijving.

In het scherm: Instellingen -> Telefonie -> Lijnen bewerk je 2 van je lijnen, door op bewerk te klikken. Dat doe je zoals ik al eerder heb beschreven. *104 heb ik Prive genoemd en die zit op de experiabox gekoppeld (die *104) aan het nummer dat als privenummer dienst doet.

Vervolgens doe je de toewijzing van de nummers aan de telefoons onder: Instellingen -> Telefonie -> Nummer toewijzen.

Groet en succes.

Hallo,

Afgelopen weekend is mijn Experia Box V8 voorzien van nieuwe firmware. Versie 02.00.132v4.

Elders op dit forum is gevraagd wat de wijzigingen zijn en is beantwoord dat dit voornamelijk rondom KPN-fon zou moeten zijn.

Ik kan helaas ook melden dat deze oplossing - die 2 jaar gewerkt heeft - door deze firmware om zeep is geholpen.

In het scherm Voice => Internal Accounts kon je 5 accounts (*101 t/m *105) koppelen aan je telefoonnummer en deze ook enablen of disablen.

In de nieuwe firmware heeft dit nu Account Mapping en heb je alleen nog maar de fixed accounts Phone 1 en Phone 2 (en dat zijn de fysieke poorten van de ExperiaBox) en kun je daar je telefoonnummer(s) aan koppelen.

De account (*103) en (*104) doorverbinden via IP naar bijvoorbeeld een Gigaset N300A IP is dus niet meer mogelijk.

Ik ben hier dus niet zo heel erg blij mee, want dit werpt mij weer terug naar de beginvraag dat ik net zoiets wil als in de tijd dat ik nog ISDN had qua telefonie. En dit zal ook het geval zijn voor alle anderen die hun voordeel hebben gedaan met deze oplossing en de nieuwe firmware krijgen uitgerold.

Kan ik van de moderator hier een suggestie / oplossing krijgen?

Kan ik bijvoorbeeld dit wel doen met een ander glasvezel modem? (V9?) Of kan ik terug naar de oude firmware en die zo houden? Of kan er asap een firmware worden geregeld die deze mogelijkheid weer wel biedt.

Lees mijn vraag van meer dan 2 jaar geleden maar terug om te begrijpen wat ik eigenlijk wil bereiken.

In het kader van KPN fix't gewoon, kan ik melden dat door deze nieuwe firmware deze spreuk beter kan zijn: KPN flikt het gewoon, iets disablen wat 2 jaar lang wel mogelijk was.

Deze firmware heeft namelijk een configuratie mogelijkheid verandert waarvan ik en volgens mij vele anderen ruim 2 jaar dankbaar gebruik heb gemaakt. Zie mijn andere post op dit forum "Experia Box V8 (Arcadyan VGV7519) en IPDECT telefooncentrale".

In het kort komt het erop neer, dat je met deze firmware alleen maar de twee fysieke Phone Ports van de ExperiaBox kunt configureren. Tot nu toe was het mogelijk om deze te disablen en je lijnen via IP naar een IP Dect centrale door te schakelen (zie oplossing bij mijn bericht).

Kan KPN dit ook weer fixen?

Groet.

Reageer