Experia box v8, Internet valt regelmatig weg

• 30 oktober 2015
  • 3 reacties
  • 671 keer bekeken

Beste forumleden,

Ik ben kortgeleden verhuist naar een kamer waarbij we het internet delen met een aantal personen. Nu is het me opgevallen dat de verbinding regelmatig er even uit ligt. Dit kan iets tussen de 3 en 15 seconden zijn. Het is in ieder geval soms lang genoeg om mijn ssh verbinden stuk te maken. Verder is het geen probleem bij browsen, maar soms duurt alles gewoon wat langer.

Het lijkt gerelateerd te zijn aan deze log messages van de router.

10/30/2015 20:14:34 If(ATM2) start PPP
10/30/2015 20:12:26 If(ATM2) PPP Dial timeout : 12000
10/30/2015 20:12:26 If(4) disconnect LCP.
10/30/2015 20:12:13 If(ATM2) start PPP
10/30/2015 20:10:05 If(ATM2) PPP Dial timeout : 12000
10/30/2015 20:10:05 If(4) disconnect LCP.
10/30/2015 20:09:52 If(ATM2) start PPP Ik heb al elders gelezen dat het mogelijk aan de aansluiting ligt in de meterkast, maar hier zie ik niks geks. We hebben geen splitter en de modem is meteen aangesloten op het punt in de meterkast met een 1m lange kabel, vermoedelijk meegelevert met het aansluitpakket. Is er iets wat wij kunnen doen om het kwaliteit van het internet iets te verbeteren.

Ps. deze logs gaan zo de hele dag door, ook op dal uren van het internet/interne netwerk. redelijk regelmatig om de 2~ minuten.

Met vriendelijke groet,
Dennis Brentjes.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +13
Heb je Windows 10?

En zie je rechtsonder een geel driehoekje?

Als je daarop klikt en op probleem oplossen, dan werkt het weer.

Het komt wel regelmatig terug.

Ligt dan aan de drivers van je netwerkkaart.

Aan de foutmeldingen te zien maakt het vrij weinig uit of er een Windowsmachine achterhangt. Een simpele 'problemen oplossen' gaat hier niet bij werken.

Enkele andere topics van de afgelopen jaren eindigen helaas nooit met wat de oplossing van het probleem is geweest.

Ik zou een lijnmeting voorstellen om uit te sluiten dat het aan de verbinding tussen de wijkcentrale en het modem ligt. Roflincopter geeft aan dat het modem direct op de IS/RA is aangesloten met een korte kabel. Ik vermoed dat er geen gebruik wordt gemaakt van telefonie, dus een splitter zou niet nodig moeten zijn. Als de afstand tot de centrale minder dan 2 kilometer is moet die PPP-sessie gewoon stabiel kunnen werken.

Reputatie 7
Badge +28
Dag Dennis, welkom op het forum!

Dit is zeker storend! Kun je voor de zekerheid nog controleren of de kabel tussen Experiabox en israpunt een ronde kabel is? Sommige oudere aansluitingen zijn nog verbonden met een platte kabel, die zijn erg gevoelig voor storingen. Vroeger bij telefonie niet zo'n probleem, met ADSL/VDSL ligt dit wat gevoeliger. Ik zou graag een meting willen uitvoeren om te achterhalen of ik de storing aan onze kant ook zichtbaar is. Kun je daarvoor reageren op het privébericht dat ik heb gestuurd?

: Ook welkom! 🙂 Goede vraag. Ik heb een paar oudere topics opgezocht en het antwoord ontbreekt inderdaad vaak. Deze melding betekent eigenlijk alleen dat de lijn niet stabiel genoeg is om de PPP-sessie in stand te houden. Dit kan aan veel verschillende dingen liggen, regelmatig de bekabeling binnenshuis, maar het vervangen van de Experiabox heeft dit in de meeste gevallen opgelost. Bij een paar klanten bleek er inderdaad buitenshuis een probleem te zijn. Het klopt dat het thuisnetwerk hier los van staat. Ik ga als eerste controleren of in mijn lijnmetingen ook zoveel verbrekingen terug te zien zijn en op basis daarvan vervolgactie uitvoeren.

Reageer