Experia Box V8 router werkt niet met NAS

• 27 november 2013
  • 2 reacties
  • 6002 keer bekeken

Ik heb recent KPN glasvezel alles-in-een. Werkt redelijk, wifi heb ik weer uitgezet vanwege gebrek aan bereik maar de rest lijkt aardig. Op 1 onoplosbare hinderlijke storing na: De Experia V8 router sluist af en toe zijn eigen ipadres (192.168.2.254) door naar onze NAS (Thecus EVO2200, fixed ip 192.168.2.103). Voor de devices die binnen ons huis dit overkomt betekent dit geen internet toegang meer (de NAS is geen router!).

Als we de NAS fysiek uitzetten krijgen onze telefoons en computers weer toegang tot internet. Bij het aanzetten van de NAS gaat het een tijdje goed, maar 'je kunt erop wachten' tot diverse apparaten niet meer bij internet komen. Als we in zo'n geval het ip-adres van de experiabox in een browser intypen (.254) komt het inlogscherm van de NAS in de browser te voorschijn (zou bij .103 zo moeten zijn)...

Probleem gemaild naar KPN maar die zeggen er niets mee te kunnen en verwijzen mij naar dit forum. 

Telefonisch contact met KPN leverde ook niets op, behalve de informatie dat de opvolger (Experiabox V9) niet voor januari/februari geleverd kan worden. 

Moeten wij tot zolang met een wegvallende internet verbinding zitten? Iemand een suggestie? Andere provider? Slimme truc?

2 reacties

Reputatie 7
Hou GerardB, welkom op het forum.

Het probleem dat je beschrijft is wel heel vreemd, maar ik kijk nergens meer van op bij KPN.

Wel vind ik het vreemd dat je aan je lot overgelaten wordt door KPN, terwijl dit toch echt riekt naar een fout in de firmware van de router.

Wat je nog kan doen is jouw NAS dynamisch een IP adres toe te laten wijzen door de DHCP server van de router en deze vast te zetten op de router zelf, zodat de NAS toch altijd hetzelfde adres behoudt.

Ik adviseer altijd om IP adressen door de DHCP server toe te laten wijzen.

Dit vereenvoudigd het beheer aanzienlijk.

Overigens heb ik dit probleem niet ondervonden met mijn NAS toen ik nog een V8 had. (Overigens wel met IP adres verkregen van de DHCP server.)

Dag wjb

Dank voor de tip. Helaas. Na diverse experimenten nog steeds geen oplossing.

DHCP instellingen weer default gezet (uitgegeven door de experiabox) en daarna statisch gemaakt op ons gebruikelijke adres (.103). Je kunt er op wachten en dan treedt het probleem (op wisselende devices) weer op: de 192.168.2.254 komt op 192.168.2.103 uit voor de storende devices. 

Zolang de NAS aan staat (erg handig als je foto's wilt opslaan) levert de situatie ons uitvallend internet op, bijzonder vervelend. 

Contact gehad met KPN. Helpdesk kan mij niet verder helpen en verwijst mij naar 'tips via forums'. 

Gebeld met KPN dochter XS4ALL. Zij geven aan een zelfde glasvezel pakket te kunnen bieden met een beter modem (Fritzbox), maar ze waarschuwen me voor dubbele kosten. KPN hierover gebeld (afdeling contracten). Zij bevestigen mij dat ik inderdaad nu tot oktober volgend jaar vast zit aan KPN. Van NAS aansluitingen weet de meneer van afdeling contracten niet veel en hij adviseert dit als een storing aan te melden bij de eerder geraadpleegde afdeling. Weer doorverbonden. Nieuwe Experiabox V8 opgestuurd gekregen (maar zelfde firmware en type blijkbaar): probleem blijft reproduceerbaar aanwezig. 

Voelt als kastje - muur. 

Iemand nog tips?

Reageer