Beantwoord

Experia box v9 geeft onjuiste ip-adressen uit

• 2 april 2015
  • 28 reacties
  • 2732 keer bekeken

Mijn Experiabox V9 geeft voor iDevices onbruikbare ip-adressen uit; zoals 10.97.173.74. Alleen door een vast ip-adres in te voeren kan ik mijn Apple-apparatuur met het Internet verbinden. Dit is zeer lastig. Ik wil gewoon DHCP kunnen gebruiken. De Servicedesk heeft geen verklaring voor dit probleem en geen oplossing.
icon

Beste antwoord door AndréWerkman34 21 mei 2015, 19:48

Het probleem met de uitgifte van de onjuiste IP-adressen (A-klasse; 10.97.xxx.yy) door de V9 Experia box is verholpen. De KPN-servicedesk moest hiervoor wat administratieve kunstgrepen uithalen, daar de oplossing (verwijderen centraal bewaarde settings van de Experia box) niet m.b.v. een normale incidentregistratie kon worden aangestuurd. Het KPN Servicetool heb ik niet meer in gebruik, zodat mijn settings niet meer naar KPN worden gestuurd en deze backup mijn nieuwe settings in de box niet meer overschrijven na een reset van deze box.

Enkele dagen leek alles weer correct te functioneren. Bedraad werkte alles goed, doch ondanks een maximaal wifi-indicatiesymbool op alle gebruikte devices, was de wire-less performance dramatisch. Ook liep de TV regelmatig vast en moest om dit te verhelpen de Experia box worden gereset.

Voor mijn TV’s maakte ik gebruik van de door KPN geleverde Devolo draadloze verbindingssets. Om mijn iPad/iPhone op de 2e etage te kunnen gebruiken, maakte ik aanvankelijk met succes gebruik van Netgear Powerline AV200 wifi-extender. Deze had ik in de hoop dat dit het IP-adres-issue zou oplossen, vervangen door een TP-Link AV500.

KPN adviseerde vervolgens Ethernet-kabels te trekken en hierachter wifi-extenders te plaatsen teneinde het wifi-probleem op te lossen. Ik heb de coax-kabels in mijn woning laten vervangen door UTP-kabels, waardoor ik geen gebruik meer hoef te maken van de Devolo-verbindingssets t.b.v. de TV. Ik maak nu op de 2e etage alleen nog gebruik van de TP-Link. De wifi-verbinding in de gehele woning is reeds twee weken goed en wordt nog zelden onderbroken.

Blijkbaar was het gebruik van meerdere draadloze verbindingssets de oorzaak van de wifi-problemen. Het lijkt erop dat de signalen van de verschillende verbindingssets, over het stroomnet binnen de woning storingen veroorzaken in het datatransport. Ik heb hier overigens 4 jaar geen problemen mee gehad, maar mogelijk dat door meerdere keren verandering van Experiabox, NT-1, software-updates, nieuwe versie van de Devolo-verbindingssets, de gevoeligheid voor verstoringen is toegenomen.
Bekijk origineel

28 reacties

En heb je al een harde reset gedaan?
Reputatie 7
Hoi AndréWerkman, welkom op het forum.

Hier heb ik nog nooit een melding van gezien op het forum.

Geldt dit alleen voor iDevices, of ook voor apparaten van andere makelij?

Geldt dit zowel voor draadloos aangesloten iDevices als voor bedraad aangesloten iDevices?

Als je inlogt op de V9 en de DHCP Cliënt list opvraagt, staan daar dan iDevices tussen?

Ik heb alles gedaan wat de KPN-servicedesk heeft gevraag of zou kunen vragen. Paperclip-resets, powerline-extenders verwijderd/vervangen, andere kanalen geprobeerd met het servicetool (9 is volgens insiders het juiste kanaal voor Apple-apparatuur). De Experiabox is overigens recent tot tweemaal toe vervangen, maar dit heeft het plotseling optredende probleem niet opgelost. De KPN-glasvezelverbinding heeft >5 jaar probleemloos gefunctioneerd. Het probleem trad plotseling op. Er hebben geen bouwkundige aanpassingen in of om mijn woning plaatsgevonden. Op alle hardware staat de laatste versie besturingssoftware. Ik heb geen ge-jailbreakte iDevices.
Het probleem met de onjuiste range ip-adressen trad aanvankelijk zo nu en dan op en niet gelijktijdig voor zowel iPhone, iPad als HP-laptop. Ook wireless-gast-iPhones/laptops worden geconfronteerd met dit probleem. Mijn laptop is nu wel wiressless aangesloten, mijn iDevices (iPad/iPhone) werken nu via vaste ip-adressen. De iPad/iPhone kunnen alleen via wifi worden aangesloten.
Reputatie 7
Is dat niet de adresrange die iTV-ontvangers krijgen?

Reputatie 7
Henk2304 schreef:
Is dat niet de adresrange die iTV-ontvangers krijgen?

Dat is een hele aardige.

Kijk eens op een TV ontvanger wat die voor een IP adres heeft.

Komt dat overeen (minstens eerste twee octets)?

Zo ja, post hier eens het MAC adres van zo'n iDevice (minstens de eerste drie bytes).

Als ik zodadelijk thuis ben zal ik dit even controleren. De Experiabox V9 is in de afgelopen 14 dagen 2 maal vervangen. Bij de vervanging werden de settings (waaronder de netwerknaam en het wachtwoord) steeds over de glasvezel-link in de nieuwe Experiabox gezet. Ik kreeg dus nooit de op de achterzijde van de Experiabox vermelde naam. Deze gegevens zijn een jaar geleden m.b.v. het KPN servicetool centraal opgeslagen bij KPN. De KPN-servicedesk kan deze gegevens niet voor mij verwijderen, waardoor ik zeker weet dat ik de nieuwe Experiabox helemaal van scratch af inricht. Ik heb het idee dat hierdoor de factorysettings van een nieuwe Experiabox voortdurend worden overschreven met de incorrecte centraal bij KPN opgeslagen settings, waardoor het probleem blijft bestaan. Blijkbaar is er geen enkele KPN-afdeling geautoriseerd om voor mij de met het Servicetool geüploade gegevens te verwijderen.
Zojuist werden bij het aanzetten van de laptop de volgende gegevens toegewezen:
10.97.151.241/16
10.97.0.1 (router, DHCP-server)

Ook mijn iPhone en iPad hebben een adres in de 10.97.h.h reeks.

De DNS-adressen worden vreemd genoeg vaak wél correct doorgegeven. (195.121.1.34, 195.121.1.66 in dit geval).
Bij het instellen van een statisch adres geef ik daar het adres van de router op.

De tv-ontvanger geeft het volgende weer:
10.222.131.141/16
10.222.128.1 (router)

Ze hebben dus beide een adres in de A-klasse, maar zitten niet in hetzelfde netwerk.

Zojuist is het IP-adres van mijn iPhone veranderd in een adres dat het hoort te krijgen (192.168.2.h/24). Hoe lang dit aanhoudt, is onduidelijk. Het is iedere keer weer een verrassing.

Enkele weken geleden werd mij gevraagd het KPN servicetool te upgraden naar de laatste versie. Ik weet niet of het met de huidige problemen te maken heeft, maar hierna lijkt het probleem waarbij de verkeerde adressen worden uitgedeeld te zijn ontstaan. Het schijnt zo dat de gegevens van het draadloze netwerk (SSID, beveiliging, kanaal) bij KPN worden opgeslagen als de servicetool is uitgevoerd. Ik weet niet of dit bij de vorige versie van het tool ook plaatsvond. Twee Experia Boxen verder en dezelfde gegevens werden steeds automatisch bijgewerkt naar de gegevens die zijn opgeslagen bij KPN. Zou het misschien kunnen dat er ook een foute configuratie is opgeslagen en die nu wordt teruggezet (wat het ook mag zijn)?
Reputatie 7
Heb jij misschien ooit een V8 of een ZTE H220N gehad waarop KPN Fon actief is geweest?

Ook IP adressen van KPN Fon liggen in 10.x.x.x.

En hebben die iDevices wel een gebruik gemaakt van KPN Fon, of is de KPN WiFi app geïnstalleerd?

Ik heb inderdaad KPN Fon geïnstalleerd gehad, maar ik weet bijna zeker dat dit op een Experiabox versie 9 was. Mijn zoon heeft dat kort daarop weer uitgeschakeld, daar ik hierna soms een hele trage internet- en/of wifi-verbinding had. Dit werd ook bevestigd door metingen met de Ookla-app en software op mijn PC. Ook heb ik de eco-stand op de V9-box ingesteld gehad. Hiermee verhinderde ik dat gedurende de nacht een wifi-signaal door de Experiabox werd uitgezonden. Ook dat heeft mijn zoon toen uitgeschakeld.
Hierna tradt niet direct het probleem op met de foute ip-adressen. Ik heb volgens mij enkele maanden probleemloos internettoegang gehad. Deze problemen traden ruim 3 weken geleden ineens op een zaterdagavond op. Ik heb mijn HP-laptop toen bedraad gebruikt en mij iPhone via 3G. Mijn iPad, die geen sim-kaart heeft, kreeg op onvoorspelbare momenten wel een goed ip-adres. Al deze apparatuur werkte elders wel gewoon via DHCP. Toen mijn zoon terug was van een buitenlandse stage heeft hij diverse keren langdurig gebeld met de servicedesk van KPN. Toen hij samen met de medewerkers van KPN geen oplossing kon vinden, werd een nieuwe V9-box toegezonden. De problemen bleven bestaan. Na diverse keren bellen en resetten samen met KPN viel zelfs de gehele glasvezelverbinding weg. Hierop heeft een monteur een nieuwe FTU/NTU (glasvezelkastje ) geinstalleerd. Hierna kostte het nogal wat inspanning om weer een wifi-signaal te krijgen. Vandaag heb ik opnieuw een V9 gekregen. Het probleem met de onjuiste ip-adressen bestaat echter nog steeds.
Waarschijlijk heb ik de kpn-wifi app en de kpn-fon met het beschikbaar maken van KPN-fon op mijn router ook op mijn iPhone geinstalleerd gehad. Ik zal ze na het uitzetten van KPN-fon op mijn router weer van mijn iPhone verwijderd hebben.
Reputatie 7
Je zult zeer zeker geen V9 gehad hebben toen je KPN Fon geactiveerd had immers de V9 ondersteunt (nog) geen KPN Fon.

Welke firmware versie is actief op de V9?

Weet je zeker dat de KPN WiFi app volledig verwijderd is van die iDevices, die app heeft namelijk de eigenaardigheid om automatisch met een KPN Fon netwerk te verbinden als deze zichtbaar is, zelfs als je eigen wifi netwerk ook beschikbaar is. (Voor mij de reden om nooit de KPN WiFi app te installeren.)

Het zou dus ook zomaar kunnen dat het iDevice op zo'n moment verbonden is met de KPN Fon van de buren die misschien recent KPN Fon op hun router hebben geactiveerd. Je hebt dan ook direct een zeer trage verbinding want deze is op KPN Fon beperkt tot een schamele (bijna onbruikbare) 2Mbps.

Controleer eens met welk wifi netwerk een verbinding is gemaakt als je zo'n 10.x.x.x IP adres hebt.

Mocht het KPN Fon netwerk nog tussen de "bekende" netwerken staan (of hoe je dat ook noemt op een iDevice), verwijder deze dan. (Op Android doe je dat met netwerk vergeten.)

Als je zegt dat een V9 geen Fon ondersteund, moet het inderdaad een V8 zijn geweest, waarop ik Fon geinstalleerd heb gehad. Daar dit performance-problemen tot gevolg had, is Fon en zijn de apps verwijderd. Het probleem met de onjuiste ip-adressen trad toen nog niet op.We hebben geen verbinding met netwerken van buren gehad. Zodra ik de netspanning van de Experiabox haalde, viel de verbinding weg. Op de vanochtend aangesloten nieuwe V9 (model H368HN, hardware versie 1.02) software versie is 1.01.00T09.4v2 . De vorige twee Experiaboxen (V9 en de V8) hadden hetzelfde probleem. Alle fon-apps zijn gelijktijdig met de instelling op de Experiabox verwijderd van de iDevices. Ik heb wellicht de indruk gewekt dat de onjuiste ip-adressen alleen op iPad en iPhone optreden. Dit zijn wel mijn meest favoriete devices, maar het probleem treedt ook op, op mijn HP-laptop en op apparatuur van anderen (mijn kinderen, hun vrienden en mijn vrienden/kennissen). Ik heb in mijn woning overal een sterk wifi-signaal (d.w.z. Alle streepjes zijn opgelicht op smartphones, tablets en laptops). Er wordt echter geen data geüp of gedownloaded van het internet, daar het door de Experiabox uitgegeten ip-adres dit onmogelijk maakt. Als een 10.x.x.x adres is uitgegeven is er verbinding met ons eigen netwerk. Dit is ook terug te vinden bij de leases op onze eigen Experiabox onder status > user interface > WLAN. Bij Network > LAN > DHCP-server staan ze niet.
Reputatie 7
@WebCare

Aangezien dit nu blijkbaar al de derde Experia Box is die dit probleem vertoont lijkt het mij dat de meest waarschijnlijke oorzaak toch het terugzetten van de bij KPN opgslagen configuratie op de Experia Box.

Het lijkt me dan ook verstandig deze opgeslagen configuratie te verwijderen en de router te resetten.

Zojuist is er nog iemand langs geweest om de glasvezelverbinding door te meten. Hier was niets mis mee. We hebben KPN inderdaad gevraagd om de door hen centraal opgeslagen gegevens te verwijderen. De servicedeskmedewerker liet echter weten dat dit niet mogelijk is. Ik zal KPN opnieuw bellen. Ik heb gewoon internet en ook een wifi-signaal, maar DHCP functioneert onvoorspelbaar. Volgens ons is de Experiabox en dan de voor ons niet aan te passen settings, de bron van het probleem. Ik kan me niet voorstellen dat er geen manier is om die instellingen te verwijderen. Bedankt in ieder geval voor het meedenken wjb. Ik houd je op de hoogte van het vervolg.
Reputatie 7
Het zou wel heel erg slecht zijn als het niet mogelijk is om jouw router een echte factory reset te geven waarbij de centraal opgeslagen configuratie dus niet teruggezet wordt.

Ben ik even blij dat ik die servicetool nog nooit gebruikt heb. :@
@WebCare, ik hoop toch echt dat het wel mogelijk zal blijken die Experia Box een echte factory reset te geven.

Reputatie 4
Badge +4
Hier hetzelfde probleem helaas.
Laptops en alle apparaten van yamaha krijgen geen ip van de dhcp server meer.
Ik moet een "harde" reset doen om het weer 1 dag werkend te krijgen.
Daarna weer hetzelfde verhaal.
Alles al geprobeerd, static maken en lease tijd langer gemaakt etc etc.
Ik ben hier al dagen mee bezig geweest om tot de conclusie te komen dat het echt aan de kpn modem ligt.
Erg frustrerend dat je voor een kapitaal aan apparatuur niet kan gebruiken.
Ik kwam dit net tegen toen ik aan het kijken was of ik de enige was, blijkbaar niet.
Ik ga morgen kpn bellen voor een nieuw modem, mocht dat niet het gewenste effect hebben blijft er helaas maar 1 ding over en dat is jammer want ik was altijd erg blij met kpn.
Maar een modem wat geen adressen uitdeelt heb je nou eenmaal niks aan.
Reputatie 7
Lease tijd langer gemaakt? Hoe, dat kan toch helemaal niet op een V9?

Reputatie 4
Badge +4
Ik heb nog een v8.

Maar hetzelfde probleem.
Reputatie 7
En wat is nu de correlatie tussen de Experia Boxen van jullie?

Hebben jullie de Experia Box recentelijk gereset?

Hebben jullie voorheen gebruik gemaakt van de service tool?

Hebben jullie ooit KPN Fon actief gehad op de Experia Box?

Reputatie 7
wjb schreef:
Je zult zeer zeker geen V9 gehad hebben toen je KPN Fon geactiveerd had immers de V9 ondersteunt (nog) geen KPN Fon.

Voor zover ik weet heeft KPN een tijdje terug kort een update voor de V9 online gehad maar deze vrijwel direct weer teruggetrokken. Ik dacht dat ik daar een paar forumgebruikers een melding van heb zien maken. In die update zat naar verluid FON. Dus er is een (welliswaar kleine) kans dat TS een V9 met FON heeft (gehad).

Reputatie 4
Badge +4
Reset al 100x gedaan want dan doet hij het voor een dag.
Servicetool niet gebruikt.
En kpn fon ook niet gebruikt.
Mijn apparatuur heeft geen update gehad.
Van de ene op de andere dag geeft mn dhcp gewoon geen ip meer.
Met een harde reset kan ik dus weer 1 dag genieten.
Maar na 100 harde resets is het genieten behoorlijk verdwenen en heeft plaats gemaakt voor frustratie.
Dacht dat met een v9 de problemen weg zouden zijn maar TS heeft een v9 dus heb een hard hoofd erin.
2 opties...
1 is naar Ziggo
2 is een modem aan de v8 hangen.
Ben nog aan het twijfelen.
Reputatie 4
Badge +4
Hulde KPN hulde !!!!
Of het moet allemaal erg toevallig zijn.
Afgelopen dinsdag een kpn wagen in de straat die bezig was bij de kast.
2 uur later zat ik lekker tv te kijken en wat te klooien met mn phone en PATS !
Geen tv & internet meer !
Na 5 minuten begon alles weer te werken.
En sinds die dag werkt alles weer perfect.
Mn apparatuur krijgt weer een ip toegekend via dhcp.
Ben ik erg blij mee.
Geen idee wat jullie gedaan hebben maar thx !
Weet of het bij TS ook is opgelost ???
Reputatie 7
Waarschijnlijk heb jij de nieuwe firmware van de V9 ontvangen. (Controleer de versie anders even.)

Dat betekent dat jouw router ook echt "hard" opnieuw gestart is en dat zou wel eens de oplossing geweest kunnen zijn.

Reputatie 7
Wel vreemd dat dat dan overdag gebeurt. Normaal gebeurt dat 's-nachts.

Reageer