Beantwoord

Experia box v9 geeft onjuiste ip-adressen uit

  • 2 april 2015
  • 28 reacties
  • 2615 keer bekeken


Toon eerste bericht

28 reacties

Het probleem met de uitgifte van de onjuiste IP-adressen (A-klasse; 10.97.xxx.yy) door de V9 Experia box is verholpen. De KPN-servicedesk moest hiervoor wat administratieve kunstgrepen uithalen, daar de oplossing (verwijderen centraal bewaarde settings van de Experia box) niet m.b.v. een normale incidentregistratie kon worden aangestuurd. Het KPN Servicetool heb ik niet meer in gebruik, zodat mijn settings niet meer naar KPN worden gestuurd en deze backup mijn nieuwe settings in de box niet meer overschrijven na een reset van deze box.

Enkele dagen leek alles weer correct te functioneren. Bedraad werkte alles goed, doch ondanks een maximaal wifi-indicatiesymbool op alle gebruikte devices, was de wire-less performance dramatisch. Ook liep de TV regelmatig vast en moest om dit te verhelpen de Experia box worden gereset.

Voor mijn TV’s maakte ik gebruik van de door KPN geleverde Devolo draadloze verbindingssets. Om mijn iPad/iPhone op de 2e etage te kunnen gebruiken, maakte ik aanvankelijk met succes gebruik van Netgear Powerline AV200 wifi-extender. Deze had ik in de hoop dat dit het IP-adres-issue zou oplossen, vervangen door een TP-Link AV500.

KPN adviseerde vervolgens Ethernet-kabels te trekken en hierachter wifi-extenders te plaatsen teneinde het wifi-probleem op te lossen. Ik heb de coax-kabels in mijn woning laten vervangen door UTP-kabels, waardoor ik geen gebruik meer hoef te maken van de Devolo-verbindingssets t.b.v. de TV. Ik maak nu op de 2e etage alleen nog gebruik van de TP-Link. De wifi-verbinding in de gehele woning is reeds twee weken goed en wordt nog zelden onderbroken.

Blijkbaar was het gebruik van meerdere draadloze verbindingssets de oorzaak van de wifi-problemen. Het lijkt erop dat de signalen van de verschillende verbindingssets, over het stroomnet binnen de woning storingen veroorzaken in het datatransport. Ik heb hier overigens 4 jaar geen problemen mee gehad, maar mogelijk dat door meerdere keren verandering van Experiabox, NT-1, software-updates, nieuwe versie van de Devolo-verbindingssets, de gevoeligheid voor verstoringen is toegenomen.
Helaas heb ik ook te kampen met dit probleem. De DHCP server in de v9 lijkt na 1 dag van slag te geraken. Reset is de enige oplossing. KPN Helpdesk kon me niet helpen. Gezien het grote aantal apparaten (circa 25, meerendeel via ethernet) dat ik gebruik was men van mening dat ik eerder een zakelijke klant was.

Iemand nog een werkende en duurzame oplossing voor dit issue voorhanden?

Reputatie 7
Badge +21
Goedenavond Michiel,

Ik heb je net een reactie gestuurd in het andere topic! :)

Met vriendelijke groet,

Koen

Reageer