Experia box v9 i.c.m. Chromecast

• 3 februari 2015
  • 10 reacties
  • 4356 keer bekeken

Sinds kort klant geworden bij KPN na overstap van UPC.

Bij UPC (Horizon) had ik de mogelijkheid om via wifi zonder problemen Netflix te streamen via WIFI verbinding. Mijn (android) telefoon is bediening van Netflix.

Ik besloot over te stappen naar KPN alles-in-1 instap om te kijken hoe dit in de praktijk zou zijn, om dan te besluiten naar hogere snelheid over te stappen.

Ik kwam er gelijk achter dat instap niet aan mijn wensen voldeed en besloot over te stappen naar alles-in-1 standaard.

Ik probeer NetFlix (of YouTube) te streamen via Chromecast. Allereerst wordt met de grootste moeite de content geladen. Soms blijft het percentage meer dan een minuut hangen. Dan, als de content geladen is, zou Netflix automatisch upscalen naar full-HD. Via UPC Horizon gebeurde dit in de eerste seconden van weergave. Bij KPN gebeurt dit überhaupt niet. De kwaliteit blijft het overgrote deel van de film "Digitenne"-kwaliteit.

Ik heb meermaals met klantenservice gebeld. Iedere keer wordt verteld dat dit aan de Wifi niet ligt, maar "we hebben toch iets aangepast, waardoor het wellicht beter werkt".

Ik lees meerdere klachten met de combinatie Experia V9 (/V8) / Chromecast.

Kan KPN duidelijkheid geven. Is uw modem niet geschikt om te gebruiken i.c.m. Chromecast?

Als KPN niet snel met oplossing komt, begrijpt iedereen dat ik geen klant zal blijven en bij de eerste mogelijkheid terughol naar UPC...

10 reacties

Reputatie 7
Hoi PeetjeBeetje, welkom op het forum.

Jij ondervindt precies hetzelfde probleem als al die Apple gebruikers die problemen hebben met Bonjour, benodigd voor Airplay en Airprint.

Chromecast maakt gebruik van multicasting (net als Bonjour) en het lijkt er op dat KPN multicasting heeft laten blokkeren vanaf een op het LAN aangesloten apparaat naar een op wifi aangesloten apparaat.

De reden is dat ze zo willen voorkomen dat de TV streams via wifi gemulticast worden, want dat zou absoluut resulteren in het "plat gaan" van de wifi. (De TV streams zijn daar veel te zwaar voor.)

De oplossing is dat KPN multicasts wel doorlaat, maar IGMP snooping activeert op de brug van LAN naar WLAN (wifi) zodat alleen multicasts doorgelaten worden waarvoor zich ook een cliënt op het wifi netwerk bevindt.

Klopt het dat het apparaat waar Netflix op draait bedraad is aangesloten op de Experia Box?

Zo ja, is het mogelijk om deze eens via wifi aan te sluiten op de Experia Box en te testen of het dan wel werkt.

Beste WJB,

Alles gebeurt via WiFi.
NetFlix-app (of YouTube) op telefoon geeft opdracht aan chromecast. Chromecast neemt het daarna over.
Reputatie 1
Badge
Hallo WJB,

Het zou ook nog eens kunnen liggen aan een overvolle 2.4gHz band, helaas geen 5gHz voor de chromecast.

Toen ik nog de experiabox gebruikte voor wifi had ik ook dat probleem, met een betere wifi router was dit probleem verholpen.

Gr Wukong

Reputatie 7
@Wukong,

Dat staaft dus precies mijn vermoeden.

Dit heeft echter niet te maken met een "overvolle 2.4Ghz band" immers die betere wifi router maakt ook gebruik van de 2.4Ghz band.

Waar het wel mee te maken heeft is dat de chromecast voor de Experia Box nu aangesloten is via het LAN en niet via het WLAN (wifi) immers de communicatie gaat via een netwerkkabel (LAN) van de Experia Box naar die betere wifi router. (Dat het daarna alsnog via wifi verder gaat kan de Experia Box niet zien.)

Daarmee omzeil je dus die blokkade van multicasting van LAN naar WLAN op de Experia Box.

Hi wjb,

Loop ik daar ook tegenaan met mijn Range Extender 'boven'? maw geen chromecast als je te ver van de Experiabox zit. Of alleen omdat deposter hierboven een tweede router erachter heeft hangen?

Reputatie 7
Je loopt er juist tegenaan met een range extender en niet met een wifi accesspoint.

Range Extender:

Experia Box -> WLAN (wifi) -> range extender -> wifi -> Cromecast

De Chromecast is voor de Experia Box dus op het WLAN aangesloten.

Wifi accesspoint:

Experia Box -> LAN (kabel) -> accesspoint -> wifi -> Chromecast

De Chromecast is voor de Experia Box dus op het LAN aangesloten.

Als ik het goed begrijp blokkeert de experia dus het streamen via WiFi, maar om de Experia voor de gek te houden, kun je een (bedrade) router aansluiten op de Experia, zodat de Experia geen WiFi zendt, maar de router dit doet, die is aangesloten.
Maar de Experia an sich is niet geschikt omdat deze dit gebruik blokkeert.
Heb ik het dan goed begrepen?
Reputatie 7
Helemaal goed, maar één puntje van aandacht.

Je hoort geen "router" aan te sluiten, maar een wifi accesspoint.

Die termen worden helaas nogal eens door elkaar gehaald, maar het zijn echt verschillende soorten apparaten.

Dus geen router maar een wifi accesspoint.

Reputatie 1
Badge
Op één of andere manier is een router goedkoper als een WAP. Wat ik altijd doe is dat ik de Experia gewoon IP adressen laten uitdelen, dit kan je ook niet uitzetten (helaas). Ik configureer eerst de router zorg dat hij een vast ip adres krijgt binnen het zelfde subnet als de experia bijv 192.168.252, tevens zorg ik ervoor dat de experia box geen adressen boven de 192.168.2.150 uitdeelt. Nu kun je de 1 van de lan poorten van de experia verbinden met de WAN poort van de router. Nu kan je in de browser gewoon de "router" configureren, let op dat je in de router de DHCP server uitzet

Reputatie 7
Met alle "vervelende" bijwerkingen van zo'n tweede router.

Lees anders dit bericht nog eens.

Ja ook ik heb een tweede router, maar wel om mijn zakelijke netwerk gescheiden te houden van het privé netwerk.

Tevens heb ik naast de Experia Box maar liefst 3 accesspoints in mijn woning staan om een volledige dekking te hebben in en om mijn woning.

Ik ben ook altijd (met reden) heel rechtlijnig in mijn "adviezen" en in dit kader is dat: Gebruik een wifi accesspoint en geen router. Ja, ze mogen dan iets duurder zijn, maar je kan je daarmee ook een hoop ellende besparen als je wat minder "netwerk affiniteit" hebt.

Reageer