Beantwoord

Experia Box V9, maar 100Mbit/s maximaal bij glasvezel

  • 26 October 2019
  • 30 reacties
  • 1431 keer bekeken

Mijn experiabox V9.0 geeft maar 100Mb/Duplex terwijl dit toch gigabit moet zijn (zie hieronder):

Ik heb al de router gereboot en de glasvezel van het stroom gehad.

icon

Beste antwoord door Susan_ 6 December 2019, 12:02

Bekijk origineel

30 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Het modem waar de V9 op aangesloten is, ondersteund maar max 100 mb. Tenminste, dat weet ik niet zeker, maar zou kunnen dat da zo is. Als u een sneller abonement heeft, dan zou dat modem geruild moeten worden voor een gigabyte versie.

Volgens mij niet; de specificaties geven het volgende:

 

Reputatie 7
Badge +24

Volgens mij niet; de specificaties geven het volgende:

 

Ja... als een gigabit apparaat verbind met aan ander apparaat wat minder snel is, en maar max 100 mb aan kan, dan zal dit gigabit apparaat "terug schakelen" naar 100 mb. En dat zie je hier gebeuren. 

Wat is precies het probleem? Heeft u een 500 mb abonnement en haalt u bij de speedtest maar max 100 mb?

Dat snap ik maar dit is de verbinding van de experiabox met het glasvezelkast, die moet toch gigabit zijn beide.

 

Het vreemde is dat het glasvezelkast wel een groen lichtje geeft.

Reputatie 7
Badge +24

Nee. Dat moet niet. Sommige glasvezelmodems zijn niet sneller dan 100 mb. Een 100 mb glasvezel modem is iets goedkoper dan een gigabit modem. En als de klant een 50 of 100 mb abonnement afsluit, dan is een 100 mb glasvezel modem snel genoeg.

Goed om te weten dan neem ik contact met KPN op.

Reputatie 7
Badge +24

Goed om te weten dan neem ik contact met KPN op.

Want u heeft een abonnement wat sneller is dan 100 mb?

Jazeker 200mb dus dan verlies ik het op de verbinding tussen mijn modem en de experiabox 

 

Reputatie 7
Badge +24

Jazeker 200mb dus dan verlies ik het op de verbinding tussen mijn modem en de experiabox 

 

Ok. Ja dat is duidenlijk.

Reputatie 7
Badge +21

Goedenavond @APdeB, welkom op het Forum en bedankt voor je bericht!

Indien je een abonnement afneemt waarmee je tot 200Mbit/s zou moeten halen en het is mogelijk op jouw adres, dan moet je dat natuurlijk ook gaan halen! Hier betaal je immers voor. Is er onlangs iets gewijzigd in je bekabeling of abonnement? Dit kan het namelijk beïnvloeden, misschien tijdelijk maar misschien ook langer wat dus wel opgelost moet gaan worden.. Mocht er een nieuw modem nodig zijn, dan zal dat vast geen probleem zijn om te leveren!

Heb je inmiddels al contact met ons gehad? Anders kijk ik graag het een en ander voor je na. Zou je in dat geval jouw Forum profiel willen aanvullen met naam, postcode + huisnummer en klantnummer(s)? 

Ik hoor graag van je :)

Ik heb de nodige gegevens ingevuld. Ik kwam erachter doordat ik me voorbereid op mijn hogere internet snelheid per begon volgende maand.

Reputatie 7
Badge +24

Hi A, ik neem het even over van Susan. 

De bestelling heeft als leverdatum 5 november. Hier is nog een sprake van omzetting van het profiel in je centrale. Van 100 Mbps naar max 1 Gb. Verder is wat Nick aangeeft juist, dat zou je moeten vermijden. 

Concreet: vanaf 5 november in de middag zou je rechtstreeks via de Experiabox 200 Mbps moeten halen. Laat het ons weten mocht dit niet zo zijn. 

Alex, als het klopt wat Nick zegt dan zou ik niet meer dan 100mb moeten krijgen want het modem geeft max 100 (zie ook screenprints).

Reputatie 7
Badge +10

Alex, als het klopt wat Nick zegt dan zou ik niet meer dan 100mb moeten krijgen want het modem geeft max 100 (zie ook screenprints).

 

Ik vermoed dat jij  nu nog in de wijk centrale op een oude poort aangesloten zit die niet meer dan 100 Mbit kan doorgeven. Daardoor schakelt de Experiabox ook terug naar 100M.

Maar nu je een 200/200 abonnement hebt genomen wordt je in de wijk centrale op 5 november fysiek omgezet naar een 1000Mbit poort. Na herstarten van alles zou je Experiabox ook naar 1000M moeten springen.

Reputatie 7
Badge +24

Alex, als het klopt wat Nick zegt dan zou ik niet meer dan 100mb moeten krijgen want het modem geeft max 100 (zie ook screenprints).

Nee, dat is alleen bij dat aangesloten apparaat. Als ik tenminste volg wat Nick hier zegt. Vandaar ook mijn subtiele toevoeging: 

 

Concreet: vanaf 5 november in de middag zou je rechtstreeks via de Experiabox 200 Mbps moeten halen. Laat het ons weten mocht dit niet zo zijn. 

Met de V9 moet je dit prima aankunnen verder. 

Reputatie 7
Badge +24

Alex, als het klopt wat Nick zegt dan zou ik niet meer dan 100mb moeten krijgen want het modem geeft max 100 (zie ook screenprints).

Nee, dat is alleen bij dat aangesloten apparaat. Als ik tenminste volg wat Nick hier zegt. Vandaar ook mijn subtiele toevoeging: 

Ja... en dat aangesloten apparaat is in dit geval het glasvezel modem.

Wat voor apparaat zou er anders aan de WAN poort zitten? :smile:

Helaas zijn we nu een dag verder en is de hele wijziging nog niet verwerkt door interne kon problemen. Voorspelt weinig goeds.

Reputatie 7
Badge +21

@APdeB, je hebt inderdaad gelijk. De datum is verplaatst naar 13 november (aankomende woensdag). Waarom? De order is vastgelopen in het systeem waardoor het handmatig opgepakt moet worden. Dit duurt helaas iets langer.. Mijn excuses voor het ongemak, ik ga er vanuit dat het de 13e omgezet gaat worden!

@Susan_ Klopt niet helemaal. Er moet een monteur langskomen omdat volgens protocol er gekeken moet worden of ik kpn glasvezel heb (wat ik al jaren heb maar goed) daarna kan hij pas iets omzetten in de wijk centrale zodat de snelheidsverhoging werkt.

 

Voordeel dat ik dan meteen dit probleem door hem kan laten nakijken.

 

Reputatie 7
Badge +21

@APdeB hmm dat is wat anders dan wat ik in het systeem terug kon vinden.. Maar bedankt voor de toelichting! Mocht je na 13 november nog steeds problemen ervaren dan weet je ons te vinden :slight_smile:  

Reputatie 7
Badge +21

@APdeB, volgens de bon is de monteur inmiddels langs geweest en heeft hij/zij het en en ander aangesloten. Maar de order staat nog open in mijn systeem, dus ik ben benieuwd. Werkt alles nu? Want dan moet ik even een melding maken dat de order gesloten kan worden, dit is blijkbaar niet automatisch gegaan. 

Nee. Dat moet niet. Sommige glasvezelmodems zijn niet sneller dan 100 mb. Een 100 mb glasvezel modem is iets goedkoper dan een gigabit modem. En als de klant een 50 of 100 mb abonnement afsluit, dan is een 100 mb glasvezel modem snel genoeg.


dat is niet helemaal waar ik had eerst maximaal 50 of 100mbit mogelijk op mijn adres

bij het startpakket van kpn zit mijn huidige NT die toen voor een max 100mbit kan

deze gebruik ik nu voor mijn 500/500 aansluiting

het groene lampje betekend gigabit van experiabox en popstation

deze was toen oranje bij mij

het gaat om het onderste lampje

 

@peter-keetfm peter-keetfm, mijn situatie ziet er heel anders uit, maar wat ik begreep is het probleem niet gelegen in mijn verbinding hier binnenshuis maar de netwerkkaart in de centrale.

 

@Susan_ , helaas is de situatie nog steeds ongewijzigd, zie ook onderstaand screenshot:

 

 

welke NT glasvezelkastje heb jij dan

het kan inderdaad dat het pop station (wijkcentrale) nog omgezet moet worden

@Susan_  het is ongelovelijk, het lijkt wel of KPN door buurman & buurman wordt bestuurd.

 

Nu moet er voor de 2e keer een monteur komen omdat er nu een nieuw glasvezelkastje moet worden gemonteerd. Dit was volgens de vorige monteur niet nodig maar nu opeens wel. Het is onvoorstelbaar dat een bedrijf als kpn zo met zijn klanten omgaat.

Hier kom ik toevallig achter omdat er een nieuwe afspraak ongevraagd wordt gemaakt. Alsof iedereen altijd thuis is. Maargoed we zijn straks een maand verder laten we hopen dat KPN het dan wel onder controle heeft.

Reageer