Beantwoord

Experia box V9 naar V10 omruilen

• 29 maart 2017
  • 13 reacties
  • 2898 keer bekeken

Hallo!

Ik wil graag mijn Experia box V9 in een V10 omruilen. Ik heb de V10 nodig voor:
- NAT loopback (wordt niet ondersteund door de V9)
- 5GHz Wifi (wordt niet ondersteund door de V9)
- IPv6 problemen van de V9 (als ik IPv6 heb aanstaan op de V9, heb ik heel veel problemen bv mobieltjes welke helemaal geen verbinding kunnen maken met de wifi etc.)

Ik zal graag weten hat hier de opties zijn, anders moet ik noodzakelijk helaas naar een andere provider overstappen.

Groeten,

Thomas
icon

Beste antwoord door Joran 29 maart 2017, 19:23

Welkom Thomas! Ik ben bang dat ik je niet direct aan een V10 kan helpen. Als we een Experiabox omruilen wegens een defect wordt een V8, V9 of V10 verstuurd. We hebben geen invloed in het model dat wordt opgestuurd.

Wat betreft de 5Ghz ondersteuning kun je overwegen een Wifi versterker aan te schaffen. We ruilen de Experiabox niet voor deze reden om.

Wat je overige punten betreft ben ik wel benieuwd wat er misgaat. NAT loopback hoort te werken met de V9. Wat gaat er precies mis? In het verleden zijn hier issues mee geweest maar voor zover ik weet zijn deze opgelost. Over het ipv6-probleem ontvang ik graag wat meer informatie. Op welke mobiele telefoons gaat het mis als je ipv6 inschakelt? Zie je een direct verband als ipv6 in- of uitgeschakeld is?

Hopelijk kunnen we deze twee punten in ieder geval oplossen. Ik hoor graag van je 🙂
Bekijk origineel

13 reacties

Reputatie 2
Badge
ja ik heb ook een probleem met de upnp igd als ik upnp aan wil zetten krijg ik system is busy deed het eerst altijd wel nu niet meer 😢 en ik heb nat opn echt nodig
Reputatie 7
Badge +28
Welkom Thomas! Ik ben bang dat ik je niet direct aan een V10 kan helpen. Als we een Experiabox omruilen wegens een defect wordt een V8, V9 of V10 verstuurd. We hebben geen invloed in het model dat wordt opgestuurd.

Wat betreft de 5Ghz ondersteuning kun je overwegen een Wifi versterker aan te schaffen. We ruilen de Experiabox niet voor deze reden om.

Wat je overige punten betreft ben ik wel benieuwd wat er misgaat. NAT loopback hoort te werken met de V9. Wat gaat er precies mis? In het verleden zijn hier issues mee geweest maar voor zover ik weet zijn deze opgelost. Over het ipv6-probleem ontvang ik graag wat meer informatie. Op welke mobiele telefoons gaat het mis als je ipv6 inschakelt? Zie je een direct verband als ipv6 in- of uitgeschakeld is?

Hopelijk kunnen we deze twee punten in ieder geval oplossen. Ik hoor graag van je 🙂
Reputatie 7
Badge +28
@tmallek: Kun je nog laten weten wat er precies misgaat met NAT loopback en ipv6?
Beste Joran,

bedankt voor je bericht, Je hebt gelijk NAT Loopback werkt gewoon! Ik heb IPv6 ook weer ingeschakelt en tot zover werkt mijn Android telefoon ook nog. Ik had het afgelopen jaar de laatste keer geprobeert en daar werkte het dus helemaal niet. Heb inmiddels een WIFI repeater gekocht met 5GHz dus dit is nu ook opgelost.

Sorry voor mijn emotionele bericht dus.

Ik heb nu maar een ander vraag: de laatste versie van Avast geeft aan dat de router's UPNP feature aatastbaar is voor een exploit (CVE-2012-5958).
Bestaat daarvoor een firmware upgrade dat jullie kunnen, of is dat een foute / false positive melding?

Ik hoor het graag.
Mvg, Thomas
Reputatie 7
Badge +15
uPNP is inderdaad een feature die beveiligingsrisico's met zich mee brengt. Deze feature staat het namelijk toe om, elk willekeurig apparaat port forwarding aan te zetten in de modem, dit is natuurlijk heel handig voor kwaadaardige derde partijen. Daarnaast is het ook erg handig als je een NAS hebt en te lui bent om handmatig port forwarding in te stellen.

Dit risico is ook waarom uPNP standaard uit staat.

uPNP is trouwens "by-design" een security risico met als doel om gebruiksgemak hoger op het verlanglijstje te zetten dan veiligheid.
Reputatie 7
Badge +30
De V10 draait dezelfde (Intel) UPnP library dus daarvoor heeft upgraden geen nut.

Daarnaast geeft Avast dit alleen aan omdat Avast het versienummer van de service heeft opgevraagd en je weet niet wat KPN aan de V9 heeft aangepast om deze bufferoverflow te voorkomen.

Verder is deze ontwerpfout alleen te misbruiken van binnen het netwerk.
Hallo allemaal,

inmiddels heb ik owncloud weer geinstalleerd en ik heb helaas toch nog het "oude" NAT loopback probleem:

Als ik vanuit mijn thuis netwerk bestanden groter dan 5MB via de externe adres (domain naam of IP) upload dan gaat het altijd mis. Van extern gaat het altijd goed (maakt niet uit hoe groot de bestanden zijn). Ik gebruik ook SSL. Is er een mogelijkeid voor jullie dit op de experiabox optelossen (timeouts of derglijks?)

Graag jullie reactie.

Groeten, Thomas
Reputatie 7
Badge +15
Hallo @tmallek

Heb je er over nagedacht om de hosts file aan te passen? Als je dit doet kan je er voor zorgen dat het domein naam wordt verwezen naar het interne IP adres 🙂

De hostsfile staat in de volgende map:
%windir%\system32\drivers\etc\hosts

Voeg de volgende regel toe:

Voorbeeld:
192.168.1.2 kpn.com

Let op! Je moet jezelf wel rechten geven tot de hosts file, anders kan je het niet aanpassen.
Reputatie 7
Badge +19
Hallo @tmallek

De hostsfile staat in de volgende map:
%windir%\system32\drivers\etc\hosts

Even een aanvulling: Op de mac staat hij in de /etc map
Deze kun je alleen veranderen als je bent ingelogd met het hoofdaccount.
Heb je geen wachtwoord aangemaakt om in je mac in te loggen dan moet je dat eerst doen, want op een leeg wachtwoord wordt niet gereageerd.
Reputatie 7
Badge +28
Als ik vanuit mijn thuis netwerk bestanden groter dan 5MB via de externe adres (domain naam of IP) upload dan gaat het altijd mis. Van extern gaat het altijd goed (maakt niet uit hoe groot de bestanden zijn). Ik gebruik ook SSL. Is er een mogelijkeid voor jullie dit op de experiabox optelossen (timeouts of derglijks?)

Dit is wel heel vreemd. Nat loopback is niet veel meer dan dat de Experiabox weet wat het externe IP-adres is en naar welk apparaat dit gerouteerd moet worden. Op het moment dat je begint met uploaden is de loopback al niet meer van toepassing. Kun je in de logs van Owncloud informatie vinden waarom deze uploads verkeerd gaan? Zie ook Logging Configuration
Dankjewel SjorsK. Ik heb dat al gedaan. Dit is wel een workaround voor een desktop computer maar niet voor een laptop. Als ik daarmee mijn eigen netwerk verlaat moet ik de hosts bestand weer aanpassen. Ik snap niet waarom dit niet mogelijk is net de experia box. Toen met upc/ziggo was dit nooit een probleem.

Als ik geen nieuwe experia box kan krijgen welke dit ondersteund, kunnen jullie dat dan niet remote aanpassen? Of is er een andere oplossing, misschien een andere Firmware, etc. ?

Dit is wel heel vreemd. Nat loopback is niet veel meer dan dat de Experiabox weet wat het externe IP-adres is en naar welk apparaat dit gerouteerd moet worden. Op het moment dat je begint met uploaden is de loopback al niet meer van toepassing. Kun je in de logs van Owncloud informatie vinden waarom deze uploads verkeerd gaan? Zie ook Logging Configuration

Beste Joran,
Ik zal je bij de volgende mogelijkheid de logs kunnen toesturen. Maar, het moet iets met de manier te maaken hebben, hoe de experia box pakketten van het locale netwerk via de externe IP naar een geforward port (443 TCP in mijn geval) routeerd. Ik ben vrijwel zeker dat de owncloud configuratie goed is (heb het op twee verschillende phisike computers geïnstalleerd (een keer op Debian 8 met apache2 en een keer op CentOS met nginx)) en in beide gevallen is het altijd het zelfde. Owncloud clients (b.v. De Web UI of de sync client) maakt van grote bestanden "chunks" van 10MB en upload deze naar de server. Tijdens de upload onderbreekt de experia box de session en het upload gaat mis. Zodra ik mijn hosts bestand aanpas en mijn externe DNS naam met de interne adres map, gaat alles prima. Dit probleem is trouwens op ieder platform het zelfde (iOS, Android, Mac, Linux en Windows). Daarom ga ik ervan uit dat het aan de experia box moet liggen.

Groeten, Thomas
Reputatie 7
Badge +15
Dankjewel SjorsK. Ik heb dat al gedaan. Dit is wel een workaround voor een desktop computer maar niet voor een laptop. Als ik daarmee mijn eigen netwerk verlaat moet ik de hosts bestand weer aanpassen. Ik snap niet waarom dit niet mogelijk is net de experia box. Toen met upc/ziggo was dit nooit een probleem.

Als ik geen nieuwe experia box kan krijgen welke dit ondersteund, kunnen jullie dat dan niet remote aanpassen? Of is er een andere oplossing, misschien een andere Firmware, etc. ?

Het is een nadeel van NAT. Je kan er omheen werken door intern een DNS server op te zetten. Dat is eigenlijk net zoals de hostsfile hetzelfde principe maar alleen wanneer de DHCP doorverwijst naar die DNS server

Het is niet perfect maar het is iets 🙂

Reageer