Experia box v9/Naim streamer

  • 20 januari 2015
  • 11 reacties
  • 799 keer bekeken

Met Spotify Premium wil ik via I-pad muziek streamen naar de Naim UnitiQute-2.

Deze is met ethernetkabel aangesloten op de Experia box v9.

 Naim wordt echter niet gevonden door de Spotify app.

Steamen van radio en via NAS wekt uitstekend.

Volgens de radiowinkel werkt het wel met andere modems. (Zou ik een ander modem moeten kopen etc)

En draadloos zou ook werken maar dan kwaliteits verlies.

Wat is er mis met de Experiabox of kan er een instelling mogelijk dat het wel werkt?


11 reacties

Hallo Thomas,

Ik heb een wat ouder modem ZTE220H en een Naim Uniti2. Spotify werkt prima.
Werkt de Naim app goed? En kun je Spotify kiezen?
Mogelijk dat de Spotify app na opnieuw installeren wel werkt?
Ik neem aan dat je op de wifi van V9 zit?
Je weet hoe je de Naim aankiest met de Spotify app (op luidsprekertje tikken en kiezen)?

Ik ben benieuwd. Groet Keesjan.
Hallo Keesjan,

Dank voor je reactie.

Zoals ik schreef is de Naim met een Cat5 kabel  (Meicord) verbonden met de Experia box. Genieten dus van uitstekende digitale radiostations en muziek op de NAS.

Spotify vindt dan dus niet de Naim.

Als ik hem aansluit via WIFI wordt de Naim wel gevonden. Er is dan wel een kwaliteitsverlies.

Overigens klinkt muziek via Spotify erg matig vind ik, dus is het niet zo erg dat dit nog niet werkt via de kabel. Daar heb ik de Naim ook niet voor gekocht. (Onlangs trouwens nog een NAP-100 erbij gekocht, oa mooier laag en ruimtelijker geluid. Speakers zijn Monitor Audio Silver 8)

Er is dus iets in de Experiabox wat maakt dat deze niet wordt gevonden in het bekabeld netwerk door de Spotify app.

Hallo Thomas,

Als ik het goed begrijp gebruik je de experiabox met WiFi.

Sluit je de Naim aan via een ethernetpoort werkt spotify niet.

Sluit je de Naim aan via de WiFi werkt Spotify wel.

Waarmee bedien je je Naim? Ipad/Iphone?

Welke SpotifyConnect app gebruik je? IOS, Android of PC?

Ik hor wel. Groet Keesjan.

Keejan,

Goed samengevat.

Ik bedien de Naim in dit geval met de Ipad dus IOS.

Tot horens

Hallo Thomas,

Mogelijk zit de oorzaak in het protocol 'Bonjour'.

Op dit forum kun je van alles terugvinden in relatie met de V9. Bijvoorbeeld:

Bonjour V9 

Ook op het Naim forum staat een verhaal:

Spotify, AirPlay, App and UPnP Discovery issues...

Ik gebruik zelf niet de wifi van de experiabox, maar gebruik aparte wifi access points. Uit de experiabox ga ik naar een switch van waaruit ik mijn netwerk heb opgebouws. De DHCP laat ik door de experiabox doen.

Daarnaast weet ik niet of je de laatste firmware op de Naim hebt staan, versie 4.1? Bij de 4.0 waren Spotify Connect problemen.

Het geluid is trouwens zeer goed. Wel Spotify op de beste kwaliteit ingesteld. Over het algemeen beter dan de Iradio stations.

Ik hoop dat je hier iets verder meekomt.

Succes en groet, Keesjan.

Beste Keesjan,

Dank voor de info, begreep niet alles 🙂 maar wel dat aansluiten via een switch zou kunnen werken.

Nou deze had ik toch al ivm het aantal benodigde poorten. 

Resultaat het werkt!

Opgelost dus en bedankt.

Even een ander vraag als ik die hier even mag stellen: Hoe stel je Spotify in op de beste kwaliteit?

Met dank groet.

Thomas

Fijn dat het werkt!

Instellingen in de spotify app, geluidskwaliteit, extreem.

Succes, Keesjan.
Reputatie 7
@ThomasHoekstra,

Je schrijft: 

Dank voor de info, begreep niet alles 🙂 maar wel dat aansluiten via een switch zou kunnen werken.

Nou deze had ik toch al ivm het aantal benodigde poorten.

Resultaat het werkt!

Ik vind het vreemd dat je zegt dat het wel werkt via een switch.

Is dat echt wel een switch (en niet een router) die je ertussen hebt gezet?

Wat is het merk en type van die "switch"?

Of is het nu misschien zo dat jouw iPad niet op de wifi van de Experia Box is aangesloten, maar op een wifi accesspoint die via een netwerkkabel met ex Experia Box verbonden is?

He WJB,

Het is een Network Switch 5 port 10/100Mbps van Sitecom productno LN-118v1 002.

En de Ipad zit op de Wifi van de Experia box een ander is ook niet aanwezig.

En ik ben blij dat het zo werkt :-)

Thomas

Reputatie 7
Ik ben ook blij voor je dat het zo werkt. :D

Ik stelde de vraag om verder te kunnen analyseren wat er mis gaat met bonjour (en daarmee Airplay en Airprint) op Experia Boxen.

Theoretisch zou het helemaal geen verschil mogen maken of je de Naim streamer rechtstreeks op de Experia Box aansluit of via een switch, tenzij...

...Heb je misschien ook een KPN TV ontvanger op dezelfde switch aangesloten?

Zo ja, dan verklaart dat een hoop en kan ik mijn analyse afronden.

Zo nee, dan zou het theoretisch precies hetzelfde moeten werken als met de Naim streamer rechtstreeks op de Experia Box aangesloten. 

Nee 2 TV's zitten op de Experiabox en op een poort ervan de switch met daarop de audio, Naim en Nas.

Reageer