Experia Box v9 WiFi traag

• 8 december 2015
  • 14 reacties
  • 5086 keer bekeken

Hallo KPN Forum!

Wij zijn net aangesloten op het glasvezelnetwerk en hebben een pakket van 100/10 Mbit.

Met een bekabelde verbinding krijg ik de snelheid die we zouden moeten krijgen, echter was dit alleen voor testdoeleinden; normaal gesproken is het niet mogelijk om een bekabelde verbinding te hebben. Over WiFi is deze snelheid echter ongeveer 25/5 Mbit down/up.

We hebben een Experia Box v9 (2,4GHz, 802.11b/g/n) en ik gebruik een 802.11n WiFi adapter.

De afstand is geen probleem want ik had 100% signaal en zat er naast.

Iemand enig idee wat een oplossing kan vormen?

Edit: Oh trouwens, het aanpassen van het kanaal heeft ook geen effect.

14 reacties

Reputatie 7
De snelheid van Wifi is afhankelijk van erg veel factoren.

Een belangrijk aspect hierin is een kanaal te gebruiken waar zo weinig mogelijk interferentie is met andere wifi netwerken.

Het beste kanaal kan je eenvoudig vinden met de app Wifi Analyzer op een Android apparaat.

Ik gebruik Acrylic Wi-Fi Home om de kanalen te detecteren. Misschien heb je mijn edit niet op tijd gelezen maar zoals je ziet is dat dus ook niet het probleem. Heb het op meerdere kanalen geprobeerd.

http://puu.sh/lOgOA/14bc074746.png

Reputatie 7
Goed of helaas om te weten dat er geen beter kanaal gevonden kan worden.

Overigens zou kanaal 13 wellicht nog een optie zijn, maar dan moet je weer geen apparatuur hebben van Amerikaanse makelij.

Een ander fenomeen is: It takes two to tango.

Ook wij hebben apparaten die op 802.11n wifi via 2.4GHz niet boven de 25Mbps uitkomen terwijl wij een 500Mbs glasvezel aansluting hebben. Vandaar dat wij ook zeer blij zijn met onze Experia Box V10 die ook 802.11ac wifi op 5GHz heeft. Tevens gebruiken wij twee KPN Wifi "versterkers" in onze woning die bekabeld op onze Experia Box V10 aangesloten zijn. Zo hebben wij overal in onze woning en tuin goede ontvangst van 802.11ac wifi en daar halen we snelheden van tegen de 300Mbps mee.

Overigens 50 Euro voor zo'n KPN Wifi "versterker" is echt geen geld. Dat roep ik niet om reclame te maken want waarom zou ik, ik ben net als jij ook maar een klant van KPN, maar omdat dat apparaat prima werkt en vergelijkbare apparaten momenteel nog over de 100 Euro heen gaan.

Ik vind het een beetje een raar idee dat de consument extra dingen moet aanschaffen terwijl ze ook gewoon een fatsoenlijke router kunnen leveren...

Ontvangst is geen probleem, ik zit recht boven de router. Is een Experia Box V10 voldoende om dit probleem op te lossen? Moet ik hiervoor ook een speciale 802.11ac netwerk adapter hebben of gaat het slechts om het signaal wat uitgezonden wordt?

Reputatie 7
Alleen zo'n V10 zal in jouw situatie vast wel voldoen. Ik beluister dat de afstand tot aan het mobiele apparaat nooit echt groot zal zijn.

Moderne tablets, telefoons en laptops beschikken tegenwoordig allemaal wel over een geschikte 802.11ac 5GHz wifi adapter.

Jouw mobiele apparaat moet uiteraard dan ook wel over een 5GHz wifi adapter beschikken, anders schiet je er niets mee op.

Het is een illusie om te denken dat één wifi zender voldoende is voor een beetje woning.

Als je twee verdiepingen hebt en de Experia Box staat op de begane grond dan heb je toch al snel een extra wifi accesspoint nodig en bij het snellere 5GHz al helemaal immers hoe hoger de frequentie hoe lager de reikwijdte. (Denk maar aan de laagfrequente zang van de walvis dat op duizenden kilometers nog hoorbaar is versus het hoogfrequente geklik van een dolfijn dat na enkele honderden meters al niet meer waar te nemen is.)

Laat ik even een beter beeld schetsen: Dit is een studentenappartement waarbij er twee verdiepingen zijn en elke verdieping slechts ongeveer 40m² is. Signaalsterkte is nooit een probleem geweest.

Daarnaast heb ik nooit gezegd dat het om een mobiel apparaat gaat. Het gaat om een desktop.

Ik heb het even getest op mijn OnePlus One, die wel een 802.11ac adapter heeft, en daar krijg ik wel 100 Mbit/s.
Ik moet dus gewoon een 802.11ac adapter aanschaffen nu? Of is de OOKLA Speedtest app niet betrouwbaar? (van dezelfde makers als speedtest.net)

Ik heb een 802.11ac adapter aangeschaft. Bij de eerste test kwam ik gewoon op goede resultaten uit.

Nu, een paar uur later, zit ik weer rond de 50 Mbit/s. Hoe kan dit?

Reputatie 7
Je hebt een Experia Box V9 en die heeft maximaal 802.11n wifi op 2.4GHz.

Dat betekent dat jouw adapter niet met 802.11ac op 5GHz aangesloten is maar met 802.11n op 2.4GHz.

Die adapter is in ieder geval al een stuk krachtiger dan die vorige adapter en eigenlijk is 50Mbps op 802.11n een zeer acceptabel resultaat.

Wil je echt het onderste uit de kan, dan moet je echt volledig over naar 802.11ac en dat betekent toch echt dat je of een V10 of een KPN Wifi "versterker" nodig hebt.

Mijn excuses, ik was vergeten te melden dat onze Experia Box V9 is omgeruild voor een V10.

Momenteel hebben we dus een Experia Box V10 en heb ik een 802.11ac adapter (TP-LINK Archer T4UH). Ik krijg af en toe wel de volledige snelheid en af en toe slechts 50 Mbit/s. Hoe kan dit zo wisselvallig zijn?

Reputatie 5
Badge +11
Hallo iGrasmat,

Ik zie dat je inmiddels al redelijk op weg bent geholpen door de andere gebruikers, dat is fijn!

Het is lastig te zeggen waarom de verbinding zo wisselvallig is. Aangezien het om draadloze technologie gaat kunnen veel factoren de verbinding beïnvloeden zoals gebruiker WJB ook heeft uitgelegd. Jouw USB adapter kan gebruik maken van de 5Ghz frequentie, maak je daar nu ook gebruik van? De 5Ghz frequentie wordt nog niet veel gebruikt dus het zou heel goed kunnen dat je een kanaal/frequentie kunt selecteren die volledig vrij te gebruiken is. Let wel op dat het bereik op deze frequentie minder ver gaat dan 2.4Ghz!

Om het optimale resultaat te halen kun je het beste met een applicatie kijken naar welke kanalen allemaal in gebruik zijn en er 1 kiezen die het minst wordt gebruikt. Daarnaast kun je proberen om de kanaal frequentie te vergroten naar 40mhz of juist vast te zetten op 20mhz.

Ik hoop dat je een acceptabele verbinding weet te krijgen.

Groeten,

Tim

Ik merk dat elke keer als ik probeer een 5GHz verbinding te maken hij disconnect en dan verbindt met 2,4GHz. Is er een manier om een 5GHz verbinding te forceren?

Reputatie 5
Badge +11
Hallo iGrasmat,

Wat je kunt proberen is om de 2.4Ghz en 5Ghz netwerken een andere naam te geven, b.v. "Wifi5ghz" + "Wifi2ghz". Op deze manier zien de apparaten de netwerken niet als één netwerk. Je kunt dan bijvoorbeeld het 2.4Ghz netwerk verwijderen op je apparaat of computer zodat deze helemaal niet meer verbindt. Het is zelfs mogelijk om de 2.4Ghz frequentie geheel uit te zetten in het modem.

Deze instellingen kun je vinden in de configuratiepagina van de Experia Box:

1. Ga met een internetbrowser naar 192.168.2.254

2. Login met je wachtwoord of vul niets in en maak een nieuw wachtwoord aan

3. Open het tablad Wifi

4. Aan de linkerzijde, kies voor Advanced

5. Op dit scherm kunt u de netwerken individueel instellen

Veel succes, ik verneem graag of je eruit komt!

Reputatie 5
Badge +11
Hi http://forum.kpn.com/t5/Internet/Experia-Box-v9-WiFi-traag/td-p/379951/page/2#" style="border-radius: 2.5px; color: rgb(51, 51, 51); padding: 0px 2.5px; background-color: rgb(214, 214, 214);,

Ben je er een beetje uitgekomen? Is het gelukt om een betere verbinding te krijgen?

Ik hoor het graag zodat wij je verder kunnen helpen als het nog niet goed is.

Ook zouden we een mogelijk beste antwoord kunnen markeren in het topic.

Groeten,

Tim

Reputatie 7
iGrasmat schreef op 16 dec '15 om 15:39u
Ik merk dat elke keer als ik probeer een 5GHz verbinding te maken hij disconnect en dan verbindt met 2,4GHz. Is er een manier om een 5GHz verbinding te forceren?

Als het goed is, dan zal de V10 in (één van) de volgende firmware update(s) voorzien worden van bandsteering waardoor apparaten die 5GHz ondersteunen ook naar de 5GHz band geleid worden als de signaalsterkte voldoende is.

Nog (even :@) geduld dus.

In de tussentijd zou je op Android devices de app Wifi 5 Settings kunnen installeren. Deze app zal het device ook naar een 5GHz wifi accesspoint leiden.

Reageer