Beantwoord

Experia v10 lan poorts en switch

• 11 maart 2018
  • 16 reacties
  • 1176 keer bekeken

Hoi allemaal! Al een week een blijw klant van KPN glasvezel 100/100. Afgelopen week werd v10 geïnstalleerd. Alles werkte meteen en prima ook.

Even over mijn current setup thuis: experia v10 (in meterkast) van lan poort 1 naar de tplink switch sg105 in de woonkamer. Van sg105 verdeelt naar smart tv, arris (kpn) voor tv, media box, sound systeem. Alles werkt prima in de woonkamer.

Probleem is begonnen toen ik de lan kabel die naar zolder loop direct aan de lan poort 2 van experia v10 aangesloten heb om een wifi access point te instaleren (op de zolder geen wigi signaal van v10). Geen lampje brandt, geen verbinding boven. Voor de zekerheid heb ik:
1- mijn computer direct aan v10 lan port 2, 3 en 4 aangesloten zonder success
2- heb ik de computer en de wifi access point bij sg105 aangesloten. Dan werkt het allemaal.

Ik heb het gevoel dat lan poorten 2, 3 en 4 van v10 uitgeschakeld zijn. In de settings van v10 gezocht zonder success.

Dus ik heb de volgende vragen:
1- kan andere poorten van v10 uitgeschakeld zijn maar port 1?
2- kan de sg105 switch dit veroorzaken?
3- hoe kan ik de andere poorten van v10 geactiveerd worden.
4- als ik de andere poorten niet kan gebruiken door de switch sg105, zou het een oplossing kunnen zijn om twee switches achter elkaar te gebruiken? Dus: van v10 poort 1 naar sg105-1, van sg105-1 naar woonkamer sg105-2 en naar zolder voor de wifi access point..
5- en het nog complexer maken, denken jullie dat ik nog mijn netwerk printer op de zolder kunnen gebruiken.

Ja ik weet dat ik te veel voor vraag. Jullie kunnen zeggen dat ik gewoon een nieuwe switch kopen en uitproberen (kost geen fortune tegenwoordig)😀 .

Ik vinst het toch gezelliger om even daar over te praten.

Bedankt alvast voor jullie commentaren en meedenken..

Groet
Aksel
icon

Beste antwoord door AAksam 19 maart 2018, 11:58

Hoi Justin, wjb. Even een snel confirmatie: port 2, 3 en 4 kreeg ik werkend. Veel restart, resets ezv. Wat ik volgende doen is bekabeling naar zolder helemaal vervangen met nieuwe. Maar deze week heb ik het super druk met trips. Ik ga jullie op de hoogte houden als het gedaan is (aanstaande weekend denk ik)
Bekijk origineel

16 reacties

Reputatie 7
Als jouw computer aangesloten op de SG105 wel werkt en met dezelfde netwerkkabel aangesloten op poort 2 van de V10 niet, dan is de switch van de V10 defect en zal de V10 vervangen moeten worden.
Bedankt voor je reaktie wjb. Idd laptop met se zelfde kabel werkt achter de SG105. Het is duidelijk dat andere poorten van V10 werken niet (of ze kapot zij of gedeactiveerd weet ik niet). Lijkt me te veel toeval. Ik zal toch kontakt nemen KPN en een nieuwe V10 vragen.
Reputatie 7
Badge +18
Hoi Aksel!
Is het nog gelukt? Kun je ondertussen gebruik maken van alle poorten?
Hoi Erwin.. nope! helaas nog geen progress.. ik heb wel contact gezocht met KPN. Maar in principe ben ik verteld dat als poort 1 werkt, moet de rest het ook doen. Advies was een hard reset. Vanavond ga ik het uitproberen. Fingers crossed. ik hou jullie op de hoogte.
Net klaar met het hard reset...geen success.. ?
Reputatie 7
Sluit de kabel die naar de SG105 loopt eens aan op LAN poort 2. Hebben de apparaten aangesloten op de SG105 nu nog een verbinding met Internet?
heb ik al tijdens de eerste trials geprobeerd. Poort 2 werkt gewoon niet. Alleen poort 1.
Reputatie 7
@Erwin_, dit lijkt mij een "Dead On Arrival" en vervanging lijkt mij dan ook noodzakelijk.
Reputatie 7
Badge +22
Hoi Aksel, omdat Erwin een paar dagen vrij is, reageer ik nu. 🙂 Als poort 2, 3 en 4 niet werken dan lijkt omruilen me inderdaad de beste oplossing.

Reageer op m'n privébericht, dan maak ik dit voor je in orde.
Oke... als beloofd feedback over het nieuwe v10. Helaas probleem niet geholpen met het nieuwe v10. Nog steeds alleen port 1 is actief.
Vandaag even een nieuwe switch kopen en kijken of ik switches achter elkaar mogen gebruiken. Ik hou jullie op de hoogte.

Inmiddels een andere vraag: toen ik de nieuwe v10 aangesloten heb, de wifi ssid en het password was meteen ajtomarische aangepast naar wat ik tijdens de eerste installatie gekozen heb met originele v10. Kan het? Of ben ik nou helemaal dillusional geworden?? 🤔

In ieder geval super bedankt aan moderators, Erwin en Justin.
Reputatie 7
Het klopt dat de wifi instellingen automatisch teruggezet worden. Deze worden centraal bij KPN opgeslagen en bij een factory reset of ingebruikname van een nieuwe Experia Box teruggeplaatst.

Dat ook dan LAN poort 2, 3 en 4 niet werken is eigenlijk zeer onwaarschijnlijk, dan moet er toch iets anders aan de hand zijn.
Als jij de netwerkkabel, die naar de switch loopt, uit LAN poort 1 haalt en in LAN poort 2 steekt, hebben de apparaten achter de switch dan nog een werkende verbinding?
Reputatie 7
Badge +22
Hoi AAKsam, dan voor je terugkoppeling! Wat betreft de WiFi instellingen heeft wjb helemaal gelijk. :)

Dat ook nu poort 2, 3 en 4 niet werken doet mij ook vermoeden dat er iets anders aan de hand is. Je hebt een glasvezelverbinding zie ik. Heb je de Experia Box via de rode WAN-poort rechtstreeks aangesloten op het glasvezelkastje?

Wat gebeurt er als je de switch er tussenuit laat en apparaten rechtstreeks aansluit op de poorten van de Experia Box?
Hoi Justin, wjb. Even een snel confirmatie: port 2, 3 en 4 kreeg ik werkend. Veel restart, resets ezv. Wat ik volgende doen is bekabeling naar zolder helemaal vervangen met nieuwe. Maar deze week heb ik het super druk met trips. Ik ga jullie op de hoogte houden als het gedaan is (aanstaande weekend denk ik)
Reputatie 7
Badge +22
Helemaal goed! Dan weten we nu in ieder geval dat er met de Experia Box niets mis is. 🙂 Ik zie je reactie graag tegemoet!
Wohooopppp!! Alles werkt.. internet op zolder! Printer werkt ook op het netwerk.. tv ook.. ik zou echt niet weten het het probleem was. Ik heb de set up niet verandered. Misschien was het toch de eerste V10. In ieder geval super bedankt allemaal voor de hulp. ??...
Reputatie 7
Badge +22
Goed om te horen, Aksel! Fijn dat alles weer werkt!

Reageer