Vraag

experia v10a shields up

  • 3 July 2019
  • 52 reacties
  • 1478 keer bekeken

Hallo, bij een shields up scan van grc, krijg ik bij de experiabox v10a best aparte uitslagen, nl alles op closed, en zelfs 1 poort open (53).
Ook reageert hij op ping requests.
Aangeraden is niet reageren op ping + de poorten op “stealth”.

Wat betekent die open poort?

mijn vorige modem kwam alles op “stealth”

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

52 reacties

Excuses was niet als quote bedoeld
Reputatie 7
Vraagje; kan het feit dat de modem zo is (open 53 poort, reageren op ping) kwaad: ik heb dit misschien wel maanden zo gehad, terwijl ik gebruik maakte van het internet.
Dat je Experia Box reageert op een ping kan geen kwaad, het enige is dat anderen daarmee kunnen zien dat er op jouw IP adres een netwerk actief is.

@Dennis ABD gaf aan dat er geen replies komen op DNS queries naar poort 53 van jouw publieke IP adres.
De vraag is echter wat nu de fout veroorzaakt.
Staat UPnP stiekem toch aan terwijl de user interface toont dat deze uit staat.
Is er op de achtergrond toch een DMZ Host ingesteld terwijl de user interface geen DMZ Host toont.
Of is het toch de V10a zelf die reageert op pings en TCP poort 53 heeft geopend.
In het laatste geval lijkt dit geen kwaad te kunnen, maar in de eerste twee gevallen ligt dat anders en zou het kunnen zijn dat die poort 53 voor "kwaadwillende" activiteiten gebruikt wordt.
Het lijk er overigens op dat het de V10a zelf is die reageert op pings en TCP poort 53 geopend heeft immers je gaf aan dat er geen apparaten op het netwerk waren aangesloten toen Dennis die scan deed.

Ik vind wel dat je recht hebt op antwoorden van KPN en desnoods dat jouw V10a vervangen wordt om te kijken of het issue daarmee niet meer optreedt.
....
In het laatste geval lijkt dit geen kwaad te kunnen, maar in de eerste twee gevallen ligt dat anders en zou het kunnen zijn dat die poort 53 voor "kwaadwillende" activiteiten gebruikt wordt.
....


En wat voor dingen zouden dat kunnen zijn + hoe kom ik erachter of dit het geval is?

Ik hoop maar dat het de meest gunstige geval is dan.
Toen @Dennis ABD de scan deed was er inderdaad geen apparaat verbonden. Of het moet net hebben plaatsgevonden voordat ik mijn apparaat van wifi haalde. Dat weet ik niet zeker. Dan zou er haast nog een scan gedaan moeten worden omdat ik vanaf nu zeker geen apparaten meer verbonden heb met wifi de rest van de dag tot vrijdagochtend.
Maar dat lijkt me een beetje veel werk, dat weet ik niet.
Reputatie 7
Badge +7
53 TCP staat nog steeds open, ik kan echter totaal geen connectie krijgen met de poort. Pogingen worden meteen afgebroken. Dit zal dan ook zeker geen kwaad kunnen maar het is wel bijzonder vreemd.
Reputatie 7
Badge +30
Drindel, ik heb hier zojuist nog even met Dennis over gesproken. Hij heeft ook op een andere V10A getest, en daar komt niets vreemds uit. We willen dan ook graag op afstand je Experia Box eens resetten zodat we zeker weten dat dit helemaal goed is gegaan. Daarna kan Dennis dan nog een keer scannen en kijken hoe het dan staat met poort 53. Is dat ok?
Drindel, ik heb hier zojuist nog even met Dennis over gesproken. Hij heeft ook op een andere V10A getest, en daar komt niets vreemds uit. We willen dan ook graag op afstand je Experia Box eens resetten zodat we zeker weten dat dit helemaal goed is gegaan. Daarna kan Dennis dan nog een keer scannen en kijken hoe het dan staat met poort 53. Is dat ok?


Dat is goed, zou dit maandag kunnen?

Ik had nog een vraagje over de wps knop; die brandt blauw en knippert. Klopt dat?
En is het mogelijk om een pb vooraf te sturen wanneer je de reset en de scan gaat doen; ivm uitvallen van internetverbinding.
Reputatie 7
Badge +30
Vandaag kan zeker, @Drindel. Ik stel voor dat we de reset doen tussen 13:30 en 14:00 uur, en dan de scan ergens tussen 14:00 en 17:00. Dat laatste hangt even af van waar het Dennis het in zijn normale werkzaamheden kan inpassen.

Wat betreft de WPS-knop: dat is een gecombineerde knop voor wifi en WPS. Blauw knipperend geeft aan dat er gegevensoverdracht is binnen je eigen netwerk. Voor meer info over de lampjes, zie dit bericht.
Reputatie 7
Badge +30
Ik heb zojuist geprobeerd te resetten, @Drindel, maar m'n systeem geeft aan dat je Experia Box offline is. Heb je hem uitstaan? Of niet aangesloten? Zo ja, zou je hem dan aan willen zetten/aansluiten?
Hij is nu weer aan
Reputatie 7
Badge +30
Dank je, Drindel. Ik heb de reset uitgevoerd, laat hem nu aangesloten en aan staan zodat Dennis kan gaan scannen. Ik hoop dat dit vandaag nog lukt. Maar, voor de zekerheid, laat hem aanstaan tot en met morgen, einde van de middag. Als je het toch tussendoor uit wilt zetten, doe dit dan vandaag pas na 17:00 en zet hem dan morgen zo rond een uur of 9:00 weer aan.
Reputatie 7
Badge +30
En Dennis heeft al gescand, dat was snel 🙂 De poort staat nog steeds open dus willen we je V10A vervangen door een nieuwe. Dat heb ik zojuist gedaan. De nieuwe wordt morgen (23 juli) geleverd op een servicepunt. Ik stuur je via PB even de verdere info.

Je kunt dan op het servicepunt de huidge V10A inleveren, dan krijg je de nieuwe mee. Laat dan even weten als je die aangesloten hebt, dan kunnen we op dat moment nog een keer scannen.
Bedankt voor de snelle scan.
Reputatie 7
@Erik_, wordt deze Experia Box daarna nog verder onderzocht?
@Erik_, wordt deze Experia Box daarna nog verder onderzocht?

is het de bedoeling dat ik deze nogmaals reset voor ik hem instuur? Daarmee de vraag: staan er gegevens van ons in opgeslagen zoals wachtwoorden, informatie of zulke dingen meer?
Reputatie 7
Niemand kan echt veel met die gegevens die er in staan maar je kan hem natuurlijk een factory reset geven terwijl hij niet meer aangesloten is.
Reputatie 7
Badge +30
@Erik_, wordt deze Experia Box daarna nog verder onderzocht?

Yes, gaan we doen. Ik kom er op terug (kan even duren).
Reputatie 7
Badge +30

is het de bedoeling dat ik deze nogmaals reset voor ik hem instuur? Daarmee de vraag: staan er gegevens van ons in opgeslagen zoals wachtwoorden, informatie of zulke dingen meer?


Hoeft niet, hij is net gereset van hier uit, dus alles staat op dit moment in fabrieksinstellingen. Verdere gegevens van jou worden niet opgeslagen. Maar, zoals wjb al aangeeft, het mag wel als je dat graag wilt.
@Erik_ @Dennis ABD
de nieuwe is aangesloten! Groeten
zou er een nieuwe scan gedaan kunnen worden? Het lijkt vanaf mijn kant er op dat deze nl hetzelfde probleem heeft.

ik heb nog vergeleken met iemand anders met de v10a waar het wel allemaal gesloten is + geen ping reactie, enige verschil is dat die ook tv / telefoon heeft aangesloten.

ps: zou je weer het “beste antwoord” kunnen verwijderen erik? Ik wilde het duimpje omhoog geven. Ik werk nu op een zeer klein telefoonschermpje, vandaar de fout.
Reputatie 7
Badge +7
Ik had het gister al gezien en heb hier ook contact over met Erik. Ik sta hier op dit moment voor een raadsel om heel eerlijk te zijn. We gaan dit uiteraard verder onderzoeken. Je kan de verbinding verder wel veilig gebruiken. Poort 53 geeft een response, maar er kan geen verbinding mee gemaakt worden. Misbruik hiervan zal dan ook geen probleem zijn.
Weten jullie of dit bij bijv. de V10 ook het geval is? Dit is ook een nieuwe uptodate modem toch? Ik weet niet wat het verschil tussen beide is, maar is het niet mogelijk voor mij om de v10 te proberen?

betreft die poort dankje voor je uitleg. Weet je ook meer over “ping” waar @wjb het over had? Dat hier op wordt gereageerd van buitenaf? Ik heb dat nl liever niet (zoals bij anderen ook niet gebeurd). Ook staat bij instellingen zelf “discard ping” terwijl dat niet gebeurd.

bedoel je overigens met “misbruik hiervan zal geen probleem zijn” dat het niet kan plaatsvinden met deze poort/ping instellingen, of dat het wel kan maar geen probleem geeft?
ik gebruik deze modem al maanden zo in deze instellingen namelijk.

is het nu zo dat doordat de modem wel reageert, anderen weten dat op dit ip adres verbinding actief is? Of veranderd het ip adres af en toe?

bedankt!
Reputatie 7
Badge +7
Het is niet iets wat bij de v10a (of eerder) standaard gebeurt, vandaar het raadsel. Dit is zeer duidelijk een niet standaard situatie.

Er kan geen misbruik van gemaakt worden is wat ik bedoel. Een verbinding maken met de poort word niet geaccepteerd, deze word meteen verbroken.

Niet reageren op ping is voornamelijk schijn veiligheid. Het voegt niet heel veel toe daar het IP uiteraard gewoon zichtbaar is voor alle services waar je mee verbind.
Omdat het bij mijn vorige modem niet gebeurde, zou ik de v10a kunnen omruilen voor de v10? Wellicht dat die beter aansluit.
Omdat het bij mijn vorige modem niet gebeurde, zou ik de v10a kunnen omruilen voor de v10? Wellicht dat die beter aansluit.

Ervan uit gaande dat de v10 dezelfde instellingen mogelijkheden heeft zoals een gastnetwerk, wps/upnp/remote access uit, eigen ssid en admin naam rn wachtwoorden, enzovoorts?