Beantwoord

Experia V10A uitleg WAN-Index

  • 9 November 2019
  • 14 reacties
  • 1929 keer bekeken

Reputatie 2

Mijn experiabox heeft net voor de 2e keer een storing gehad waarbij de verbinding niet hersteld werd. Hierover is al telefonisch contact geweest en komt een monteur, tevens is het probleem voor dit moment tijdelijk weer verholpen, daar zal dit topic dus niet over gaan.

 

Wat mij wel opviel is dat wanneer de experiabox correct functioneert: bij WAN-Index 1,2 en 3 een verbinding opgesteld is. En wanneer deze storing optreedt: enkel 2 en 3 een verbinding hebben en 1 disconnected is.

 

Nou zijn WAN-Index 1 & 2 een PPPoE verbinding (waarbij #1 mijn WAN-IP), en nummer 3 een of andere Automatic IP.

 

Bij zowel #2 als #3  herken ik het IP-adres niet, en alleen #3 heeft ook een DNS server toegewezen (bij #2 is deze blanco).

Ik vermoed dus dat #1 mijn Internet is, #2 de IPTV, maar waar dient dan #3 voor?

Enige opheldering hierover is welkom!

icon

Beste antwoord door wjb 9 November 2019, 21:27

Bekijk origineel

14 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Telefonie?

Reputatie 2

Telefonie?

Neem ik niet af van KPN, enkel internet + TV, dus dat lijkt me sterk. Daarnaast zou dat dan ook een PPPoE verbinding zijn dacht ik zo.

Reputatie 7
Badge +24

Waar ziet u de "WAN-index" in uw Experiabox staan? Ik ben het nog nooit tegen gekomen.

Reputatie 7
Badge +24

Telefonie?

Neem ik niet af van KPN, enkel internet + TV, dus dat lijkt me sterk. Daarnaast zou dat dan ook een PPPoE verbinding zijn dacht ik zo.

Dat u geen telefonie afneemt, dat weet die Experiabox niet 😉

Reputatie 2

Waar ziet u de "WAN-index" in uw Experiabox staan? Ik ben het nog nooit tegen gekomen.

onder het tabblad “Network Status”

Telefonie?

Neem ik niet af van KPN, enkel internet + TV, dus dat lijkt me sterk. Daarnaast zou dat dan ook een PPPoE verbinding zijn dacht ik zo.

Dat u geen telefonie afneemt, dat weet die Experiabox niet 😉

Klopt, maar ik neem aan de server van KPN die de connecties opzet wel :)

Reputatie 7
Badge +24

De Experiabox zet de connecties op. Niet de server.

Reputatie 2

Ik heb geen zin om hier off-topic te gaan, dus mocht er iemand zijn die op mijn originele post het antwoord weet hoor ik het graag :)

Reputatie 7
Badge +24

Indien je glasvezel heb: trek de stekker van het glasvezelmodem er even korte tijd uit.

Reputatie 2

Indien je glasvezel heb: trek de stekker van het glasvezelmodem er even korte tijd uit.

 

Het probleem met het internet is al opgelost voor nu, deze topic is echt specifiek om erachter te komen wat de WAN-Index inhoudt.

Reputatie 7
Badge +24

Dat weet je, want dat heb ik je verteld.

Misschien interessant: https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-i-p-v-de-experia-box-458609

Daar word ook gesproken over vlan 4, vlan 6 en vlan 7. 

Reputatie 2

Dat weet je, want dat heb ik je verteld.

Nee jij weet niet zeker dat het telefonie betreft, dus ik hoor graag van iemand van KPN zelf de bevestiging.

Reputatie 7

Ik heb geen V10a en ook nooit gehad, maar een Experia Box heeft drie verbindingen aan de WAN zijde.

Op vlan 4 wordt op basis van DHCP een verbinding t.b.v. televisie opgezet.

Op vlan 6 staat een PPPoE verbinding t.b.v. Internet en op vlan 7 een PPPoE verbinding voor telefonie.

Nou zijn WAN-Index 1 & 2 een PPPoE verbinding (waarbij #1 mijn WAN-IP), en nummer 3 een of andere Automatic IP.

Dan is index 1 dus de Internet verbinding (vlan 6), index 2 de telefonie (vlan 7) en index 3 televisie (vlan 4).

Reputatie 2

Dat klinkt dan het meest logische. Blijf het nogsteeds wel bijzonder vinden dat die verbindingen gewoon worden opgezet terwijl de dienst niet afgenomen wordt, maarja, zo zijn er wel meer dingen momenteel bijzonder bij KPN :P

Reputatie 7

... Blijf het nogsteeds wel bijzonder vinden dat die verbindingen gewoon worden opgezet terwijl de dienst niet afgenomen wordt, ...

De netwerkverbinding wordt inderdaad altijd tot stand gebracht, maar t.a.v. telefonie wordt de verbinding met het SIP platform pas tot stand gebracht als er een telefonie profiel in de Experia Box opgeslagen wordt. An sich snap ik die opzet wel, het maakt het beheer eenvoudiger en daarmee dus ook goedkoper. 

Reageer