Beantwoord

Experia Wifi en Samsung Galaxy Tab 4 (7")

  • 12 February 2019
  • 11 reacties
  • 344 keer bekeken

Juist om op de zolderverdieping een goed internetbereik te krijgen van KPN 2x Experia Wifi ontvangen en aangesloten. Signaalsterkte is nu uitstekend. Al onze laptops en smartphones blijven moeiteloos verbonden met het signaal, behalve de Samsung Tab4. Deze verliest bij verplaatsen van de ene ruimte naar de andere steeds de connectie en meldt dan een verificatiefout. Na opstarten automatisch een connectie herstellen is uiteraard ook niet meer aan de orde. Voorheen was dit nooit een probleem (Experia Box V8 zonder de Experia WIFI-uitbreiding) Gebruike van de WPS-toets om te verbinden dient ook steeds herhaald te worden.

Samsung Tab is voorzien van de laatste updates.

Wat opvalt is dat bij een check met Vistumbler ik voor de beide Experia Wifi's elk kanaal 52 actief zie en voor de ene daarbij nog kanaal 3 en de andere kanaal 10. Is dat laatste wellicht oorzaak van het probleem (ongelijke kanalen 2,4 en 5 GHz)?

Heb al veel oplossingen voorbij zien komen bij gelijksoortige topics, maar tot op heden werkt dat bij ons nog niet.
icon

Beste antwoord door Marina_ 18 February 2019, 14:11

Bekijk origineel

11 reacties

Ik heb exact hetzelfde probleem met Samsung tab 4. Maar dan een V10. En krijg helemaal geen verbinding. Verificatie fout.
Reputatie 7
Badge +19
Hoi @wifier57 en @Hollander0102, Zouden jullie allebei eens de frequenties willen splitsen (dat kan met deze servicetool), en dan uitproberen of het stabieler wordt als je op die manier de Samsung tab 4 expliciet met de 5Ghz of de 2,4 Ghz laat verbinden?
Reputatie 7
Badge +19
@wifier57 en @Hollander0102, Ik heb niets meer van jullie gehoord. Hopelijk is dit probleem opgelost met het splitsen van de frequentie. Als dit niet het geval is, dan hoor ik graag iets van jullie en zoeken we verder naar een oplossing.
@Marina_ Ik heb in beide Experia wifi-boxen nu voor de 5GHz-frequentie de SSID-naam aangepast (en de kanaalkeuze overigens gewoon op 'auto' laten staan). Het lijkt erop dat de Samsung-tablet nu beter reageert en in elk geval sneller verbindt met een van de SSID's. Ik had die tip ook ergens anders gelezen, dus mogelijjk is dit inderdaad de oplossing (de Experia box zonder wifi-extenders kende alleen 2,4GHz). We gaan dit in de komende tijd verder testen en laten nog weten of de problemen nu inderdaad verholpen zijn. Alvast bedankt voor het meedenken!
Reputatie 7
Badge +19
@wifier57, Bedankt voor je reactie. Fijn dat het erop lijkt dat het na het splitsen van de frequenties al een stuk beter gaat. Hopelijk blijft dit ook zo. Anders hoor ik het natuurlijk graag 🙂
Klinkt allemaal als hocus 'pocus. servicetool werkt trouwens ook niet door 'technische beperkingen'.
Reputatie 7
Badge +19
@Hollander0102, Ik kan mij voorstellen dat dit heel lastig lijkt, maar dat is het niet. Wel onhandig dat de servicetool nu niet werkt. Werkt het ook niet via een andere browser? Dan kun je de stappen uit dit topic doornemen. @Jordy_9393 heeft heel goed in stappen toegelicht hoe je de frequenties kunt splitsen. Laat vooral weten waar je tegen aanloopt wanneer je er niet uitkomt.
frequenties splitsen, ip adressen ik snap er allemaal niets van. De tablet deed het wel met een wifi repeater. Sinds de wifi boxen aangesloten te hebben, dus niet meer. Alle andere apparaten pakken het signaal gewoon op. Misschien gewoon weer tegen .....???
Reputatie 7
Badge +19
@Hollander0102, Dat je bepaalde termen niet snapt, dat is helemaal niet erg. Ik heb de tekst voor je in stappen verdeeld. Stap 1 heb je al gedaan, dus begin rustig met stap 2 en loop ze één voor één bij langs. Als je er niet uitkomt, geef je dan aan bij welke stap het niet lukt? Dan help ik je weer verder.

Instellen
Stap 1: Stel de ExperiaWifi's 1 voor 1 in, eentje dichtbij de router en de andere op de plek waar je slecht wifi hebt. (dit heb je al gedaan)
Stap 2: Vervolgens klik je op deze link http://192.168.2.254/( je logt in met gebruikersnaam ADMIN, als je voor de eerste keer inlogt laat je het wachtwoord veld leeg, er moet nu een nieuw wachtwoord aangemaakt worden. (LET OP: V10A modem heeft een ADMIN wachtwoord achterop staan. Op de sticker die achter het kaartje met wifi gegevens zit)
Stap 3: Kijk welk IP je Experia WiFi heeft gekregen. Voor V10 gebruikers kan je op de homepagina onder het blokje 'LAN- Instellingen' op 'Meer' klikken, daardoor verschijnt er een lijst met alle verbonden apparaten. Hier staat ook de Experia WiFi tussen, met het bijbehorende IP die de ExperiaWiFi heeft gekregen.

Voorbeeld:


Stap 4:
Ga vervolgens naar dat IP in je browser. Je zet http:// voor het ipadres(Voorbeeld: http://192.168.2.150) Je komt dan op de volgende pagina terecht.



Stap 5: De gebruikersnaam is standaard 'admin' en het wachtwoord (Web password) staat op de onderkant van je ExperiaWiFi. Klik vervolgens op inloggen.

Stap 6:Je komt dan in een nieuwe pagina, klik bovenin op instellingen, en vervolgens links in het menu op '5Ghz Frequentie Band'.



Stap 7:De 5Ghz verbinding heeft dezelfde SSID (Netwerk naam) als je 2,4Ghz netwerk. Verander de naam van de 5Ghz verbinding naar iets anders, klik vervolgens op 'Bewaar instellingen', wacht een aantal minuten en je kan gebruik maken van een losse 2,4Ghz en een losse 5Ghz verbinding via je Experia WiFi.

Voor een tweede ExperiaWiFi werkt het precies hetzelfde, zorg er wel voor dat beide Experia WiFi's dezelfde namen hebben voor het 2,4Ghz en het 5Ghz netwerk.
Reputatie 7
Badge +19
@Hollander0102, ben je er nog uitgekomen?
Reputatie 7
Badge +19
@Hollander0102,Ik heb geen reactie meer van je gezien dus ga ik ervan uit dat je geen vragen meer hebt. Anders hoor ik het graag!

Reageer