Beantwoord

Experia Wifi gastennetwerk

Vandaag mijn nieuwe Experia Wifi repeaters ingesteld in combinatie met de Experia box v10.
Automatisch nam hij alleen maar de ssid over van mijn 2.4ghz netwerk. Dus later handmatig ook de ssid van mijn 5ghz netwerk ingevoerd.

Echter kon ik nergens de gastnetwerk optie vinden. Nu tijdelijk weer de wifi van de Experia box aangezet zodat ik nog gebruik kan maken van dat netwerk.

Is er een mogelijkheid dat de Wifi Repeaters ook het gastennetwerk uitzenden?

Materiaal op een rijtje
Experia box V10
Experia Wifi
Experia Wifi
icon

Beste antwoord door Clevegt 7 september 2018, 15:51

Op dit moment zit dit er nog niet in, maar dat gaat waarschijnlijk nog wel gebeuren.
Aangezien de Experia Wifi net nieuw is en nog in ontwikkeling.

Ik heb namelijk in de pilot van de Experia Wifi gezeten.

Bekijk origineel

18 reacties

Reputatie 6
Badge +10
Op dit moment zit dit er nog niet in, maar dat gaat waarschijnlijk nog wel gebeuren.

Reputatie 6
Badge +10
Clevegt schreef:

Wat is Experia Wifi? Is dat vergelijkbaar met een KPN Wifi-Versterker? Of betreft dit alleen een repeater en geen accesspoint? Ik zou nl ook heel graag gast-wifi op de versterkers hebben maar daar zit geen schot in. Wellicht dat dit "nieuwe" dingetje uitkomst biedt?

Edit: o wacht...heb ff iets gemist tijdens mijn vakantie😂

En nu inderdaad hopen dat de Experia Wifi het goed doet (incl gastennetwerk). I

Waar zijn ze te bestellen dan @Woetter22 ?
@Edwin_Merks ze zijn nog niet te bestellen.
ik heb ze gekregen via de wifi tester
https://www.kpn.com/internet/wifi/tuner.htm
Mijn resultaten waren zo slecht dat ik ze gratis kreeg had ze binnen een dag in huis.
Reputatie 7
Badge +14
Clevegt schreef:

Hi Woetter22, welkom op het forum. Wat Clevegt hier zegt klopt, voor nu helaas nog niet mogelijk. Mogelijk komt dit later alsnog, kan het nu echter niet concreet zeggen.
Reputatie 3
Badge +1
Ik zie het gastnetwerk ook graag snel terug in de experia wifi, is hier al duidelijkheid over?
Reputatie 6
Badge +10
HetIsMaarLukas schreef:

Ik zie het gastnetwerk ook graag snel terug in de experia wifi, is hier al duidelijkheid over?

Rustaagh!....tis pas 2 maanden geleden dat het antwoord gegeven is door KPN 😉. Ga er maar van uit dat dit nog heeeel lang gaat duren. Er zitten te veel bugs in de software die eerst opgelost moeten/gaan worden.
Reputatie 7
Edwin_Merks schreef:

HetIsMaarLukas schreef:

Rustaagh!....tis pas 2 maanden geleden dat het antwoord gegeven is door KPN 😉. Ga er maar van uit dat dit nog heeeel lang gaat duren. Er zitten te veel bugs in de software die eerst opgelost moeten/gaan worden.

Als die ooit gaat komen immers dat zou betekenen dat het gastnetwerk op een aparte vlan moet staan en dat is naar mijn weten niet het geval. Dit betekent dat er ook een firmware wijziging nodig is op de V10 en V10A en zullen eventuele switches tussen Experia Box en Experia WiFi dit vlan netjes moeten doorgeven.
Reputatie 6
Badge +10
wjb schreef:

Edwin_Merks schreef:

HetIsMaarLukas schreef:

Als die ooit gaat komen immers dat zou betekenen dat het gastnetwerk op een aparte vlan moet staan en dat is naar mijn weten niet het geval. Dit betekent dat er ook een firmware wijziging nodig is op de V10 en V10A en zullen eventuele switches tussen Experia Box en Experia WiFi dit vlan netjes moeten doorgeven.

De redenen om afscheid te nemen van de Experia Wifi’s worden wel heel erg legio....
Reputatie 7
Edwin_Merks schreef:

De redenen om afscheid te nemen van de Experia Wifi’s worden wel heel erg legio....

Maar als je een volwaardig gastnetwerk wilt, in combinatie met wifi accesspoints, dan zal je ook afscheid moeten nemen van de Experia Box. Dat gaat namelijk niet lukken zolang het gastnetwerk niet op een apart vlan geplaatst wordt.
Reputatie 6
Badge +10
wjb schreef:

Edwin_Merks schreef:

Maar als je een volwaardig gastnetwerk wilt, in combinatie met wifi accesspoints, dan zal je ook afscheid moeten nemen van de Experia Box. Dat gaat namelijk niet lukken zolang het gastnetwerk niet op een apart vlan geplaatst wordt.

klopt. Maar als ik dan het draadje doorlees om de EB te vervangen door een eigen router dan snap ik daar echt helemaal niets van 😂
Dan meteen de firmware aanpassen dat de wifi van de v10 niet wordt uitgeschakeld, dat naast de 4 utp aansluitngen is toch wel een voordeel van de 'versterker' ten opzichte van de Experia Wifi. Het weer in schakelen van de wifi op de v10 gaat niet altijd even soepel.
Reputatie 7
Galdor68 schreef:

Dan meteen de firmware aanpassen dat de wifi van de v10 niet wordt uitgeschakeld, dat naast de 4 utp aansluitngen is toch wel een voordeel van de 'versterker' ten opzichte van de Experia Wifi. Het weer in schakelen van de wifi op de v10 gaat niet altijd even soepel.

De wifi van de V10 zal of uitgeschakeld moeten blijven worden of fast roaming (802.11k/r) moeten gaan ondersteunen. Zolang de V10 geen fast roaming ondersteunt zou deze de werking van de Experia WiFi's behoorlijk in de weg zitten en dat kan natuurlijk niet de bedoeling zijn.
Geloof me, de wifi van de Experia Boxen die geen fast roaming ondersteunen wordt niet voor niets uit gezet.
De vraag of de V10 überhaupt geschikt is voor 802.11k/r immers ook de hardware moet dit ondersteunen.
Dat is wel zo de reden dat ik dit noem is de prijs minimaal 2 x €50,00 is het mij niet waard, ik heb ze via Telfort mogen testen ze werken op zich goed maar in plaats van 3 accespoints houd je er maar 2 dat is niet echt wenselijk voor een wat grotere woning.
Reputatie 7
Galdor68 schreef:

Dat is wel zo de reden dat ik dit noem is de prijs minimaal 2 x €50,00 is het mij niet waard, ik heb ze via Telfort mogen testen ze werken op zich goed maar in plaats van 3 accespoints houd je er maar 2 dat is niet echt wenselijk voor een wat grotere woning.

Als de wifi van de V10 aan zou blijven staan, dan zal een mobiel apparaat veel minder snel overschakelen naar een Experia WiFi omdat de V10 geen fast roaming ondersteunt.
Het zou dus maar zo kunnen zijn dat je op de eerste verdieping daardoor met de V10 verbonden blijft en dat daarmee de werking van een aldaar geplaatste Experia WiFi volledig tenietgedaan wordt. Dat kan, lijkt me, niet de bedoeling zijn.
De wifi van de V10 moet dus voor fast roaming wel uitgeschakeld worden.

Goede wifi kost inderdaad geld en ik vind dat KPN met die wifi tuner en het gratis aanbieden van Experia WiFi's wel heel klantvriendelijk bezig is. Heb je een 3e of 4e nodig, dan kost je dat €50,- per stuk.
Ook ik heb behoorlijk (+/- €550,-) moeten investeren in router en wifi accesspoints om een zeer stabiel, veilig en goed functionerend netwerk te hebben voor privé en zakelijk gebruik alsmede een afgeschermde toegang voor onze gasten. (Één EdgeRouter Lite 3, drie EDIMAX CAP1200's en één KPN WiFi "versterker".)
Reputatie 3
Badge +1
Maar waarom zou een gastnetwerk ontwikkelen in de experia wifi dan een probleem moeten zijn? Want KPN Fon is ook een apart netwerk wat niet op je persoonlijke netwerk zit!
Inderdaad dat fon zit er al wel in en staat standaard aan dat zou er van mij uit mogen.
Reputatie 7
HetIsMaarLukas schreef:

Maar waarom zou een gastnetwerk ontwikkelen in de experia wifi dan een probleem moeten zijn? Want KPN Fon is ook een apart netwerk wat niet op je persoonlijke netwerk zit!

En laat KPN Fon op de Experia WiFi nu net niet werken.
Als je een volwaardig gastnetwerk wilt implementeren, dan staat dat gastnetwerk op een apart vlan, heeft deze zijn eigen DHCP server en kunnen aangesloten apparaten elkaar niet zien en alleen richting Internet communiceren. Dat gaat je dus niet lukken aangezien de Experia Box geen vlans ondersteunt.
Bij mij alle wifi instellingen van de Eperia box overgenomen door de Experia Wifi, behalve gast netwerk. Stekkers er maar weer uitgetrokken en wifi op experia box weer aangezet. Was niet echt een verbetering 🤔

Reageer