[oud] Experia Wifi / SuperWifi updates

  • 20 November 2019
  • 961 reacties
  • 51840 keer bekeken

Huidige updates

Zie hiervoor ons forumonderdeel Product Updates.

 

Vorige Update oktober 2022

Voor discussie, zie het losse topic:

 

Vorige update januari 2022

 

Vorige update juli 2021

Dit betreft een update naar versie nummers 1.00.11v1 (Superwifi) en 1.00.31v1 (Experia Wifi). Deze update heeft geen functionele wijzigingen. Hij dient alleen om de Superwifi en Experia Wifi voor te bereiden op mesh-integratie met de Box 12 later dit jaar. 

 

Vorige update maart/april 2021

 

Vorige update oktober 2020

Van 30 september t/m 7 oktober worden de Experia Wifi, Superwifi en Wifi Versterkers voorzien van nieuwe software. Voor de Experia Wifi zal dit versie 1.00.29 zijn en voor de Superwifi versie 1.00.09 zijn. De Wifi Versterker gaat naar 001.007.88.

  • Soms crashte het mesh proces waardoor het roaming/bandsteering deel niet meer reageerde (internetverkeer zelf liep wel gewoon door). Dit is verholpen.
  • Weergaveprobleem met het SSID invoerveld verholpen waardoor deze nu correct alle 32 tekens laat zien i.p,v. maximaal 27.
  • Op de overzichtspagina is nu duidelijk zichtbaar welke apparaten via ethernet (solide lijn) of wifi (stippellijn) verbonden zijn. Tevens staat nu bij elk verbonden apparaat de verbindingssnelheid.
  • Ook is op de overzichtspagina een weergaveprobleem verholpen waarbij er soms een rode lijn zichtbaar was (meestal na een verandering in het netwerk) waardoor het leek alsof er geen verbinding is, terwijl dat wel zo is.
  • Onder water aanpassing in het configureren/beheer van de apparaten. Hier merk je als klant niets van.
  • Het certificaat van de update server wordt vernieuwd, die hebben we alvast toegevoegd aan de software van de wifi-apparaten. Hier merk je als klant ook niets van.

 

Vorige update februari 2020

Dit betrof versienummer 1.00.28. De belangrijkste verbeteringen hierin waren:

  • Streams via Chromecast kunnen weer bediend worden (play/pauze e.d.)
  • De lijst met verbonden apparaten wordt nu correct opgeschoond zodat apparaten die niet langer verbonden zijn ook na 72 uur uit de lijst verdwijnen.
  • Het indrukken van de WPS knop in de interface zorgt niet meer voor een witte pagina
  • Sommige apparaten konden niet handmatig geüpdatet worden, dit is nu opgelost.
  • De lengte van de namen die je de apparaten in je netwerk kunt geven is verhoogd naar 32 karakters.
  • Verbeteringen in de werking tussen de Experia Box als master-apparaat en de Experia Wifi als slave-apparaat.

 

Nieuw in deze versie is gastnetwerk! Dit is nu beschikbaar in de Experia Wifi. Je kunt dit via de interface aan- en uitzetten en het SSID van het gastnetwerk aanpassen. Voor degenen die ook een V10 hebben en de gastwifi daarop actief hebben, deze werkt op een iets andere manier dan de gastwifi in de Experia Wifi. De Experia Wifi neemt het gastnetwerk van de V10 dan ook niet over. Deze twee kunnen naast elkaar bestaan.

​​

Vorige update november 2019

Dit betrof versie 1.00.26v3 en hiermee werd de lang verwachte mesh functionaliteit geïntroduceerd. Dat creëert een deken van wifi door je hele huis. Dankzij mesh-technologie verbindt je toestel altijd met het meest optimale wifipunt en wordt de wifisnelheid in huis gelijkmatig verdeeld.

Bijkomend voordeel is dat de Experia Wifi's nu ook samenwerken met het Superwifi punt voor een nog betere dekking.

Wel is het vanaf dit versienummer niet meer mogelijk om het SSID te splitsen, of selectief de 2,4 of 5Ghz uit te zetten.


 

KPN Thuis app

Het is met de update vanaf 11-2019 ook mogelijk om de Experia Wifi's via de KPN Thuis app te bedienen. Met de Thuis app sluit je in een paar stappen de Experia Box en de wifiversterkers aan. Via de app kun je deze dan ook beheren en wijzigen.

  • Je kunt de app direct gebruiken zonder inlog.
  • Wijzig je wifi-instellingen zoals netwerknaam en wachtwoord.
  • Stap voor stap hulp bij aansluiten.

 

Veelgestelde vragen (FAQ):
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi zit achter een eigen router. Krijg ik nu wel de update?

Zo lang er een internetverbinding is, wel. Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi heb ik in gebruik op een niet-KPN netwerk. Krijg ik nu wel de update?

Ja, de wifipunten checken zelf regelmatig of er een update is. De server waarmee ze daarbij contact leggen is ook bereikbaar vanaf andere netwerken dan KPN. Verder geldt hetzelfde als bij de vraag hierboven: Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

961 reacties

Bij mij zoals eerder geschreven nog niks tenzij het daadwerkelijk in batches gaat en ik het daarom nog niet heb we zien het wel. Ik ga ze niet bewust uit en aanzetten om het zo te forceren.

 

De handmatige update knop en bestand zoeken lijken inderdaad overbodig als er niet zoals bij de bekende merken zelf updates zijn te downloaden van een service pagina.

 

Elke niet provider router die ik heb gehad voor de Expriabox gaf een melding in de webbrowser.

De Experiabox zelf heeft niet eens een update knop.

Goedemorgen,
Sinds vanochtend wekt plotseling de Wifi niet meer via de Experia Wifi versterkers in combinatie met de V9 experiabox.

Alles gereset naar fabrieksinstellingen en getracht de versterkers weer te koppelen helaas geen succes.

bij het koppelen schakelt wel de Wifi van de V9 uit maar de Experia Wifi neemt niet MEER de gegevens over. de Experia versterker is wel zichtbaar met zijn eigen SSID en wachtwoord maar eigen netwerk is niet meer beschikbaar.

Bij mij zoals eerder geschreven nog niks tenzij het daadwerkelijk in batches gaat en ik het daarom nog niet heb we zien het wel. Ik ga ze niet bewust uit en aanzetten om het zo te forceren.

 

De handmatige update knop en bestand zoeken lijken inderdaad overbodig als er niet zoals bij de bekende merken zelf updates zijn te downloaden van een service pagina.

 

Elke niet provider router die ik heb gehad voor de Expriabox gaf een melding in de webbrowser.

De Experiabox zelf heeft niet eens een update knop.


daarom ook 1 van de redenen dat ik die kpn “rommel” er niet achter wil

ik wil het in eigen beheer houden en zo heb ik nu een fritzbox

ik bepaal lekker zelf als ik een firmware update uitvoer en wanneer ik deze bij avm weg haal

dat doe ik ook bij mijn netgear r9000 eigen beheer is belangrijk

WAAROM

dat kpn een keer mijn experiabox v10 leeg heeft gehaald en al mijn instellingen weg waren

gelukkig gaat alles via de netgear router dus was het een kwestie van een dmz en 1 dhcp binding naar de netgear in stellen je zou maar je hele netwerk met dhcp binding doen via de experiabox

daarom ook dat ik alle bijna alle vaste apparatuur vaste ip adressen geef dhcp server laat ik vanaf x.x.x.150 lopen

rede 2 als kpn een firmware uitvoert gebeurd het vaak op een moment dat je er niet op zit te wachten bv familie tv zitten te kijken en zo het beeld op zwart oh nee blauw komt

nu graag de sip gegevens nog en kan ik de v10 er tussen weg halen

dan kan ik ook de dect station van mijn fritzbox gebruiken

in mijn geval kan ik er 3 apparaten die onnodig energie trekken er tussenweg halen

experiabox switch voor vlans en de dect basis

Reputatie 5
Badge +6

Hier is vanochtend één van de twee Experia Wifi's (achter een V10) automatisch geupdated. De andere is blijkbaar nog niet aan de beurt. Ook handmatig updaten geeft op die geen respons.

Blijkbaar moet je gewoon je beurt afwachten.

Hier soortgelijk probleem. De experia waarop het WiFi netwerk uitstond heette bij mij WIFIA. Ik heb 2 extenders en die heetten WIFIA en WIFIB. Nu heten ze ineens allebei WIFIA (ik verwacht een mirror van de hoofdmodem of wellicht van de ‘primary’ extender).

Knap vervelend: ik wil sowieso niet automatisch wisselen (soms zit ik naast de extender, maar toch gaat die verbinden met de ander, of blijft die verbonden met de ander wat resulteert in traag internet. Ook in de tuin waar ik nog net bereik hebt word ik dan heen en weer gestuurd tussen extenders. Daarnaast heb ik meer dan 10 WiFi apparaten die je echt niet makkelijk kan switchen van WIFI netwerk (oa. 3 Home mini’s, een ring deurbel (die moet je zelfs van de deur afhalen om in te stellen, maar ook nog 6 Yeelights (moet je dan resetten), de tv (wachtwoord intikken met afstandsbediening) en Nintendo swich.

 

Ook dat mijn wachtwoord van mijn extender ineens was gewijzigd naar het wachtwoord van de hoofdmodem kostte me een half uur. 

 

Gaarne zou ik weer aparte Saïd’s willen aanmaken voor elke extender.  Daarnaast ben ik ook al een tijdje op zoek naar de changelog van deze firmware. Daarnaast zou ik toch wel heel graag weer aparte ssid’s terug willen hebben.

 

Ook niet handig: als je naar de website gaat van extender2 wordt je direct doorgelinkt naar extender1. Echter zie je dat nergens wat dus resulteerde in het aanpassen van mijn SSID van extender1, terwijl ik natuurlijk die van extender2 wilde wijzigen.

Dat is ook de rede dat ik van die kpn apparatuur af wil

Zie mijn eerder bericht

Je hebt geen eigen beheer

 

Tegen beter weten in de zoek naar update knop gebruikt en ja hoor het werkt er werd een update binnen gehaald.

Ik heb juist gemakshalve wel alle 4 de toegangs punten dezelfde naam net als de 2,4 en 5ghz band en ondervind nergens problemen. Wel doe ik soms bewust de wifi uit ennaan als de verbindings snelheid mij niet bevalt.

 

Meteen na de update het verzoek het wachtwoord voor de beheerspagina te wijzigen.

Ik ben tevens de pagina kwijt met de instellingen voor het stukje bandsteering dat mogen wij dus niet meer zelf bepalen? Waarom niet?

 

Wat is de meerwaarde van het instellen van een IP op een Experia wifi voor clients?

Ik weet niet wat ik van deze update moet vinden visueel een aantal veranderingen.

1 ding waar ik me nu al mateloos aan irriteer is te zien op deze afbeelding.

 

 

Toch voor de 2e ook de update gedaan, ging meteen al fout bij het inloggen blijkbaar is er nog maar 1 beheersomgeving en kunnen/hoeven we niet meer op elke toestel apart in te loggen. Wat ik nu moet uitvinden hoe ik de naam van het tweede exemplaar kan veranderen in Tuinkamer de oorspronkelijke naam is weer terug 🤬🤬

Reputatie 7

Wel doe ik soms bewust de wifi uit ennaan als de verbindings snelheid mij niet bevalt.

Dat is niet zo mooi, dat betekent dat de roaming functionaliteit nog niet optimaal geconfigureerd staat.

Wat voor een instellingsmogelijkheden heb je t.a.v. roaming?

Wel doe ik soms bewust de wifi uit ennaan als de verbindings snelheid mij niet bevalt.

Dat is niet zo mooi, dat betekent dat de roaming functionaliteit nog niet optimaal geconfigureerd staat.

Wat voor een instellingsmogelijkheden heb je t.a.v. roaming?

Zie update in voorgaand bericht in plaats van meer zijn er minder instel mogelijkheden voor Bandsteering en Roaming.

Reputatie 7

Zie update in voorgaand bericht in plaats van meer zijn er minder instel mogelijkheden voor Bandsteering en Roaming.

Zijn er dan ook geen instelmogelijkheden t.a.v. roaming meer?

 

Wat is de meerwaarde van het instellen van een IP op een Experia wifi voor clients?

Kan je eens een screenshot plaatsen van dat scherm?

 

Wat ik nu moet uitvinden hoe ik de naam van het tweede exemplaar kan veranderen in Tuinkamer de oorspronkelijke naam is weer terug 🤬🤬

Welke naam wil je veranderen, de naam van het apparaat of de naam van de wifi?

Dat laatste wil je toch juist gelijk houden.

Nee geen roaming instelmogelijkheid zover ik kan zeggen.

Ik zie het al, ik heb in de EB v10 een vast ip toegewezen aan de twee experia Wifi dat kan nu via dit scherm voor elke EW in huis in mijn geval dus 2 stuks.

 

Reputatie 7

 

Ik neem aan dat je daar alleen het IP adres van de Experia WiFi zelf kunt instellen en niet die van aangesloten cliënts.

@wjb dat lijkt er inderdaad op. Ik zie de adressen van beide EW en via handmatig instellen kan ik beide adressen wijzigen, wel vreemd of juist gunstig zit je niet aan 192.168.2.150 vast voor de primary.

 

@Erwin_ of collega

Ik zie overal twee apparaten wat goed is, nu mijn probleem van de Primary kan ik de naam wijzigen echter van de tweede enkel voorgekauwde opties. In het scherm om de naam te wijzigen mis ik het 2e apparaat ik kan niet eens via het ip van de tweede er regelrecht op inloggen mogelijk kan dat als ik hier direct mee verbonden ben via wifi dat moet ik nog proberen. Ik kan in ieder geval niet meer per apparaat in de beheerspagina komen zoals ik dat gewend was.

 

Ik zou in onderstaand scherm graag de mogelijkheid zien beide namen te veranderen of de tip hoe dit te doen.

Dit hier werkt voor mij niet.

 

Reputatie 7

Ik zie de adressen van beide EW en via handmatig instellen kan ik beide adressen wijzigen, wel vreemd of juist gunstig zit je niet aan 192.168.2.150 vast voor de primary.

De Experia WiFi's konden toch altijd al op andere IP adressen werken. Ik ben overigens absoluut geen voorstander van het handmatig instellen van een IP adres op een apparaat zelf. Zoiets kan je mijns inziens beter regelen via DHCP bindings.

 

Ik zou in onderstaand scherm graag de mogelijkheid zien beide namen te veranderen of de tip hoe dit te doen.

 

Kan je niet inloggen op die andere Experia WiFi's en daar de naam wijzigen?

Ik heb het al ontdekt. De KPN Thuis app is vernieuwd. Deze was eerst enkel een hulpmiddel bij de installatie van de ExperiaWifi nu zijn er wat extra opties nog niet helemaal compleet zoals het ssid id en kanaal instellen wel dit. Een in mijn ogen omslachtige manier maar het is me gelukt.

@wjb  ik heb dat inderdaad via de Bindings in de v10 gedaan. Wat betreft de IP's uiteraard kunnen ze op andere IP adressen werken met mijn Sitecom hadden ze logischerwijs hele andere adressen. In combinatie met een Experiabox krijgt de eerste die je aansluit standaard 192.168.2.150 dat is blijkbaar vanuit KPN zo geregeld. Er werden of worden ook meteen  port forwards  gemaakt in de Experia.

Nog een screenshot deze benaming vind ik vreemd log in op uw wifi netwerk?

Daar ben ik al op ingelogd ik log hier in op de beheerspagina in mijn ogen heel iets anders.

Wat ook vreemd is we kunnen en moeten zelfs wel het wachtwoord veranderen maar waarom niet de gebruikersnaam een klein voordeel deze zit nu blijkbaar ingebakken ik vergat nog weleens dat het admin met een kleine a is.

 

Reputatie 7

Een gebruikersnaam hoort, in tegenstelling tot het wachtwoord, bij een inlogprocedure niet case sensitive te zijn.

Een gebruikersnaam hoort, in tegenstelling tot het wachtwoord, bij een inlogprocedure niet case sensitive te zijn.

Neem het maar van mij aan met Admin constant een foutmelding, mogelijk kunnen andere gebruikers mijn ervaring bevestigen.

Reputatie 7

Een gebruikersnaam hoort, in tegenstelling tot het wachtwoord, bij een inlogprocedure niet case sensitive te zijn.

Neem het maar van mij aan met Admin constant een foutmelding, mogelijk kunnen andere gebruikers mijn ervaring bevestigen.

Precies en als KPN de "best practices" had gevolgd dan had zij de gebruikersnaam case insensitive laten zijn zodat jij en anderen geen foutmelding hadden gekregen bij inloggen met "Admin".

Ik geef gewoon meteen het wachtwoord in, want de gebruikersnaam is reeds ‘voorgedrukt’ en hoef ik dus niets mee te doen.

@Galdor68 , kunnen we als Telfort-klant ook de KPN Thuis app gebruiken dus?

 

Reputatie 7

Ik geef gewoon meteen het wachtwoord in, want de gebruikersnaam is reeds ‘voorgedrukt’ en hoef ik dus niets mee te doen.

 

Nu met firmware V10.00.26V3 blijkbaar, maar voorheen moest je de gebruikersnaam volgens mij zelf ingeven.

Reputatie 5
Badge +6

Voor de goede orde:

Bij mij kon de update alleen binnen worden gehaald na in de Experia Wifi eerst een “fabrieksherstel” te hebben gedaan.

Blijkbaar zaten aanpassingen in de instellingen die ik had gedaan (IP-adres, naamgeving etc ) de update in de weg.

Goedemorgen allemaal,

 

Hierbij mijn bevindingen over deze nieuwe firmware update.

 

Vanmorgen onverwacht geen internet meer op alle wireless devices. Er stond een uitroepteken bij het Wifi signaal. Aangezien de oude SSID's nog gewoon zichtbaar waren  gaf dit niet direct reden tot verder onderzoek tot herhaaldelijk opnieuw verbinden niets uithaalde.

 

Toen maar ingelogd en moest direct mijn WW wijzigen. Op zich niet erg.

Kom ik alleen nog maar op één van ExperiaWifi devices en zie ik dat de UI enkele wijzigingen heeft gehad. Ook het SSID wat daar stond was anders dan de oorspronkelijke SSID's en tot mijn verbazing is het niet meer mogelijk om voor 2.4 en 5Ghz een apart SSID in te stellen. Normaliter zou dit ook geen probleem hoeven zijn, maar ik heb dit met een specifieke reden gedaan, omdat bepaalde devices, waaronder een oudere Chromecast en onze Eneco Toon niet met 5Ghz overweg konden of er onvoldoende bereik van kregen waardoor ze maar bleven switchen. 

 

Door deze wijziging heb ik een groot deel van mijn devices opnieuw in moeten stellen om naar het nieuwe centrale SSID te connecten, wat weer de nodige tijd en ergernis heeft veroorzaakt. 

Ik moet daarbij wel zeggen dat het onnodig switchen tot op heden niet meer gebeurt en de devices ook prima connectiviteit hebben. 

 

Ook de benaming van de beide ExperiaWifi devices kan niet meer worden aangepast. Op zich zou dit ook niet erg hoeven zijn als alles goed met elkaar samenwerkt, maar dit was in het verleden niet zo, waardoor het erg handig was om aan de hand van de naam te kunnen bepalen met welk device te verbonden was. Toch blijft het handig om beide devices apart te kunnen benoemen om ook de instellingen per device goed uit elkaar te kunnen houden.

 

Bottom line is, dat het na een paar uurtjes klooien allemaal weer werkt, maar dat de ergernis die hieraan vooraf ging prima voorkomen had kunnen worden door de release notes van de firmware update vooraf beschikbaar te stellen aan KPN klanten, zodat iedereen op de hoogte was van de aanstaande update en hier dus rekening mee kan houden. Hier had dan ook een goede verklaring bij gegeven kunnen worden, zodat we allemaal begrijpen waarom KPN ervoor kiest om deze wijzigingen door te voeren. Tot slot kan ik mij wel nuttiger firmware wijzigingen bedenken, zoals Access Control op IP, MAC of domeinnaam op bepaalde dagen en binnen bepaalde tijden, 

 

Ik blijf op deze manier sceptisch over de volgende firmware update en zit er serieus aan te denken om een router tussen mijn ExperiaBox en de ExperiaWifi devices te zetten om de automatische update te blokkeren.

 

Verder hoop ik ook dat KPN nog met een goede uitgebreide verklaring gaat komen om ons fatsoenlijk te informeren.

 

Just my two cents 😉.

Ik geef gewoon meteen het wachtwoord in, want de gebruikersnaam is reeds ‘voorgedrukt’ en hoef ik dus niets mee te doen.

@Galdor68, kunnen we als Telfort-klant ook de KPN Thuis app gebruiken dus?

 

UPDATE: ik kan de KPN Thuis app gebruiken.

We zullen wel moeten de Telfort versie is er niet meer. Omdat we de ssid en dergelijke niet via die app kunnen aanpassen heeft deze weinig meerwaarde heel eerlijk gezegd.