[oud] Experia Wifi / SuperWifi updates

  • 20 November 2019
  • 961 reacties
  • 51840 keer bekeken

Huidige updates

Zie hiervoor ons forumonderdeel Product Updates.

 

Vorige Update oktober 2022

Voor discussie, zie het losse topic:

 

Vorige update januari 2022

 

Vorige update juli 2021

Dit betreft een update naar versie nummers 1.00.11v1 (Superwifi) en 1.00.31v1 (Experia Wifi). Deze update heeft geen functionele wijzigingen. Hij dient alleen om de Superwifi en Experia Wifi voor te bereiden op mesh-integratie met de Box 12 later dit jaar. 

 

Vorige update maart/april 2021

 

Vorige update oktober 2020

Van 30 september t/m 7 oktober worden de Experia Wifi, Superwifi en Wifi Versterkers voorzien van nieuwe software. Voor de Experia Wifi zal dit versie 1.00.29 zijn en voor de Superwifi versie 1.00.09 zijn. De Wifi Versterker gaat naar 001.007.88.

  • Soms crashte het mesh proces waardoor het roaming/bandsteering deel niet meer reageerde (internetverkeer zelf liep wel gewoon door). Dit is verholpen.
  • Weergaveprobleem met het SSID invoerveld verholpen waardoor deze nu correct alle 32 tekens laat zien i.p,v. maximaal 27.
  • Op de overzichtspagina is nu duidelijk zichtbaar welke apparaten via ethernet (solide lijn) of wifi (stippellijn) verbonden zijn. Tevens staat nu bij elk verbonden apparaat de verbindingssnelheid.
  • Ook is op de overzichtspagina een weergaveprobleem verholpen waarbij er soms een rode lijn zichtbaar was (meestal na een verandering in het netwerk) waardoor het leek alsof er geen verbinding is, terwijl dat wel zo is.
  • Onder water aanpassing in het configureren/beheer van de apparaten. Hier merk je als klant niets van.
  • Het certificaat van de update server wordt vernieuwd, die hebben we alvast toegevoegd aan de software van de wifi-apparaten. Hier merk je als klant ook niets van.

 

Vorige update februari 2020

Dit betrof versienummer 1.00.28. De belangrijkste verbeteringen hierin waren:

  • Streams via Chromecast kunnen weer bediend worden (play/pauze e.d.)
  • De lijst met verbonden apparaten wordt nu correct opgeschoond zodat apparaten die niet langer verbonden zijn ook na 72 uur uit de lijst verdwijnen.
  • Het indrukken van de WPS knop in de interface zorgt niet meer voor een witte pagina
  • Sommige apparaten konden niet handmatig geüpdatet worden, dit is nu opgelost.
  • De lengte van de namen die je de apparaten in je netwerk kunt geven is verhoogd naar 32 karakters.
  • Verbeteringen in de werking tussen de Experia Box als master-apparaat en de Experia Wifi als slave-apparaat.

 

Nieuw in deze versie is gastnetwerk! Dit is nu beschikbaar in de Experia Wifi. Je kunt dit via de interface aan- en uitzetten en het SSID van het gastnetwerk aanpassen. Voor degenen die ook een V10 hebben en de gastwifi daarop actief hebben, deze werkt op een iets andere manier dan de gastwifi in de Experia Wifi. De Experia Wifi neemt het gastnetwerk van de V10 dan ook niet over. Deze twee kunnen naast elkaar bestaan.

​​

Vorige update november 2019

Dit betrof versie 1.00.26v3 en hiermee werd de lang verwachte mesh functionaliteit geïntroduceerd. Dat creëert een deken van wifi door je hele huis. Dankzij mesh-technologie verbindt je toestel altijd met het meest optimale wifipunt en wordt de wifisnelheid in huis gelijkmatig verdeeld.

Bijkomend voordeel is dat de Experia Wifi's nu ook samenwerken met het Superwifi punt voor een nog betere dekking.

Wel is het vanaf dit versienummer niet meer mogelijk om het SSID te splitsen, of selectief de 2,4 of 5Ghz uit te zetten.


 

KPN Thuis app

Het is met de update vanaf 11-2019 ook mogelijk om de Experia Wifi's via de KPN Thuis app te bedienen. Met de Thuis app sluit je in een paar stappen de Experia Box en de wifiversterkers aan. Via de app kun je deze dan ook beheren en wijzigen.

  • Je kunt de app direct gebruiken zonder inlog.
  • Wijzig je wifi-instellingen zoals netwerknaam en wachtwoord.
  • Stap voor stap hulp bij aansluiten.

 

Veelgestelde vragen (FAQ):
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi zit achter een eigen router. Krijg ik nu wel de update?

Zo lang er een internetverbinding is, wel. Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi heb ik in gebruik op een niet-KPN netwerk. Krijg ik nu wel de update?

Ja, de wifipunten checken zelf regelmatig of er een update is. De server waarmee ze daarbij contact leggen is ook bereikbaar vanaf andere netwerken dan KPN. Verder geldt hetzelfde als bij de vraag hierboven: Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

961 reacties

nou ik vind de 2.4 nog wel belangrijk en werkt hier best goed omdat ik geen naaste buren heb

ik kan tot 130mbit halen met de 2.4 en vooral over lange afstanden belangrijk

bij de paarden stal en ver achter in de tuin

ik ga niet overal ap,s plaatsen om overal met de 5GHz snelheden van tot bijna 500mbit te halen

voor gasten is het belangrijk dat ze een “beetje” wifi hebben voor bijvoorbeeld facebook

natuurlijk heb ik de laptop waar ik mee werk altijd verbonden met een 5GHz wifi

en natuurlijk pc,s bedraad aangesloten

maar voor een telefoon / tablet werkt een 2.4 prima

 

 

Zelf zie ik het probleem van de gecombineerde ssid voor de 2 banden niet behalve dan het opnieuw instellen van clients wat een klus kan zijn als je daar veel van hebt.

Reputatie 1

Beste KPN,

Ik vind het nogal vervelend dat ik na de laatste experia wifi firmwareupdate geen aparte SSID meer kan gebruiken voor mijn experia wifi extender. Ook kan ik niet meer de radio van 2,4 en 5 ghz aan/uit zetten.
Ik snap dat KPN het zo gemakkelijk mogelijk wil maken voor de gemiddelde consument, maar graag zou ik een nieuwe update zien waardoor ik de voorgaande dingen weer kan aanpassen! Voor mij was het ideaal om dit zelf aan te kunnen passen m.b.t. de ingestelde apparaten door het huis….
Ik ben zo te lezen niet de enige op dit forum met dezelfde wens.

Is er een mogelijkheid om te downgraden naar een vorige firmware versie?

Ik zou het erg fijn vinden als er snel actie wordt ondernomen om het te corrigeren.

Mvg,

Robbert

@Robbertvv 

dit is ook een rede dat ik geen kpn apparatuur wil / wou hebben

daarom heb ik altijd een netgear router die alle internet verkeer regelt

nu dat itv ook met een fritzbox werkt heb ik de experiabox v10 ook een “schop” gegeven

ja alleen nog als voip verloop omdat ik telefoon van kpn heb

ik wil een eigen beheer hebben

ooit met netgear ook mee gemaakt dat een nieuwe firmware brak was bij netgear kun je gewoon weer terug en staan alle firmware,s netjes op hun site en kun je zo downgraden

Reputatie 3
Badge

Vanmiddag ineens het netwerk van slag. Ik had geen WiFi signaal meer. Bleek dus deze update te zijn. 

Wat een drama. Ik had mijn Experia’s Wifi’s handmatig ingesteld op 5ghz en haalde op beide verdiepingen 200/200. Was top. 

Na deze update haal ik 30/90. 

Reputatie 7

Vanmiddag ineens het netwerk van slag. Ik had geen WiFi signaal meer. Bleek dus deze update te zijn. 

Wat een drama. Ik had mijn Experia’s Wifi’s handmatig ingesteld op 5ghz en haalde op beide verdiepingen 200/200. Was top. 

Na deze update haal ik 30/90. 

Tja, afhankelijk zijn van bandsteering kan hele vervelende gevolgen hebben.

Kan je eens kijken met welke band (2.4 of 5GHz) het apparaat waarmee je dat meet verbonden is?

Reputatie 5
Badge +6

@Erwin_ 

Op de Experiabox V10 zelf blijft ook na de update van de Experia Wifi's, de wifi uit.  Betekent dat, dat bij gebruik van de experia wifi’s ook de nieuwe instelling op de V10 met bandsteering geen functie heeft en dus niet aan hoeft te staan?

Ik been geen klant meer van KPN omdat zij helaas geen glasvezel konden aanbieden in het buitengebied waar ik woon. Ik maak echter nog wel gebruik van 2 Experia Wifi's. Ik wil dan ook graag de firmware updaten (ondanks de problemen) maar dat kan dus niet. Kan KPN niet ergens de firmware online zetten? Zelfs de Experia Wifi zegt dat dat kan:

 

Reputatie 3
Badge +4

Mijn computer draait nu 2,4ghz volgens het wifi kastje hoe verander ik dit. Vind het zo geen vooruit gang.

Reputatie 7

Ik been geen klant meer van KPN omdat zij helaas geen glasvezel konden aanbieden in het buitengebied waar ik woon. Ik maak echter nog wel gebruik van 2 Experia Wifi's. Ik wil dan ook graag de firmware updaten (ondanks de problemen) maar dat kan dus niet. Kan KPN niet ergens de firmware online zetten? Zelfs de Experia Wifi zegt dat dat kan:

 

Je zou de nieuwste firmware moeten kunnen installeren door op de knop "Zoek automatisch naar upgrade" te drukken. Ik heb van anderen vernomen dat dat werkt. Nu wordt de upgrade niet in één keer voor iedereen beschikbaar gesteld dus zou het maar zo kunnen zijn je bijvoorbeeld volgende week pas aan de beurt bent.

@michael0072

installeer netsetman onder tools nsm wifi beheer

let op het mac adres van de 5GHz en 2.4GHz en verbind

mac adres is terug te vinden in het menu van de e wifi

https://www.netsetman.com/en/wifi-wlan-manager

 

Reputatie 7

Mijn computer draait nu 2,4ghz volgens het wifi kastje hoe verander ik dit. Vind het zo geen vooruit gang.

Hoe vaak ik al gezien heb dat bandsteering niet optimaal functioneert is niet op twee handen te tellen. Ik ben bang dat we ook hier te maken hebben met een slecht functionerende bandsteering en aangezien er helemaal niets meer aan ingesteld kan worden ben je als abonnee overgeleverd aan de grillen van de leverancier (KPN).

Het kan heel goed dat een kabel klant of ander niet kpn wba klanten deze update niet kunnen binnenharken, dat zal me niks verbazen mede omdat ik niet via de thuis app de boel kan beheren als de tablet met mijn Sitecom is verbonden als ik hierop de dhcp uitzet gaat het mogelijk wel goed.

@Galdor68 

dat kan maar dat dacht ik ook wat er heel veel op leek achter een andere router niet kunnen updaten

ik zit wel op het kpn netwerk maar heb een fritzbox en een netgear er tussen en de e wifi is geupdate

ik denk dat het bijvoorbeeld wel zou werken bij bijvoorbeeld ziggo

maar zeker weten doe ik het niet

 

Reputatie 7

Het kan heel goed dat een kabel klant of ander niet kpn wba klanten deze update niet kunnen binnenharken, ...

Dat zou niet best zijn, de Experia WiFi is immers door de gebruiker gekocht of in ieder geval is deze eigendom van de gebruiker. Je mag als eigenaar toch echt verwachten dat de leverancier van het apparaat (KPN) het apparaat minimaal enkele jaren blijft supporten.

Het kan heel goed dat een kabel klant of ander niet kpn wba klanten deze update niet kunnen binnenharken, ...

Dat zou niet best zijn, de Experia WiFi is immers door de gebruiker gekocht of in ieder geval is deze eigendom van de gebruiker. Je mag als eigenaar toch echt verwachten dat de leverancier van het apparaat (KPN) het apparaat minimaal enkele jaren blijft supporten.

Ik ben dan ook benieuwd of het @Speelman toch lukt, aan de andere kant is de grotere beperking in instel opties bijna reden om geen update te willen.

De handleiding waar JanD om vroeg is wat dat betreft zeer klein.

Reputatie 3
Badge

Drama duurt voort. Experia Wifi’s zenden geen WiFi meer uit, ook al staat in de instellingen van wel. Resetten tot je ons een weegt, niets helpt. 

Reputatie 7
Badge +30

Ik vind het nogal vervelend dat ik na de laatste experia wifi firmwareupdate geen aparte SSID meer kan gebruiken voor mijn experia wifi extender. Ook kan ik niet meer de radio van 2,4 en 5 ghz aan/uit zetten.

Is er een mogelijkheid om te downgraden naar een vorige firmware versie?

Ik zou het erg fijn vinden als er snel actie wordt ondernomen om het te corrigeren.
 

Downgraden is niet mogelijk. We geven wel intern door dat jullie hier tegenaan lopen. Zoals je zelf aangeeft, ben je niet de enige die dit benoemt, @Robbertvv .

 

Vanmiddag ineens het netwerk van slag. Ik had geen WiFi signaal meer. Bleek dus deze update te zijn. 

Wat een drama. Ik had mijn Experia’s Wifi’s handmatig ingesteld op 5ghz en haalde op beide verdiepingen 200/200. Was top. 

Na deze update haal ik 30/90. 

Tja, afhankelijk zijn van bandsteering kan hele vervelende gevolgen hebben.

Kan je eens kijken met welke band (2.4 of 5GHz) het apparaat waarmee je dat meet verbonden is?

Hier ben ik ook benieuwd naar, @Jack van Dijk. Je kunt er in ieder geval eens voor kiezen om de boel opnieuw te koppelen.

 

@Erwin_

Op de Experiabox V10 zelf blijft ook na de update van de Experia Wifi's, de wifi uit.  Betekent dat, dat bij gebruik van de experia wifi’s ook de nieuwe instelling op de V10 met bandsteering geen functie heeft en dus niet aan hoeft te staan?

Volgens mij klopt dit inderdaad, maar ik kom daar nog op terug @r_k!

Ik been geen klant meer van KPN omdat zij helaas geen glasvezel konden aanbieden in het buitengebied waar ik woon. Ik maak echter nog wel gebruik van 2 Experia Wifi's. Ik wil dan ook graag de firmware updaten (ondanks de problemen) maar dat kan dus niet. Kan KPN niet ergens de firmware online zetten? Zelfs de Experia Wifi zegt dat dat kan:

Je zou de nieuwste firmware moeten kunnen installeren door op de knop "Zoek automatisch naar upgrade" te drukken. Ik heb van anderen vernomen dat dat werkt. Nu wordt de upgrade niet in één keer voor iedereen beschikbaar gesteld dus zou het maar zo kunnen zijn je bijvoorbeeld volgende week pas aan de beurt bent.

@Speelman ook hier kom ik op terug! De upgrade is, zoals wjb aangeeft, niet in één keer voor iedereen beschikbaar gesteld, dus dat kan de reden zijn dat dit bij jou ook nog niet het geval is. 

Reputatie 7
Badge +30

  

@Erwin_

Op de Experiabox V10 zelf blijft ook na de update van de Experia Wifi's, de wifi uit.  Betekent dat, dat bij gebruik van de experia wifi’s ook de nieuwe instelling op de V10 met bandsteering geen functie heeft en dus niet aan hoeft te staan?

Dit is inderdaad correct, @r_k.

 

@Speelman wil jij via dat kopje ‘firmware upgrade’ niet meteen klikken op ‘upgrade’, maar een stukje daaronder gebruik maken van de ‘check’ en ‘upgrade’ knoppen? Dat zou sowieso moeten werken. 

Na een stroomstoring is de modem de persoonlijke instellingen vergeten. Hierdoor was de verbinding erg slecht.

 

Het modem opnieuw opgestart en daarna de instellingen in het modem goed gezet. Daarna de 5 GHz verbinding via de ExpediaWIFI werkend gekregen. Echter is hierdoor de 2.4 GHz verbinding volledig verdwenen (beide verbindingen hadden/hebben eigen namen). 

Iemand een idee hoe dit opgelost kan worden? 

Reputatie 7

KPN heeft in al haar wijsheid besloten dat de abonnee geen behoefte heeft aan afwijkende namen voor 2.4 en 5GHz wifi. Daarom heeft zij die functionaliteit verwijderd uit de firmware van de zwarte Experia WiFi. Nu jouw Experia WiFi firmware versie 1.00.26v3 heeft is het niet meer mogelijk om verschillende namen te geven aan de 2.4 en 5GHz wifi.

@wjb @Marcia_ die knop had ik uiteraard al geprobeerd maar nog zonder succes. Zojuist weer een poging gedaan maar helaas...

Ik kan me vergissen maar is de door Marcia genoemde 'check' knop niet een van de dingen die onderdeel zijn van de nieuwe firmware? Ik zag deze pas na de upgrade voor die tijd was het zoals in de eerder geplaatste screenshot enkel  begin... en zoek.…

Voor de update.

En na de update

 

Reputatie 1

Drama duurt voort. Experia Wifi’s zenden geen WiFi meer uit, ook al staat in de instellingen van wel. Resetten tot je ons een weegt, niets helpt. 


Hier heb ik dus ook last van. Experia WiFi zend inderdaad geen internet uit. Ben alleen verbonden met de router beneden. Ik ben hier in het menu van de experia wifi achter gekomen omdat ik zie dat er 0 apparaten verbonden zijn. Ook heb ik getracht om via het 5GHz MAC adres verbinding te maken met 5G van de experia wifi, maar dit lukte maar enkele seconden nadat ik deze had gereset. Na een paar seconden hield hij er weer mee op. Dit is geen doen..

Hallo @r_k , ik heb de wifi op de V10 weer gewoon aan kunnen zetten na de upgrade van de Experia wifi.

Ik heb wel de Telfort versie. De beide wifi's werken dus goed naast elkaar.