[oud] Experia Wifi / SuperWifi updates

  • 20 November 2019
  • 961 reacties
  • 51840 keer bekeken

Huidige updates

Zie hiervoor ons forumonderdeel Product Updates.

 

Vorige Update oktober 2022

Voor discussie, zie het losse topic:

 

Vorige update januari 2022

 

Vorige update juli 2021

Dit betreft een update naar versie nummers 1.00.11v1 (Superwifi) en 1.00.31v1 (Experia Wifi). Deze update heeft geen functionele wijzigingen. Hij dient alleen om de Superwifi en Experia Wifi voor te bereiden op mesh-integratie met de Box 12 later dit jaar. 

 

Vorige update maart/april 2021

 

Vorige update oktober 2020

Van 30 september t/m 7 oktober worden de Experia Wifi, Superwifi en Wifi Versterkers voorzien van nieuwe software. Voor de Experia Wifi zal dit versie 1.00.29 zijn en voor de Superwifi versie 1.00.09 zijn. De Wifi Versterker gaat naar 001.007.88.

  • Soms crashte het mesh proces waardoor het roaming/bandsteering deel niet meer reageerde (internetverkeer zelf liep wel gewoon door). Dit is verholpen.
  • Weergaveprobleem met het SSID invoerveld verholpen waardoor deze nu correct alle 32 tekens laat zien i.p,v. maximaal 27.
  • Op de overzichtspagina is nu duidelijk zichtbaar welke apparaten via ethernet (solide lijn) of wifi (stippellijn) verbonden zijn. Tevens staat nu bij elk verbonden apparaat de verbindingssnelheid.
  • Ook is op de overzichtspagina een weergaveprobleem verholpen waarbij er soms een rode lijn zichtbaar was (meestal na een verandering in het netwerk) waardoor het leek alsof er geen verbinding is, terwijl dat wel zo is.
  • Onder water aanpassing in het configureren/beheer van de apparaten. Hier merk je als klant niets van.
  • Het certificaat van de update server wordt vernieuwd, die hebben we alvast toegevoegd aan de software van de wifi-apparaten. Hier merk je als klant ook niets van.

 

Vorige update februari 2020

Dit betrof versienummer 1.00.28. De belangrijkste verbeteringen hierin waren:

  • Streams via Chromecast kunnen weer bediend worden (play/pauze e.d.)
  • De lijst met verbonden apparaten wordt nu correct opgeschoond zodat apparaten die niet langer verbonden zijn ook na 72 uur uit de lijst verdwijnen.
  • Het indrukken van de WPS knop in de interface zorgt niet meer voor een witte pagina
  • Sommige apparaten konden niet handmatig geüpdatet worden, dit is nu opgelost.
  • De lengte van de namen die je de apparaten in je netwerk kunt geven is verhoogd naar 32 karakters.
  • Verbeteringen in de werking tussen de Experia Box als master-apparaat en de Experia Wifi als slave-apparaat.

 

Nieuw in deze versie is gastnetwerk! Dit is nu beschikbaar in de Experia Wifi. Je kunt dit via de interface aan- en uitzetten en het SSID van het gastnetwerk aanpassen. Voor degenen die ook een V10 hebben en de gastwifi daarop actief hebben, deze werkt op een iets andere manier dan de gastwifi in de Experia Wifi. De Experia Wifi neemt het gastnetwerk van de V10 dan ook niet over. Deze twee kunnen naast elkaar bestaan.

​​

Vorige update november 2019

Dit betrof versie 1.00.26v3 en hiermee werd de lang verwachte mesh functionaliteit geïntroduceerd. Dat creëert een deken van wifi door je hele huis. Dankzij mesh-technologie verbindt je toestel altijd met het meest optimale wifipunt en wordt de wifisnelheid in huis gelijkmatig verdeeld.

Bijkomend voordeel is dat de Experia Wifi's nu ook samenwerken met het Superwifi punt voor een nog betere dekking.

Wel is het vanaf dit versienummer niet meer mogelijk om het SSID te splitsen, of selectief de 2,4 of 5Ghz uit te zetten.


 

KPN Thuis app

Het is met de update vanaf 11-2019 ook mogelijk om de Experia Wifi's via de KPN Thuis app te bedienen. Met de Thuis app sluit je in een paar stappen de Experia Box en de wifiversterkers aan. Via de app kun je deze dan ook beheren en wijzigen.

  • Je kunt de app direct gebruiken zonder inlog.
  • Wijzig je wifi-instellingen zoals netwerknaam en wachtwoord.
  • Stap voor stap hulp bij aansluiten.

 

Veelgestelde vragen (FAQ):
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi zit achter een eigen router. Krijg ik nu wel de update?

Zo lang er een internetverbinding is, wel. Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi heb ik in gebruik op een niet-KPN netwerk. Krijg ik nu wel de update?

Ja, de wifipunten checken zelf regelmatig of er een update is. De server waarmee ze daarbij contact leggen is ook bereikbaar vanaf andere netwerken dan KPN. Verder geldt hetzelfde als bij de vraag hierboven: Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

961 reacties

geweldige update mash tech werkt voor geen meter.  KPN Experia WiFi gooit de hele tijd al mijn apparaten eruit wanneer ik gebruik maak van het internet. zelfs KPN gebeld en die zei van ja wifi signalen splitsen maar dat is door dit update niet mogelijk ook zeer verrassend voor de medewerker die aan de telefoon zat. ronduit geweldig gedaan alweer!:sob::sob::sob::sob:

Reputatie 7

geweldige update mash tech werkt voor geen meter. 

Welke Mesh tech?

Er is helemaal geen sprake van Mesh zolang alle wifi toegangspunten met een netwerkkabel aangesloten zijn.

 

geweldige update mash tech werkt voor geen meter.  KPN Experia WiFi gooit de hele tijd al zelfs KPN gebeld en die zei van ja wifi signalen splitsen maar dat is door dit update niet mogelijk ook zeer verrassend voor de medewerker die aan de telefoon zat. 

KPN is uitmuntend in de communicatie (kuch).

Ze weten vaak links niet wat er rechts gebeurt en dat is wellicht één van de grootste tekortkomingen van KPN als organisatie.

geweldige update mash tech werkt voor geen meter. 

Welke Mesh tech?

Er is helemaal geen sprake van Mesh zolang alle wifi toegangspunten met een netwerkkabel aangesloten zijn.

 

 

oké ik las het anders maar dat is een bijzaak hoofdzaak is dat het wifi totaal niet meer werkt op de manier dat het zou moeten.

Reputatie 4
Badge +2

Wij hebben de zwarte experia's verwijderd. De oude kpn wifi veraterker en de v10 doen het stukken beter. Wij hadden firmware 1.00.27 erop staan... zeer apart. Mesh werkte voor geen meter. Na de update zouden we aneller moeten zijn. Wíj kregen ipv 55 maar 30 max met de wifi experia's. Na contact kpn werd er duidelijk gemeld dat er fouten in de wifi experia update zitten. Wij kunnen ook niet terug naar de 26 versie en hoe wij aan een 27 komen geen .wel is er iets gebeurd met de updateperiode sindsdien werken ze slechter. Altans gebruiken wij ze niet meer.

Ook willen qin de 2.4 en de 5ghz gescheiden  houden. Dit kan straks niet meer.

 

 

Reputatie 2

Wij hebben de zwarte experia's verwijderd. De oude kpn wifi veraterker en de v10 doen het stukken beter. Wij hadden firmware 1.00.27 erop staan... zeer apart. Mesh werkte voor geen meter. Na de update zouden we aneller moeten zijn. Wíj kregen ipv 55 maar 30 max met de wifi experia's. Na contact kpn werd er duidelijk gemeld dat er fouten in de wifi experia update zitten. Wij kunnen ook niet terug naar de 26 versie en hoe wij aan een 27 komen geen .wel is er iets gebeurd met de updateperiode sindsdien werken ze slechter. Altans gebruiken wij ze niet meer.

Ook willen qin de 2.4 en de 5ghz gescheiden  houden. Dit kan straks niet meer.

 

 

Ja dat ga ik ook maar doen. De zgn mesh functie werkt niet, als je ergens staat waar beide ew's even sterk zijn weet je device niet meer welke hij moet nemen om vervolgens geen verbinding te maken. Mijn printer bijvoorbeeld... Jammer dat ze weer op marktplaats gaan, tot de update was ik er erg blij mee, ik had er twee op aparte kanalen en op aparte ssid namen. Werkte prima. als je eens objectief naar de bovenstaande tabel kijkt kun je daar al uit concluderen dat het een achteruit gang is. KPN kun je me nog één keer uitleggen wat het voordeel van deze update is?

De huidige situatie was al mogelijk, alles op zelfde kanaal en naam, dus wie dat wilde kon het zo maken... Maar nu is het de enig overgebleven mogelijkheid, dus wie dit niet wil zit in de problemen.

Reputatie 7

De zgn mesh functie werkt niet, als je ergens staat waar beide ew's even sterk zijn weet je device niet meer welke hij moet nemen om vervolgens geen verbinding te maken.

Je hebt niets aan het antwoord maar toch: Dat heeft helemaal niets met Mesh te maken.

Laat onverlet dat het heel vervelend is dat apparaten geen verbinding meer maken.

Reputatie 2

De zgn mesh functie werkt niet, als je ergens staat waar beide ew's even sterk zijn weet je device niet meer welke hij moet nemen om vervolgens geen verbinding te maken.

Je hebt niets aan het antwoord maar toch: Dat heeft helemaal niets met Mesh te maken.

Laat onverlet dat het heel vervelend is dat apparaten geen verbinding meer maken.

Klopt het is geen mesh functie maar zo wordt het wel genoemd door de KPN vandaar dat ik het zogenaamde mesh noem.. 

Misschien moet kan ik de ew's wat verder uit elkaar zetten, ik heb het gevoel dat ze elkaar in de weg zitten

Reputatie 7

Misschien moet kan ik de ew's wat verder uit elkaar zetten, ik heb het gevoel dat ze elkaar in de weg zitten

Ik heb ze tijdens de pilot na een paar dagen al de deur uit gedaan omdat het zelfs zo was dat op een meter afstand van de éne EW een mobiel apparaat toch zeer regelmatig verbinding maakte met de EW twee verdiepingen hoger. De wifi was daardoor compleet onbruikbaar geworden en mijn gezin heeft mij toen gedwongen om de deelname aan de pilot te staken.

Blijkbaar is er vandaag de dag nog niet echt veel veranderd. :confounded:

Na wat spelen met instellingen, lijk ik erachter te zijn wat voor continu wegvallende verbinding zorgde. Je kan als je inlogt op de EW’s bij de wifi instellingen bij 2.4 ghz bandbreedte kiezen voor 20 mhz, 20/40 mhz en 40 mhz. Normaal gesproken is 40 het beste, maar die maakt de EW bij mij instabiel lijkt het. Ook de 20/40 werkt niet goed, dus ik heb hier gekozen voor alleen 20 mhz. Nu is mijn verbinding niet veel beter, maar wel stabiel zonder interrupties. Misschien helpt dit meer mensen. 

De 5 ghz bandbreedte kan ik wel gewoon op 20/40/80 mhz laten staan.

Dat neemt overigens niet mijn ontevredenheid over deze update weg. Ik wil 2.4 ghz het liefst uit kunnen zetten! Maar andere ssid zou ook al helpen. Why not both?

Reputatie 7

2.4GHz zou zelfs niet op 40GHz gezet mogen worden als daarmee een overlap ontstaat met een ander wifi toegangspunt zoals bijvoorbeeld die van de buren.

2.4GHz zou zelfs niet op 40GHz gezet mogen worden als daarmee een overlap ontstaat met een ander wifi toegangspunt zoals bijvoorbeeld die van de buren.

Klopt, beetje aso om te doen voor de buren, maar je eigen netwerk zou er normaal gesproken wel beter van moeten worden, maar lijkt dus instabiel, althans op mijn EW’s.

Reputatie 4
Badge +2

Met de nieuwe update heb je maar een mgelijkeid geen 2 sidds meer voor 2.4 en 5ghz.

Ik heb alleen mijn printer nog op 2.4ghz. Verder alles op wifi ac. Dus de 2.4ghz is voor mij alleen voor de printer.

Met de nieuwe update heb je maar een mgelijkeid geen 2 sidds meer voor 2.4 en 5ghz.

Ik heb alleen mijn printer nog op 2.4ghz. Verder alles op wifi ac. Dus de 2.4ghz is voor mij alleen voor de printer.

Dat mag geen probleem zijn, de Epson die hier staat krijgt gewoon verbinding.

 

2.4GHz zou zelfs niet op 40GHz gezet mogen worden als daarmee een overlap ontstaat met een ander wifi toegangspunt zoals bijvoorbeeld die van de buren.

Klopt, beetje aso om te doen voor de buren, maar je eigen netwerk zou er normaal gesproken wel beter van moeten worden, maar lijkt dus instabiel, althans op mijn EW’s.

 

Vooral voor 5 ghz is 20/40/80 toch een must als je een abonnement hebt van 200Mb bijvoorbeeld? Nu zal een interne verbindings snelheid van 72 Mb ook wel genoeg zijn. Zo geeft 20/40 bij 2,4 ghz hier ook een hogere interne verbindings snelheid.

 

Ik heb zojuist als test beiden naar 20 ghz over gezet dan krijgt 2,4 blijkbaar de voorkeur boven 5 ghz. Het gebruikte toestel kiest meteen voor 5 ghz zodra ik 20/40/80 activeer, met beiden 20 blijft deze op 2,4 ghz.

Reputatie 4
Badge +2

Ik wil een gescheiden 2.4 en 5ghz.

Het probleem omschakelen van de toestellen 2.4 en 5ghz vlijft bestaan. Toestel kikkt en de wifi kijkt ook welke het beste is. Met bekende conflicten. Ik was vergeten 2 tablets op de 2.4ghz hebben wij ook. 

 

Sinds de veranderingen dit jaar bij kpn merk ik persoonlijk dat er vaker fouten zijn na updates van apparatuur als voorheen. 

Om al deze problemen was de keuze met xs4all zo fijn. Kpn = voor iedereen veilig en standaard .

Xs4all= vrijer voor eigen instellingen met apparatuur die goed op elkaar wordt afgestemd. Bv fritzbox is een niet provider gebonden apparaat met gevolg dat alles beter kan worden afgesteld. Fritzbox houdt zoch alleen bezig met connectie wifi en bedraad.

 

De kpn apparatuur valt onder kpn dus dan komt er ook de itv ed erbij. Dus aamdachtverdeling en prioriteiten worden verdeeld..

 

 

 

Reputatie 7

Om al deze problemen was de keuze met xs4all zo fijn. Kpn = voor iedereen veilig en standaard .

Xs4all= vrijer voor eigen instellingen met apparatuur die goed op elkaar wordt afgestemd. Bv fritzbox is een niet provider gebonden apparaat met gevolg dat alles beter kan worden afgesteld. Fritzbox houdt zoch alleen bezig met connectie wifi en bedraad.

De kpn apparatuur valt onder kpn dus dan komt er ook de itv ed erbij. Dus aamdachtverdeling en prioriteiten worden verdeeld..

Maar bij KPN kan je ook gewoon een Fritz!Box gebruiken.

Reputatie 4
Badge +2

Klopt.eigen aanschaf en nu nog achter de v10. Ivm de itv. 

Het gaat er om dat de apparatuur van kpn onder kpn valt en dus de aandacht wordt verdeelt tussen alle apparatuur. Een fritzbox wordt door een externe firma gemaakt en zijn dus veel verfijnder. 

Allebij heeft zijn voor en nadelen. Ik ben een voorstander dat xs4all en kpn gescheiden moet blijven om twee soorten klanten te houden. 

Klanten met veel eisen en alles zelf willen kunnen beheren.en klanten die een all in direct werkend pakket willen.

 

 

Reputatie 7

Klopt.eigen aanschaf en nu nog achter de v10. Ivm de itv. 

Waarom nog achter de V10.

Als je ook vaste telefonie van KPN hebt, dan kan ik het begrijpen maar anders zou je Fritz!OS kunnen upgraden naar versie 7.12 en de Experia Box kunnen vervangen door de Fritz!Box.

Als je wel vaste telefonie van KPN hebt, dan zal je nog heel even moeten wachten. Heel binnenkort zal ook dat mogelijk gaan worden i.c.m. een Fritz!Box, precies zoals bij XS4ALL.

Helaas ook hier enorm veel problemen met de nieuwe 1.00.26V3

 firmware. Ik snap niet dat een organisatie zoals KPN een firmware Pusht zonder aankondiging die zo'n grote impact heeft op het netwerk van de klanten. Bij mij lag alles plat omdat ik mijn 2 wifi repeaterS bijde een andere ssid naam had gegeven en ook mijn 2.4 en 5 ghz geschijden had ingeregeld ik had dus in mijn huis 4 verschillende verbindings optie's en KPN heeft dus maar besloten om dat on aangekondigd te veranderen. Ben weer een avond bezig geweest om alle iP camera's en alles was met de wifi verbonden was opnieuw in te stellen. Echter achter 1 ssid want ze hebben besloten om die opties er uit te halen. Waarom geen idee laat iedereen zelf kiezen zou ik zeggen. Tevens de overgang van de ene repeater naar de andere zou met deze update super moeten gaan. Nou ik kan nog verbinding krijgen met 1 repeater en dat is het.

 

Conclusie. een GROTE RUK UPDATE DIE KPN SNEL WEER TERUG MOET DRAAIEN. EN ALS ZE NOG EENS ZO'N UPDATE PUSHEN DIE ZO'N GROTE IMPACT HEEFT BEN IK WEG EN GA IK NAAR EEN ANDERE PROVIDER. IK HEB HIER AL EEN OFFICIELE KLACHT OVER INGEDIENT EN IK HOOP DAT IEDEREEN DIE OOK PROBLEMEN ERVAARD MET DEZE NIEUWE FIRMWARE DAT DIE DAT OOK DOEN.

MISCHIEN DAT DAT HELPT EN ZE WAKKER SCHUD MET WAT ZE GEDAAN HEBBEN EN DOEN

Reputatie 2

Helaas ook hier enorm veel problemen met de nieuwe 1.00.26V3

 firmware. Ik snap niet dat een organisatie zoals KPN een firmware Pusht zonder aankondiging die zo'n grote impact heeft op het netwerk van de klanten. Bij mij lag alles plat omdat ik mijn 2 wifi repeaterS bijde een andere ssid naam had gegeven en ook mijn 2.4 en 5 ghz geschijden had ingeregeld ik had dus in mijn huis 4 verschillende verbindings optie's en KPN heeft dus maar besloten om dat on aangekondigd te veranderen. Ben weer een avond bezig geweest om alle iP camera's en alles was met de wifi verbonden was opnieuw in te stellen. Echter achter 1 ssid want ze hebben besloten om die opties er uit te halen. Waarom geen idee laat iedereen zelf kiezen zou ik zeggen. Tevens de overgang van de ene repeater naar de andere zou met deze update super moeten gaan. Nou ik kan nog verbinding krijgen met 1 repeater en dat is het.

 

Conclusie. een GROTE RUK UPDATE DIE KPN SNEL WEER TERUG MOET DRAAIEN. EN ALS ZE NOG EENS ZO'N UPDATE PUSHEN DIE ZO'N GROTE IMPACT HEEFT BEN IK WEG EN GA IK NAAR EEN ANDERE PROVIDER. IK HEB HIER AL EEN OFFICIELE KLACHT OVER INGEDIENT EN IK HOOP DAT IEDEREEN DIE OOK PROBLEMEN ERVAARD MET DEZE NIEUWE FIRMWARE DAT DIE DAT OOK DOEN.

MISCHIEN DAT DAT HELPT EN ZE WAKKER SCHUD MET WAT ZE GEDAAN HEBBEN EN DOEN

Inderdaad super RUK en arrogant vooral

Reputatie 1

Hallo,

 

Op 19-11-2019 hebben de Experia wifi's een update gehad, hierdoor zijn de 2.4 GHz en de 5GHz wifi namen samengevoegd. Door deze update heb ik problemen gekregen met mijn draadloze apparaten. De Experia wifi's had ik op aanraden van de KPN klantenservice gekregen, want dan kon ik de 2.4 GHz en de 5 GHz splitsen. Want op één of andere vage manier pakken al mijn apparaten niet de 5 GHz automatisch, maar alleen de 2.4 GHz. De monteur van KPN is hiervoor al een paar keer langsgeweest, maar kon het probleem niet vinden. Dus daarom heb ik de Experia wifi's gekregen want daar kon je ze splitsen. Nu door de update zijn ze weer samengevoegd. Ik heb met de KPN klantenservice gebeld, maar er zou nog een nieuwe update komen die dit zou verhelpen. We zijn nu bijna een maand verder en ik heb nog steeds via wifi rond de 50 down en 40 up. Terwijl ik een abonnement van 200/200 heb. Voor de update had ik steeds rond de 190/200 down en up. Dit werkte echt heel fijn, want ik doe veel via het internet. Nu is het echt een stuk langzamer. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Of wanneer de update komt waardoor ik de Wifi's wel kan splitsen.

Ik hoor het graag.

Groeten,

Remco

Reputatie 2

Hallo,

 

Op 19-11-2019 hebben de Experia wifi's een update gehad, hierdoor zijn de 2.4 GHz en de 5GHz wifi namen samengevoegd. Door deze update heb ik problemen gekregen met mijn draadloze apparaten. De Experia wifi's had ik op aanraden van de KPN klantenservice gekregen, want dan kon ik de 2.4 GHz en de 5 GHz splitsen. Want op één of andere vage manier pakken al mijn apparaten niet de 5 GHz automatisch, maar alleen de 2.4 GHz. De monteur van KPN is hiervoor al een paar keer langsgeweest, maar kon het probleem niet vinden. Dus daarom heb ik de Experia wifi's gekregen want daar kon je ze splitsen. Nu door de update zijn ze weer samengevoegd. Ik heb met de KPN klantenservice gebeld, maar er zou nog een nieuwe update komen die dit zou verhelpen. We zijn nu bijna een maand verder en ik heb nog steeds via wifi rond de 50 down en 40 up. Terwijl ik een abonnement van 200/200 heb. Voor de update had ik steeds rond de 190/200 down en up. Dit werkte echt heel fijn, want ik doe veel via het internet. Nu is het echt een stuk langzamer. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Of wanneer de update komt waardoor ik de Wifi's wel kan splitsen.

Ik hoor het graag.

Groeten,

Remco

Je bent niet de enige zie de draadjes hieronder. Het is ijselijk stil vanaf de KPN.. Of ze zijn het aan het oplossen, of we worden met zijn allen genegeerd.…

Willem

Ik heb niet alle post gelezen, maar zo te zien lijkt dit geen goede update. Ik heb mijn Experia WiFis nog niet aangesloten, maar was dit wel van plan. Worden deze ook nog automatisch geüpdatet of is de update inmiddels stop gezet, vanwege de vele klachten?

Reputatie 7
Badge +24

Ja, dat updaten gebeurt automatisch zodra je ze op de Experiabox aansluit. En nee, de updates zijn niet stopgezet.

Reputatie 7
Badge +30

@Marko van miert welkom! Jammer om te lezen dat je hier zoveel hinder van hebt ondervonden 😞. Je geeft aan dat je nu nog maar met één van de versterkers kunt verbinden. Ik zou je daarom eigenlijk willen vragen om beide versterkers eens te resetten. Ik kan me alleen ook voorstellen dat je daar al helemaal niet op zit te wachten. 

 

@steffen1 en @RemcoZwolle willen jullie je forumprofiel aanvullen met je postcode + huisnummer en evt. klantnummer(s)? Dan ga ik jullie toch nog eens als voorbeelden waarbij het gebruik van de wifi in kwaliteit minder is geworden, aandragen. 

Reputatie 4
Badge +2

Ik heb mijn profiel aangepast. Sinds enige tijd zitten we niet meer op het testplatform. Alles ging via die weg.daarom weinig gebruik gemaakt van dit forum.

Met de experia wifi hebben wij niet meegetest. En toch staat er een rare firmware op. 1.00.27

Maar waarom wordt er een update gemaakt waar NIEMAND op zit te wachten. Bijna iedereen wil gescheiden 2.4 en 5ghz. 

Het is gewoon bewezen dat elj aparaat op 2.4 begint en overschakelen naar sneller no way. 

Mesh kan wel toegevorgde waarde hebben maar deze kastjes en 'echte mesh' betwijfel  ik.

Een goed werkende mesh kost rond de 500 euro. De goedkopere leuk maar verwacht niet te veel met oa gamen ed. Aangezien dat de experia wifis geen 500 kosten. Zie ik ze niet gelijk aan de duurdere aparatuur.

En ja fritzbox is een optie maar eigen aanschaf.

 

Ik heb niers te klagen over de v10. De v10a ligt hier in de kast kan niet met pairbounding. En laten wij dat nou hebben.

En ook vaste telefonie van kpn.