[oud] Experia Wifi / SuperWifi updates

  • 20 November 2019
  • 961 reacties
  • 51839 keer bekeken

Huidige updates

Zie hiervoor ons forumonderdeel Product Updates.

 

Vorige Update oktober 2022

Voor discussie, zie het losse topic:

 

Vorige update januari 2022

 

Vorige update juli 2021

Dit betreft een update naar versie nummers 1.00.11v1 (Superwifi) en 1.00.31v1 (Experia Wifi). Deze update heeft geen functionele wijzigingen. Hij dient alleen om de Superwifi en Experia Wifi voor te bereiden op mesh-integratie met de Box 12 later dit jaar. 

 

Vorige update maart/april 2021

 

Vorige update oktober 2020

Van 30 september t/m 7 oktober worden de Experia Wifi, Superwifi en Wifi Versterkers voorzien van nieuwe software. Voor de Experia Wifi zal dit versie 1.00.29 zijn en voor de Superwifi versie 1.00.09 zijn. De Wifi Versterker gaat naar 001.007.88.

  • Soms crashte het mesh proces waardoor het roaming/bandsteering deel niet meer reageerde (internetverkeer zelf liep wel gewoon door). Dit is verholpen.
  • Weergaveprobleem met het SSID invoerveld verholpen waardoor deze nu correct alle 32 tekens laat zien i.p,v. maximaal 27.
  • Op de overzichtspagina is nu duidelijk zichtbaar welke apparaten via ethernet (solide lijn) of wifi (stippellijn) verbonden zijn. Tevens staat nu bij elk verbonden apparaat de verbindingssnelheid.
  • Ook is op de overzichtspagina een weergaveprobleem verholpen waarbij er soms een rode lijn zichtbaar was (meestal na een verandering in het netwerk) waardoor het leek alsof er geen verbinding is, terwijl dat wel zo is.
  • Onder water aanpassing in het configureren/beheer van de apparaten. Hier merk je als klant niets van.
  • Het certificaat van de update server wordt vernieuwd, die hebben we alvast toegevoegd aan de software van de wifi-apparaten. Hier merk je als klant ook niets van.

 

Vorige update februari 2020

Dit betrof versienummer 1.00.28. De belangrijkste verbeteringen hierin waren:

  • Streams via Chromecast kunnen weer bediend worden (play/pauze e.d.)
  • De lijst met verbonden apparaten wordt nu correct opgeschoond zodat apparaten die niet langer verbonden zijn ook na 72 uur uit de lijst verdwijnen.
  • Het indrukken van de WPS knop in de interface zorgt niet meer voor een witte pagina
  • Sommige apparaten konden niet handmatig geüpdatet worden, dit is nu opgelost.
  • De lengte van de namen die je de apparaten in je netwerk kunt geven is verhoogd naar 32 karakters.
  • Verbeteringen in de werking tussen de Experia Box als master-apparaat en de Experia Wifi als slave-apparaat.

 

Nieuw in deze versie is gastnetwerk! Dit is nu beschikbaar in de Experia Wifi. Je kunt dit via de interface aan- en uitzetten en het SSID van het gastnetwerk aanpassen. Voor degenen die ook een V10 hebben en de gastwifi daarop actief hebben, deze werkt op een iets andere manier dan de gastwifi in de Experia Wifi. De Experia Wifi neemt het gastnetwerk van de V10 dan ook niet over. Deze twee kunnen naast elkaar bestaan.

​​

Vorige update november 2019

Dit betrof versie 1.00.26v3 en hiermee werd de lang verwachte mesh functionaliteit geïntroduceerd. Dat creëert een deken van wifi door je hele huis. Dankzij mesh-technologie verbindt je toestel altijd met het meest optimale wifipunt en wordt de wifisnelheid in huis gelijkmatig verdeeld.

Bijkomend voordeel is dat de Experia Wifi's nu ook samenwerken met het Superwifi punt voor een nog betere dekking.

Wel is het vanaf dit versienummer niet meer mogelijk om het SSID te splitsen, of selectief de 2,4 of 5Ghz uit te zetten.


 

KPN Thuis app

Het is met de update vanaf 11-2019 ook mogelijk om de Experia Wifi's via de KPN Thuis app te bedienen. Met de Thuis app sluit je in een paar stappen de Experia Box en de wifiversterkers aan. Via de app kun je deze dan ook beheren en wijzigen.

  • Je kunt de app direct gebruiken zonder inlog.
  • Wijzig je wifi-instellingen zoals netwerknaam en wachtwoord.
  • Stap voor stap hulp bij aansluiten.

 

Veelgestelde vragen (FAQ):
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi zit achter een eigen router. Krijg ik nu wel de update?

Zo lang er een internetverbinding is, wel. Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi heb ik in gebruik op een niet-KPN netwerk. Krijg ik nu wel de update?

Ja, de wifipunten checken zelf regelmatig of er een update is. De server waarmee ze daarbij contact leggen is ook bereikbaar vanaf andere netwerken dan KPN. Verder geldt hetzelfde als bij de vraag hierboven: Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

961 reacties

Reputatie 4
Badge +2

Eigenlijk gaat het erom dat er een compleet pakket word geleverd en niet doorontwikkeld is. De updates zijn namelijk aanpassingen en geen verbeteringen. 

Als je zelf keuzes hebt zoals  xs4all is het anders. Dan kies je zelf voor de kwaliteit van je eigen apparatuur.

Binnenkort komt er wel de mogelijkheid maar hoe zit het dan met de maandlasten? Jr hebt dan geen v10 ed. meer nodig die betaal je ook pm erbij.

Reputatie 7
Badge +30

Dank! Ik lees nu je bericht van 1 december waarin je aangeeft dat je de Experia Wifi's niet meer aangesloten hebt. Dan kan ik op dit moment niet zo heel veel doen, behalve het signaal doorgeven. Als je toch nog met de Experia Wifi's aan de gang wilt, raad ik je in ieder geval aan om ze te resetten voordat je ze aan gaat sluiten. Ik ben dan benieuwd of en waar je zelf tegenaan loopt. Dan kan ik dit, samen met je gegevens, doorzetten. 

Reputatie 1

Hallo,

 

Op 19-11-2019 hebben de Experia wifi's een update gehad, hierdoor zijn de 2.4 GHz en de 5GHz wifi namen samengevoegd. Door deze update heb ik problemen gekregen met mijn draadloze apparaten. De Experia wifi's had ik op aanraden van de KPN klantenservice gekregen, want dan kon ik de 2.4 GHz en de 5 GHz splitsen. Want op één of andere vage manier pakken al mijn apparaten niet de 5 GHz automatisch, maar alleen de 2.4 GHz. De monteur van KPN is hiervoor al een paar keer langsgeweest, maar kon het probleem niet vinden. Dus daarom heb ik de Experia wifi's gekregen want daar kon je ze splitsen. Nu door de update zijn ze weer samengevoegd. Ik heb met de KPN klantenservice gebeld, maar er zou nog een nieuwe update komen die dit zou verhelpen. We zijn nu bijna een maand verder en ik heb nog steeds via wifi rond de 50 down en 40 up. Terwijl ik een abonnement van 200/200 heb. Voor de update had ik steeds rond de 190/200 down en up. Dit werkte echt heel fijn, want ik doe veel via het internet. Nu is het echt een stuk langzamer. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Of wanneer de update komt waardoor ik de Wifi's wel kan splitsen.

Ik hoor het graag.

Groeten,

Remco

Net telefonisch contact gehad met de KPN klantenservice. Maar daar werd gezegd dat het zo blijft. Dus er komt geen mogelijkheid meer om de 2.4 GHz en 5 GHz te splitsen. Kortom de experia wifi's blijven de 2.4 en 5 samengevoegd houden. Terwijl mij op 19-11-2019 is gezegd dat er een nieuwe update aan kwam die het weer mogelijk moest maken om de netwerken weer te splitsen. Lekker communicatie ook van KPN, 7 uur van tevoren krijg je een email met het bericht dat er een update komt. Door die update worden de 2.4 en 5 Ghz samengevoegd. En dan bel je die dag erna en word er beloofd dat er een update komt die het weer oplost. En net hoor ik weer dat het zo blijft. Hopelijk heeft die laatste persoon die ik sprak het fout, maar diegene leek er wel verstand van te hebben.
 

Ik ben benieuwd wat er tegen jullie is gezegd en of jullie al meer weten. Want dit is erg frustrerend!!

Sinds de laatste update van KPN lukt het mij niet meer om 5GHz een andere naam te geven dan 2.4 GHz. (V9 versie) Er komt nu maar 1 signaal van de wifiversterker en deze switcht tussen beide afhankelijk van het bereik. De meeste beveiligingscamera’s werken alleen op 2.4 GHz. Ik heb nu geen signaal meer van mijn wifi beveiligingscamera's. Slechte zaak dus deze update. 

Oplossing?

Reputatie 4
Badge +2

Zoals ik het begrijp os een mesh niet op te bouwen met een 2.4 en een 5ghz gescheiden in deze apparatuur. Dit begreep ik uit de testen.

Maar zet aub een keuze erin. Dat moet kunnen.

Mesh of scheiden.

Ps de v10a kan je ook geen gescheiden 5 en 2.4 ghz meer creeeren.

En bij elk netwerk is de langzaamste schakel een zwak punt en daarom wil ik 2.4ghz gescheiden houden.

Sinds de laatste update van KPN lukt het mij niet meer om 5GHz een andere naam te geven dan 2.4 GHz. (V9 versie) Er komt nu maar 1 signaal van de wifiversterker en deze switcht tussen beide afhankelijk van het bereik. De meeste beveiligingscamera’s werken alleen op 2.4 GHz. Ik heb nu geen signaal meer van mijn wifi beveiligingscamera's. Slechte zaak dus deze update. 

Oplossing?

Ik heb ook een aantal wifi camera's die op 2,4 GHz werken. Op de V10 zo de Experia WiFis werken ze prima nog. Ik wil alleen nog extra camera's buiten plaatsen waarvoor straks een extra AP nodig is. Daarvoor heb ik dus de Experia WiFis klaar liggen, maar de 2,4 GHz en 5 GHz signalen zijn dus samengevoegd. Pakken de camera's dan niet automatisch het 2,4 GHz kanaal omdat ze geen 5 GHz ondersteunen?

Ik hoop in ieder geval dat er weer snel een nieuwe update uit komt en dat de huidige update al alvast wordt ingetrokken, want volgens mij zit inderdaad niemand hier op te wachten.

Reputatie 4
Badge +2

Dat moet gewoon goed gaan. Op zich werkt het allemaal alleen apparatuur op wifi ac 5ghz begint vaak op de langzame 2.4ghz en schakelt niet automatiach om op deze manier.

Zowel mijn s8 en s9 tevens de chromecasten doen dit niet.

 

Reputatie 7
Badge +8

Hier is het nu zelfs zo dat de xperia s er beide af zijn gegooid en dus helemaal geen internet meer via de versterkers.

 Voor de update werkte het en na de update alleen maar gedoe.

Reputatie 7
Badge +21

Ik lees in de laatste berichten dat er problemen zijn met het verbinden van 2,4 Ghz apparaten. Het is inderdaad niet meer mogelijk om het 2,4 en 5Ghz netwerk van elkaar te scheiden. Een apparaat dat je alleen maar kan verbinden met het 2,4 Ghz netwerk kan voor zover ik weet gewoon een verbinding maken met de ExperiaWifi. Zou je dit apparaat opnieuw verbinden met de juiste netwerknaam en netwerkwachtwoord? 

Ik moet zeggen dat na de eerste verbazing alles netjes werkt hier thuis zelfs beter waar voorheen standaard eerst 2,4 werd gekozen zie ik nu standaard 5 GHz hier juist wel dezelfde ssid voor beide banden alles verbind netjes ook een device die enkel 802 11g gebruikt 

 

Bij diverse iot devices gaat het her verbinden soms via een omslachtige methode dat maakt deze update zo vervelend.

Reputatie 7
Badge +8

@Vikash Hier werkt het helemaal niet meer nadat het eerst slecht werkte na de update.

Reputatie 7
Badge +21

Hier werkt het helemaal niet meer nadat het eerst slecht werkte na de update.

Wat vervelend dat de ExperiaWifi helemaal niet meer werkt. Zou je willen uitleggen waar je precies tegen aan loopt? Krijg je een foutmelding te zien of is het wifi netwerk niet meer zichtbaar? Heb je de ExperiaWifi al eens gereset? Door de knop ‘RESET’ (5 seconden) ingedrukt te houden wordt de Experia WiFi teruggezet naar de fabrieksinstellingen.

 

Reputatie 7
Badge +8

@Vikash Nee dat helpt niet en ook de V10 resetten helpt niet nu al een flinke tijd in de wacht na al eens te zijn weg gedrukt.

Waar is de fijne klanten service gebleven en hoe kom ik aan werkende WIFI?

Ik heb echt alleen maar gedoe de laatste jaren ermee

 

Edit en nu voor de derde keer eruit gegooid echt dit is te verdrietig.

Edit nogmaals en weer na wachten en alles uitgelegd te hebben er worden uitgegooid.

Hebben jullie een storing????

Hoi @Roos79 . Het is druk bij de telefonische ingang. Uit de notities maak ik op dat het uiteindelijk wel gelukt is om contact te krijgen.

Is de wifi hersteld? 

Reputatie 7
Badge +8

@Erwin_  @Vikash Ja uiteindelijk wel en de update was niet goed erdoor gekomen en netwerk had een oude netwerk naam oid gekregen.

Iets wat meermaals voorkwam en ik ook hier al gelezen had bij enkele.

Erg leuk dus zulke updates die voor veel ellende zorgen enige  voordeel van de meermaals  wegvallende gesprekken  was dat ik uiteindelijk echt een heel kundig en fijn persoon sprak.

 

Weer een week verder en het is echt bagger met mijn experia’s. Los van het kunnen aan- en uitzetten of splitsen van 2.4 en 5 ghz zijn ze gewoon echt heel instabiel na deze update.

Ongeacht of ik nou op 2.4 of 5 ghz verbonden ben, de snelheid is meestal ronduit bedroevend. Vaak moet ik ook bij aanklikken van een link 10 seconden wachten voordat ie wat gaat doen. Snap er niks van, want zie in de thuis app dan bijvoorbeeld dat ik 5ghz ac only verbonden ben met mijn experia die vrij in zicht staat op 5 meter, maar speedtest haalt maar 20mbit max.

Ik heb ook regelmatig zogenaamd wel wifi verbinding, maar de thuis app blijft op ‘modem aansluiten’ staan en internet doet het ook niet. Soms wel weer na 10 a 20 seconden wachten. Het lijkt dus regelmatig ff helemaal weg te vallen.

Ander probleem, ik heb 2 experia’s, 1 in de woonkamer en 1 op zolder. Als ik nu op de eerste verdieping ben gaat mijn telefoon om de 2 seconden van 4g naar wifi en dat blijft oneindig doorgaan, dus ik moet dan wifi uitzetten op mijn tel, want anders is mijn batterij binnen half uur leeg. In plaats van samen te werken lijken de experia’s elkaar in de weg te zitten. Werkte juist zo goed met die 801.11k en r in de vorige versie.

Ik had zo’n heerlijk stabiel internet overal in huis, 2.4 helemaal uitgezet en maximale snelheid op 5 ghz zonder een enkele hickup. Daarom nog eentje bijgekocht voor op 1e verdieping, maar die kan nu in de doos blijven.

Is deze update nou echt alleen gedaan voor die enkeling die én een mesh versterker én een gewone zwarte experia heeft? Want ik kan me niet voorstellen dat er veel klachten waren over de experia’s met de vorige firmware. Wat zijn nou de hoofdredenen dat dit is gedaan? 

KPN, doe mij en vele anderen nou alsjeblieft een lol en draai dit terug, fouten maken we allemaal...

Ik heb er echter een zeer hard hoofd in. Die paar KPN medewerkers in dit topic lijken ook geen beslissingsbevoegdheid te hebben of überhaupt echt het besef en de wil te hebben dat dit moet worden teruggedraaid…

Topic is van beginpagina afgehaald dus zal alleen door enkeling nog gevonden worden en zo bloedt het langzaam dood en laten ze het lekker zo.

 

Reputatie 7
Badge +8

@paalbovenwater dit topic bloed niet dood de recentste reactie is enkele uren oud.

Kan je ook maar 1 tip geven bellen met de klanten service want kan zomaar zijn dat er buiten het feit dat het geen fijne up date is de update ook niet goed is gegaan.

 

Reputatie 7
Badge +24

Hi @paalbovenwater . 10 seconden wachten kan nooit kloppen, hier moet een oplossing voor te vinden zijn zonder de update terug te draaien. Dit is overigens voor het merendeel juist een verbetering. Heb je deze lange laadtijd overal dus ook beneden? Hoe zijn deze 2 aangesloten? Allebei rechtstreeks op de Experiabox? Of is de 2e aangesloten op de 1e? Misschien overbodig maar toch voor de zekerheid om het uit te sluiten, heb je de versterkers ook gereset en opnieuw gekoppeld? Mag ik aannemen dat de snelheid wel wordt gehaald met een kabel op een pc/laptop? 

 

Reputatie 7
Badge +24

@paalbovenwater dit topic bloed niet dood de recentste reactie is enkele uren oud.

Kan je ook maar 1 tip geven bellen met de klanten service want kan zomaar zijn dat er buiten het feit dat het geen fijne up date is de update ook niet goed is gegaan.

 

Dit klopt, vandaar mijn vraag of ze ook eens helemaal zijn gereset. 

Ik luister graag via mijn Sonos naar de radio via Tunein. Na de wifi-update speakers opnieuw ingeregeld. Het valt me op dat ze 5 tot 10 keer per dag stoppen met spelen, een paar minuten niet bereikbaar zijn, waarna ik e.e.a. opnieuw kan starten. Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Weer een week verder en het is echt bagger met mijn experia’s. Los van het kunnen aan- en uitzetten of splitsen van 2.4 en 5 ghz zijn ze gewoon echt heel instabiel na deze update.

Ongeacht of ik nou op 2.4 of 5 ghz verbonden ben, de snelheid is meestal ronduit bedroevend. Vaak moet ik ook bij aanklikken van een link 10 seconden wachten voordat ie wat gaat doen. Snap er niks van, want zie in de thuis app dan bijvoorbeeld dat ik 5ghz ac only verbonden ben met mijn experia die vrij in zicht staat op 5 meter, maar speedtest haalt maar 20mbit max.

Ik heb ook regelmatig zogenaamd wel wifi verbinding, maar de thuis app blijft op ‘modem aansluiten’ staan en internet doet het ook niet. Soms wel weer na 10 a 20 seconden wachten. Het lijkt dus regelmatig ff helemaal weg te vallen.

Ander probleem, ik heb 2 experia’s, 1 in de woonkamer en 1 op zolder. Als ik nu op de eerste verdieping ben gaat mijn telefoon om de 2 seconden van 4g naar wifi en dat blijft oneindig doorgaan, dus ik moet dan wifi uitzetten op mijn tel, want anders is mijn batterij binnen half uur leeg. In plaats van samen te werken lijken de experia’s elkaar in de weg te zitten. Werkte juist zo goed met die 801.11k en r in de vorige versie.

Ik had zo’n heerlijk stabiel internet overal in huis, 2.4 helemaal uitgezet en maximale snelheid op 5 ghz zonder een enkele hickup. Daarom nog eentje bijgekocht voor op 1e verdieping, maar die kan nu in de doos blijven.

Is deze update nou echt alleen gedaan voor die enkeling die én een mesh versterker én een gewone zwarte experia heeft? Want ik kan me niet voorstellen dat er veel klachten waren over de experia’s met de vorige firmware. Wat zijn nou de hoofdredenen dat dit is gedaan? 

KPN, doe mij en vele anderen nou alsjeblieft een lol en draai dit terug, fouten maken we allemaal...

Ik heb er echter een zeer hard hoofd in. Die paar KPN medewerkers in dit topic lijken ook geen beslissingsbevoegdheid te hebben of überhaupt echt het besef en de wil te hebben dat dit moet worden teruggedraaid…

Topic is van beginpagina afgehaald dus zal alleen door enkeling nog gevonden worden en zo bloedt het langzaam dood en laten ze het lekker zo.

 

Hier hetzelfde verhaal. Volgens mij komt het doordat mijn devices de hele tijd switchen van Experia WiFi. Als ik kijk naar welke apparaten met welke WiFi verbonden zijn in de Thuis app, dan zie ik dat het aantal verbonden devices per WiFi de hele tijd wisselt... 

Ik luister graag via mijn Sonos naar de radio via Tunein. Na de wifi-update speakers opnieuw ingeregeld. Het valt me op dat ze 5 tot 10 keer per dag stoppen met spelen, een paar minuten niet bereikbaar zijn, waarna ik e.e.a. opnieuw kan starten. Zijn er meer mensen die hier last van hebben?

Heb ik ook. Geen Sonos, maar een andere smart speaker. Volgens mij komt het omdat de speaker af en toe wisselt van met welke Experia WiFi hij verbonden is...

Reputatie 7
Badge +25

Hoi! Wat de oorzaak is voor verbindingsproblemen met Sonos durf ik niet te zeggen. Het advies is inderdaad om de verbinding “te vergeten” en opnieuw in te stellen op je apparatuur. Dus mocht iemand dat nog niet hebben gedaan, dan lijkt me dat verstandig.

Je kan eventueel nog proberen om daarvoor de Experia Wifi's een keer te resetten, en dan opnieuw te verbinden.

Hi @paalbovenwater . 10 seconden wachten kan nooit kloppen, hier moet een oplossing voor te vinden zijn zonder de update terug te draaien. Dit is overigens voor het merendeel juist een verbetering. Heb je deze lange laadtijd overal dus ook beneden? Hoe zijn deze 2 aangesloten? Allebei rechtstreeks op de Experiabox? Of is de 2e aangesloten op de 1e? Misschien overbodig maar toch voor de zekerheid om het uit te sluiten, heb je de versterkers ook gereset en opnieuw gekoppeld? Mag ik aannemen dat de snelheid wel wordt gehaald met een kabel op een pc/laptop? 

 

Ja ik heb het overal, maar op zolder ben ik niet vaak, dus daar heb ik het niet echt veel gemerkt nog. Ze staan in serie gekoppeld dus EB met ethernet naar EW1 en die heeft ethernet naar EW2. Ja ik heb alles helemaal van vooraan gereset, dus alles uit en dan begonnen bij glasvezelkastje in de meterkast, dan EB en dan EW1 en EW2.

Het is soms ook wel heel even zoals het hoort en haal ik 120mbit (terwijl ik in theorie 100 heb), maar dat is dus helaas vaker niet dan wel. Het valt gewoon om de zoveel tijd weg of na enige tijd verbinding te hebben gehad. Ethernet en tv doet het verder prima.

Hier een voorbeeld