[oud] Experia Wifi / SuperWifi updates

  • 20 November 2019
  • 961 reacties
  • 51839 keer bekeken

Huidige updates

Zie hiervoor ons forumonderdeel Product Updates.

 

Vorige Update oktober 2022

Voor discussie, zie het losse topic:

 

Vorige update januari 2022

 

Vorige update juli 2021

Dit betreft een update naar versie nummers 1.00.11v1 (Superwifi) en 1.00.31v1 (Experia Wifi). Deze update heeft geen functionele wijzigingen. Hij dient alleen om de Superwifi en Experia Wifi voor te bereiden op mesh-integratie met de Box 12 later dit jaar. 

 

Vorige update maart/april 2021

 

Vorige update oktober 2020

Van 30 september t/m 7 oktober worden de Experia Wifi, Superwifi en Wifi Versterkers voorzien van nieuwe software. Voor de Experia Wifi zal dit versie 1.00.29 zijn en voor de Superwifi versie 1.00.09 zijn. De Wifi Versterker gaat naar 001.007.88.

  • Soms crashte het mesh proces waardoor het roaming/bandsteering deel niet meer reageerde (internetverkeer zelf liep wel gewoon door). Dit is verholpen.
  • Weergaveprobleem met het SSID invoerveld verholpen waardoor deze nu correct alle 32 tekens laat zien i.p,v. maximaal 27.
  • Op de overzichtspagina is nu duidelijk zichtbaar welke apparaten via ethernet (solide lijn) of wifi (stippellijn) verbonden zijn. Tevens staat nu bij elk verbonden apparaat de verbindingssnelheid.
  • Ook is op de overzichtspagina een weergaveprobleem verholpen waarbij er soms een rode lijn zichtbaar was (meestal na een verandering in het netwerk) waardoor het leek alsof er geen verbinding is, terwijl dat wel zo is.
  • Onder water aanpassing in het configureren/beheer van de apparaten. Hier merk je als klant niets van.
  • Het certificaat van de update server wordt vernieuwd, die hebben we alvast toegevoegd aan de software van de wifi-apparaten. Hier merk je als klant ook niets van.

 

Vorige update februari 2020

Dit betrof versienummer 1.00.28. De belangrijkste verbeteringen hierin waren:

  • Streams via Chromecast kunnen weer bediend worden (play/pauze e.d.)
  • De lijst met verbonden apparaten wordt nu correct opgeschoond zodat apparaten die niet langer verbonden zijn ook na 72 uur uit de lijst verdwijnen.
  • Het indrukken van de WPS knop in de interface zorgt niet meer voor een witte pagina
  • Sommige apparaten konden niet handmatig geüpdatet worden, dit is nu opgelost.
  • De lengte van de namen die je de apparaten in je netwerk kunt geven is verhoogd naar 32 karakters.
  • Verbeteringen in de werking tussen de Experia Box als master-apparaat en de Experia Wifi als slave-apparaat.

 

Nieuw in deze versie is gastnetwerk! Dit is nu beschikbaar in de Experia Wifi. Je kunt dit via de interface aan- en uitzetten en het SSID van het gastnetwerk aanpassen. Voor degenen die ook een V10 hebben en de gastwifi daarop actief hebben, deze werkt op een iets andere manier dan de gastwifi in de Experia Wifi. De Experia Wifi neemt het gastnetwerk van de V10 dan ook niet over. Deze twee kunnen naast elkaar bestaan.

​​

Vorige update november 2019

Dit betrof versie 1.00.26v3 en hiermee werd de lang verwachte mesh functionaliteit geïntroduceerd. Dat creëert een deken van wifi door je hele huis. Dankzij mesh-technologie verbindt je toestel altijd met het meest optimale wifipunt en wordt de wifisnelheid in huis gelijkmatig verdeeld.

Bijkomend voordeel is dat de Experia Wifi's nu ook samenwerken met het Superwifi punt voor een nog betere dekking.

Wel is het vanaf dit versienummer niet meer mogelijk om het SSID te splitsen, of selectief de 2,4 of 5Ghz uit te zetten.


 

KPN Thuis app

Het is met de update vanaf 11-2019 ook mogelijk om de Experia Wifi's via de KPN Thuis app te bedienen. Met de Thuis app sluit je in een paar stappen de Experia Box en de wifiversterkers aan. Via de app kun je deze dan ook beheren en wijzigen.

  • Je kunt de app direct gebruiken zonder inlog.
  • Wijzig je wifi-instellingen zoals netwerknaam en wachtwoord.
  • Stap voor stap hulp bij aansluiten.

 

Veelgestelde vragen (FAQ):
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi zit achter een eigen router. Krijg ik nu wel de update?

Zo lang er een internetverbinding is, wel. Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi heb ik in gebruik op een niet-KPN netwerk. Krijg ik nu wel de update?

Ja, de wifipunten checken zelf regelmatig of er een update is. De server waarmee ze daarbij contact leggen is ook bereikbaar vanaf andere netwerken dan KPN. Verder geldt hetzelfde als bij de vraag hierboven: Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

961 reacties

Hoi @Spiediie . Ik kan je niet vertellen waar het aan ligt. Maar ik heb misschien wel een oplossing. Het kan namelijk zijn je apparatuur in de war is geraakt na de laatste update van experia wifi.

Eigenlijk geldt hier hetzelfde advies als wat ik hiervoor gaf:

-koppel alles los van de v9

-reset de v9  (factory default via reset gaatje)

-koppel de experia wifi's weer aan en reset ze ( 10seconden reset knopje)

-verwijder bestaande draadloze verbindingen op je draadloze apparaten en stel ze opnieuw in.

 

Laat je weten of dit de oplossing is?

Reputatie 2

Ga vanavond alles resetten. Laat hier weten of het geholpen heeft.

Bedankt voor je antwoord 

Zie dat 1  experia wifi is geupdate maar de ander nog op de oude firmware staat. Firmware gedownload van de kpn site maar ook handmatig wil deze niet de nieuwe firmware laden, na 100% en opnieuw opgestart te zijn gewoon de oude firmware versie. iemand een idee hoe dit kan, Ook al de experia wifi volledig gereset.

Reputatie 7
Badge +21

@Chiel1959 dat is vreemd! Op welke manier heb je hem gereset? En heb je beide apparaten op dezelfde manier verbonden met je laptop/computer en de firmware gedownload?

Reputatie 3
Badge

Weer een week verder en het is echt bagger met mijn experia’s. Los van het kunnen aan- en uitzetten of splitsen van 2.4 en 5 ghz zijn ze gewoon echt heel instabiel na deze update.

Ongeacht of ik nou op 2.4 of 5 ghz verbonden ben, de snelheid is meestal ronduit bedroevend. Vaak moet ik ook bij aanklikken van een link 10 seconden wachten voordat ie wat gaat doen. Snap er niks van, want zie in de thuis app dan bijvoorbeeld dat ik 5ghz ac only verbonden ben met mijn experia die vrij in zicht staat op 5 meter, maar speedtest haalt maar 20mbit max.

Ik heb ook regelmatig zogenaamd wel wifi verbinding, maar de thuis app blijft op ‘modem aansluiten’ staan en internet doet het ook niet. Soms wel weer na 10 a 20 seconden wachten. Het lijkt dus regelmatig ff helemaal weg te vallen.

Ander probleem, ik heb 2 experia’s, 1 in de woonkamer en 1 op zolder. Als ik nu op de eerste verdieping ben gaat mijn telefoon om de 2 seconden van 4g naar wifi en dat blijft oneindig doorgaan, dus ik moet dan wifi uitzetten op mijn tel, want anders is mijn batterij binnen half uur leeg. In plaats van samen te werken lijken de experia’s elkaar in de weg te zitten. Werkte juist zo goed met die 801.11k en r in de vorige versie.

Ik had zo’n heerlijk stabiel internet overal in huis, 2.4 helemaal uitgezet en maximale snelheid op 5 ghz zonder een enkele hickup. Daarom nog eentje bijgekocht voor op 1e verdieping, maar die kan nu in de doos blijven.

Is deze update nou echt alleen gedaan voor die enkeling die én een mesh versterker én een gewone zwarte experia heeft? Want ik kan me niet voorstellen dat er veel klachten waren over de experia’s met de vorige firmware. Wat zijn nou de hoofdredenen dat dit is gedaan? 

KPN, doe mij en vele anderen nou alsjeblieft een lol en draai dit terug, fouten maken we allemaal...

Ik heb er echter een zeer hard hoofd in. Die paar KPN medewerkers in dit topic lijken ook geen beslissingsbevoegdheid te hebben of überhaupt echt het besef en de wil te hebben dat dit moet worden teruggedraaid…

Topic is van beginpagina afgehaald dus zal alleen door enkeling nog gevonden worden en zo bloedt het langzaam dood en laten ze het lekker zo.

 

 

Hier sluit ik mij bij aan. Software update is nu hier een maand actief. Wegvallende verbindingen, haperende verbindingen op alle apparaten. 

Reputatie 2

Ga vanavond alles resetten. Laat hier weten of het geholpen heeft.

Bedankt voor je antwoord 

Tot nu toe geen enkel probleem meer gehad.

Bedankt voor de support

Sorry maar Ik spreek geen nederlands, so I will type in English I hope this is not a problem.

Since this update, I can’t connect to the ExperiaWIFI anymore, which means that no one can work in the office upstairs because there is no signal anymore. The wifi on ExperiaBox 10A works fine, all Ethernet cables work fine when connected directly to any laptop or device. But none can connect to the ExperiaWIFI-6E7E00 anymore. I tried to restart it, reset it, switching the cables, everything… yet the issue remains. It is really frustrating. 

Reputatie 7

Did you use different names for 2.4GHz and 5GHz wifi?

Then please note that they have been merged to one name.

Check if the name you use to connect to the Experia WiFi is still correct.

Did you use different names for 2.4GHz and 5GHz wifi?

Then please note that they have been merged to one name.

Check if the name you use to connect to the Experia WiFi is still correct.

No, I’m not using different names.

Reputatie 2

Ik heb een TP-Link EAP225. Werkt echt super. Je kunt zonder problemen meerdere wifi netwerken aanmaken. Je kunt bijv. 1 wifinetwerk aanmaken wat alleen op 2,4 GHz werkt. Hier kan je dan je printer, tv en camera op aansluiten die alleen op 2,4 GHz werken. Vervolgens kun je een 2de wifi netwerk aanmaken, met andere naam / SSID dus. Waarbij je 2,4 GHz en 5 GHz activeert. Die gebruik je dan voor je laptop en mobiel. En vervolgens kan zo ook nog een 3de wifi netwerk aanmaken voor gasten bijv. Of je kunt een apart wifinetwerk aanmaken voor de kinderen wat om 23 uur uit gaat. Het kan. Meerdere wifi netwerken uit 1 accespoint dus. Met de apparatuur van KPN is dat onmogelijk.

Ja dat klinkt een stuk beter. Ik zet mijn experia wifi's op marktplaats, en ga voor deze.

Zeker ook omdat je ze 's nachts uit kan laten schakelen spreekt me aan. Ik deed dat toen ik alleen de experiabox v10 gebruikte maar die functionaliteit was er niet voor de experia wifi'

Super mooi ding lijkt mij die tp-link

Maar 10.5watt verbruik

nu heb ik een slaapkamer waar ik slecht berijk heb waar de kinderen van mijn zus logeren

en pakt de netgear slecht de tablet

nu zit ik er er aan te denken de experia wifi

tussen de laser printer te plaatsen wat in de hal staat

die experia wifi trekt 3.5watt

ik heb de volgende voorkeuren

wifi band gescheiden

het zend bereik instelbaar te maken

om dan een tp-link aan te schaffen geen zin aan

helaas vervald het gastnetwerk met de ap op die plek

 

ik heb de volgende voorkeuren

wifi band gescheiden

Daarmee vervalt de Experia Wifi. Je gebruikt toch al een Fritzbox? Waarom niet bij de AVM product lijn blijven? Los van de normen en andere invloeden is het maximale bereik van de EW niet heel groot.

nee alles draait achter een netgear r9000

meterkast 1 ja daar staat een fritzbox

bereik moet klein blijven op de boven verdieping

nee alles draait achter een netgear r9000

meterkast 1 ja daar staat een fritzbox

bereik moet klein blijven op de boven verdieping

Achja het zat andersom excuus. In ieder geval de bandscheiding heeft de ew niet meer. Als dat wens of harde eis is valt deze echt af 

@Galdor68 

ik heb ergens gelezen dat kpn met een firmware bezig is om dit weer te kunnen

mijn grootste wens is dat ik hem op minder vermogen kan / wil zetten

wat dus ook niet meer kan

voornamelijk mijn keuze voor de experia wifi het verbruik

ik heb er even een ex7000 achter gehad maar idle verbruik 8,5 watt

 

Reputatie 2

Weer een week verder en het is echt bagger met mijn experia’s. Los van het kunnen aan- en uitzetten of splitsen van 2.4 en 5 ghz zijn ze gewoon echt heel instabiel na deze update.

Ongeacht of ik nou op 2.4 of 5 ghz verbonden ben, de snelheid is meestal ronduit bedroevend. Vaak moet ik ook bij aanklikken van een link 10 seconden wachten voordat ie wat gaat doen. Snap er niks van, want zie in de thuis app dan bijvoorbeeld dat ik 5ghz ac only verbonden ben met mijn experia die vrij in zicht staat op 5 meter, maar speedtest haalt maar 20mbit max.

Ik heb ook regelmatig zogenaamd wel wifi verbinding, maar de thuis app blijft op ‘modem aansluiten’ staan en internet doet het ook niet. Soms wel weer na 10 a 20 seconden wachten. Het lijkt dus regelmatig ff helemaal weg te vallen.

Ander probleem, ik heb 2 experia’s, 1 in de woonkamer en 1 op zolder. Als ik nu op de eerste verdieping ben gaat mijn telefoon om de 2 seconden van 4g naar wifi en dat blijft oneindig doorgaan, dus ik moet dan wifi uitzetten op mijn tel, want anders is mijn batterij binnen half uur leeg. In plaats van samen te werken lijken de experia’s elkaar in de weg te zitten. Werkte juist zo goed met die 801.11k en r in de vorige versie.

Ik had zo’n heerlijk stabiel internet overal in huis, 2.4 helemaal uitgezet en maximale snelheid op 5 ghz zonder een enkele hickup. Daarom nog eentje bijgekocht voor op 1e verdieping, maar die kan nu in de doos blijven.

Is deze update nou echt alleen gedaan voor die enkeling die én een mesh versterker én een gewone zwarte experia heeft? Want ik kan me niet voorstellen dat er veel klachten waren over de experia’s met de vorige firmware. Wat zijn nou de hoofdredenen dat dit is gedaan? 

KPN, doe mij en vele anderen nou alsjeblieft een lol en draai dit terug, fouten maken we allemaal...

Ik heb er echter een zeer hard hoofd in. Die paar KPN medewerkers in dit topic lijken ook geen beslissingsbevoegdheid te hebben of überhaupt echt het besef en de wil te hebben dat dit moet worden teruggedraaid…

Topic is van beginpagina afgehaald dus zal alleen door enkeling nog gevonden worden en zo bloedt het langzaam dood en laten ze het lekker zo.

 

 

Hier sluit ik mij bij aan. Software update is nu hier een maand actief. Wegvallende verbindingen, haperende verbindingen op alle apparaten. 

 

Dit dus. Vooral het constant wegvallen van de WiFi is erg jammer voor een apparaat dat de WiFi dekking in huis zou moeten verbeteren. Wordt hier actief door development naar gekeken?

ik denk ook dat veel klanten hier last van hebben

en sommige apparatuur ook met de combi van 2,4GHz en 5GHz niet lekker werken

daarom is deze firmware update niet goed om te noemen

en er zijn klanten die het apart in willen stellen

en dat bandsteering niet lekker zou werken

ook een rede van deze 2 gescheiden te hebben

 

 

Badge

Ik ben op zoek naar de instelmogelijkheden van de Experia box v10 want die vind ik te summier.

Lees ik dat er een firmware onderweg is DIE JUIST DE MOGELIJKHEDEN NOG VERDER INPERKT!?!

Mijn probleem nu is dat ik niet per LAN/MAC-adres de toegang tot internet kan regelen per uur. Dit is wel mogelijk bij de Experia box v8. Hoe ga ik dit regelen bij mijn Experia box v10? Een Experia box v8 achter de v10 installeren en dan de MAC-adressen zo regelen? Ik weet even niet meer of de LAN ook te regelen was maar ik hoop eigenlijk alles te kunnen regelen in de v10.

Wat zijn hier mijn (on)mogelijkheden?

THX voor alle oplossingen!

PUNK 

Hallo @SexPistols , als je de mogelijkheden van je standaard modem te summier vindt kun je er een eigen router achter hangen die wèl aan je wensen voldoet.

Voor 99 van de 100 klanten werkt het standaard modem prima, maar er zijn altijd hobbyïsten die meer uit hun apparatuur willen halen en dat kan dat op eerdergenoemde manier.

 

 

Badge

Hallo @SexPistols , als je de mogelijkheden van je standaard modem te summier vindt kun je er een eigen router achter hangen die wèl aan je wensen voldoet.

Voor 99 van de 100 klanten werkt het standaard modem prima, maar er zijn altijd hobbyïsten die meer uit hun apparatuur willen halen en dat kan dat op eerdergenoemde manier.

 

 

Zoals ik al schreef kan de Experia box v8 het wel maar wordt de nieuwe firmware ook daarop geïnstalleerd en werkt het dan nog? Kan er een Expedia box v8 achter een v10 gehangen worden?

Is er buiten de Experia box v10 en v10A ook nog ween nieuwere van KPN te krijgen of onderweg?

THX!

 

PUNK

Na 3 weken niet op zolder gewerkt te hebben en dus geen problemen ondervonden, kwam ik er vandaag ook achter dat mijn WiFi niet goed werkte. Ik wist nog niets van een update en kon mijn Experia Wifi devices niet eens meer bereiken, ook niet bedraad. Blijkbaar hadden ze een nieuw IP adres gekregen. Ook het password om er op in te loggen was weer terug naar de factory settings. Enorm vervelend, maar toen ik eindelijk weer in de devices kon, kon ik maar 1 device instellen. De andere is een child van deze geworden. Erg vreemd als je niet weet dat de topology is gewijzigd naar Mesh. Dit had wel eens gecommuniceerd mogen worden, dan had ik het in de vakantie gefixt en niet nu tijdens een werkdag waarin ik thuis moet kunnen werken.

Maar ook nadat ik beide devices weer gereset had naar factory defaults kon ik hier geen verbinding mee krijgen via Wifi. niet via 2,4 en niet via 5 GHz. Alle draadloze devices konden alleen nog maar met de Experia router (v10A) connecten als deze al bereik heeft. Als de Experia router geen bereik heeft, dan werd de functie niet overgenomen door de wifi kastjes. Omdat ik nogal veel rules and port forwardings ingesteld heb staan wilde ik de experia box niet resetten naar Factory defaults, maar wat ik gedaan heb, is alle devices die geconnect stonden met mijn experia box, hier handmatig uit verwijderd en daarna mijn experia box gereboot. (vrouw boos, weer geen tv….) Maar goed, nu verbinden mijn devices wel automatisch met de juiste AP's. Mijn AP's zijn overigens overal bedraad aangesloten.

Ik hoop alleen wel dat het goed gaat met mijn soundbar in de woonkamer, deze kan niet overweg met 1 SSID dat zowel 2,4 als 5 GHz uitzend. Voorheen zorgde ik ervoor dat mijn 2,4GHz niet bereikbaar was in de buurt van de soundbar. alleen via een Experia Wifi extender op zolder, waar mijn 2,4GHz smartlicht controller staat die dit nog nodig heeft.

 

Ik hoop alleen wel dat het goed gaat met mijn soundbar in de woonkamer, deze kan niet overweg met 1 SSID dat zowel 2,4 als 5 GHz uitzend. Voorheen zorgde ik ervoor dat mijn 2,4GHz niet bereikbaar was in de buurt van de soundbar. alleen via een Experia Wifi extender op zolder, waar mijn 2,4GHz smartlicht controller staat die dit nog nodig heeft.

nee je soundbar zal dan niet werken

de experia wifi kan niet meer ingesteld worden met gescheiden 2.4GHz en 5GHz

als dit apparaat niet werkt als deze gecombineerd zijn zal deze nu niet meer werken

Badge

Ik heb thuis genoeg WiFi apparaten die alleen werken op de 2,4GHz en ook ben ik achter gekomen de afgelopen dagen dat de Experia box v10 maar maximaal 10 apparaten kan ingeven met DHCP-binding!?

Dat is niet meer van deze tijd en ik wil er nog een aantal bij zetten.

Is dat mogelijk met de nieuwe firmware?

Wat kan de v10 eigenlijk wel wat een gewone gebruiker als ik niet weet alleen de KPN-technicus?

PUNK

Zet gewoon het ip adres vast in het apparaat

Ik heb dat heel veel en de dhcp server vanaf 150 laten lopen

alles daaronder staat vast in het apparaat zelf

alles 192.168.2.xxx

als jij bv vanaf 20 doet

zet je begin 192.168.2.2 niet de 1 gebruiken

192.168.2.3 Enz.

@SexPistols . Helaas biedt de v10 niet méér dan dat. Er worden nog wat tips gegeven, ik hoop dat je daar wat aan hebt. En anders is het misschien een optie om een eigen router te plaatsen? Mocht je glasvezel hebben is dit tegenwoordig vrij makkelijk te realiseren. Op korte termijn wordt ook vrije modemkeuze een realiteit.