[oud] Experia Wifi / SuperWifi updates

  • 20 November 2019
  • 961 reacties
  • 51822 keer bekeken

Huidige updates

Zie hiervoor ons forumonderdeel Product Updates.

 

Vorige Update oktober 2022

Voor discussie, zie het losse topic:

 

Vorige update januari 2022

 

Vorige update juli 2021

Dit betreft een update naar versie nummers 1.00.11v1 (Superwifi) en 1.00.31v1 (Experia Wifi). Deze update heeft geen functionele wijzigingen. Hij dient alleen om de Superwifi en Experia Wifi voor te bereiden op mesh-integratie met de Box 12 later dit jaar. 

 

Vorige update maart/april 2021

 

Vorige update oktober 2020

Van 30 september t/m 7 oktober worden de Experia Wifi, Superwifi en Wifi Versterkers voorzien van nieuwe software. Voor de Experia Wifi zal dit versie 1.00.29 zijn en voor de Superwifi versie 1.00.09 zijn. De Wifi Versterker gaat naar 001.007.88.

  • Soms crashte het mesh proces waardoor het roaming/bandsteering deel niet meer reageerde (internetverkeer zelf liep wel gewoon door). Dit is verholpen.
  • Weergaveprobleem met het SSID invoerveld verholpen waardoor deze nu correct alle 32 tekens laat zien i.p,v. maximaal 27.
  • Op de overzichtspagina is nu duidelijk zichtbaar welke apparaten via ethernet (solide lijn) of wifi (stippellijn) verbonden zijn. Tevens staat nu bij elk verbonden apparaat de verbindingssnelheid.
  • Ook is op de overzichtspagina een weergaveprobleem verholpen waarbij er soms een rode lijn zichtbaar was (meestal na een verandering in het netwerk) waardoor het leek alsof er geen verbinding is, terwijl dat wel zo is.
  • Onder water aanpassing in het configureren/beheer van de apparaten. Hier merk je als klant niets van.
  • Het certificaat van de update server wordt vernieuwd, die hebben we alvast toegevoegd aan de software van de wifi-apparaten. Hier merk je als klant ook niets van.

 

Vorige update februari 2020

Dit betrof versienummer 1.00.28. De belangrijkste verbeteringen hierin waren:

  • Streams via Chromecast kunnen weer bediend worden (play/pauze e.d.)
  • De lijst met verbonden apparaten wordt nu correct opgeschoond zodat apparaten die niet langer verbonden zijn ook na 72 uur uit de lijst verdwijnen.
  • Het indrukken van de WPS knop in de interface zorgt niet meer voor een witte pagina
  • Sommige apparaten konden niet handmatig geüpdatet worden, dit is nu opgelost.
  • De lengte van de namen die je de apparaten in je netwerk kunt geven is verhoogd naar 32 karakters.
  • Verbeteringen in de werking tussen de Experia Box als master-apparaat en de Experia Wifi als slave-apparaat.

 

Nieuw in deze versie is gastnetwerk! Dit is nu beschikbaar in de Experia Wifi. Je kunt dit via de interface aan- en uitzetten en het SSID van het gastnetwerk aanpassen. Voor degenen die ook een V10 hebben en de gastwifi daarop actief hebben, deze werkt op een iets andere manier dan de gastwifi in de Experia Wifi. De Experia Wifi neemt het gastnetwerk van de V10 dan ook niet over. Deze twee kunnen naast elkaar bestaan.

​​

Vorige update november 2019

Dit betrof versie 1.00.26v3 en hiermee werd de lang verwachte mesh functionaliteit geïntroduceerd. Dat creëert een deken van wifi door je hele huis. Dankzij mesh-technologie verbindt je toestel altijd met het meest optimale wifipunt en wordt de wifisnelheid in huis gelijkmatig verdeeld.

Bijkomend voordeel is dat de Experia Wifi's nu ook samenwerken met het Superwifi punt voor een nog betere dekking.

Wel is het vanaf dit versienummer niet meer mogelijk om het SSID te splitsen, of selectief de 2,4 of 5Ghz uit te zetten.


 

KPN Thuis app

Het is met de update vanaf 11-2019 ook mogelijk om de Experia Wifi's via de KPN Thuis app te bedienen. Met de Thuis app sluit je in een paar stappen de Experia Box en de wifiversterkers aan. Via de app kun je deze dan ook beheren en wijzigen.

  • Je kunt de app direct gebruiken zonder inlog.
  • Wijzig je wifi-instellingen zoals netwerknaam en wachtwoord.
  • Stap voor stap hulp bij aansluiten.

 

Veelgestelde vragen (FAQ):
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi zit achter een eigen router. Krijg ik nu wel de update?

Zo lang er een internetverbinding is, wel. Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi heb ik in gebruik op een niet-KPN netwerk. Krijg ik nu wel de update?

Ja, de wifipunten checken zelf regelmatig of er een update is. De server waarmee ze daarbij contact leggen is ook bereikbaar vanaf andere netwerken dan KPN. Verder geldt hetzelfde als bij de vraag hierboven: Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van het forum of stel je vraag in een nieuw topic.

961 reacties

Reputatie 4
Badge +3

Vanochtend al mn wifi netwerken uit de lucht. Zal geen toeval zijn: De Experia-wifi heeft nu firmware 1.00.26v3.

De V10 wifi was uitgezet door de Experia-wifi en de wachtwoorden/SSID’s op de Experia-wifi gehusseld.

Alles werkt weer, maar wat me opvalt: geen aparte SSID meer mogelijk op de 2.4 en 5 banden van de experia-wifi. De radiosterkte is niet meer instelbaar. Sowieso erg beperkt in de instellingen.

Het inloggen op de Experia-wifi verliep moeizaam, veel pogingen nodig tot het wachtwoord geaccepteerd werd.

Waar kan ik nadere info vinden over deze firmware? 

 

 

Reputatie 3
Badge

Hier update gehad 1.00.26v3. Werkt sindsdien niet meer. Telefoons verbinden telkens met KPN-FON wat dus niet werkt en het netwerk waar mee verbonden moet worden geeft verificatiefout aan. Ik word er gek van!

 

admin: reactie hierheen verplaatst. Om het centraal te kunnen oppakken.

Hoi @Tanoor . Ben jij KPN collega? :-)

 

Reputatie 7

Ik zat me al af te vragen, waarom is er nog geen enkele andere abonnee die meldt dat zijn/haar Experia WiFi nieuwe firmware heeft gekregen. Maar blijkbaar zit deze firmware nog in de interne pilot fase. :wink:

Reputatie 7
Badge +24

Euhm... mijn Experia WiFi's heb ik achter een 2de router zitten. En dus niet rechtstreeks aan de Experiabox. Nieuwe software word zo dus mij mij niet automatisch gepusht hé? Heb ik gelijk? Ik hoop het... want ze doen het prima, en dat wil ik graag zo houden... :thinking:

Hieronder een klant die ‘not amused’ is over de firmware-update:

https://forum.kpn.com/internet-9/update-experia-wifi-479821#post858022

 

@Tanoor : Wat heb je precies moeten doen om alles weer aan de praat te krijgen? 

@satfun51 : Ik begin het vermoeden te krijgen dat er een batch klanten is omgezet naar de nieuwe firmware. Zo te lezen is dat bij jou niet zonder slag of stoot gegaan. Excuses hiervoor.

Heb jij ondertussen weer draadloos internet? Wellicht kunnen we elkaar in dit topic helpen om alles weer up-and-running te krijgen. 

Reputatie 2

Heb hier gisteren ook de nieuwe firmware ontvangen. Heb deze Experiawifi naar fabrieksinstellingen moeten brengen om weer goed werkend te krijgen. Helaas wordt het gasten netwerk nog niet doorgezet.

Dank voor de update, @nl1mrd . Mocht het bij jou nog niet werken, @satfun51 , kun jij die EW's ook resetten?

Euhm... mijn Experia WiFi's heb ik achter een 2de router zitten. En dus niet rechtstreeks aan de Experiabox. Nieuwe software word zo dus mij mij niet automatisch gepusht hé? Heb ik gelijk? Ik hoop het... want ze doen het prima, en dat wil ik graag zo houden... :thinking:


nee nick achter een 2e router kunnen ze niet updaten

zoals ik heb de experiabox vervangen door een fritzbox

maar mijn eerdere opstelling experiabox naar netgear wouden de experia wifi ook nooit updaten

dit heb ik al diverse keren aangegeven in het pilot

het probleem is hierin dat er eventuele beveiliging updates ook niet mee komen

gewoon een slechte zaak

waarom je kunt de experia wifi kopen en je denkt dat je een mooie ap in huis haalt

maar niet te updaten zonder experiabox is gewoon belachelijk zet dan de file online

zodat je deze handmatig er in kan schieten

Reputatie 7
Badge +24

Ok. In dit geval wil ik niet updaten denk 🤪 maar stel, je koppelt tijdelijk de de Experiabox aan, gaan ze dan gelijk updaten, of moet je dan maar afwachten? Kan het dan nog een week duren ofzo?

Reputatie 7

Ik ben er nog niet van overtuigd dat een Experia WiFi niet automatisch zou updaten achter een eigen router. Elke zichzelf respecterende leverancier van hardware die een automatische update procedure wil implementeren zorgt er voor dat het apparaat zelf het initiatief kan nemen om de nieuwste versie van de firmware op te halen zodat dit dan ook achter een eigen router zal werken.

nick ik heb nu een uurtje de experiabox draaien met daarop direct de e wifi

kan nog geen update vinden

het kan maar zo een week duren of langer of niet

ben dit wel in tussen gewend bij kpn :grin:

Ik ben er nog niet van overtuigd dat een Experia WiFi niet automatisch zou updaten achter een eigen router. Elke zichzelf respecterende leverancier van hardware die een automatische update procedure wil implementeren zorgt er voor dat het apparaat zelf het initiatief kan nemen om de nieuwste versie van de firmware op te halen zodat dit dan ook achter een eigen router zal werken.


ja klopt normaal gesproken wel ja maar ik denk dat een e wifi achter een eigen router niet kan updaten

zoals ik dat gemerkt heb uit het pilot

het zelfde geld dat de kpn tools niet werken met een eigen router i.p.v. experiabox

ik heb het idee dat de e wifi niet gezien word zonder experiabox

Reputatie 7

het zelfde geld dat de kpn tools niet werken met een eigen router i.p.v. experiabox

Dat de KPN tools niet werken in logisch want die worden van buitenaf geïnitieerd en babbelen rechtstreeks met stukjes software in de Experia Box en via die gegenereerde port-forwardings met achterliggende apparatuur. Ik ben er overigens ook zeer happy mee dat KPN helemaal niet meer in mijn thuisnetwerk kan kijken nu ik ruim een jaar een eigen router gebruik.

Laat onverlet dat apparatuur op het lokale netwerk natuurlijk wel voorzien moet kunnen blijven worden van de laatste firmware, al is het desnoods alleen maar door een knopje "Upgrade firmware".

Overigens worden achter een eigen router de TV ontvangers ook gewoon automatisch voorzien van de laatste firmware.

Reputatie 4
Badge +3

Hoi@Tanoor . Ben jij KPN collega? :-)

 

Nee, gewoon alleen maar klant.

dat knopje is aanwezig en kun je handmatig firmware inladen

maar ja als je die firmware niet kan downloaden van bijvoorbeeld Arcadyan dan houd het op

wjb je hebt gelijk firmware voor de itv komt wel binnen denk ik

niet gemerkt met de fritzbox trouwens

maar gaat dit niet via een andere vlan ?

Reputatie 7

maar gaat dit niet via een andere vlan ?

Het maakt niet uit of dit via een ander vlan gaat of niet, het belangrijkste is dat die automatische updates ook zonder Experia Box binnen komen.

Reputatie 4
Badge +3

@Tanoor : Wat heb je precies moeten doen om alles weer aan de praat te krijgen? 

Belangrijkste stap was een reset met de knop achterop. Totdat ik dat deed lukte het inloggen op de experia wifi echt niet meer met de code die op de experia wifi staat. Inloggen was nodig door de samenvoeging van de wachtwoorden en ssid voor 2.4 en 5 Ghz banden. Toen kon ik zien wat de instellingen waren. Niet veel aan veranderd overigens. Op de V10 dit ssid en wachtwoord overnemen was voor mij de kortste weg. Door de recent ingevoerde bandsteering van de V10 kon dat ook. Er is overigens nauwelijks iets aan te passen  in de nieuwe firmware. Deze werkt oke tot nu toe. Enige minpunt is dat door het niet meer te beperken  zendvermogen van de Experia wifi devices nu weer langer blijven plakken, ipv naar het sterkere signaal van de V10 over te schakelen. Bandsteering op de Experia wifi werkt goed, is mijn eerste indruk. Wat ik graag zou willen weten is of de nieuwe firmware oplossingen biedt voor de slechte roaming van ipads die ik in de pilot heb ondervonden.

Hallo @Erwin_ ,

ik sloot vanochtend als Telfort-klant mijn zwarte Experia WiFi weer eens aan op de V10  omdat ik binnen dit forum las over de ophanden zijnde update en binnen een half uur was de firmware geupdated.

Het zou fijn zijn als er een handleiding (in PDF) beschikbaar komt over het gebruik van de vernieuwde software.

 

Ik ben er nog niet van overtuigd dat een Experia WiFi niet automatisch zou updaten achter een eigen router. Elke zichzelf respecterende leverancier van hardware die een automatische update procedure wil implementeren zorgt er voor dat het apparaat zelf het initiatief kan nemen om de nieuwste versie van de firmware op te halen zodat dit dan ook achter een eigen router zal werken.


ja klopt normaal gesproken wel ja maar ik denk dat een e wifi achter een eigen router niet kan updaten

zoals ik dat gemerkt heb uit het pilot

het zelfde geld dat de kpn tools niet werken met een eigen router i.p.v. experiabox

ik heb het idee dat de e wifi niet gezien word zonder experiabox

Ik weet uit eigen ervaring zeker dat de Experia wifi geen update krijgt achter een niet Experiabox. Op Telforts oude propositie met een Sitecom router nooit een update gezien na een verhuizing en daarmee ook een v10 meteen een update.

 

Ps op moment van schrijven zie ik nog 1.00.19v2 zoeken naar ee  upgrade geeft geen resultaat waar ik mischien blij om moet zijn.

Reputatie 7

Ik weet uit eigen ervaring zeker dat de Experia wifi geen update krijgt achter een niet Experiabox.

Dan wordt het hoog tijd dat KPN die firmware ergens op een site beschikbaar gaat stellen immers we staan aan de vooravond van de vrije routerkeuze en daarmee zullen er ook vast en zeker meer abonnees met een Experia WiFi komen die geen Experia Box gebruiken.

Dat is exact wat in de huidige firmware staat ik zou echter niet weten op welke pagina ik die firmware zou moeten vinden. En ik heb daar regelmatig naar gezocht. Ik heb deze ten tijde van de pilot juist gevraagd omdat ik geen Experiabox had bij mij werd er niks uit gezet en kon alles naar believen instellen. Wat dat betreft het eenvoudig in gebruik nemen dat klopt, het gebruik zelf tja, ik zou ze niet kopen. Nu ik een aantal zaken zo lees weet ik nog niet zeker of deze lang verwachte upgrade wel een verbetering is.

 

Het gemak van de Experia Wifi is de samen werking met de Experiabox juist met de vrije routerkeuze zou ik zeker geen Experia Wifi achter een niet provider router hangen, dan zijn er wel betere keuzes.

 

Reputatie 7

Dat scherm ken ik nog vanuit de pilot.

Je zou toch mogen verwachten dat de knop "Zoek automatisch naar upgrade" zou werken en dus ook nieuwe firmware zou moeten vinden/installeren als deze beschikbaar gesteld wordt.

De knop "Begin handmatige upgrade" zou mijns inziens overbodig moeten zijn of anders alleen voor "noodgevallen" gebruikt moeten hoeven worden.