[oud] Experia Wifi / SuperWifi updates

  • 20 November 2019
  • 961 reacties
  • 51908 keer bekeken

Huidige updates

Zie hiervoor ons forumonderdeel Product Updates.

 

Vorige Update oktober 2022

Voor discussie, zie het losse topic:

 

Vorige update januari 2022

 

Vorige update juli 2021

Dit betreft een update naar versie nummers 1.00.11v1 (Superwifi) en 1.00.31v1 (Experia Wifi). Deze update heeft geen functionele wijzigingen. Hij dient alleen om de Superwifi en Experia Wifi voor te bereiden op mesh-integratie met de Box 12 later dit jaar. 

 

Vorige update maart/april 2021

 

Vorige update oktober 2020

Van 30 september t/m 7 oktober worden de Experia Wifi, Superwifi en Wifi Versterkers voorzien van nieuwe software. Voor de Experia Wifi zal dit versie 1.00.29 zijn en voor de Superwifi versie 1.00.09 zijn. De Wifi Versterker gaat naar 001.007.88.

  • Soms crashte het mesh proces waardoor het roaming/bandsteering deel niet meer reageerde (internetverkeer zelf liep wel gewoon door). Dit is verholpen.
  • Weergaveprobleem met het SSID invoerveld verholpen waardoor deze nu correct alle 32 tekens laat zien i.p,v. maximaal 27.
  • Op de overzichtspagina is nu duidelijk zichtbaar welke apparaten via ethernet (solide lijn) of wifi (stippellijn) verbonden zijn. Tevens staat nu bij elk verbonden apparaat de verbindingssnelheid.
  • Ook is op de overzichtspagina een weergaveprobleem verholpen waarbij er soms een rode lijn zichtbaar was (meestal na een verandering in het netwerk) waardoor het leek alsof er geen verbinding is, terwijl dat wel zo is.
  • Onder water aanpassing in het configureren/beheer van de apparaten. Hier merk je als klant niets van.
  • Het certificaat van de update server wordt vernieuwd, die hebben we alvast toegevoegd aan de software van de wifi-apparaten. Hier merk je als klant ook niets van.

 

Vorige update februari 2020

Dit betrof versienummer 1.00.28. De belangrijkste verbeteringen hierin waren:

  • Streams via Chromecast kunnen weer bediend worden (play/pauze e.d.)
  • De lijst met verbonden apparaten wordt nu correct opgeschoond zodat apparaten die niet langer verbonden zijn ook na 72 uur uit de lijst verdwijnen.
  • Het indrukken van de WPS knop in de interface zorgt niet meer voor een witte pagina
  • Sommige apparaten konden niet handmatig geüpdatet worden, dit is nu opgelost.
  • De lengte van de namen die je de apparaten in je netwerk kunt geven is verhoogd naar 32 karakters.
  • Verbeteringen in de werking tussen de Experia Box als master-apparaat en de Experia Wifi als slave-apparaat.

 

Nieuw in deze versie is gastnetwerk! Dit is nu beschikbaar in de Experia Wifi. Je kunt dit via de interface aan- en uitzetten en het SSID van het gastnetwerk aanpassen. Voor degenen die ook een V10 hebben en de gastwifi daarop actief hebben, deze werkt op een iets andere manier dan de gastwifi in de Experia Wifi. De Experia Wifi neemt het gastnetwerk van de V10 dan ook niet over. Deze twee kunnen naast elkaar bestaan.

​​

Vorige update november 2019

Dit betrof versie 1.00.26v3 en hiermee werd de lang verwachte mesh functionaliteit geïntroduceerd. Dat creëert een deken van wifi door je hele huis. Dankzij mesh-technologie verbindt je toestel altijd met het meest optimale wifipunt en wordt de wifisnelheid in huis gelijkmatig verdeeld.

Bijkomend voordeel is dat de Experia Wifi's nu ook samenwerken met het Superwifi punt voor een nog betere dekking.

Wel is het vanaf dit versienummer niet meer mogelijk om het SSID te splitsen, of selectief de 2,4 of 5Ghz uit te zetten.


 

KPN Thuis app

Het is met de update vanaf 11-2019 ook mogelijk om de Experia Wifi's via de KPN Thuis app te bedienen. Met de Thuis app sluit je in een paar stappen de Experia Box en de wifiversterkers aan. Via de app kun je deze dan ook beheren en wijzigen.

  • Je kunt de app direct gebruiken zonder inlog.
  • Wijzig je wifi-instellingen zoals netwerknaam en wachtwoord.
  • Stap voor stap hulp bij aansluiten.

 

Veelgestelde vragen (FAQ):
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi zit achter een eigen router. Krijg ik nu wel de update?

Zo lang er een internetverbinding is, wel. Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.
 

Mijn Experia Wifi / SuperWifi heb ik in gebruik op een niet-KPN netwerk. Krijg ik nu wel de update?

Ja, de wifipunten checken zelf regelmatig of er een update is. De server waarmee ze daarbij contact leggen is ook bereikbaar vanaf andere netwerken dan KPN. Verder geldt hetzelfde als bij de vraag hierboven: Het kan voorkomen dat er een firewall of eigen acceslist roet in het eten gooit. We kunnen hier geen garanties geven maar in veel gevallen zal het gewoon lukken.  Zo niet, update dan handmatig.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

961 reacties

Lotgenoten van KPN,

heb het op verschillende adressen weer werkend gekregen en moet zeggen als het werkt gaat het wel goed. Hoop dat het jullie ook lukt met deze work around.

succes Michael.

 

WiFi Experia instellen

Stap 1

Koppel de beide WiFi experia af, Utp er uit.
Druk ongeveer 10 sec reset achterop in en wacht tot alle leds aan gaan en laat de knop los. De WiFi experia gaat nu terug naar fabrieks instellingen.
Sluit deze nog niet aan. Haal hierna de spanning van het apparaatje af.
Sluit een pc of laptop aan op de Utp van de experia box en kijk of je internet hebt.
Log in op de experia box en ga naar de webpage door het ip adres in te vullen en het wachtwoord.
Zet hier nu de WiFi aan en pas eventueel de ssid en toegangssleutel aan.
Kijk hierna of je via WiFi internet hebt.
Zo ja hier niets meer aan doen ! 

Stap 2

Sluit de Utp aan en zet spanning op de WiFi experia die het dichts bij de box zit en deze zal de gegevens van de box overnemen en het WiFi ledje zal uitgaan ten teken dat wifi experia de WiFi van de box heeft overgenomen. Wanneer er een update is zal deze aut door de WiFi experia opgehaald worden.
Wanneer het goed is brand er een groene led (power) en een blauwe (WiFi).
Kijk nu of je via internet WiFi hebt.
Zo ja hier niets meer aan doen.

Stap 3

Kijk in de experia box welk ip adres deze WiFi experia heeft gekregen, en log in op de webpage met dit ip adres en het ww onder op de experia WiFi.
Er wordt nu gevraagd om dit ww gelijk te wijzigen.
Je kunt hier nu voor de 2,5 en 5 GHz een vast kanaal kiezen waar de meeste ruimte is.
Ook kan je hier ssid en ww wijzigen wat is overgenomen van de experia box maar waarom zou je ?

Stap 4

Sluit de Utp aan en zet spanning op de andere WiFi experia en deze zal de gegevens van de andere WiFi experia overnemen.

Nu is het klaar en zou alles moeten werken.

Opmerking

Van de 2 experia WiFi is er 1 master en de ander slave. Je kunt via de webpage dus altijd maar 1 WiFi experia bereiken, de master. Wanneer je het ip van de slave intoetst zal deze dus automatisch naar het ip springen van de master. Maakt niet uit want ze nemen toch de gegevens van elkaar over dus ook het ww van de webpage dat je verplicht moest wijzigen. Aan het knipperend blauwe ledje kun je zien met welke je verbonden bent. Dit kan wel eens verschillen.
Er kunnen geen verschillende ssid meer ingesteld worden !!!

Er kunnen na de update nog deelnemers zijn die toch af en toe naar een ssid zoeken die nu weg is en dan met overschakelen hun netwerkverbinding verliezen.
Deze ssid moet je dan op vergeten zetten.
Ook zal je deelnemers opnieuw moeten verbinden.

Reputatie 1

Lotgenoten van KPN,

heb het op verschillende adressen weer werkend gekregen en moet zeggen als het werkt gaat het wel goed. Hoop dat het jullie ook lukt met deze work around.

succes Michael.

 

WiFi Experia instellen

Stap 1

Koppel de beide WiFi experia af, Utp er uit.
Druk ongeveer 10 sec reset achterop in en wacht tot alle leds aan gaan en laat de knop los. De WiFi experia gaat nu terug naar fabrieks instellingen.
Sluit deze nog niet aan. Haal hierna de spanning van het apparaatje af.
Sluit een pc of laptop aan op de Utp van de experia box en kijk of je internet hebt.
Log in op de experia box en ga naar de webpage door het ip adres in te vullen en het wachtwoord.
Zet hier nu de WiFi aan en pas eventueel de ssid en toegangssleutel aan.
Kijk hierna of je via WiFi internet hebt.
Zo ja hier niets meer aan doen ! 

Stap 2

Sluit de Utp aan en zet spanning op de WiFi experia die het dichts bij de box zit en deze zal de gegevens van de box overnemen en het WiFi ledje zal uitgaan ten teken dat wifi experia de WiFi van de box heeft overgenomen. Wanneer er een update is zal deze aut door de WiFi experia opgehaald worden.
Wanneer het goed is brand er een groene led (power) en een blauwe (WiFi).
Kijk nu of je via internet WiFi hebt.
Zo ja hier niets meer aan doen.

Stap 3

Kijk in de experia box welk ip adres deze WiFi experia heeft gekregen, en log in op de webpage met dit ip adres en het ww onder op de experia WiFi.
Er wordt nu gevraagd om dit ww gelijk te wijzigen.
Je kunt hier nu voor de 2,5 en 5 GHz een vast kanaal kiezen waar de meeste ruimte is.
Ook kan je hier ssid en ww wijzigen wat is overgenomen van de experia box maar waarom zou je ?

Stap 4

Sluit de Utp aan en zet spanning op de andere WiFi experia en deze zal de gegevens van de andere WiFi experia overnemen.

Nu is het klaar en zou alles moeten werken.

Opmerking

Van de 2 experia WiFi is er 1 master en de ander slave. Je kunt via de webpage dus altijd maar 1 WiFi experia bereiken, de master. Wanneer je het ip van de slave intoetst zal deze dus automatisch naar het ip springen van de master. Maakt niet uit want ze nemen toch de gegevens van elkaar over dus ook het ww van de webpage dat je verplicht moest wijzigen. Aan het knipperend blauwe ledje kun je zien met welke je verbonden bent. Dit kan wel eens verschillen.
Er kunnen geen verschillende ssid meer ingesteld worden !!!

Er kunnen na de update nog deelnemers zijn die toch af en toe naar een ssid zoeken die nu weg is en dan met overschakelen hun netwerkverbinding verliezen.
Deze ssid moet je dan op vergeten zetten.
Ook zal je deelnemers opnieuw moeten verbinden.

@Techneutje Dank voor deze informatie! 
Vraagje: gaat deze work around alleen over de V10 of ook over de V10a? De V10a heeft uit zichzelf al wifi. Ik heb dat model en kan dus zien of de Experia box V10a over internet beschikt en het antwoord is ja, want de wifi van de box zelf doet het deze week ondanks de update prima.
Kan ik dan dit deel van stap 1 overslaan? 

“Log in op de experia box en ga naar de webpage door het ip adres in te vullen en het wachtwoord.
Zet hier nu de WiFi aan en pas eventueel de ssid en toegangssleutel aan.
Kijk hierna of je via WiFi internet hebt.”

Alvast dank! 

Reputatie 1

Ik zie op dit forum allemaal mensen met eigen routers etc. Ik heb dat allemaal niet. Ik doe niet ingewikkeld; heb gewoon (goede) internet nodig. Mijn internet doet het niet meer sinds gisterenmiddag en ik denk toch echt dat dat met deze upgrade te maken heeft want van het ene op het andere moment heeft internet het begeven. We hebben de Expedia meerdere malen herstart, ook gewoon de stekker eruit gehaald, niks wat we proberen werkt. Acties benoemd door alle KPN chatbots en paginas waar we op terechtkomen hebben we al meerdere malen uitgevoerd. En via de contact en services website en chatbot en telefoonnummer worden we niet doorverbonden met een medewerker. Gek word ik ervan!

Wie weet hoe ik een medewerker aan de lijn kan krijgen om mij te helpen dit probleem op te lossen?

Wie weet hoe ik een medewerker aan de lijn kan krijgen om mij te helpen dit probleem op te lossen?

Ik heb er deze week ruime ervaring mee. Mijn tip: ‘gewoon’ bellen met 08000402, kpn helpdesk, kiezen voor internet (keuze 2) bij de vraag die je mag inspreken een paar keer de woorden ‘update experia’ en ‘medewerker spreken’ noemen, dan word je meestal doorverbonden. Mocht je als antwoord krijgen dat je een sms zal ontvangen of zo en dat je dan kan ophangen, dan vooral niet ophangen maar aan de lijn blijven. Je krijgt dan alsnog, en snel, na een paar minuten hoogstens, een medewerker te spreken. Probeer trouwens wel al die reset tips (dus meer dan alleen herstarten), dat werkt kennelijk bij sommigen.

Ja dan kan je deze stap overslaan als de WiFi aanstaat. Dit verhaal gaat uit van de leden die helemaal niets meer hebben en dan begin je bij het begin. Het lukt ook voor de V8.

Ja dan kan je deze stap overslaan als de WiFi aanstaat. Dit verhaal gaat uit van de leden die helemaal niets meer hebben en dan begin je bij het begin. Het lukt ook voor de V8.


Hallo @Techneutje , zelf heb ik een (Telfort) V10, vóór de update werd de V10 uitgeschakeld als ik de zwarte EW er op aansloot. Door een paar keer binnen de V10 de wifi op AAN te zetten had ik op een gegeven moment ook weer de wifi van de V10 erbij.

Na de update van de EW, niet anders, alleen met dit verschil dat de V10 na slechts 1 keer de wifi aanvinken de wifi van de V10 ook aan blijft staan.

 

De EW die je aansluit moet de WiFi van de box wel overnemen.Wanneer je mijn verhaal volgt en de EW op de juiste manier terugbrengt naar fabrieksinstellingen en dan aansluit moet het lukken.

Ja, dan kun je dit overslaan omdat je WiFi hebt op de V10.

Het werkt ook voor V8.

De EW die je aansluit moet de WiFi van de box wel overnemen.Wanneer je mijn verhaal volgt en de EW op de juiste manier terugbrengt naar fabrieksinstellingen en dan aansluit moet het lukken.


Hallo @Techneutje , als je bovenstaande reactie aan mij schrijft, ik weet hoe het werkt.

Als de EW de gegevens van de modem overgenomen heeft schakelt deze altijd de wifi in de modem uit en ik zet daarna de wifi in de modem dan weer aan zodat ik overal goed bereik heb met 1 SSID.

Reputatie 7

Als de EW de gegevens van de modem overgenomen heeft schakelt deze altijd de wifi in de modem uit en ik zet daarna de wifi in de modem dan weer aan zodat ik overal goed bereik heb met 1 SSID.

Dat hoort dus niet te kunnen omdat je daarmee de smart/fast roaming functionaliteit van de Experia WiFi's om zeep helpt. Voor mensen die VoWiFi (gaan) gebruiken, laat de wifi van de Experia Box uit staan.

Geen zin om alle berichten te lezen, dus misschien is het al gevraagd, maar kunnen we in de nabije toekomst verwachten dat je zelf weer de 2.4 ghz uit kan schakelen op de EW’s? Want dat vind ik toch wel het grootste nadeel van deze update! Een aantal van mijn apparaten gaan nu weer op de 2.4 ghz zitten en op die band is er geen enkel kanaal ook maar een beetje vrij, allemaal overlap en interferentie van buurtnetwerken waardoor die verbinding veel slechter is. Op de 5 ghz zat ik prachtig clean helemaal alleen op kanaal 48.

 

Daarnaast zou ik ook het type wifi (g, n, ac) graag zelf weer kunnen kiezen (bijvoorbeeld ac only), maar dat is niet zo belangrijk.

 

Ik snap dat ze dat soort functionaliteit misschien niet voor ‘de leek’ in de thuis app beschikbaar willen stellen, maar bied dat dan aan via de webinterface van de EW’s.

 

Verder moet ik zeggen dat het beheren via de KPN thuis app wel echt netjes werkt.

Reputatie 7

Een aantal van mijn apparaten gaan nu weer op de 2.4 ghz zitten ...

Dat betekent dat de bandsteering functionaliteit van de Experia WiFi's zijn werk slecht doet.

Nu heb ik nog nooit een wifi router of accesspoint gezien die vlekkeloos werkt met bandsteering en eigenlijk neem ik aan dat ook de "knappe koppen" bij KPN hun bedenkingen zouden moeten hebben bij de werking van bandsteering.

Ik snap dan ook echt niet waarom KPN de configuratie mogelijkheden toch zo enorm beperkt terwijl de Experia WiFi in potentie veel te bieden heeft.

Een aantal van mijn apparaten gaan nu weer op de 2.4 ghz zitten ...

Dat betekent dat de bandsteering functionaliteit van de Experia WiFi's zijn werk slecht doet.

Nu heb ik nog nooit een wifi router of accesspoint gezien die vlekkeloos werkt met bandsteering en eigenlijk neem ik aan dat ook de "knappe koppen" bij KPN hun bedenkingen zouden moeten hebben bij de werking van bandsteering.

Ik snap dan ook echt niet waarom KPN de configuratie mogelijkheden toch zo enorm beperkt terwijl de Experia WiFi in potentie veel te bieden heeft.


Ik zou toch erg graag iemand van KPN hier ook zichtbaar willen zien, die hierop kan reageren. Want dit is toch wel DE roep van iedereen!

Een aantal van mijn apparaten gaan nu weer op de 2.4 ghz zitten ...

Dat betekent dat de bandsteering functionaliteit van de Experia WiFi's zijn werk slecht doet.

Nu heb ik nog nooit een wifi router of accesspoint gezien die vlekkeloos werkt met bandsteering en eigenlijk neem ik aan dat ook de "knappe koppen" bij KPN hun bedenkingen zouden moeten hebben bij de werking van bandsteering.

Ik snap dan ook echt niet waarom KPN de configuratie mogelijkheden toch zo enorm beperkt terwijl de Experia WiFi in potentie veel te bieden heeft.

Bandsteering richt zich meer op bereik en evenredige belasting, niet zozeer op de echte kwaliteit van de verbinding.

Reputatie 7

Bandsteering richt zich meer op bereik en evenredige belasting, niet zozeer op de echte kwaliteit van de verbinding.

Dat hangt af van de configuratie van de bandsteering.

Ik heb de bandsteering op mijn EDIMAX CAP1200's zo ingesteld dat apparaten naar de 5GHz band geleid worden i.p.v. "balanced" of "User defined" waarbij je belasting en minimum "veldsterkte" kunt configureren.

 

Bandsteering richt zich meer op bereik en evenredige belasting, niet zozeer op de echte kwaliteit van de verbinding.

Dat hangt af van de configuratie van de bandsteering

Ik geloof je meteen. En fijn dat je het zelf met andere ap’s wel voor elkaar hebt. Alleen niet zo relevant voor mij. Ik wil überhaupt geen bandsteering gebruiken, ik wil gewoon de 2.4 ghz helemaal uit kunnen zetten, want ik heb geen wifi apparaten die geen 5 ghz aan kunnen. Ik had het gewoon perfect voor elkaar hier in huis (helemaal omdat de wijk laatst ook omgezet is naar glasvezel), maar door deze update niet meer. Met inSSIDer had ik 100% link score en nu is dat voor sommige apparaten die weer op 2.4 ghz connecten nog maar rond de 40%. Gewoon echt gierig van KPN om dat soort functionaliteit gewoon rücksichtslos weg te halen. Ze zouden eens vooraf polls of enquêtes moeten doen om te kijken of mensen hier op zitten te wachten i.p.v. voor de klant te bepalen hoe hij een ‘beter’ netwerk krijgt en dat gewoon uitrollen.

 

Hoi @paalbovenwater . Heel jammer om te lezen dat jij min of meer van de regen in de drup bent gekomen door deze update. Je stelt de vraag of wij dit nog gaan aanpassen en die vraag kan ik momenteel onmogelijk beantwoorden. Het is natuurlijk nooit de opzet geweest om jouw wifi te verslechteren. Deze update is bedoelt om de wifi te verbeteren. Bij interne tests was dit ook bij veel gebruikers het geval.  Uiteraard verzamelen wij via dit topic jullie feedback en ik zal jouw ervaringen dan ook doorsturen naar het implementatie team.

Reputatie 7

Ik wil überhaupt geen bandsteering gebruiken, ik wil gewoon de 2.4 ghz helemaal uit kunnen zetten, want ik heb geen wifi apparaten die geen 5 ghz aan kunnen.

Ik geef je groot gelijk, ik ben ook van mening dat je 2.4GHz uit moet kunnen zetten en ook dat je de SSID's van 2.4 en 5GHz verschillend moet kunnen instellen.

Er zijn ook voldoende abonnees die alleen 5GHz devices gebruiken uitgezonderd sommige IoT apparatuur zoals een beveiligingscamera, omvormer van zonnepanelen en/of de "slimme" thermostaat. Die IoT apparatuur kan dan op de 2.4GHz SSID aangesloten worden terwijl de andere apparatuur daar geen last van heeft.

 

Ik vind dat KPN doorslaat in het versimpelen van het beheer van hun apparatuur en in dit geval is die versimpeling voor velen een enorme achteruitgang. Helaas zijn er nog veel te veel apparaten die terugvallen naar 2.4GHz door slecht/niet functionerende bandsteering.

Reputatie 2

Hoi @paalbovenwater . Heel jammer om te lezen dat jij min of meer van de regen in de drup bent gekomen door deze update. Je stelt de vraag of wij dit nog gaan aanpassen en die vraag kan ik momenteel onmogelijk beantwoorden. Het is natuurlijk nooit de opzet geweest om jouw wifi te verslechteren. Deze update is bedoelt om de wifi te verbeteren. Bij interne tests was dit ook bij veel gebruikers het geval.  Uiteraard verzamelen wij via dit topic jullie feedback en ik zal jouw ervaringen dan ook doorsturen naar het implementatie team.

Ja heel jammer Erwin dat ik nu de hele ochtend weer bezig ben de printer aan de wifi te krijgen...ik heb wel wat beters te doen…

Waarom blijf je niet met je tengels van mijn spullen af het werkte perfect met mijn instellingen en dan komen jullie inbreken op mijn systeem en halen alles overhoop... Ik vraag me af hoe dit juridisch zit...

Reputatie 7

Waarom blijf je niet met je tengels van mijn spullen af het werkte perfect met mijn instellingen en dan komen jullie inbreken op mijn systeem en halen alles overhoop... Ik vraag me af hoe dit juridisch zit...

Dat is een terechte vraag immers de Experia WiFi heb je niet in bruikleen, maar die is jouw eigendom. Het is inderdaad de vraag of KPN zonder accordering door de abonnee wijzigingen mag doorvoeren.

Hoi @paalbovenwater . Heel jammer om te lezen dat jij min of meer van de regen in de drup bent gekomen door deze update. Je stelt de vraag of wij dit nog gaan aanpassen en die vraag kan ik momenteel onmogelijk beantwoorden. Het is natuurlijk nooit de opzet geweest om jouw wifi te verslechteren. Deze update is bedoelt om de wifi te verbeteren. Bij interne tests was dit ook bij veel gebruikers het geval.  Uiteraard verzamelen wij via dit topic jullie feedback en ik zal jouw ervaringen dan ook doorsturen naar het implementatie team.

Het is niet van de regen in de drup, het is meer van heerlijk in het zonnetje naar in het onweer. Maar fijn dat onze klachten wel serieus opgepakt worden. Ik hoop dat dit snel tot aanpassing in positieve zin zal leiden. Kwestie van afwachten dus helaas.

 

Ik geloof overigens gerust dat het voor bepaalde gebruikers wel een verbetering oplevert, maar die hadden dan waarschijnlijk al geen optimale instellingen. Het één hoeft het ander ook niet uit te sluiten. Je kan dit ook uitrollen met alle functionaliteit intact. Dan krijgt de leek beter wifi en de iets technischer aangelegde gebruiker kan het zelf inrichten zoals ie wil.

Elke fabrikant doet firmware updates is dat dan ook inbreken op jouw systeem? Dat deze nieuwe firmware minder goed is dan menigeen had gehoopt is weer wat anders.

Het is onze (de ExperiaWifi gebruikers) eigen keuze om in opdracht van KPN gemaakt spul  te kopen. De provider (KPN/Telfort) kan nu ook zien wat er in je systeem hangt. Elke ssid en wachtwoord elke instelling wordt bewaard op het KPN netwerk. Dat is in mijn ogen nog veel kwalijker.

 

De meer technisch aangelegde klant zal dan toch eerder voor andere merken kiezen.

Reputatie 2

Elke fabrikant doet firmware updates is dat dan ook inbreken op jouw systeem? Dat deze nieuwe firmware minder goed is dan menigeen had gehoopt is weer wat anders.

Het is onze (de ExperiaWifi gebruikers) eigen keuze om in opdracht van KPN gemaakt spul  te kopen. De provider (KPN/Telfort) kan nu ook zien wat er in je systeem hangt. Elke ssid en wachtwoord elke instelling wordt bewaard op het KPN netwerk. Dat is in mijn ogen nog veel kwalijker.

 

De meer technisch aangelegde klant zal dan toch eerder voor andere merken kiezen.

Meestal kun je kiezen of je de update wil, bovendien is er geen functionaliteit toegevoegd maar juist weggehaald. Je kon namelijk alles al het zelfde ssid geven en je had dezelfde situatie. Nu kun je niks meer instellen.. Gezien de vele negatieve reacties zal de kpn zich achter oren moeten krabben...

Reputatie 7

De meer technisch aangelegde klant zal dan toch eerder voor andere merken kiezen.

Ik raad eigenlijk iedereen aan om apparatuur van KPN zo veel mogelijk te vermijden.

Helaas gaat het veel te vaak fout met die apparatuur en daar ben je als abonnee dan de dupe van.

Wil je het goed geregeld hebben, dan moet je helaas weer (diep) in de buidel tasten maar aan de andere kant heb je dan waarschijnlijk wel een probleemloos werkend netwerk.

Met de Fritz!Box voorzien van Fritz!OS 7.12 is een (modem)router beschikbaar gekomen die beduidend betere prestaties levert dan de Experia Box.

En ben je op zoek naar een wifi accesspoint, denk dan bijvoorbeeld ook eens aan de TP-Link EAP245.

 

Elke fabrikant doet firmware updates is dat dan ook inbreken op jouw systeem?

Het grote verschil is dat je bij vrijwel alle leveranciers kunt kiezen tussen automatisch en handmatig updaten terwijl die keuze bij de Experia WiFi van KPN (nog) niet gemaakt kan worden.

Bij mij werkt alles (weer) gewoon goed na de firmware-update.

Omdat de 2.4- en de 5.0-band nu een gelijke SSID-naam hebben, heb ik bij de radio en de printer die uitsluitend met de 2,4-band werken opnieuw aan moeten melden en die appraten werken ook (weer) goed, konden de SSID op 2,4 goed vinden en heb ook de wifi op de V10 weer goed werkend aan kunnen zetten.

 

Reputatie 7

... en heb ook de wifi op de V10 weer goed werkend aan kunnen zetten.

Dat hoort dus niet te kunnen en lijkt ook niet te kunnen bij de KPN uitvoering van de V10.

Blijkbaar zit er nog een "bug" in de firmware van de Telfort uitvoering van de V10.

Advies aan iedereen die VoWiFi gebruikt: Laat de wifi van de Experia Box anders dan de V10a uit staan.

 

Bij mij werkt alles (weer) gewoon goed na de firmware-update.

Worden apparaten die 5GHz aan kunnen ook netjes op de 5GHz band aangesloten of zie je dat die apparaten regelmatig ook met 2.4GHz verbonden worden.